Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Op halve kracht

62 reacties

Video
AutoWeek 6 2022
AutoWeek 6 2022

Je leest het in AutoWeek 6 2022

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander PHEV in Klokje Rond te krijgen. Destijds zijn er massa’s ingezet als leaseauto, maar inmiddels hebben veel van de Nederlandse occasions een nieuwe baas in het buitenland gevonden. Ad Metzen lukte het om tot volle tevredenheid drie ton op de klok te zetten.

Nederland had de hybride Toyota Prius geheel omarmd toen Mitsubishi kwam met de volgende stap. Op­laden met een stekker waren we nog niet gewend. Geholpen door een zeer vriendelijke bijtelling gingen we massaal overstag voor de zuinige SUV, die hyperzuinig was als je hem gebruikte zoals hij was bedoeld. Na gedane zaken als leaseauto is menig Outlander PHEV naar het buitenland geëx­porteerd. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat we er nog niet eerder eentje hebben gezien in deze rubriek. De kilometerstan­den worden gewoon niet hoog genoeg. Ad Metzen uit Almere pakte het anders aan. “Ik heb deze auto in 2014 nieuw in ge­bruik genomen als leaseauto”, vertelt hij. “In 2019, toen de ter­mijn erop zat, heb ik hem overge­nomen. Ik kon toen kiezen voor een nieuwe auto met 22 procent bijtelling of deze te blijven door­rijden met een mobiliteitsbudget.

Die laatste optie is veel voordeli­ger, dus dat heb ik gedaan.” On­langs reed hij de Mitsubishi over de 300.000 kilometer. “Er is in die tijd nooit een serieus pro­bleem geweest. Aan de accu is eens een koelpijp vervangen nadat ik op de snelweg over een autoband heen was gereden. En ik kan me herinneren dat er eens een ophangrubber van het accu­pakket is vervangen. Dat is een standaardkwaal bij deze Outlan­ders als die zo rond de 200.000 km hebben afgelegd. Gelukkig is het vervangen van dat onderdeel eenvoudig.” Al die innovatieve techniek in zijn Japanner blijft dus ook op de lange termijn heel, stellen we intussen vast.

SNELLADER

De grote vraag is natuurlijk of Ad merkt dat de accu degenereert. “In de jaren dat ik de auto heb,  is de accu regelmatig doorge­meten. Je ziet dat dat de kracht langzaam maar zeker afneemt. Het is ooit begonnen met 40 Ah en nu is er nog 18 Ah van over; hij werkt dus nog op halve kracht. In het begin heb ik vaak met deze auto aan de snellader gehangen, dus misschien is dat een oorzaak. Eigenlijk had ik wel ver­wacht dat het in de loop van de jaren mogelijk zou worden eens een groter accupakket onder de auto te zetten, maar je kunt hooguit nog een keer een nieuw accupakket met dezelfde capaci­teit aanschaffen. Dat is alleen zo duur, dat het nooit economisch haalbaar wordt. Ik kom er ten­slotte maar 20 kilometer verder mee op elektro.”

Keurmeester Joep Schuurman is uiterst tevreden wanneer hij terugkomt met de Outlander. “Ik denk dat het een weinig sensa­tionele keuring wordt. Aan deze auto zijn maar weinig gebreken te vinden. De banden zijn wat lawaaiig en het stuur staat een beetje scheef, maar daarmee heb je de belangrijkste punten wel gehad”, zegt hij. Die toon wordt niet veel anders als hij de motorkap openzwaait. “Hier ziet alles er nog maagdelijk uit. Dat er nog nooit iets is versleuteld aan een auto met zo veel kilometers is echt wel bijzonder hoor”, klinkt het bewonderend. Hij noteert dat er wat olie zweet bij de klep­dekselpakking, maar dat is het enige punt dat hij ontdekt.

OPNIEUW SCHEUREN

Daarna wordt het een tijd stil bij de doorgaans zo kritische tech­neut. Als de auto opgetild op de brug staat, is er een tijdlang geen punt van kritiek, maar uiteindelijk bespeurt zijn arendsoog toch iets. “Hier zie je een heel kleine scheur bij de uitlaatbeugel zitten, maar het betekent wel dat die is losgescheurd”, stelt hij vast. “Ik denk ook wel dat ik weet welk rubber van het accupakket is vervangen, want dat is nu weer aan het scheuren. Dat kan ook wel kloppen, want het zit er al weer 100.000 kilometer onder. Bij nog eens zo’n afstand moet het onderdeel beslist opnieuw worden vervangen.”

Als Joep is begonnen met de inspectie van de ophanging, bekijkt hij de auto eens van een afstand. “Ik heb het idee dat hij een beetje scheef staat of in elk geval lager dan hoort. De rubber­bevestigingspunten van de schokdempers zijn uit­ gezakt. Ik denk dat hij misschien wel een centimeter lager staat dan zou moeten. Het is jammer dat die rubbers niet meer goed zijn, want op de schokdempers zelf heb ik niets aan te merken. Als je de rubbers vervangt, horen de schokdempers er ook bij.”

Verder constateert Joep dat de winterbanden onder de Outlan­der wel zo’n beetje versleten zijn. “Dat zei de dealer ook al”, lacht Ad. Waarom hij ze niet heeft ver­vangen? “Voor een Nederlandse winter vind ik ze nog prima”, zegt Ad. Joep is een andere mening toegedaan. “Volgens mij zit je dan in de ontkenning, want met het profiel dat je banden nu hebben, presteren ze in de winter net zo veel als een zomerband in dezelfde omstandigheden”, zegt hij.

Tenslotte kijkt Joep nog verbaasd naar de rem­ blokken aan de achterzijde. “Die heb ik nog nooit zo dun gezien. Heeft de dealer je niet gezegd dat je die moet vervangen?” Ad: “De remblokken aan de voorkant zijn 280.000 kilometer mee­ gegaan, dus hoewel er nog maar heel weinig op de blokken aan de achterzijde zit, kunnen ze evengoed nog een rondje mee”, zegt hij. We kunnen Joep horen brommen: waarom niet meteen vier remblokken vervangen? Voor Ad is het kennelijk de sport om te zien hoe ver hij met die onder­ delen kan komen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Voor zijn leeftijd en kilometerstand is het echt nog een prima auto. Het is jammer dat we toch een paar zaken hebben gevonden die het gevolg zijn van foute besparing. De matige banden en zeer versleten remblokken zouden niet nodig zijn.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Outlander PHEV Business Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 39.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.655 mm / 1.800 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
Brandstofverbruik 1,9 l/100km
CO2-uitstoot 44 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum