Mitsubishi Lancer Sportback 2.0 DI-D Intense Corporate Ed. (2009)

autoreview

Mitsubishi Lancer Sportsback
Mitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportbackMitsubishi Lancer SportbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi LancerMitsubishi LancerMitsubishi LancerMitsubishi LancerMitsubishi LancerMitsubishi Lancer SportsbackMitsubishi Lancer Sportsback

Signalement

UitvoeringLancer Sportback 2.0 DI-D Intense Corporate Ed.
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf70.800 km
KM-stand laatst115.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 115.200 km

Na een jaar in deze Lancer te hebben gereden wil ik nu noch net voordat ik de auto bij de dealer mag inleveren, toch even een korte review schrijven.

Ik kreeg de Lancer in april 2012 als "uitloopauto" bij mijn toen nieuwe werkgever, in precies de uitvoering als op de fotos. De auto is van juni 2009 en had op dat moment ruim 70.000 km gelopen. In die tijd had hij al heel wat verschillende baasjes binnen ons bedrijf gehad, en vrij uniek, een (behoorlijk negatieve) reputatie. Ik heb op zich niets op Mitsubishi tegen en al zou het niet mijn eerste keuze zijn als leaseauto, het leek mij geen verkeerde auto.

Qua uiterlijk is het een opvallende verschijning. Je moet van het ontwerp houden. Mijn smaak is het zeker niet, echter de 18 inch wielen maken veel goed. Vanbinnen is het, na de Peugeot 508, qua kwaliteit echt huilen. Hard plastic, grote kieren en slecht sluitende kastjes. Ook het dashboardontwerp is erg "1999".

Positief is dat de auto goed in de spullen zit. Licht- en regensenor, cruise controle, climate control, een dikke stereo waarmee je de ramen kunt laten trillen, etc. De stoelen zijn redelijk (ik kan er goed op zitten), evenals de ruimte op de achterbank.

De verdere praktische ruimte is echter zeer karig. Het dashboardkastje en met name de achterbak zijn wel erg klein en onpraktisch. Er past net een kratje bier in de hoogte, voor grotere zaken moet de bank plat en de hoedenplank eruit. 270 liter ruimte is niet van deze tijd in een C-segmenter.

Dan naar het rijden. De Lancer is voorzien van een 2.0 TDI pompverstuiver uit het VAG concern, met 140 PK. Deze motoren stonden niet bepaald bekend om hun fijne loop en stilte. Tel daar de gebrekkige geluidsisolatie bij op (Mitsubishi ontwikkeld zijn auto's immers op veel stillere benzinemotoren), en je begrijpt waarom deze auto maar een klein jaar geleverd is met deze motor.
De motor is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak, die typisch Japans genoemd mag worden: kort, precies en hakerig. Een prima ding waar ik wel erg aan moest wennen.

De combinatie levert een wat oncomfortabel geheel op. Wil je goed opschieten, dan moet de motor boven de 2000 toeren gehouden worden. Daaronder gebeurd er weinig tot niets. Daarboven heb je dan weer alles, waardoor het toch sneller aanvoelt dan het is. Het is een wat ouderwetse aan/uit diesel.
Op lage snelheden is het geluidsniveau nog te doen. Stil is het zeker niet en onvergelijkbaar met bijvoorbeeld een Golf of Megane. Op snelwegsnelheden wordt het minder acceptabel, en bij flinke tegenwind is het haast ondragelijk. Die hoge snelheden zorgen er dan wel weer voor dat de auto an sich zich steeds beter gaat voelen. Hij stuurt strak, en het wat stugge onderstel komt helemaal tot zijn recht. De auto stuurt redelijk direct mede door de 18 inch wielen en ook hoge bochtsnelheden hoef je niet te schuwen.

Wat bij het hoge geluidsniveau wel goed van pas komt, is de geluidsinstallatie van Rockford Fosgate (650 Watt en 7 speakers). Hoewel niet de meest verfijnde stereo, kan het hárd en zúiver.

Al met al is het een auto met karakter. En dat kan ik helaas niet positief uitleggen. Mocht je op zoek zijn naar een Lancer of naar een dieselauto, mijdt deze uitvoering dan als de pest. Er zijn véél betere diesels te krijgen bij andere merken, en op de benzineversies van Mitsubishi is maar weinig aan te merken. Dit "dieselavontuur" van Mitsubishi was echter geen succes.

Ik ruil hem dan ook met plezier in voor een Skoda Octavia 3.

Technisch
- 60.000 KM: Turbo kapot. Vervangen onder garantie
- 90.000 KM: Turboslang schiet van de motor op een vakantiereis in Duitsland. Kost me 1 dag vakantie.

Verder geen noemenswaardige problemen

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.