Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 GLXi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 1.6 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 258.450 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik zocht een Japanse station op gas, dat werd dus deze Mitsubishi. Lekker compleet en alles electrisch, wel een hoge kilometerstand. Maar met 14 maanden APK, een nieuwe distributieriem, waterpomp plus een reparatie van de electrische voorruit durfde ik het wel aan. Tip: controleer bij een proefrit alle electronica!
Zelf via een sloop een bagagerol versierd en met bijbetaling van 400 euro was ik klaar. Nou ja, er moest nog flink gereinigd en gepoetst worden. En diezelfde dag stond de ANWB voor de deur, de accu was dood. De ANWB vertelde me dat ze al 4 keer voor deze wagen moesten opdraven binnen een jaar. Ik dacht gelijk een kat in de zak te hebben gekocht, maar de Mits revancheerde zich opperbest. Op een gordel van de sloop en een nieuwe dashboardverlichting na geen verdere bijzondere onkosten gehad het eerste halfjaar.
De Mits rijdt en schakelt prima, is relatief zuinig op gas (1 op 10) en biedt veel laadruimte. 113 pk dus hij wil wel vooruit, trekkracht minder bij lage toeren. Neutrale, betrouwbare wegligging, weinig verrassingen dus. Goeie stoelen, matige gordels. Dashboard rammelt af en toe.
De vorige eigenaar was er kennelijk niet al te zuinig op geweest, want overal zitten kleine putjes in de lak en een flinke kras over de wagenlengte. Gelukkig is het mica lak dus na een poetsbeurt glanst ie mooi. Als je door de uiterlijke onhebbelijkheden kijkt hebben we het afgelopen jaar genoten van een prima betrouwbare en vlotte occasion voor weinig. En wie wil dit niet?
Update 20 juni 2006:
Onlangs zonder een enkel op-of aanmerking door de APK!
Helaas heeft iemand er ook een portier te hard tegen het voorscherm aangegooid. De auto rijdt er niet minder om maar ik baalde wel stevig.
Update 21 oktober 2006:
Groot onderhoudsbeurt gehad, 200 euro (!) lichter en vorige week 2 nieuwe banden laten monteren voor 78 euro. Het inhouden komt waarschijnlijk door vocht bij een van de bougiekabels. In elk geval heb ik nu geen problemen meer, de Mits rijdt nog steeds super. Stiekem wil ik wel iets anders (Mercedes-Benz 190-klasse) maar waarom zou ik afstand nemen van zo’n betrouwbare kameraad??
Update 9 november 2006:
Ik heb een andere auto, een Mercedes 190 2.0 D. Eigenlijk is er geen zinnige reden om de Mitsubishi te vervangen want hij heeft me nooit laten staan, deed het altijd en was goedkoop, lekker vlot en compleet. Maar ja, daar stond dan bij een Mercedes subdealer de auto waar ik al lange tijd van heb gedroomd. En omdat het niet altijd bij dromen moet blijven heb ik na lang dralen de knoop doorgehakt. Ik zal de Mits best missen. Het was de best bevallen auto tot nu toe. Het ga je goed Mits!
PROBLEMEN
-Rolgordel passagier voor vervangen (sloop) en is nu alweer minder.
-Dashboardverlichting vervangen.
-Hevel achterklep vervangen.
-Houdt af en toe in op gas en benzine bij koud wegrijden.
-Olielek carterpan. Gerepareerd met speciale kit afkomstig uit een bouwmarkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.