Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition (2009)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition (2009)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.4 2WD Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf44.500 km
KM-stand laatst240.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi Outlander 2,4

  • 204.450 km

44.650 KM 20 FEBRUARI 2014
Na 3,5 jaar Fiat Bravo te hebben gereden naar tevredenheid werd het tijd voor wat groters ivm de komst van onze 2e kleine.
Was genoeg in occasionland te vinden maar zag eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Zat eerst naar mpv's te kijken maar kon daar niet echt iets vinden wat ik echt leuk vond, tot mijn oog viel op de Mitsubishi. Een Suv, tja, dat was nog niet eerder bij mij opgekomen omdat het mij altijd van die grote logge onhandige dingen leken. Het ging om een Mitsubihi Outlander 2.4 Intro Edition uit januari 2009 met 44300km op de teller, dus had deze auto nog geen 9000km per jaar gereden, dat klonk mij niet slecht in de oren. En aangezien de auto hetzelfde rook als die van mijn opa en oma zal deze wel van een ouder echtpaar zijn geweest, rook- en diervrij trouwens.
2 weken geleden zijn we dus bij de Mitsubishi wezen kijken, wat was ie groot en stoer! Verkoper erbij, beetje praatje en ja, dan toch maar even een proefritje maken, snelweg, woonwijk, drempels, optrekken, remmen. Tja, stiekem vonden we dat de Mitsubishi toch wel erg lekker reed! Een grotere auto stond sowieso op de planning, dus hebben we rond de tafel gezeten en de handtekening gezet. Afgelopen vrijdag 14 februari mochten we de Outlander dan eindelijk ophalen. En vanaf de proefrit tot op heden wat eigenlijk nog niet zo heel lang is echt geen spijt gehad van deze aanschaf, en ik hoop dat dat zo mag blijven!
Verder kan ik er nog niet veel over vertellen,maar zodra ik wat kilometers heb gemaakt zal ik een nieuwe review erop zetten.

64000km (januari 2015)
We zijn inmiddels 1 jaar verder sinds de aankoop van onze Outlander. In December een brief gehad van Mitsubishi voor een terugroepactie ivm een remlichtschakelaar die gecontroleerd moest worden en geleidepoelie distributieriem die tot overhitte motor zou kunnen leiden. Deze zijn beide onder garantie van Mitsubishi vervangen. De auto heeft ook gelijk een kleine beurt + apk gehad.

Buiten het onderhoud om geen andere defecten of klachten van mijn kant. De auto rijd lekker en doet wat hij moet doen. Of we nou een week of weekend weggaan, alles past in de kofferbak zonder dat er spullen op de achterbank moeten waar de kinderen al zitten. De stoelen zitten goed, ook op de lange stukken.

Het verbruik, tja, wat zal ik zeggen.
Het is een 2.4 met 170 pk, lekker onbehouwen maar draait lekker. Woonwerkverkeer is ongeveer 1:11/1:12. Op lange afstanden is het 1:12/1:13 wat ik niet tegen vind vallen voor een auto met zo'n motor, gewicht en aerodynamica van een baksteen. Onze vorige auto een Fiat Bravo 1.4T-Jet 120pk reed ongeveer 1:14/1:15 en die was nog ruim 200kg lichter en veel gestroomlijnder.

Het enig wat ik wel mis is een 6e versnelling want dat kan deze motor makkelijk hebben, is het niet om de toeren te drukken(niet dat je de motor erg aanwezig in de auto hoort) dan wel om het verbruik te drukken, maar goed dat wist ik al voordat we de auto gingen kopen maar kan zeggen dat ik nog steeds geen spijt heb van deze aankoop.
De volgende review zal na mijn zomervakantie zijn, er moet nog een trekhaak onder. Onze plannen zijn om naar het Zwarte Woud te gaan of anders Oostenrijk met vouwwagen erachter dus ben benieuwd hoe de reis zal verlopen in de bergen.

73500km
Zo, de trekhaak voor de vakantie(2015) laten monteren en naar het Zwarte Woud geweest met de vouwwagen om vakantie te vieren. De reis is vlot verlopen. Het verbruik viel mij niet eens tegen, bij gemiddeld 90a100km/u was het verbruik rond de 1:11 met volgepakte auto en vouwwagen. Had zelf veel meer verwacht. Verder geen bijzonderheden, auto doet wat ie moet doen en geeft mij elke keer weer een goed gevoel als ik instap en de sleutel omdraai. De volgende review zal rond Februari zijn wanneer de Outlander voor een jaarlijkse beurt en apk naar de garage moet.

78500km (februari 2016)
De Outlander heeft zijn jaarlijkse beurt + apk weer gehad, De rem linksachter zat een beetje vast en is weer los gemaakt. Misschien dat er voor de zomervakantie nog nieuwe banden eronder moeten maar dat zie ik tegen die tijd wel. Voor de rest niks te melden.

100127km (januari 2017)
De Outlander heeft zijn jaarlijkse beurt + apk weer gehad, groot onderhoud dit keer. Remblokken en schijven zijn vervangen en er zijn nieuwe bougies in gegaan. De Outlander heeft een distributieketting ipv riem dus deze hoeft niet vervangen te worden. Afgelopen zomer voor de zomervakantie zijn er nieuwe banden onder gegaan ter vervanging van de Bridgestone Blizzak's (winterbanden). Ik heb dit keer voor 4seizoensbanden gekozen. Deze rijden naar mijn idee wat stiller en zuiniger, alleen de grip is niet zo goed als die van de Blizzak's.

119500km (januari 2018)
De Outlander heeft zijn jaarlijkse beurt(klein) en apk weer gehad. En ik kan nu het eerste defecten aan de auto melden.

Defect 1;
2 weken geleden startte ik de auto en bleek er ineens een sportuitlaat onder te zitten. Omdat de jaarlijkse beurt en apk er weer aan zat te komen kwam dat wel 'mooi' uit. Toen de uitlaat afgekoeld was even onder de auto gelegen en het uitlaatsysteem nagekeken. Bleek dat de uitlaatpijp los zat in de aansluiting met de einddemper wat dus het sportieve geluid veroorzaakte.

Defect 2;
Ook was het slangetje van de ruitenwisservloeistof van de voorruit gescheurd ( 4 weken geleden) dus tijdelijk even met ducttape het probleem opgevangen.
Beide problemen zijn door de garage opgelost. Verder op gebied van onderhoud en apk geen bijzonderheden.

Andere defecten afgelopen jaar wat ik zelf kon oplossen;
1x defecte kentekenplaatverlichting (beide lampjes)
1x defecte stadsverlichting (beide lampjes)
Gaan die lampjes altijd tegelijk kapot of is dit gewoon toeval?

Volgende review zal weer volgend jaar zijn na het onderhoud, tenzij anders vermeld.

OUTLANDER 5 JAAR IN BEZIT
138.500 KM 4 MEI 2019
Dit jaar hebben we de Outlander alweer 5 jaar, toen met 44500 km gekocht en nu tegen de 140000 km er bijna 100000 km bijgereden. Bevalt hij nog? Jazeker! Al vroeg ik me laatst wel af of het niet handiger zou zijn om kleiner te gaan rijden omdat de kinderwagen/buggy niet meer mee hoeft en ook vanwege de maandelijkse kosten. We hebben wat rondgekeken en kwamen bij Suzuki Baleno uit omdat we deze mooi vonden en de grootste kofferbak heeft in zijn segment. Maar goed, zoals gezegd, we hebben alleen wat rondgekeken.

Afgelopen Mei vakantie zijn we een weekje naar Normandie geweest, we hebben er nog eens over nagedacht en hebben besloten de Outlander voorlopig nog aan te houden. Waarom? de ruimte die de auto bied voorin, achterin en de kofferbak. De handige achterklep die in 2 delen open kan en waar wij of de kinderen lekker op kunnen zitten. Het vermogen van de motor en last but not least de betrouwbaarheid. Al zal dat bij Suzuki ook wel goed zitten, in het verleden 2 Swift's gehad naar tevredenheid.

Voor de mensen die nog niet weten wat erin past met de kofferbak plat. 10/12 pallets in elkaar gestapeld, 2 persoons bedframe met lattenbodems. Complete tuintafel van 150 x 75 x 100. Mensen staan altijd raar te kijken als ik dat vertel ;D

De auto is van Januari 2009 dus alweer 10 jaar oud. Zijn er defecten geweest? Ja, de versterker van de autoradio had het begeven dus bij de dealer een nieuwe kunnen vinden en zelf in kunnen bouwen. En het slangetje van de ruitenwisservloeistof was opengescheurd welke ikzelf heb gerepareerd met ducttape. Misschien laat ik het nog een keer vervangen maar tot nu toe zit het nog steeds goed.


Worden er ook dingen minder aan de auto? De koplampen vind ik steeds wat minder mooi worden, vaal, krasjes enzo. Nou heb je hier van die restorer kits voor, zou dat helpen? De originele velgen zitten er nog onder en dat is opzich prima maar de laklaag begint er op sommige stukken wat van af te bladderen. Dit is wel een aardige kostenpost om op te lossen zij het met opnieuw stralen en spuiten of nieuwe velgen dus daar ben ik nog niet over uit. Je hebt ook plasti dip om velgen over te spuiten al vraag ik me af hoe strak ik het nog krijg.

Het enige waar wat we ons afvragen, omdat de auto bij de volgende beurt alweer 11 jaar oud wordt laten de auto weer onderhouden bij de Mitsubishi garage of stappen we over naar een andere lokale garage waar de Suzuki Alto van mijn vrouw in onderhoud is waar we ook altijd netjes te woord worden gestaan. Niks ten nadele van de Mitsubishi garage waar we tot nu toe goed zijn geholpen. Zou dit schelen in kosten?

WEER EEN JAAR VERDER
155.500 KM 12 APRIL 2020
Inmiddels zijn we weer een jaar verder met de Outlander. De auto heeft laatst een kleine onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden behalve dat er 2 nieuwe voorbanden onder zijn gegaan. Het waren Good Year vector's 4 seizoenbanden die er in de zomer van 2016 onder gezet waren, deze hebben het bijna 4 jaar en 65000km uitgehouden. Heb de banden elk jaar van voor naar achter laten plaatsen met een beurt, de achterbanden kunnen nog 1 jaar mee. De banden zijn niet goedkoop maar de duurzaamheid en kwaliteit vind ik zelf top.

Af en toe moet ik een halve liter olie bijvullen, en dat deed ik tot nu toe met olie van de action, Valvoline 5w30. Hoe denken jullie daar nou over? Ja, er staat een merk op het flacon en ik lees er verschillende dingen over. Gewoon een vraag.

Zijn er problemen? Nee, de auto start altijd, geen vreemde geluiden.
Vorig jaar tijdens een beurt bij de Mitsubishi dealer aangeven dat de airco nagekeken moest worden omdat ik die zomer ervoor wat twijfels had over zijn koelvermogen. Dan mag je verwachten dat ze dat ook nakijken. Auto opgehaald, op de bon stond vermeld dat er naar was gekeken en er was duidelijk met de knoppen/instellingen gedraaid maar omdat het toen nog best fris was kon ik de airco nog niet goed testen. Ontwasemen ging namelijk wel goed dus ging ik er vanuit dat het opgelost was.

Afijn, toe het weer warmer werd voor de zomer en ik de airco kouder zette ging dat niet van harte. Aangezien onze 2e auto bij een dorpsgarage in onderhoud is die ook aircoservice doen heb ik daar even contact mee gehad en ik kon de volgende ochtend gelijk langskomen om te controleren. Aan een airco controle/vul apparaat gehangen en de uitslag van de toestand van de airco is dan met 10 minuten bekend. Uitslag? er zat minder dan de helft koelvloeistof in het systeem. Lekker dan, ik had het bij de vorige garage niet duidelijker uit kunnen leggen en vervolgens doen ze er niks mee terwijl ik bij de dorpsgarage wel wordt gehoord en geholpen met het probleem. Als het systeem kapot was gegaan door te weinig vloeistof had ik verder geweest kwa kosten dan de 120 euro die ik nu kwijt was voor een aircobeurt. Maar goed, iedereen kan wel raden waar de auto in onderhoud is, in ieder geval niet bij de merkdealer.

Zat nog steeds met het probleem dat de koplampen steeds valer/geler werden. Laatste keer bij de dorpsgarage hebben ze dat opgelost door ze op te poetsen/lakken, ziet er weer strak uit en dat moest ook vanwege de apk. Dus dat probleem is opgelost. Ik zit nu alleen nog met de velgen die niet meer mooi zijn. Vervangen of afschrappen en overspuiten? daar ben ik nog niet over uit.

Voorlopig geen plannen om de auto de deur uit te doen. Vind het gewoon echt een fijn ding die het altijd doet. Het is inmiddels echt niet meer de meest luxe, nieuwste of technisch hoogstaande auto en natuurlijk kijk ik ook wel eens naar andere auto's. Maar goed, tot volgend jaar weer voor een review!

GROTE BEURT EN APK
171.000 KM 20 MAART 2021
We zijn weer een jaar verder. De Outlander moest voor een grote beurt en apk. De ruitenwisservloeistof was elke keer snel op, de oorzaak bleek een defect pompje te zijn. Verder zijn er 2 stuurkogels vervangen (nu weet ik wat ik af en toe hoorde rammelen), 2 nieuwe banden (de good year vector's 4 seizoen banden waren na 5 jaar en 80000km op hun einde), uitlijnen, bougies, filters en olie.

De good year vector's hadden ze niet op voorraad dus ben nu voor continental 4 seizoen gegaan. Voor zover ik kan beoordelen rijden/klinken ze goed.

Hij stond toevallig nog op de brug zodat ik de onderkant eens goed kon bekijken, voor zover ik het als 'leek' kon beoordelen weinig/geen roest of rare plekken. Ik weet niet of het helpt maar na een periode van strooizout spuit ik de onderkant van de auto altijd schoon met water.

Voor de rest niks te melden. Voorlopig ook geen plannen om voor een andere auto te gaan kijken omdat deze nog steeds goed bevalt.

Kleine beurt en apk
204450 km 20-02-2023

Vorig jaar de review overgeslagen waar de auto een beurt en apk heeft gehad. De originele accu heeft het na 13 jaar begeven en buiten een gaatje in de uitlaat om was er niks aan de hand.

Dit jaar bij de kleine beurt en apk zijn er 2 remblokken, 2 nieuwe banden (Continental all season contact 4 seizoen) en 2 ashoesjes vervangen. Voor de rest is het starten en rijden.

Beurt en apk

  • 222.451 km

8-3-2024 APK en kleine beurt.
We zijn inmiddels alweer een jaar verder en de auto was weer toe aan een beurt en apk. Er is een kleine beurt uitgvoerd en voor de apk moest er een stadslicht lamje vervangen worden en de koplampen worden opgepoetst omdat het lichtbeeld niet goed was dus die zien er weer helder uit.

De kunststof koplampen worden de laatste jaren elke keer opgepoetst omdat ze vergelen/dof worden, zit er wel eens over na te denken om ze te vervangen voor nieuwe. Maar ja, de auto is inmiddels 15 jaar oud en technisch heb ik er vertrouwen in dat ik er voorlopig nog mee vooruit kan want het is altijd starten en rijden maar optisch begint het allemaal wat minder te worden. Met name de afbladderende velgen, koplampen en voor de rest wat krasjes en kleine deukjes.

Altijd starten is niet helemaal waar. Laatst waren we een weekje weggeweest waarbij de auto geparkeerd stond op de luchthaven. Toen we terug kwamen en ik de auto wilde starten had de accu alleen (net) niet genoeg power om de motor aan te laten slaan. Dashboardverlichting, binnenverlichting enz deed het allemaal wel, dus was al lang blij dat ik niet per ongeluk de binnenverlichting aan had laten staan. Maar de accu die er nu inzit is 2 jaar oud, het is een Varta trouwens. Door de wegenwacht snel op weg geholpen, deze hing er een jumpstarter aan en de motor sloeg gelijk aan met 1e keer starten. Aan het garagebedrijf gevraagd of ze het even na wilde kijken/controleren (doorladen enz) maar konden niks geks vinden. Dus mocht iemand nog een idee hebben, ik hoor het graag.

Ik hoop er nog een jaar of 5 mee te kunnen rijden tot z'n 20e levensjaar, is dat optimistisch? misschien wel maar de tijd zal het leren. Ik wil de onderkant samen met de buurman nog een keer beurt geven, wat roest verwijderen want er zaten hier daar wat plekjes.

Beurt en apk

  • 240.500 km

14-02-2025
We zijn weer een jaar en 18000km verder, de Outlander mocht weer voor een beurt met apk.

Een aantal maanden geleden begon het wat te rammelen voorin op oneffen wegen en had al een vermoeden dat het iets met de stabilisatorstangen zou zijn en dat was ook zo maar het was er uiteindelijk maar 1 linksvoor waar speling op bleek te zitten. Voor mijn gevoel maakte die het geluid voor 2 dus vandaar dat ik dacht dat ze beide vervangen moesten worden.

Voor de rest is de ophangbeugel van de uitlaat/demper vastgelast en een paar kenteken/stadslichtlampjes vervangen en een nieuwe accu. De vorige was van Varta en er is nu een Bosch voor in de plaats gekomen.

Inmiddels hebben we bijna 200.000km erbij gereden sinds de aankoop van deze Outlander. Stap nog steeds met plezier in deze auto en aangezien we net de badkamer verbouwd hebben zijn de financiele middelen ook even niet aanwezig voor een andere auto. Dus voorlopig moet deze het gewoon blijven doen al heb ik daar de volste vertrouwen in. Natuurlijk kijken we wel eens rond wat de vervanger zou gaan worden en waarschijnlijk wordt dat een (plug-in)hybride, tenminste dat lijkt ons logisch maar dat zien we dan tegen die tijd wel. I

Ik kijk wel naar Lexus Nx/Ux, zijn wel weer aan het gewicht en de houderschapkosten hoger? Mijn vrouw zat naar een Dacia Duster hybride te kijken, maar las ik weer over storingen? Maar goed, vooropig hebben we de tijd om daar over na te denken. Waarschijnlijk tot volgend jaar met de volgende review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.