Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)
Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD (2015)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.0 ClearTec Business Edition 2WD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

outlander mheh

Ik heb deze outlander sinds juni 2019 en we hebben sindsdien al behoorlijk wat kilometers gemaakt. Meest opvallende eigenschap vond ik het nagenoeg volledige gebrek aan geluidsisolatie in de auto. Ik heb de wagen dan ook vrijwel volledig gestript en voorzien van ontdreuningsmatten en akoestisch foam. Daar werd de wagen VEEL aangenamer van. De (bestuurders)stoel geeft weinig steun, het foam voelt zachter aan dan in de insignia hiervoor en de oude 5-serie daarvoor. De stof is zo synthetisch dat ik vrijwel altijd een statische ontlading voel als ik uitstap. De ergonomie is gewoon niet zo goed. het infotainment voelt inmiddels wel wat gedateerd en de bluetooth verbinding heeft met audio echt seconden lag. Wat deze auto heel goed doet is voor relatief weinig geld een grote 7-zits zijn. Hij is comfortabel geveerd en in eco modus heel prettig te rijden, zeker in de stad. De cvt bak werkt erg fijn. Aanvankelijk deed de ervaring van traploos versnellen bij een gelijk toerental mij denken aan een speedboot, of een logge oude amerikaanse bak. De bak is best slim ondersteunt door software. de koppelomvormer gaat snel over in full lock, omdat de cvt de rest van de traploze versnelling voor z'n rekening neemt. Als je wil kan je met de stuurpaddles zelf schakelen. Dat is wel grappig en vast in sommige situaties ook echt handig, maar ik merk dat de bak veel beter autonoom z'n werk kan doen. Als de ecomodus uit staat, merk ik echt een groot verschil in gasrespons en "schakel"gedrag. Uit kruip of stilstand optrekken gaat dan wat onvoorspelbaar bruusk. Ik ga er in ieder geval wel van lachen. De motor levert 150pk uit 2 liter en is uitgerust met een ingenieus mivec systeem dat inlaat en uitlaatklep hoogte en duur versteld. (de phev modellen hebben een conventionele 2.0 16 klepper). Ik heb meer vertrouwen in deze techniek dan in de 140pk 1.4 turbo in de vorige auto (insignia). Opmerkelijk is wel dat de klepspeling ouderwets met stelmoertjes afgesteld moet worden ondanks al het andere vernuft.

tussenstand

  • 157.909 km

Ik heb deze outlander nu ruim 4 maanden en na de akoestische upgrade rijd ik er met veel plezier probleemloos in rond de afgelopen 10.000km. Binnenkort maar eens inleveren voor een beurt en all weather banden.
Onlangs ervaren dat de afstandbediening tegen de wasmachine en droger kan...ruikt weer heerlijk. De stoelen zouden echt wat steviger en ondersteunender mogen zijn. Benzineverbruik op de snelweg is voor gewicht en afmetingen zeer acceptabel gemiddeld 10l/100km gecombineerd en ongeveer 8l/100km op de snelweg. Ik vergeet nog wel eens om rustig te rijden.
Voordeel van de non-phev versie is ook nog steeds; iets krachtiger 2liter mivec motor en geen dood gewicht in de vorm van accu en electromotor zodra die accu leeggereden is. Afgezien van woon/werk zou ik de accu te vaak leeg rijden naar klanten. De comfortabele vering is enkel een probleem met nat wegdek en te hoge bocht snelheid. Oplossing is simpel; minder gas. De CVT is nog steeds super vermakelijk als je de ecostand uitzet (en de stuurflippers gebruikt) en ook onthaastend door de ecostand aan te zetten en simpelweg niet na te denken over de slimme techniek die het versnelwerk voor je doet.

andere banden

  • 165.000 km

Inmiddels allseason banden eronder geplaatst (Michelin CrossClimate SUV 215/70 R16 100H 3PMSF) . Waar dezelfde banden op mijn oude e39 5-serie een zeer goed gevolg hadden op de wegligging, heb ik nu niet het idee dat het effect verwaarloosbaar is. Ja, het zijn goede banden, maar de slappe ophanging en de gewichtsverdeling zorgen ervoor dat overstuur/onderstuur nooit echt ver van elkaar lijken te liggen door de korte snelle bochten. Op minirotondes voel ik hoe de randen van de voorbanden wegschrapen over het asfalt in hun poging grip te behouden. Daarbij mag ik stellen dat ik dan een wat frivoler rijstijl heb dan als het gezin ook meerijd. Zij waarderen het als ik geen praktische natuurkundeles in centrifugaalkracht en de wetten van Newton geef.

tussenstand 2

  • 168.213 km

Koop een Outlander 3 als; je geen waarde hecht aan wat de buren/vrienden vinden. Je nooit tijd wil verspillen door weg te lopen bij de auto, even om te draaien en te genieten van het subtiele lijnenspel van de auto terwijl je mijmert over bochtige berg routes. Je met wiskundige precisie alle opties hebt afgelopen en telkens uitkomt op de Outlander op elke auto zoekpagina (niet te zwaar, parkeerbaar, praktische ruimte, 7 zitplaatsen, lekker lui want automaat, budgetknaller). Je nog steeds niet gewend bent aan de smart thermostaat thuis en baalt dat windows 7 niet meer ondersteund wordt, het interieur, de opties en de afwerking nemen je terug naar 2008.

De auto blijft simpelweg een slaapverwekkend betrouwbare en simpele auto die zich dagelijks laat misbruiken. Ik zag op YT een aantal Amerikaanse reviews van deze wagen en zij snappen dit model niet; het is net een SUV, maar dan kleiner. Zij denken niet aan de krappe garages en parkeerplaatsen in Europa en de wijze waarop overheden grote, zware auto's (en hun motoren) belasten. Daarom krijg je in noord Amerika 10 jaar volledige garantie op de drivetrain. Men zeurt over hoofdruimte achterin en natuurlijk dat je niet op de 3e rij kan zitten zonder een slangenmens te zijn. Mijn ervaring is dat de (2) passagiers op de 2e rij zeer royaal zitten door de verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuning. Moet daar een derde persoon tussen, dan moet die wel zeer beperkt van formaat zijn. De "zitplek" is van gordelbevestiging tot gordelsluiting waarschijnlijk krap 30cm breed. De middelste zitplek zit zelfs niet in het midden waardoor de achterbank verdeeld is als 40/25/35 % . De 3e zitrij is (ook met de 2e rij een stuk naar voren) gewoon krap voor alles boven de 1,5 meter, maar het is een officiële zitplaats en als het moet en je wil echt mee, dan prop je jezelf er wel in. Opvallend is wel dat de 2e zitrij geen luchtuitstroomopeningen heeft. Praktisch elke auto heeft aan de achterzijde van de middenconsole twee ventilatieroosters zitten die op zijn minst te sturen en te openen/sluiten zijn, niet de Outlander! Ook op de 3e rij geen luchtverversing, terwijl ook daar steeds vaker aan gedacht wordt. De Amerikanen snappen de 2.0 motor en CVT ook niet; "underpowered" in een land waar 65mph de limiet is. Met 7 personen plus vakantiebagage vond ik het enige probleem de slappe ophanging en vond ik het niet meer dan logisch dat 0 tot 100 wat moeizamer verliep. Over Amerikaanse maatstaven gesproken; cupholders! twee in de middenconsole, zonder klemmen waardoor je bij het tankstation op zoek gaat naar maten drinken die redelijk overeen komen, twee in de 2e rij middenarmsteun (hetzelfde als de voorste 2 maar minder diep. Op de 3e rij ook 2 bekerhouders, maar beiden rechts. De linkerzijde heeft een soort gootje waar 3 pennen naast elkaar in passen. In de deuren zijn uitsparingen gemaakt voor flessen. Als laatste nog een kleine tekortkoming; de ontwaseming knop doet niets anders dan alle lucht naar de voorruit sturen...de fan snelheid verandert niet automatisch naar maximaal.

onderhoud

  • 171.515 km

Tja, volgens het boekje was het tijd voor onderhoud en belangrijk ook...vervanging van de transmissie olie. Nu is dit mijn eerste auto met automaat, maar dan ook nog een CVT. Ondanks de relatief simpele constructie van zo'n unit, toch heel belangrijk om die olie in de gaten te houden. Voor de leek; bij een cvt (continu variabele transmissie) zijn er twee pulleys in elkaars verlengde gezet (zoals bij vrijwel elke scooter), daartussen zit een duwende "riem", in dit geval stalen flexibele banden waar 399 stalen plaatjes op zitten (https://www.youtube.com/watch?v=PiwRUfFEc5k) . Dat levert wat slijtage op lijkt mij. Wereldwijd zijn er verhalen over hoe vreselijk cvt's zijn en vroegtijdig kapot gaan. Tja, onderhoud is denk ik een belangrijk ding. oliewissel interval is 80.000km, maar ik las dat sommigen elke 30k of 50k wisselen. Voor de wissel zag de olie er nog als nieuw uit en gelukkig na de wissel ook. Ik heb de garage niet laten flushen, ik hoorde verhalen dat de kleine kanaaltjes in de bak dan wel eens verstopt kunnen raken met metaaldeeltjes en dat is een probleem. Gewoon leeg lekken en bijvullen dus. De multiriem was ook aan vervanging toe, poreus. Verder de standaard dingen; olie, int.filter en algemene check-up. Door Corona, veel afspraken vanuit huis en dus veel minder kilometers, maar nog steeds tevreden met deze neutrale, ruime landboot. Volgens de garage zijn de schokbrekers allemaal prima, maar ik vind hem achter toch te makkelijk in veren na een drempel, ook als ik er alleen in zit.
fun fact; trek de bijrijderstoel hoofdsteun er af, schuif de stoel naar voren en de achterbank naar achteren, bijrijder rugleuning plat, 2e rij rugleuning max naar achteren en voila...heerlijke lounge zitting. Ideaal als je ergens wat langer moet wachten en een filmpje wil kijken of wat werk wil doen.

Tussenstand 3

  • 189.000 km

Wat een saaie auto! Gewoon doen wat hij moet doen. Vervoeren. Onlangs dan uiteindelijk toch maar een stoel kussen gekocht met wat meer zitvlak en lendensteun er in en dat was die paar tientjes zeker waard. Zoals ik al eerder zei: de stoelen zijn best droevig wat betreft ontwerp en materialen. Mijn benchmark zijn de bmw e39 stoelen, dus tja, dan moet je als auto toch redelijk je best doen om dat te evenaren. Onlangs een naar kraak/kreun geluid verholpen. De stabilisator stang rubbers blijken nog wel eens te gaan zeuren en ik hoop dat het maritieme as vet ze voorlopig stil houdt. Dat klinkt weer een stuk degelijker. De auto staat buiten geparkeerd, maar wel ver van zee, toch vind ik de roest ontwikkeling vooral achter best verontrustend voor een 7 jaar oude auto. Helaas op dragende delen wel wat beginnende puntjes. Dus gelijk dat in de ml coating gezet. Op basis van de ervaring tot op heden is het aannemelijker dat de auto t.z.t. door roest op de sloop komt dan door technisch falen. Technisch blijft het een prima wagen namelijk

Het einde!

  • 198.000 km

Over een paar dagen wordt de trouwe outlander ingeruild op een Lexus nx300h. Die kwam zo op mijn pad met alle toeters en bellen van zo'n luxe ruimteschip en ik ging overstag.

Beweegreden daarachter eigenlijk vrij simpel; hij tikt de 2 ton bijna aan en ik had hem al drie jaar. Daarnaast kreeg ik een goed inruil voorstel.

Afgelopen zomer reed de outlander zonder blikken of blozen heerlijk die Frankrijk heen met volle lading+ een trekhaakkoffer. De vering is zoals eerder gezegd slap, dus drempels omzichtig nemen. Het verbruik van de outlander op de snelweg zat de afgelopen jaren rond 8/100 en stad en binnenweg gecombineerd 9,5/100.

Echt een zeer betrouwbare auto gebleken die (na volledige geluidsisolatie en een gevoerde stoelhoes) ook erg comfortabel was. Door z'n relatief lage gewicht en sterke stuurbekrachtiging laat de wagen zich -zeker voor het formaat- toch soepel en snel genoeg door het verkeer heen sturen.

Hoewel de outlander en zijn mk1 nx300h opvolger op papier aardig overeen komen met de maten. Is de outlander achterin toch wel ruimer wat betreft hoofdruimte en praktische laadruimte.

Mijn conclusie na 3 jaar en grofweg 50.000km is dat de outlander een zinnige, budget bewuste, betrouwbare en ruime auto is. Ondanks de iets te zachte ophanging, slechte geluidsisolatie en ok-ish stoelen, is dit echt een goede keuze als je zoekt naar een gunstig geprijsde 7 zitter.

Ik zal hem best een beetje missen, maar verwacht dat de nappaleer 8-voudig verstelbare stoelen in de luxury line Lexus het hartezeer wel zullen beperken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens