Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition One (2011)

autoreview

Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition One (2011)

Signalement

UitvoeringLancer Sportback 1.6 ClearTec Edition One
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste bevindingen na de nieuw aanschaf

  • 540 km

Wat een geweldige auto - deze Lancer sportback. Ziet er geweldig uit; zit en rijdt fantastisch ; strak - heerlijk strak op de weg en goed stuur gevoel. Direct - niet te licht en niet te zwaar.

De 1.6 cleartec doet het goed; lekker geluidje; beetje rally-achtig; en door het super stuur-gevoel en bochtdynamiek krijg je toch een beetje het idee wat Colin (de rally-rijden) al niet ervaart.

Na jaren in de Mondeo 2ltr gereden te hebben prive, en vele verschillende huurauto's/lease auto's uit het Mondeo segment, is deze lancer qua wegligging en sturen gelijkwaardig aan de Mondeo.
Doordat de Lancer compacter is - en wat stijvere carrosie - is de rij-ervaring een stuk actiever; daarbij komt dat de Mondeo - zeker de Ghia - toch wat zachter geveerd is.

Kortom. eerste indruk is zeer goed; ziet er mooi uit; valt op (beetje van de audi ,beetje van de Lexus 200 serie; en toch een eigen "smoel" - een opvallende auto), goed rijden en sturen; lekkere motor - gebouwd op zuinigheid - nu al 6.5 ltr per 100 gemiddeld ; tractie controle en start/stop standaard ingebouwd.

Voldoende ruimte - ook voor kerels van 86 kg en 1.82 kunnen goed zitten achterin met nog zeker 10 cm tussen knie en de bestuurdersstoel (die ik eerst op diezelfde kerel had ingesteld op juiste zit achter het stuur); standaard 400ltr bergruimte.
Ook de standaard Radio / cd/mp3 installatie (dus niet de fosgate) heeft zeer goed geluid.

Sportieve auto - met radio en cruise control in het stuur ingebouwd; met voldoende ruimte - kortom - je kunt er alle kanten mee op.

Dit is een echte aanrader !

1000 km check bij de garage

  • 1.080 km

Inmiddels weer zo'n 540 km verder ; en de eerste check bij garage gehad na 1000 km.

Nog steeds dezelfde bevinding en mening als bij eerste rapport;
deze auto rijdt top!

Verbruik varieert een beetje tussen 7.0 (30 - 70 km per uur snelheden in stad/dorp; kortere strukjes) en 6.3 ltr per 100 km op de rijksweg, waarbij steeds 110 tot 120 km p/uur gereden wordt.
Heel behoorlijk dus. Al met al tussen de 100 en 150 km meer uit 1 tank danb mijn vorige auto (2.0 ltr Ford Mondeo), waarmee ik exact dezelfde afstanden en wijze rond reed.

De auto staat echt stevig ; geeft een echt "body"'gevoel en indruk. Deuren sluiten als een kluis; niks kraakt noch piept nog trilt. Ondanks de steviger vering vergeleken met vorige auto, zijn oneffenheden in de weg of de bekende "snelheidsreducerende objecten in de staten" niet hinderlijk. Door de brede banden met LM velgen en de toch behoorlijk wielbasis (lengte) en spoorbreedte
neem je makkelijk diverse hindernissen - zonder dat je heen en weer geschud wordt.

Standard CD/MP3 speler maakt het weer goed dat er geen cd wisselaar in zit (wel in vorige auto ; maar die kon weer geen MP3 tjes lezen. Je kunt ook met voorgeinstalleerd stekkertje(tulp / geen usb; dus even verloopje halen)je eigen MP3 speler aansluiten. Handig.

De kofferbak eens bekeken; mooi donkergrijs gestoffeerd; bodem kun je er zo uithalen; makkelijk reinigen.
Link en rechts extra bakjes voor los spul ; met deksel dat niet rammels of schuift.

Gisteren ook even de aanhanger aangesloten op de vaste trekhaak;
wat opvalt is dat de achtervering slects 2 a 3 mm inveert door de extra kogel druk; en mijn aanhanger was toch echt vol - schat zo'n 30 tot 40 kg (kan max 50 kg zijn) ; ik had geen weegschaal bij om te meten.
Voor aanhangers tot 500/550 kg heb je dus geen hulpveren nodig; het onderstel/vering is stevig/stug genoeg.

Standaard kun je wel de koplampen verstellen mocht dat toch nodig zijn. En over die koplampen - dat zijn de standaard lampen ; geen xenon of zo, die geven toch opvallend meer licht dan die uit mijn vorige auto. Wellicht dat de voorschrijdende techniek van halogeen en vorm van reflectors in de koplampen hier het verschil maken tov. 10 jaar terug (bouwjaar Ford Mondeo).

De extra in laten bouwen cruisecontrol - bediend via/op het stuurwiel - werkt prima; zeker in de "dagelijkse trein met auto's op de rijksweg"is dat heeerlijk ontspannen rijden; met de vingertoppen beetje de snelheid regelen afh. van de doorstroming.

Airco getest - doet goed zijn werk ; maar over maandje 3 weten we meer; dan zal ie harder moeten werken.

Volgende rapportje zo rond de 5000 km ; dan wat meer zicht op verbruikscijfers.


Toch al weer 2 of 3 andere Lancers gezien deze week; en een stuk of 5 ASX-en ; waar ik eerst eigenlijk alleen Outlanders zag.

Het lijkt erop dat autorijders mitsubishi weer een beetje gaan vinden. Moet ook wel - want je krijgt echt waar voor je geldt - en dat heb je een auto met een heel eigen gezicht.

Zo - ik ga nog even een blokje om !! VroemVroem.........

Wat km's verder

  • 1.600 km

De teller staat inmiddels op 1600 km; zo elke dag zo'n 150 tot 180km - dan gaat het snel.

De auto blijft boeien - het rijden verveelt geen moment ; da's toch knap van de ontwerper; maar wellicht dat alles went (weet ik toch wel).

3 opmerkingen toch nu toe:
1) Stop&Go systeem werkt probleemloos en accuraat.
Eigenlijk valt het nu pas op hoeveel auto's dat nog niet
hebben; en hoelang ik wel niet zelf stond te "gassen" voor de
stoplichten. Mogelijk zal ik er niet echt minder door
verbruiken of slechts marginaal minder maar wat een rust en
minder uitstoo
2) Geluid en Trillingen: Geen piepje / kreuntje - niks ! uit het
interieur noch van buitenaf. Geen ongewenste trillingen; geen
deuren of scharnieren die geluid maken. Kortom - zeer solide
bouw !
3) Verbruik: Zeer redelijke cijfers : bij 120km / uur zo tussen
6.4 en 6.6 l/100km gemiddeld; in de stad / dorp zo rond de 7.0
liter per 100km.
Bij 100 - 110 km gaat ie naar 6.0 l/100km.
Vermoedt dat ik bij 90 km / uur steady state op langere
stukken zonder klimwerk wel op 5.5 l/100km ga komen.
Actieradius op 59 liter tank gaat toch richting de 950 km;
niet verkeerd dus.

Al met al met die zuinige motor , het Stop en Go en lekkere zit
geeft dit rus, en rustig rijden tot gevolg.

Maar bij de tussentijdse versnellingen klinkt het motortje leuk - en dat geeft weer plezier als we even versnellen en inhalen.
Dan komt het sportieve/dynamische naar boven.

Eens kijken of de volgende 5 a 10000 km deze trend zo blijft.

Update 6 Mei 2011 - km stand 13000

  • 13.000 km

Oei - Februari aangeschaafd - en nu al weer 13000 km gereden.

En wat hebben zoal ervaren?

1. Gemiddeld verbruik heel behoorlijk - zit op 1 op 16,5 ; als ik mijn best doe rij ik net over de 1000 km op een volle tank - 59 liter; met nog een staartje in de tank.
Maar - dan rij ik 100 km per uur.

De 1 op 16,5 is gemiddeld - met ook rijden in dorp/stad; en af en toe eens lekker inhalen / doortrekken. Toch knap.

2. Is ie los - die motor ? Ja - ik denk het wel hoor. Rijdt heerlijk soepel; en lekkerst eigenlijk boven de 130 km per uur - maar dat kan alleen in Duitsland nog.

3. De auto geeft geen krimp - lekker stevig / niet trillen / geen rammeltje - niks.
Geen problemen met start-stop systeem.

Nog steeds kijken medeweggebruikers af en toe op - soms een 2de keer; kom door de opvallende snuit denk ik.


Kortom nog steeds goed - geen spijt ; en ondanks dat het geen station is - kan er veel in. 5de deur en makkelijk achterbank plat leggen in 1 beweging.
Lekkere radio en installatie.

Is er dan niks - noppes aan te merken? Jawel; maar niet dat dat de beoordeling minder maakt.
Wat zou er beter kunnen:
- stuur axiaal verstelbaar
- stoelrugleuning voor traploos verstelbaar
- bestuurderstoel zitting verstelbaar
(kantelen voorover/achterover)

Dat zou net dat beetje meer flexibeler instelling geven voor de beste zit voor elke persoon.

Op naar de 20000 km - de eerste onderhoudsbeurt.

Update Rij ervaringen Lancer edition One - 2011

  • 34.000 km

Zo - er zit al weer ruim 10 maanden en zo'n 34000 km op de teller van de lancer aangeschaft in Q1 2011.

Ervaring is nog steeds zeer goed; kan nu wat beter vergelijken daar ik ook bijna dagelijks met Opel Astra (nieuwe model) onderweg ben.

De astra is wat dikker; interieur gesproken;
meer dashboard / bekleding/ stoelen (standard model - deze stoelen zijn niet best hoor in de opel.)

Na 5 dagen in de Opel zakelijk gereden, kijk ik gewoon uit naar prive rit in de Lancer.
De Lancer is lichtvoetiger; ligt beter op de weg; heeft geen last van over- noch onderstuur ; wat de Opel astra behoorlijk last van heeft.
Kortom - het enige wat Opel ietske beter doet is de interieur afwerking; maar de stoelen vallen weer tegen tov die in de lancer Ed. One; en qua rijden / sturen doet de Astra het duidelijk minder goed dan de de Lancer.

Dan zie je wat de afkomst is van de Lancer , het Rally leven.

34000 km verder is de Lancer nog steeds een zeer goede en betrouwbare aankoop .
Zo deze zo weer kopen Verbruik prima - nog steeds op order ; afh. rijstijl tussen 1 op 15 a 17ltr.

Eerder gemaakte opmerkingen als standaard
de stuurbediende cruise controll; de traploos verstelbare rugleuning en eventueel verstelbare zitten va de bestuurderstoel en axiaal verstelbaar stuur zo deze auto nog lekkerder maken.
In de volgende versie zou Mitsubishi ook een optie als sportievere stoelen en luxere bekleding moeten hebben ; om wat meer consumenten keuze te hebben.

Andere opties te overwergen:
- Station model obv de Sprortback
- optionele 6bak (met name voor geluid)
- 18Ltr versie of een 1.4 Turbo
- hybride versie icm 6 bak en optionele CVT

Dan zou deze Lancer of de volgende versie - icm de juiste marketing , wel eens de enige echte concurrent van de Ford Focus kunnen zijn.
Technisch qua rijden en sturen is dat al zo.
Of het gat invullen waar Lexus niet in wil zitten.

Wat trouwens ook opvalt steeds weerr is de binnen ruimte ; juist ook op de achterbank.

Zo op z'n eentje gezien oogt de auto slank en niet groot; maar zet hem eens naast de huidige Focus, de vorige focus of de aloude Escort. Dan pas valt op dat het eigenlijk best een grote auto is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.