Mitsubishi Lancer Sportback 2.0 DI-D Intense Corporate Ed. (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Sportback 2.0 DI-D Intense Corporate Ed. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 70.800 km |
KM-stand laatst | 115.200 km |
- 115.200 km
Na een jaar in deze Lancer te hebben gereden wil ik nu noch net voordat ik de auto bij de dealer mag inleveren, toch even een korte review schrijven.
Ik kreeg de Lancer in april 2012 als "uitloopauto" bij mijn toen nieuwe werkgever, in precies de uitvoering als op de fotos. De auto is van juni 2009 en had op dat moment ruim 70.000 km gelopen. In die tijd had hij al heel wat verschillende baasjes binnen ons bedrijf gehad, en vrij uniek, een (behoorlijk negatieve) reputatie. Ik heb op zich niets op Mitsubishi tegen en al zou het niet mijn eerste keuze zijn als leaseauto, het leek mij geen verkeerde auto.
Qua uiterlijk is het een opvallende verschijning. Je moet van het ontwerp houden. Mijn smaak is het zeker niet, echter de 18 inch wielen maken veel goed. Vanbinnen is het, na de Peugeot 508, qua kwaliteit echt huilen. Hard plastic, grote kieren en slecht sluitende kastjes. Ook het dashboardontwerp is erg "1999".
Positief is dat de auto goed in de spullen zit. Licht- en regensenor, cruise controle, climate control, een dikke stereo waarmee je de ramen kunt laten trillen, etc. De stoelen zijn redelijk (ik kan er goed op zitten), evenals de ruimte op de achterbank.
De verdere praktische ruimte is echter zeer karig. Het dashboardkastje en met name de achterbak zijn wel erg klein en onpraktisch. Er past net een kratje bier in de hoogte, voor grotere zaken moet de bank plat en de hoedenplank eruit. 270 liter ruimte is niet van deze tijd in een C-segmenter.
Dan naar het rijden. De Lancer is voorzien van een 2.0 TDI pompverstuiver uit het VAG concern, met 140 PK. Deze motoren stonden niet bepaald bekend om hun fijne loop en stilte. Tel daar de gebrekkige geluidsisolatie bij op (Mitsubishi ontwikkeld zijn auto's immers op veel stillere benzinemotoren), en je begrijpt waarom deze auto maar een klein jaar geleverd is met deze motor.
De motor is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak, die typisch Japans genoemd mag worden: kort, precies en hakerig. Een prima ding waar ik wel erg aan moest wennen.
De combinatie levert een wat oncomfortabel geheel op. Wil je goed opschieten, dan moet de motor boven de 2000 toeren gehouden worden. Daaronder gebeurd er weinig tot niets. Daarboven heb je dan weer alles, waardoor het toch sneller aanvoelt dan het is. Het is een wat ouderwetse aan/uit diesel.
Op lage snelheden is het geluidsniveau nog te doen. Stil is het zeker niet en onvergelijkbaar met bijvoorbeeld een Golf of Megane. Op snelwegsnelheden wordt het minder acceptabel, en bij flinke tegenwind is het haast ondragelijk. Die hoge snelheden zorgen er dan wel weer voor dat de auto an sich zich steeds beter gaat voelen. Hij stuurt strak, en het wat stugge onderstel komt helemaal tot zijn recht. De auto stuurt redelijk direct mede door de 18 inch wielen en ook hoge bochtsnelheden hoef je niet te schuwen.
Wat bij het hoge geluidsniveau wel goed van pas komt, is de geluidsinstallatie van Rockford Fosgate (650 Watt en 7 speakers). Hoewel niet de meest verfijnde stereo, kan het hárd en zúiver.
Al met al is het een auto met karakter. En dat kan ik helaas niet positief uitleggen. Mocht je op zoek zijn naar een Lancer of naar een dieselauto, mijdt deze uitvoering dan als de pest. Er zijn véél betere diesels te krijgen bij andere merken, en op de benzineversies van Mitsubishi is maar weinig aan te merken. Dit "dieselavontuur" van Mitsubishi was echter geen succes.
Ik ruil hem dan ook met plezier in voor een Skoda Octavia 3.
Technisch
- 60.000 KM: Turbo kapot. Vervangen onder garantie
- 90.000 KM: Turboslang schiet van de motor op een vakantiereis in Duitsland. Kost me 1 dag vakantie.
Verder geen noemenswaardige problemen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.