Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense+ (2022) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV Intense+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Incourant voor de Nederlandse markt
- 29.000 km
Deze wagen is mij in de schoot geworden als voorloopauto vanuit mijn werkgever. Het is een geïmporteerd Duits model dus ik kan niet zo veel zeggen in hoeverre de uitvoering overeenkomt met dezelfde uitvoering in Nederland, dat kan nog wel eens ietwat verschillen. Hiernaast betaal ik vanuit de fiscale waarde van zo'n €42.000 enkel bijtelling. Vanuit dit perspectief zal mijn review dan ook wel ietwat gekleurd zijn.
Deze wagen is met een geremd trekvermogen van 1.500 best een beest. Zeker voor een PHEV zie je dit soort trekvermogens anno 2024 niet heel vaak meer. Daarentegen heb je wel wegenbelasting voor 1.875 kg wegende auto, dat is niet mis. Met de huidige regels (let op afgelopen week zijn er weer aanpassingen doorgevoerd die heb ik niet helemaal scherp) val met deze auto in het gereduceerde tarief voor minder dan 50 gr CO2 uitstoot en betaal je zo rond de €57 per maand. Als de PHEV voordelen vervallen is dit eerder zo'n €115 per maand enkel aan motorrijtuigenbelasting.
Qua uitvoering heeft mijn wagen geen trekhaak, dit is een dubieuze keuze. Deze auto is m.i. incourant voor de Nederlandse markt mét trekhaak en zonder trekhaak is het een complete verkwisting van geld.
De auto is best luxe uitgevoerd, maar met 42k mag je ook wel wat verwachten. De elektrische stoelen zijn niet heel praktisch gezien het ontbreken van memory functies. Het instellen van de buitenspiegels is hierom ook niet te koppelen. De knoppen voor de buitenspiegels hadden wat mij betreft beter bij de ramen gekund, daar is ruimte voor. Het plekje voor een telefoon in de middenconsole is te klein voor de gemiddelde telefoon en als je gebruik wilt maken van de Carplay/Android Auto past ook een kleine telefoon niet met een kabeltje in het vakje. Ondanks de elektrische stoelen mist een comfort-instapfunctie. Het scherm is niet bijster groot voor een auto uit 2021 van 42k. De knoppen in de middenconsole voor bijv. de stoelverwarming zijn duidelijk ontworpen als functie boven vorm. Bij het schakelen naar de achteruit schakelt de camera in. De camera zit een redelijk stuk uit het midden van de wagen waardoor je een ietwat scheve perceptie krijgt t.o.v. een parkeervak. De kwaliteit van de camera zeker met te weinig of te veel lichtinval valt mij tegen, tevens is de camera gevoelig voor regen en is er geen sproeier voor de camera inbegrepen. Ik merk dat ik op mijn oprit vaak op de spiegels parkeer en niet kijk naar de achteruitrijcamera. De achteruitrijcamera schakelt direct uit als je weer schakelt naar de Drive of Brake, dit is onnodig en onhandig als je met de camera iets naar voren wilt rijden om goed in een vak te passen. Het infotainment werkt, maar is erg gedateerd, vergelijkbaar met andere Aziatische merken. De parkeersensoren voor reageren frequent op niets voor een verkeerslicht wanneer je achter een auto stopt. Ook als je ruime afstand aanhoudt dit is gemiddeld zeker één op de tien verkeerslichten (andere reviews noemen dit punt ook). De auto piept als een gek bij starten zonder dat je de gordel om hebt. De auto piept ook onnodig frequent bij langzaam rijden zonder gordel. Tevens zie je in de cockpit allemaal zaken waar je helemaal niets aan hebt tijdens een rit. Het verhult diverse knoppen, deze mis je daarom soms compleet. Deze auto heeft geen Adaptive Cruise Control, maar als ik kijk naar de Front Assist die false positives geeft op elke 50-weg met een flauwe bocht i.c.m. geparkeerde auto's ben ik daar wellicht ook maar blij om ook. De limiter geeft netjes een digitaal ingestelde snelheid weer waarop de auto op dat moment gelimiteerd is. De cruise control doet dit dan weer niet. Door de hogere auto merk je veel van het windgeruis de 2,4L is niet merkbaar vervelend. In vergelijking met andere hogere auto's doet deze auto qua geluid niet onder. Het geluid van het infotainment is wel matig. Met een hogere snelheid wil je die harder hebben, maar de radiostemmen zijn lastig te verstaan óf de muziek is dan weer erg hard, dit is niet goed gebalanceerd. De Park-knop is verscholen achter de pook en valt qua design in lijn met de pook, maar dit design (hedendaags te noemen) zien we m.u.v. de twee draaiknoppen van het infotainment niet terug in de cockpit en middenconsole de rest v.h. design (bijv. de stoelverwarmingknoppen) komt rechtstreeks uit een hagelnieuwe wagen uit 2008. Er mist een anti hijack optie (automatisch op slot doen van de deuren wanneer je minimaal 20 km/u gereden hebt, dan kan niemand je tas van de achterbank grijpen als je voor een verkeerslicht staat). De stoelen voorin zitten goed en zien er goed uit, dat mag gezegd worden.
Er zijn meerdere apps, de algemene Mitsubishi app werkte in eerste instantie niet, hier wilde ik het instructieboekje downloaden (digitaal is makkelijk zoeken). Hierover heb ik Mitsubishi Nederland gemaild en die mailden mij het Nederlandse instructieboekje terug. Inloggen van de app werkte enkele dagen later wel. Het boekje is daar overigens niet te downloaden ondanks dat dit wel beschreven staat.
De app voor de auto m.b.t. 'remote control' werkt, maar ook hier is het merkbaar dat dit er even bij gemaakt is. Je kunt hier onhandig met moeilijke sliders bijv. de climate (verwarmen/verkoelen) instellen met een vertraging of instellen voor een vast moment. Je kunt niet 's ochtends instellen dat je wilt dat vandaag, maar alleen vandaag de auto mag koelen om 17.15 voor 15 minuten. Dan moet je direct elke donderdag (dat is het vandaag) laten koelen. Als de auto bezig is met een climate control actie en je opent de auto schakelt deze direct uit. Even de tas in de auto/uit de auto halen stopt dit direct. De app werkt met WiFi van de auto en niet remote. Je moet dus bij de auto in de buurt zijn om dit in te schakelen. De WiFi is zwak te noemen, in mijn woning heb ik enkel in de gang een verbinding waar ik de auto mee kan instellen. In de praktijk parkeer je de auto. Stap je uit en sta er je daarna knullig nog een seconde of 60 à 90 bij om er mee te verbinden en het in te stellen.
Werkt het als je het door hebt? Ja. Had ik het beter kunnen bedenken? Ja. Ben ik blij dat het beschikbaar is? Ja dat ook. Het kan beter, maar het is wel degelijk een handige functie. Dit werkt overigens ook zonder de auto op een laadpaal aan te sluiten.
De hoge zit maakt dat je meer overzicht denkt te hebben. Aan de andere kant is afstand tot een paaltje/muurtje/trottoirrand weer lastiger in te schatten. Tevens zijn de spiegels best groot waardoor je ook wel weer wat zicht mist. Ondanks dat de auto ontzettend groot oogt en je ook best wat kwijt kunt in de kofferbak is het qua ruimte niet een praktisch auto. Met een gemiddelde stoelinstelling kun je iets kwijt tot 160cm in de lengte met de stoelen plat. In de breedte heb je 100cm ruimte. Het vervelende zit hem dan net in de hoogte. Je hebt amper 40 cm hoogte onder de kofferklep waardoor zaken die in drie dimensies wat ruimte nodig hebben niet in de kofferbak passen. Een doos van bijv. 70x70x70 is te groot en hiervoor moet je al stoelen plat gaan leggen. Maar je kunt gerust meerdere koffers of weekendtassen kwijt in de kofferbak. De achterbanken kunnen in standen geplaatst worden waardoor je meer ruimte in de kofferbak krijgt de rugleuning komt dan naar voren waardoor de achter passagiers een haakse zithouding krijgen. Leuk voor de theorie maar in de praktijk laat je niemand achterin zitten voor een langere rit met de stoelen naar voren. Het scherm/doek van de kofferbak is automatisch oprolbaar. Ik scherm wederom met de prijs, voor 42k had ik wel een prettiger rolsysteem verwacht of gewoon een kofferklepdeksel.
Oud stuk maar behouden:
Met inmiddels zo'n 1.200 km rijdt die 1:14,6 waarbij ik vijf dagen per week de auto oplaadt en woon/werk puur op de (PH)EV kan. Wat de kWh/km is voor het EV-bereik durf ik niet te zeggen, maar gezien de andere reviews lijkt dat geen enkele rijder iets te boeien. NB Als we uitgaan van de specificaties vanuit Mitsubishi zelf met een 13,8 kWh accu en 45 km range dan maakt dit 30,7 kWh per 100 km. Dat is voor een elektrische auto echt best wel heel slecht. Als je een echte BEV wilt/kunt rijden dan zit je eerder tegen de 18 kWh per 100 km aan te hikken als je zeer onzuinig rijdt. De PHEV-prestaties van deze auto zijn op papier al niet erg zuinig. Om dit even in perspectief te zetten: met 30,7 kWh per 100 km zit je met 30 cent per kWh aan €4,61 per 100 km wat met teruggerekend met een literprijs van Euro95-E10 van €2,00/L uitkomt op een verbruik van 1:21,7. Dat is een verbruik wat te halen is met vrijwel elke hedendaagse hybride wagen (stekkerloos) welke niet als een halve Dethleff van de band komt rollen. Laat ik het duidelijk maken: de Eclipse Cross koop je niet om tijdens verjaardagen te zeggen dat je zuinig elektrisch rijdt, want dat is dus niet waar. De enige keer wanneer je wel zuinig elektrisch rijdt is wanneer je een overschot hebt aan zonnestroom via je zonnepanelen en je een laadpaal hebt voor je Eclipse Cross die puur op overschot laadt (als je hier interesse in hebt, Google naar: ‘PV laden overschot laadpaal’). Met het salderen eraf zijn ook de elektrische kilometers voor dit bakbeest duur!
Einde oud stuk.
8/aug: Correctie van de alinea hierboven:
Het benzine gebruik is nog hetzelfde. Maar in de comments werd ik door gebruiker: 'Mark 4518223' gewezen op het feit dat de Eclipse Cross niet de volledige accucapaciteit aanspreekt voor de EV-actieradius. Op de Nederlandse site van Mitsubishi staat dit inderdaad genoemd. Maar dit staat nergens anders: niet op de .co.uk site, niet op de global site, niet op de .de site én ook niet in het instructieboekje. Tevens staat op de .nl site nog wat vage en meermaals wisselende uitspraak. Namelijk dat de accu tot 70% gebruikt, maar er een minimum is van 26% en elders staat dan weer dat je ook nog onder de 20% kan komen en je dan een icoontje ziet in je dashboard. Verderop staat ook nog iets over minder dan 22% accucapaciteit. Ergo, Mitsubishi maakt er mijn inziens wel een onduidelijk zooitje van. Maar wel lijkt het erop dat we niet zo maar kunnen aannemen dat de volledige 13,8 kWh nodig is voor de 45 km EV-actieradius. Wat de auto volgens specificaties ontzettend onzuinig maakte.
Hierom heb ik de accu leeggereden en daarna opgeladen. Ik heb niet gemeten hoeveel EV-kilometers ik gemaakt heb, bij het opladen het ik het stroomverbruik opgemeten. Dit was 10,3 kWh. Dit maakt met de theoretische actieradius van 45 km een verbruik van 4,37 km/kWh (22,89 kWh/100km) dit is aanzienlijk beter dan de 30,7 kWh/100km die ik eerder opgaf. Ik kan gelijk gaten schieten in deze onderzoeksmethodiek: praktijk komt niet overeen met de theorie, de theorie is maar één bron, de theorie weerspreekt zichzelf en mijn eigen 'emperisch onderzoek' is zeer zeer beperkt. Als we dit alles voor waarheid aannemen en we verder gaan met de 4,37 km/kWh (22,89 kWh/100km). Komen we uit op een vergelijkbaar benzineverbruik bij een kostprijs van 30ct/kWh van 29,13 km/l (Euro95 E10 van 2€/l). Wat laten we eerlijk zijn best goed is. Dat ga je met een hedendaagse non-hybride auto niet consistent halen. Met een HEV zou dit nog wel kunnen. Als ik die 29,13 km/l (met EV) vergelijk met de 14,6 km/l (met benzine, gecombineerd(!)) is wel te zeggen dat het aan te raden is zo veel mogelijk op de EV te rijden.
Einde correctie.
Zoals ik de eerste alinea al schetste is het voor mij niet zo bijster relevant hoe prettig de auto rijdt en hoeveel die kost. Ik betaal puur op de fiscale waarde en rijd er enkel tijdelijk in. Maar toch vraag ik mij frequent af voor welke Nederlanders is deze auto nu wel geschikt?
De 42k (en dat is niet eens de meest luxe variant) is behoorlijk aan de prijs. Als ik de unieke aspecten van de Mitsubishi Eclipse Cross opsom kom ik uit op de volgende:
- Crossover SUV, dus hoge instap, hoge zit
- 1.500 kg geremd trekken
- PHEV
- 4WD
De auto is in Nederland in mij optiek alleen geschikt als je:
- thuis kunt laden (een oprit of erf hebt)
- bij voorkeur eigen opwek vanuit zonnepanelen kunnen gebruiken
- de 90% van de ritten minder dan 40 km is
- je de trekkracht gebruikt om iets te trekken
Nu wordt het tegen heilige huisjes aan schoppen: deze auto is in Nederland alleen geschikt voor mensen die een paardentrailer willen trekken (AWD op een erf/bospad/etc), veel korte ritjes maken (om EV te rijden) en 42k willen spenderen aan een auto. Want op EV-gebied is de range gewoon te kort en met wat langere ritten kakt het verbruik volledig in.
Ik denk dat deze auto in Nederland voornamelijk gereden wordt door mensen die PHEV willen rijden omdat ze denken dat dat zuinig is, dat combineren met hun zonnepanelen. De 60 gepasseerd zijn en regelmatig met de caravan er op uit willen (hoge zit en trekhaak).
Als ik kijk naar wat deze auto biedt zal 95% van de kopers te veel betalen omdat dit model een dure AWD betreft, ontzettend zwaar is en in de komende jaren erg duur wordt qua motorrijtuigenbelasting. En alleen interessant is voor de combinatie: hoge zit + trekvermogen zonder dat je direct een auto koopt die nieuw 60 tot 90k heeft moeten kosten.
Als je niet thuis kunt laden is dit geen aanrader. Als je niet regelmatig het trekvermogen richting de 1.500 kg nodig hebt is dit geen aanrader. Als je de AWD niet nodig hebt is dit geen aanrader.
Als de motorrijtuigenbelasting voor PHEV met minder dan 50 gr CO2 uitstoot omhoog gaat wordt dit model nog incouranter dan die nu al is. Hiernaast is de auto oubollig uitgevoerd. Vind je het oubollige geen probleem, ben je de enige die in de auto rijdt en voldoe je aan de korte ritten i.c.m. de regelmatig caravans én voel je je een vitale 60'er dan hoop ik dat ik de auto niet volledig voor je afgekraakt hebt, want dan moet jij er echt eentje kopen.
De Toyota C-HR is een betere keuze als je geen 1.500 kg trekgewicht hoeft te hebben en wel een hoge instap en zit wilt. De Opel Astra, SEAT Leon en Peugeot 308 zijn financieel gezien betere keuzes maar voorzien niet in de hoge behoefte en het hoge trekgewicht. Een alternatief is de Hyundai Tucson die vergelijkbaar in de markt zit met de Eclipse Cross. Voor een 10% meerprijs zit je te kijken in het segment van de Volkswagen Golf PHEV met 140 kilometers WLTP (met een 19,7 kWh accu, maar minder dan 1650 kg ledig gewicht en 1700 kg geremd trekvermogen) wat je mist t.o.v. de Eclipse Cross is dan enkel de AWD en de hoge zit. Mijn conclusie is dat de Mitsubishi Eclipse Cross echt een heel niche marktsegment aansnijdt in Nederland. Daarbij worden de PHEV volledig uit de markt gedrukt bij een verhoging van motorrijtuigenbelasting op gewicht. De Mitsubishi Eclipse Cross is incourant voor 99,75% van de Nederlandse rijders.
Ik hoop dat ik met deze review eventuele kopers met genoeg geld op de rekening om deze wagen te kopen goed laat nadenken voor ze deze incourante wagen kopen en dat je hierdoor iets verder nadenkt over deze auto enkel dan wat de verkoper je vertelt en hoe de auto rijdt in een proefrit. Want laat ik daarmee afsluiten, het is best een leuke wagen om te rijden met veel opties en een prima zit. Maar het is zo ontzettend jammer dat die voor Nederland zo weinig toevoegt én zo ontzettend duur is en dat allerlaatste is dus niet enkel in aanschaf.
Edit 5/aug:
Nog een toevoeging, ondanks dat de auto een crossover SUV is, heeft die niet echt de vering van een SUV. De combinatie van het gewicht en de half hoge poten maakt dat je nog steeds wat meer moet oppassen met drempels. De wat kleinere drempels kun je harder nemen dan met een lagere auto, maar de 60-km zone drempels zijn juist (door het gewicht denk ik) weer wat lastig.
Naar aanleiding van de reactie van: CO2ForEver pas ik de betrouwbaarheid aan van 2⭐ naar 3⭐ dat was wellicht iets te scherp gebaseerd op mijn ervaring.
Edit 8/aug:
Ik moet met de kennis van nu moet ik zeggen dat de auto met EV-laden best zuinig kan zijn. Hierbij moet je de kanttekening maken dat de Eclipse Cross na die eerste 45 km wel echt onzuinig wordt. Als ik kijk naar mijn gecombineerd verbruik van 14,6 km/l. Een rit zonder te laden van 2x de EV-actieradius (90 km) maakt dat je al onder een gecombineerd gemiddeld verbruik van 20 km/l zakt. Dit is een berekening die ieder voor zich moet maken. Het is in dit kader interessant om te kiezen voor een HEV boven deze PHEV omdat de Eclipse Cross een relatief lage EV-actieradius heeft. Een alternatieve PHEV zoals hierboven genoemd zijn ook opties om het kostentechnisch interessant te houden.
Met de huidige benzineprijzen hoef je niet te salderen om goedkoop in deze wagen te kunnen rijden, wel is het nodig om voornamelijk ritten te maken van minder dan de EV-actieradius én altijd te kunnen laden. Als je geen caravan hoeft te trekken en/of geen hoge zit wilt is de keuze voor de Mitsubishi Eclipse Cross dan niet op cijfers te bouwen. Dan zijn er veel andere keuzes die interessanter zouden zijn.
De prestaties (waar brandstofgebruik in valt in de sterren score van de review van Autoweek.nl) heb ik van 2⭐ naar 4⭐ aangepast met de correctieberekening.
Verbruik over 3000 km en een lange non-PHEV rit
- 30.000 km
Toevoeging 27/aug:
Ik heb inmiddels zo'n 3.000 km gereden sinds ik de auto in gebruik genomen heb. Ik kom uit op een verbruik van zo'n 1:15,9 of 6,29L/100km. Helaas heb ik het niet exact bijgehouden, maar ik laad elke kantoordag de accu vol en denk dat ik toch gemakkelijk 1.000 km op de EV gereden heb (of met hulp van de EV). Dit verbruik is gebaseerd op tankbonnetjes en is dus een gecombineerd EV-verbruik, de mate van combinatie kan ik dus helaas niet over spreken. Omdat het niet mijn eigen laadpaal is, kan ik de stroom ook niet meenemen in de berekening/uiteenzetting hierin.
Ik heb recent ook een weekendtripje gemaakt nadat mijn PHEV-accu al leeg was, dus zonder kWh-verbruik van de accu. 38,37 L voor 527,3 km waarvan ik 510 km op de snelweg met cruisecontrol 110 km/u heb gereden, dit maakt een gemiddeld verbruik van 1:13,74 of 7,28L/100km. Ik heb deze trip ook echt als test gebruikt en heb gelet op snelheid maken waar ik dit zeer bewust rustig heb gedaan om niet hier 'onnodig benzine aan kwijt te raken'. Dit onderschrijft wel een beetje mijn punt eerder dat de auto niet zuinig is en economisch niet heel aantrekkelijk als er veel en/of frequent buiten de range van de accu (45km) wordt gereden.
Ter info, nadat ik de tweede melding kreeg voor "refuel" (die ik ook niet weg kon drukken) heb ik nog zo'n 15 km gereden en kon ik daarna 38,37 L tanken met de brandstoftank (volgens het boekje) van 43 liter zou je dus met die 1:13 na de tweede melding nog zo'n 60 km kunnen rijden. Het algemene advies is wel nooit de tank tot de laatste liter leeg te rijden i.v.m. vuil in de benzinetank.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Black Edition Met veel extra's!
- 2023
- 12.815 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV First Edition + HEAD-UP / 360 CAMERA /
- 2021
- 106.438 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ | Navigatie | Camera | Stoelverwarming | Apple Carplay/Android Auto | Keyless Entry | LED Koplampen | Rijklaarprijs!
- 2024
- 48.348 km