Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

autoreview

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Mitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEV

Signalement

UitvoeringEclipse Cross PHEV Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.960 km
KM-stand laatst25.612 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maand

  • 13.700 km

Misschien een slecht argument om een Plug-in hybride te kopen: half maart hebben we negen zonnepanelen op ons dak bij de negen die we al hadden, aangeschaft. Dat leverde meteen de eerste week al zoveel op, dat het met de huidige prijs van benzine opeens heel leuk wordt om (gedeeltelijk) elektrisch te gaan rijden.
Maar ja, welke hybride moet je kiezen? Een belangrijke eis was dat de auto voorzien moet zijn van een trekhaak om onze vouwwagen naar de vakantiebestemming te brengen. Na veel leeswerk op internet bij deze Mitsubishi uitgekomen. De dealer in Lisse had de duurste variant staan. Precies één jaar oud. Na tot overeenstemming te zijn gekomen, konden we de auto op 20 april ophalen.
Meteen het weekend daarop vertrokken we met echtgenote, schoonzus en zwager en de nodige bagage aan boord voor een 12-daagse rondreis naar Toscane. In die periode bijna 3800 km afgelegd. Tussendoor hebben we de accu niet kunnen opladen. Laadpalen in Italië kun je met een lantaarntje zoeken!
Uiteraard het brandstofverbruik van de 2.4 liter motor bijgehouden. We kwamen gemiddeld op een mooie 1:14,5 uit.

De auto is voorzien van het hoogste uitrustingsniveau, dus met schuifdak en 360-graden camera. Allemaal heel prettige voorzieningen. Gewoon een simpele waarschuwing als je te dicht bij de vluchtstrook dreigt te komen. Adaptieve cruise control: erg prettig. Wel alert blijven als op de Duitse Autobahn en vlak voor je iemand invoegt. De Eclipse grijpt dan soms iets te fel in. Remedie: klein beetje het gaspedaal indrukken.
Voorlopige conclusie: heel comfortabel, met name op drempels. Springt zuinig met brandstof om. En nooit meer iets anders als een automatische versnellingsbak (in dit geval een CVT) in de bergen.

Wordt vervolgd.

Update 8-6-‘22

  • 15.248 km

Vandaag na een dagje uit in Zeeland voor de eerste maal sinds onze reis naar Italië 38 liter vloeibaar goud (E10) getankt. Helemaal niet verkeerd na 1392 km op de dagteller. Zo vaak mogelijk aan de stekker hangen loont dus echt! Ruim 50 km op elektriciteit zonder dat de benzinemotor bijspringt. Voor mij voldoende voor woon-werkverkeer. Wel een beetje voorzichtig met “gas”geven geboden. Wegsprinten bij een verkeerslicht: ook geen probleem.
De auto blijft heel comfortabel aanvoelen. Het open dak is erg verfrissend op warme dagen, zonder dat het tocht.

Wordt vervolgd.

Update 22-08-2022

  • 19.628 km

Gisteren teruggekomen van onze vakantietocht. Met de vouwwagen (Aart Kok Livingstone River Camp) achter de auto hebben we gekampeerd in Tsjechië, Oostenrijk, Kroatië, Italië en Duitsland. Je merkt goed dat de Eclipse Cross 1500 kg mag trekken, want aan onze vouwwagen had hij een makkie. Van het puur op elektriciteit rijden blijft niet veel over. Is de actieradius normaal rond de 50 km, met de vouwwagen blijft er zo’n 30 van over. Toch lang niet slecht. Net als het regenereren bij lange afdalingen. Rempedaal hoeft nauwelijks gebruikt te worden, je ziet op het display de actieradius toenemen. Fijn is de trekkracht bergopwaarts.
Viermaal kunnen opladen op de camping. We hebben nauwkeurig het aantal getankte liters benzine bijgehouden: op de totale afstand van 3330 kilometer scoorden we een verbruik van 1:13,43. Helemaal niet verkeerd volgens mij.

De eerste servicebeurt

  • 25.612 km

Vorige week merkte ik dat de band linksachter te weinig druk had. Opgepompt, maar de volgende dag toch weer de melding dat de bandenspanning te laag was. Er bleek een schroef in de band te zitten. Vakkundig gerepareerd door m’n garage.
Vandaag is voor de eerste maal een servicebeurt uitgevoerd, bij Polderman in Lisse, waar de auto ook gekocht is. Men noemt dit een basis onderhoudsbeurt. Ook is het interieurfilter vervangen en de remvloeistof ververst. Bij het proefrijden merkte men een een tik bij het wegrijden op. Deze tik werd veroorzaakt door de clips van de remblokken aan de voorzijde. Onder garantie zijn deze clips vervangen en is het probleem opgelost. Netjes! Totale kosten: € 405,=. We kunnen hopelijk weer een jaar of 20.000 km veilig de weg op. In de meivakantie gaat de reis, zonder vouwwagen, naar Duitsland, naar een dorpje aan de Rijn. Ik ben benieuwd of daar een laadpaal in de buurt staat want het elektrische rijden bevalt ons uitstekend.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.