Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 2.0 Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inleiding
Altijd heb ik naar volle tevredenheid Japanse merken gereden, vooral Toyota en Subaru. Aangezien vergissingen menselijk zijn, heb ook ik de fout gemaakt voor een Citroen te vallen. Het begon met een Berlingo 1.8i, daarover was ik erg tevreden, maar omdat ik meer kilometers ging maken moest er eentje op gas komen. Daarom de keuze voor weer een Berlingo 1.6 16V met G3 installatie. Misselijk werd ik er van. Vanwege het grote aantal problemen geëist van de dealer een andere te krijgen, maar aangezien ik nog meer kilometers ging maken, overgestapt op een Citroen Jumpy HDi.
Helaas was ik genoodzaakt bij Citroen te blijven in verband met de coulanceregeling. Ook hier behoorlijk wat dingen mee gehad, tot het afbreken van een stabilisator stang op de autoweg aan toe. Reactie van de officiele Citroen garage: ‘Tja, dat is niet de bedoeling, zou wel aan uw rijgedrag liggen’. Hiermee was voor mij de maat vol; nooit meer een Citroen, maar ook nooit meer zakendoen met een Citroendealer. Wat een laks volk. Afijn. De bus vervolgens particulier verkocht. Helaas bracht deze niet al te veel mee op gezien de grijskenteken regeling die is afgeschaft. Ik wilde weer terug naar Japans. Degelijk, betrouwbaar, goed dealernetwerk. Lang getwijfeld tussen verschillende wagens, waaronder: Toyota Corolla Station, Suzuki SX4, Mitsubishi Lancer en een Mazda 6. Gezien de erg goede prijs/kwaliteit verhouding bij de Lancer, en de mogelijkheid op Gas
te rijden, voor de Mitsubishi gekozen. Dit was natuurlijk niet de enige reden, hieronder zal ik mijn keuze onderbouwen.
Exterieur
De Mitsubishi Lancer is een redelijk klassiek gelijnde stationwagen met behoorlijk veel ruimte. Na lange afwegen is de keuze gemaakt voor een 2.0 Intense uitvoering met aan de buitenkant onder andere 16 inch lichtmetaal, sideskirts, voor en achter bumperspoiler, privacy-glass vanaf de b-stijlen en aanpassingen die in het interieur te vinden zijn. Uiteindelijk gekozen voor een donkerblauwe metallic lak. Alles mee gespoten uiteraard. De auto heeft een sportieve uitstraling.
Leuk detail is dat de gasvulnippel in de kleur van de lak gespoten is, zodat de strakke achterkant niet zou worden ‘verpest’. De auto is aan de buitenkant goed afgewerkt. Alles zit goed en degelijk in elkaar voor mijn gevoel. Nergens zitten grote kieren, of kieren die niet helemaal recht lopen. Je moet natuurlijk wel van het sportieve uiterlijk houden, maar het spreekt mij heel erg aan. Overigens, dat sportieve uiterlijk is door redelijk kleine aanpassingen ten opzichte van het ‘normale’ model verkregen. Zonder de aanpassingen vind ik het niet meer dan een ‘gewone Japanse saaie station’.
Deze heeft net wat meer dynamiek.
Interieur
Het interieur is redelijk kaal en sober. Veel donkere kunststof dat wel van goede kwaliteit is. Qua kleur wordt het enkel opgefleurd door een aluminium kleurige strip die over de hele breedte loopt van het dashboard. Wat opvalt is de kleine hoeveelheid knoppen op het dashboard. De knoppen die er zijn, zijn allemaal makkelijk bereikbaar en goed verlicht. Ook in het interieur komt het sportieve weer terug. Klein MOMO-sportstuur dat met leer bekleed is en erg goed gevormd is. Korte, kleine versnellingspook die eveneens met leer bekleed is. Wat opvalt is dat het interieur erg goed in elkaar zit en nergens schoonheidsfoutjes zitten. De dashboard verlichting staat altijd aan, dus ook met de
verlichting uit, erg prettig. Over de stoelen ben ik erg tevreden. Zit zitten heel fijn en ook na lange ritten totaal geen last van rug of zitvlak. Doordat het kuipvormige sportstoelen zijn verschrikkelijk veel steun, zowel in de zitting als in de rugleuning. Het grote minpunt van het dashboard vind ik de ‘extra radiobak’ voor eventueel een navigatiesysteem dat nu een groot gapend gat is. Wel handig dat precies de autopapieren erin passen. Er was geen geïntegreerde radio leverbaar in de Lancer om de zes goede luidsprekers van input te voorzien, een missertje. Evenals het ontbreken van de boordcomputer. Bij aflevering gekozen voor een erg goede JVC radio/cd/MP3 speler die het naar volle tevredenheid doet. De bediening van de accessoires zijn makkelijk te vinden en te bedienen.
Voor de ventilatie drie grote knoppen die eigenlijk altijd op ‘auto’ staan gezien de elektronische klimaatbeheersing. De bank achterin zit ook prima. Goede bekerhouders in de middenarm steun. En voldoende beenruimte en hoofdruimte. Ook de achterbak is netjes afgewerkt met de nodige vakjes en bakjes.
Veiligheid
De auto zit redelijk goed in zijn veiligheidsuitrusting. Zes airbags, ABS en andere elektronische beschermengelen. De auto beschikt over vijf driepuntsgordels en vijf hoofdsteunen. De verlichting is ook erg goed. Jammer dat er geen Xenon licht leverbaar was. De veiligheid die eigenlijk het belangrijkste is, is het voorspelbare, stabiele weggedrag onder elke omstandigheid en het goede zicht rondom. Redelijk smalle raamstijlen belemmeren het zicht nauwelijks, ook door de goede plaatsing daarvan. De auto scoort in de crashtest overal ‘average’ tot ‘good’.
Comfort en luxe
De Mitsubishi Lancer is redelijk basic uitgevoerd, maar wel met de nodige luxe. De goede
verstelbare stoelen bieden veel comfort. Het comfort van het onderstel is heel persoonlijk. Ik vind de korte en harde vering erg prettig rijden, maar ik kan me voorstellen dat dit sommige mensen totaal niet aanspreekt. Ieder hobbeltje in de weg is voelbaar doordat de auto zo verschrikkelijk stijf en stug is. Het weggedrag moet je dus aanspreken wil je het comfortabel noemen.
Qua elektronische gimmicks en gadgets is de Lancer prima bedeeld. Standaard is op de 2.0 Intense uitvoering: elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels (die overigens lekker groot zijn, en de linker bovendien voorzien van een dodehoekspiegel), vier elektrische ramen, mistlampen voor, koplampsproeiers, in hoogte verstelbare koplampen, in hoogte verstelbare gordels, verstelbare dashboardverlichting, zes vierkante meter make-up spiegels aan de binnenkant van de zonneklep (waar helaas een verschrikkelijk lelijke veiligheidssticker voor de airbag in combinatie met een
kinderzitje sticker op de andere kant zit), sportstoelen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, verstelbare rugleuning van de achterbank, regelbare interval op de ruitenwissers en elektronische klimaatbeheersing die uitstekend werkt en erg makkelijk te bedienen is. De airco heeft een gigantische power. Ik ben de straat nog niet uit of het is in de auto al redelijk koel, erg fijn. Wat ik wel jammer vind is dat er geen cruise-control inzit. Dit was als optie wel leverbaar voor een redelijk hoog bedrag. Misschien dat ik het ooit nog eens in laat bouwen door de dealer. Verder is de auto voorzien van mooie aluminium dorpelstrips dat het sportieve karakter nogmaals accentueert.
Afgezien van de cruise-control en boordcomputer mis ik niets qua uitrusting.
De redelijk eenvoud heeft ook te maken met het feit dat de Lancer afstamt van zijn EVO broer waar enige luxe natuurlijk uit den boze is.
Rijgedrag en prestaties
Door zijn rijgedrag en prestaties haalt de Mitsubishi zijn meeste punten binnen. Doordat het onderstel behoorlijk straf is afgesteld is er heerlijk mee door de bochten te slingeren. De auto stuurt heel direct en er is lekker veel communicatie met de voorwielen. De auto volgt precies de koers die is ingezet tot op hoge snelheid. Slingerende landweggetjes, op en afritten van van autowegen en andere bochtenwerk is een waar feest. Altijd mooi voorspelbaar, vlijmscherp weggedrag. Het goede weggedrag is mede te danken aan zijn veerpootbrug die voor de show in het rood is gespoten. De afstelling van het onderstel in combinatie met de relatief grote wielen en brede banden is erg goed.
De auto helt nauwelijks over en door de goede stoelen met veel steun is de grens van het
weggedrag nauwelijks op te zoeken. Gelukkig geen ESP dat roet in het eten gooit door te vroeg in te grijpen, maar mooi, puur op eigen kracht en ervaring door de bocht.
De auto is met zijn 135 PK voldoende snel. Van 0 naar 100 in minder dan 10 seconden, vlotte tussensprints en een top van 200 kilometer per uur op papier is prima. In Duitsland inmiddels 225 op de teller gehad. Ook toen voelde de auto heerlijk stabiel aan. Ook met vijf mensen in de auto en bagage is het over de Duitse Autobahn heerlijk cruisen met ongeveer 170 kilometer per uur op de linkerbaan tussen de Audi’s en BMW’s. De remmen doen hun werk goed en betrouwbaar. Het ABS werkt fijn en door de schijfremmen rondom sta ik altijd mooi vlot stil. De versnellingsbak schakelt verschrikkelijk mooi. Zonder moeite is ie door de vijf verzetten te trekken. De korte, directe,
versnellingspook bedient de versnellingsbak met plezier. In het begin (dus met minder dan 1000 kilometer op de klok) liet de bak zich niet altijd even lekker in de twee zetten, maar dat is inmiddels geen probleem meer. De achteruit laat zich altijd zonder morren inschakelen.
De motor draait met ongeveer 3500 toeren 135 kilometer per uur. Ook dan nog is hij heerlijk stil. Bij elke snelheid is de auto mooi rustig en stil. Zelfs bij 200 per uur is het prima communiceren met mijn passagiers.
Het enige minpuntje van het onderstel is het bonken van de wielophanging bij snel genomen drempels en drempels met veel gewicht achterin. Daar laat ik dan ook bij de 15000 kilometer beurt naar kijken.
Verbruik en kosten
Met zijn basis catalogusprijs van 21 mille is de prijs niet verschrikkelijk hoog te noemen. Goede value for money. Door de inbouw van een goede gasinstallatie is de afleverprijs natuurlijk wel een heel eind omhoog gegaan, mede door de aluminium instapstrips en metallic lak. De wegenbelasting is uiteraard door zijn G3 installatie niet goedkoop, maar daar staat tegenover dat 1 op 10 goed haalbaar is op gas. Op benzine is 1 op 12 de norm. In Frankrijk lijken ze overigens slecht gas te hebben; 1 op 6.5, maar dit is ook deels te wijten aan het nachtelijke scheuren op de peage en het ‘genieten van de heuvels’ maar dan nog is het ‘Franse verbruik’ hoog. De dealer hanteert
schappelijke onderhoudsprijzen. De auto wordt uiteraard gewoon volgens het boekje onderhouden en onderdelen worden vervangen door origineel spul (mocht dat in de toekomst ooit nodig zijn).
Totaal
Al met al ben ik erg tevreden over de auto. Ook de aflevering liep volgens wens. De officiële Mitsubishi dealer in Enschede Bennie Wilmink heeft uitstekend werk verricht (zie ook MyReview Dealer) en ik heb dan ook veel vertrouwen in de dealer en organisatie.
De auto voelt degelijk aan, en gezien de ervaring met Japanse auto’s en de ervaringen van andere gebruikers heb ik het idee dat deze auto kwalitatief goed in elkaar zit. Nu maar hopen dat de overheid een beetje betrouwbaar is wat betreft de gunstige omstandigheden voor het gasgebruik.
Updates
UPDATE 24-01-2007
Inmiddels is de 15000 kilometer gepasseerd. In de tussentijd twee keer bij de dealer geweest. De eerste keer om een klein probleempje op te lossen. Er zat na het wassen van de auto wat vocht in de koplampen dat er niet meer uitging. Bovenin zat een waas. De dealer heeft de koplamunits drooggemaakt, afgekit en nu is het helemaal goed. Tegelijkertijd bij dit bezoek is een ’koeienoog’ uit de voorruit gehaald. Dit is een grote diepe ster in de voorruit. Kwam omdat er een steen op klapte op de auto weg bij hoge snelheid. Vrijwel onzichtbaar opgelost.
Het tweede dealerbezoek was in verband met de 15000 beurt. Helemaal goed verlopen. Er was een aantal aandachtspuntjes. Zo was het stuur niet perfect recht. Dit is bij de beurt opgelost, opnieuw uitgelijnd.
Verder is het buisje van de oliepeilstok vervangen door een nieuwe. De oude was bij de gasinbouw wat verbogen waardoor de peilstok ik niet ingleed maar er echt doorheen geduwd moest worden.
Dit is nu ook weer helemaal in orde.
Verder zijn de aluminium dorpelstrips gemonteerd. Deze waren bij aflevering niet voorradig maar zijn nu gemonteerd. De dealer wilde dit wel eerder doen uiteraard, maar ik had er geen haast mee, vandaar dat het nu dus pas gebeurd is.
Er is mij aangeraden bij de auto hulpveren te laten monteren in verband met de gasinstallatie. Nu is het namelijk zo dat de auto met twee passagiers achterin behoorlijk doorhangt (en hij is al vrij laag) en komt er een klapperend geluid van de wielophanging bij het nemen van oneffenheden in de weg.
Dit ga ik overwegen en eventueel een keer laten monteren. Het weggedrag schijnt er ook door te verbeteren.
De kosten voor de beurt vielen me erg mee.
Eveneens is er bij het ophalen van de auto een contract getekend waardoor ik 5 jaar lang
fabrieksgarantie heb (dus een verlenging van 2 jaar). Nu kan ik dus normaal gesproken 5 jaar lang er vanuit gaan dat ik niet voor rare kosten kom te staan. Geef een veilig gevoel.
Ik rij vrolijk verder. De auto rijdt nog steeds schitterend en iedere kilometer is een feest!
PROBLEMEN
Bij aflevering stond het stuur enigszins scheef. Na melding hiervan gelijk rechtgezet toen ook het gas werd ingebouwd. De gasinstallatie functioneert overigens prima. Na de inbouw van het gas gaat het peilen van de olie wel minder makkelijk. Door de plaatsing van een leiding is de peilstokbuis iets gedraaid; hierdoor gaat de peilstok er minder makkelijk in, daar laat ik iets aan doen bij de eerstvolgende beurt. Nihil olieverbruik overigens. Over de eerste 11500 kilometer inclusief inrijden nog geen halve liter.
15050 km:
Opnieuw uitgelijnd.
Nieuw oliepeilstokbuisje.
Koplampen vochtdicht gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.