Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 2.0 Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Auto trilt bij hard remmen
- 30.000 km
Bij hard in de ankers gaan/moeten trilt het stuur/auto stevig en trekt het voertuig iets naar rechts. Controle bij de dealer leert, dat één van de remschijven voor gevlakt dient te worden.
Dit is enige tijd later netjes door de dealer gedaan en het probleem is opgelost.
Ruimte (speling) op fuseekogels
- 40.000 km
Tijdens onderhoud aan het voertuig wordt er speling op de fuseekogels geconstateerd door de dealer. Onder garantie zijn assen en stabilisatorstangen voor vervangen. Blijft een prima rijdend karretje!
Gasdemper achterklep roestig
- 45.000 km
Een van de 'bakkersknechten' roest stevig. Onder garantie is ook deze netjes door de dealer vervangen.
Auto toe aan zijn 60.000 km beurt
- 61.500 km
Inmiddels staat de auto op een kilometerstand van 61.500. Na de eerder vermelde problemen, geen enkel verder mankement meer gehad. De auto rijdt rond de 1 op 11,4 (benzine) en 1 op 9,4 (op LPG). Het is en blijft een ruime en vlotte auto. Zo vlot dat je snel de voorwielen 'los trekt'. Zelfs een in meerdere standen verstelbare achterbank is aanwezig. Erg handig. Een nadeel, ook al is het eigenlijk inclusief aan de uitvoering: door de laagprofielbanden(195/50 R16) voel je de weg zeer goed. Tevens maken de standaard Yokohama's wat meer herrie dan wenselijk. Een gemis, althans niet aanwezig: een lendesteun of cruise control. Mijn eerste Mitsubishi en tot op heden, na meerdere Opels, Mazda's en Nissan's de leukste en vooral snelste 'fun auto'. De auto laat een Japans degelijke en betrouwbare indruk op mij achter. Als men op zoek is naar een, relatief voordelige station, een aanrader!
Resultaten uitvoering grote beurt
- 62.640 km
Zoals verwacht kon er, in de dealergarage, niet veel mis zijn met mijn Mitsubishi en dus netjes (ook) voor het eerst door de APK.
Vervangen zijn: 2 ruitenwissers(voor) vanwege scheuren en de multiriem(dynamo en stuurbekrachtiging)vanwege droogte scheurtjes.
Wat staat er aan te komen: de banden(met name voor) worden minder (rond de 2,5 mm). Gaan er op termijn af.
Vervelender: ik had al enige tijd last van piepen van de achtertrein, bij volle belasting rijdend, over vluchtheuveltjes. Het advies was de stabilisatorstangrubbers, op kosten van de klant!, te vervangen. Op dit punt heb ik de klantenservice van Mitsubishi aangeschreven. Ik ben van mening, dat een auto met gemak(zeker een Japanner) deze km-stand zonder dit soort makementen moet kunnen halen. Dit punt krijgt dus nog een vervolg.
Aandachtspunt voor uzelf: controleer of de dealer heeft (kunnen) doen wat de factuur zegt dat men heeft gedaan. Dit alles voor de prijs van € 380,-
'Service' importeur nav uitvoering grote beurt
- 62.725 km
Zoals geschreven, zouden de rubbers van de stabilisatorstangen(achter) moeten worden vervangen op kosten van de klant. Daar ik van mening ben, dat mijn Japanner zeker deze km-stand moet kunnen halen zonder dit soort problemen de importeur aangeschreven.
Reactie: verwijst naar de dealer welke (eventueel) contact op kan nemen met de afdeling Garantie afhandeling. Zou men bij Mitsubishi ook een SERVICE afdeling hebben? Het zou toch vanuit de klant bekeken van meer klantvriendelijkheid hebben getuigd zelf 'de zaak' op te pakken. Maar goed.
Eindresultaat: wacht op reactie dealer. Nagekomen(8-4-2011): dealer gaat het probleem oplossen. Op 27 april is dat dan ook vakkundig gebeurt. Geen kraakje meer te horen.
Review na ruim 30.000 km
- 62.725 km
Na ruim 30.000 km inmiddels ook wat kennis opgedaan over merk en voertuig. In korte bewoordingen zal ik proberen de eigenschappen aan te stippen.
Uitvoering:
zilveren 2.0 ltr Intense op LPG(merk: Teleflex).
Uiterlijk:
markant, herkenbaar en komt niet veel voor. In onze uitvoering met donkere achterramen achter, mijn inziens, stijlvol en ook niet lelijk. Met het standaard 'schoeisel' ziet hij er sportief uit. En......dat is hij ook!
Interieur:
simpel en bijna spartaans. Stoelen(rugleuning) zouden, althans dat vindt mijn vrouw, wat beter afstelbaar mogen zijn. Ik zit er evenwel prima in. Misschien mist ze de lendesteun welke de auto node moet missen. Cruise Control is evenmin aanwezig, net als radiobediening op het stuur. Alles is basic, maar werkt subliem. Opberg gelegenheid voldoende om je heen in de deuren, dashbord en armsteun. De airco is wel een automaat. Het stuur is in hoogte verstelbaar. Ramen, spiegels en deuren elektrisch te bedienen. Ook een 12 volt aansluiting en verlichting in de kofferbak aanwezig. Kofferbak niet al te hoog, maar wel vrij vierkant. Dit icm de in stappen verstelbare achterbank(ook 1/3 en 2/3)handig bruikbaar.
Rijden:
door het sportonderstel icm de 195/50 R16(Yokohama) banden is de weg goed te voelen. Ondanks onderstel geen echte problemen bij het nemen van hobbels/vluchtheuvels. Schakelen gaat soepel en vlot en de 2.0 ltr maakt, behalve de standaard banden, niet al te veel lawaai. Als mijn info juist is, draait de 2.0 ltr ook iets minder toeren dan de 1.6 versie. Dat icm LPG(warmer) kan nooit kwaad. Trekkracht 'onderin' ruim voldoende, maar hoger in de toeren voelt de auto zich nog beter thuis. Verbruik rond de 1 op 10,4/9,4 (zomer/winter). Een sprint gaat vlot en de auto nodigt hier ook toe uit door zijn soepel in toeren lopende krachtbron. Doseren van de koppeling dient gezien aangrijpingspunt/koppel met beleid plaats te vinden. Zoniet, dan slipt de koppeling of laat u wat meer rubber op de weg achter dan de bedoeling is.
Kosten: zowel beurten en 'houden' vallen allezins mee. Zeker het rijden op LPG in deze uitvoering een aanrader. Tanken rond de 450/500 kilometer. Netto LPG tankinhoud rond de 63 liter. Voor de benzine rijders: de benzine tank is niet erg groot(50 ltr).
Betrouwbaarheid:
de auto loopt geweldig fijn en heeft mij nog nooit in de steek gelaten! Gebreken heb ik apart in deze review weergegeven.
Service:
de dealer(s) zijn subliem en uiterst vakkundig en klantvriendelijk.
De importeur:
als fan van Japanse auto's en (enigzins)kenner op dit gebied: misschien eens een cursusje klantvriendelijkheid volgen? Het gaat allemaal nl niet vanzelf. Jammer, het product verdiend beter!
RESUME:
sublieme prijs/kwaliteit verhouding. Ondersteunt door prima dealers. Praktisch, fijne en goedkoop op LPG lopende auto. Tot op heden de fijnste auto waar ik mee heb gereden!
Voorbanden vervangen
- 67.000 km
Beste Lezers, Ik had graag de voorbanden willen oprijden, maar door een lekke en niet te repareren band besloten ze beide(de standaard Yokohama's, 195/50 R16) iets eerder te vervangen. Nu inmiddels enkele duizenden kilometers gereden met het b-merk Hankook(Optimo, K415). Wat meteen opviel is een duidelijke afname van de rolgeluiden. Binnen in de auto is het zeer duidelijk stiller. En nu moeten de achterbanden er in de toekomst nog af! De rijeigenschappen, ik zoek geen grenzen op, lijken niet noemenswaardig anders. Gevoelsmatig iets meer trilling op het stuur(harder rubber?), doch volstrekt niet hinderlijk. Derhalve zeer tevreden over deze 'overstap'.
Kleine beurt en distributieriem(en) vervangen
- 80.037 km
Beste Lezer(es), inmiddels staat de teller alweer op 80.000. In de tussentijd geen problemen gehad. Tijdens de beurt zijn, naast olie en filter, ook bougies, pollenfilter en zoals geschreven distributie vervangen. De riemen inclusief loop en spanrollen. De bougies zijn vervangen omdat de auto bij koud en vochtig weer duidelijk wat minder snel aansloeg. Ook woog het gegeven mee dat een auto op LPG wat warmer wordt en daardoor de bougies een zwaarder leven hebben. De riemen heb ik laten vervangen om te voorkomen, dat ik 'volgende week' weer bij de dealer sta. In principe gaan deze eruit bij 90.000 km net als de bougies(van platina en daardoor erg kostbaar(€ 119,- ex)). Dit alles all-in voor een prijs van € 933,-. In opslag liggen inmiddels weer een tweetal Hankook's om op termijn, na de winter(banden)tijd de laatste Yokohama's te gaan vervangen.
Nagekomen (belangrijke)info:
wat blijkt, de 'vaste' onderhoudstarieven van Mitsubishi zijn absoluut niet zo vast en helder als op oa de site is weergegeven/wordt gesuggereerd. Zo is deze vwb het distributieriem vervangen dus ZONDER span- en looprollen! Toch een ruime € 130,- extra. Nog zorgwekkender de uitspraak van de importeur: men vervangt deze materialen als dat nodig mocht blijken te zijn. Gezien de schade die kan ontstaan als eea vastloopt door niet vervangen, een punt om zelf even bij stil te staan.
Laatste 'standaard' Yokohama's vervangen
- 97.000 km
Welliswaar nog enige millimeters profiel aanwezig, maar met de laatste weken forse regen toch besloten ze er iets eerder af te halen. In dit geval op de vooras: Hankook Ventus Prime 2(88V)exemplaren. Wat eigenlijk al in de lijn der verwachting lag, was dat deze banden qua geluidsproductie(in en buiten de auto) beter zouden zijn. Wel, dat klopt. Het scheelt een slok op een borrel! De grip lijkt daarbij ook niet anders dan normaal en qua comfort lijken ze ook iets vergevingsgezinder. Maar goed, ik zoek ook geen grenzen op, dus het eerste aspect is een relatief gegeven.
Op naar 105.000 beurt en terugkerende problemen
- 102.000 km
Al weer 70.000 kilometer gereden zonder noemenswaardige problemen. Het is en blijft een prima product, wat veel plezier opleverd! Echter zoals reeds eerder gememoreerd, en ook op internet terug is te vinden, zijn er enkele zwakke punten aan te wijzen. Te weten de remschijven die kromtrekken en daardoor trilling op het stuur veroorzaken en de koppeling die sporadisch zeer bruusk aangrijpt. De auto gaat daardoor 'bokken'. In de aanloop naar deze beurt Mitsubishi NL schriftelijk aangesproken op productaansprakelijkheid. Immers de problemen waren er al vanaf het begin, er is aangesleuteld door de dealer, maar de problemen komen steeds weer terug. Ik ben zeer benieuwd!! Of zou het toch zo zijn dat ik Mitsubishi NL beter ken dan dat ik hier (nog) veronderstel?!
Nagekomen: inmiddels een schrijven van Mitsubishi Motor Sales NL BV ontvangen. Inderdaad zie ik in de brief de 'struisvogelpolitiek' komen bovendrijven. Het komt er eigenlijk op neer dat Mitsubishi zich niet herkent in de problemen. Remschijven zijn namelijk, althans zo stelt men, aan gebruikersslijtage onderhevig en kunnen daarbij kromtrekken en de koppeling 'valt af' omdat de eigen dealer in het verleden (ruim binnen de garantie van 3 jaar!)niets bijzonders kon ontdekken, terwijl het probleem er dus al wel was. In gewoon nederlands dus: zoek het zelf uit! En dat ga ik dan ook doen, na eerst nog even met de dealer te overleggen. Misschien mijn volgende auto dan toch maar een Kia vanwege de garantie?
Klokje rond en 105.000 km beurt
- 105.510 km
Beste Lezer(s), inmiddels al weer, zoals al eerder gememoreerd, al weer ruim 70.000 km verder. Wat leverde de kleine beurt op, buiten het reguliere. Allereerst zijn de voorremmen, althans de blokken en schijven in zoverre op, dat ze bij de volgende beurt vervangen moeten gaan worden. Hier kwam ook de trilling op het stuur vandaan. Gelukkig niets ernstig en geen APK-afkeur. We gaan er nog een beurt verder mee. Bij dit bezoek aan de dealer, heb ik eveneens besloten om de versnellingsbakolie en remvloeistof te laten vervangen. Merkbaar was een 'hardere' rem, hij voelt directer aan. De bak schakelt daarbij iets stroever, je moet de versnelling er (voorlopig?) wat meer inleggen. Ook is het pollenfilter (regulier) in de beurt meegenomen. De remcilinders schijnen gevoelig voor roest te zijn, dus vocht in de remolie kunnen we dan dus niet hebben. Dit temeer omdat we zeer tevreden over de auto zijn, en niet van plan zijn deze op korte termijn weg te doen. Dit alles voor nog geen 356 Euro. Al met al zeer tevreden.
Nieuwe Brembo remschijven en blokken (voor)
- 113.723 km
Beste Lezer(s), zoals volgens internet reacties ook al blijkt, komt het probleem duidelijk vaker voor. Ook mijn Lancer heeft last van steeds terugkerende kromme remschijven. Dit terwijl wij absoluut niet ruig met de auto omspringen. Nu de koe bij de horens gevat en de Mitsu voorzien van premium Brembo materiaal voor een kostenplaatje van € 338,- (all in). Omdat er in eerste instantie (natuurlijk) niet stevig geremd mag worden, laat ik u graag later weten hoe eea is uitgepakt.
'Uitslag' Brembo's(voor) en accu verwisselen
- 117.500 km
Beste Lezers,
Zoals belooft, zou ik u nog laten weten hoe de auto 'het doet' met de nieuwe Brembo voorschijven en Textar blokken. Wel: de remmen grijpen iets steviger aan. Overigens zonder dat het hinderlijk is. Tevens remt de auto duidelijk beter en van kromme schijven hebben we geen last meer. Het ziet er dus naar uit, dat het een goede set was. Tevens presteert de auto verder zonder verdere problemen.
Ter lering(accu wisselen):
Mocht u de accu verwisselen en de auto zijn stationair toerental kwijt zijn, dan is onderstaande handleiding voldoende om het probleem op te lossen. U merkt dit ogenblikkelijk bij de eerste de beste hoek waarbij u het gas volledig loslaat en de koppeling gelijktijdig intrapt (hij slaat af).
1) Zet alle verbruikers in de auto uit
2) Start de auto en blijf OVERAL af(ook gaspedaal)
3) Laat hem 15 minuten lopen
4) Zet hem af en laat hem nu 10 min. lopen
5) Zet hem weer af en laat hem 5 min. lopen
6) Zet hem af.
Hierna is het probleem de wereld uit.
'Stil going strong', incl nwe trekhaak/hulpveren
- 126.500 km
Beste Lezers, het voertuig loopt nog steeds als een spreekwoordelijk treintje. Omdat we het echter zat waren met regelmaat twee fietsen met grote moeite in de auto te 'persen', ondanks zijn leeftijd, toch nog een trekhaak laten monteren. Het werd een afneembare trekhaak van het merk Auto-Hak(€ 235,-) De afneembare haak zit onder de bumper door, waardoor een gat zagen niet nodig was. Het paste allemaal subliem. Inbouwtijd zo'n 3 uur(niet bij genoemde prijs inbegrepen). Eén nadeel, of is het nu voordeel?, de trekhaak is nu het laagste punt van de auto. Tevens de auto voorzien van hulpveren(type PER 68 voor € 150,50). De 1/3 meer weerstand levert een hoger, zie bijgevoegde foto, op zijn poten(4 cm) staande auto op en een fijner rijgedrag. Voorheen sloeg de auto snel door tot het eind van de vering.
Grote beurt en roest
- 130.000 km
Blijft een relatief probleemloos voertuig. Alhoewel, het elektrische raam (sporadisch) aan de bestuurderszijde niet meer automatisch wil sluiten(wel in stappen). Als de auto naar de dealer moet werkt het weer! Voor € 512,55 de auto weer van nieuw materiaal voorzien. Het betreft hier het normale met enkel de achterruitwisser als extra. Deze was versleten. Vervelender is, dat een schade uit het verleden niet goed is gerepareerd. Gevolg het deel moet, onder de 6 jaar Mitsubishi carrosseriegarantie, nogmaals moet worden schoongemaakt/gespoten. Maar ja, daar kan het voertuig zelf weinig aan doen.
Review Hankook Ventus Prime 2 (88V) op de vooras
- 133.000 km
Geachte Lezer(es),
Met het wisselen van zomer naar winterbanden ook een blik geworpen op het profiel van de banden. De voorbanden konden, na 36.000 km nog wel even mee richting de max 45.000 km schat ik, maar dan rij ik op slicks. Dat leek mij geen prettig idee. De band blijkt dus inderdaad(tests internet) niet erg slijtvast, maar was wel stil en niet erg duur. Miv de zomer gaan we echter een A-merk aantreffen op de vooras. Te weten de Michelin Energy Saver + (88V) XL in de maat 195/60 R16(€ 119,- p/st). Deze zou aanzienlijk slijtvaster moeten zijn. De toekomst gaat het leren.
Naderend afscheid en resume
- 135.000 km
Geachte Lezer(es), de 4G63(2.0 ltr) motor kan zeer goed tegen LPG. Echter hij wordt niet meer nieuw geleverd. Vanuit dit aspect gekeken, zijn wij na 110.000 km op LPG toch gaan kijken naar een jonger exemplaar met minder kilometers op de teller. Eigenlijk met zeer veel pijn in het hart, want er mankeert niets aan, met net een nieuwe trekhaak en hulpveren, en schenkt ons dagelijks nog veel plezier!! Maar goed......, Het is een Mitsubishi Outlander Sport 2.0 ltr 2WD Travel geworden van 4-2009 en 54.000 km op de teller. Ook hiervan zet ik weer graag mijn review op internet. Maar eerst netjes de Lander de eer gunnen die hem (of haar?) toekomt. De auto is allereerst zeer betrouwbaar. Het is een vlotte 'jongen' en doordat hij laag op de pootjes staat ligt deze als een blok op de weg. Het nadeel hiervan is wel, dat elk hobbeltje voelbaar is. Ook al ervaar ik dit volstrekt niet als hinderlijk. De combinatie 2.0 ltr, LPG(rond 1 op 10) en een stationwagon heb als zeer comfortabel ervaren. Die kofferbak ga ik vast nog missen! De hulpveren zijn zonder meer prettig te noemen(hoger op de pootjes staand). Immers een LPG installatie en trekhaak weegt wel iets. Verder kan nog als nadeeltje worden vermeld, dat er geen lendensteun in de stoelen zit. Bedankt Lancer en ik hoop, dat je niet erg lang bij de Mitsubishi dealer in Hoofddorp 'werkloos' hoeft toe te kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.