Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Invite (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 91 km |
KM-stand laatst | 36.880 km |
ERVARINGEN
- 25.615 km
De volgende voorloopauto.
Deze auto heb ik van mijn werkgever gekregen nadat de huurauto (een Corsa uit 2008) weer terug ging naar de autoverhuurder.
Wat een verschil met de Corsa die ik hiervoor reed. Ruim 20 pk meer dan de Corsa (in totaal 95pk volgens de database.
Uitrusting: Het is een Colt uit de ’Invite’ uitvoering. Standaard lichtmetaal met 16 inch velgen (bandenmaat 205/45/16), 5 deuren, verschuifbare achterbank, sportstoelen, leren stuurtje met leren pookknop voor de versnelling. Radio met MP3 ondersteuning. Helaas geen stuurbediening voor de radio en geen cruise control.
Comfort: Dankzij de sportvelgen en de redelijk strakke vering is de wegligging redelijk strak. Echter lever je hiervoor zowat al het comfort (wat ik bij de Corsa gewend was) in. Dit was vooral merkbaar op de M25 in London, waar het wegdek erg slecht is. Het afrolgeluid van de brede banden komt erg nadrukkelijk naar binnen. Boven de 140 is de motor ook erg aanwezig.
Verbruik: ruim voldoende voor wat ik ermee doe. Optrekken en inhalen is erg snel (0 tot 100 in ongeveer 11 seconden) Wel valt me na ongeveer 5000 kilometer op dat de Colt steeds minder gaat verbruiken. Waarschijnlijk is dit vanwege het ingereden motorblok. De top is ongeveer 190 (op de teller), volgens mijn GPS is dit 177 echte kilometers.
Conclusie: een wolf in schaapskleren. Door de hoogte van de auto, dito instap is dit een auto die sneller door ouder publiek zal worden gekocht. Kijk je hier echter doorheen, dan heb je voor 14995 een auto waar je ruimte hebt, genoeg prestaties en een wegligging waar menig sportief merk zich niet voor hoeft te schamen. Doe je echter rustig aan, dan haal je op een volle tank ongeveer 700 kilometer.
Update 29-08-2008
Ik krijg steeds meer waardering voor deze auto. Hij heeft me nog nooit laten staan, wordt steeds zuiniger en reageert erg voorspelbaar in noodsituaties. De Colt ontpopt zich steeds meer als een betrouwbare reisgezel. Alles wat ik hierboven heb beschreven en over kwam als nadeel valt meer en meer weg tegen wat je ervoor terug krijgt: een leuk ontworpen auto met slimme details die te rijden is als een skelter.
Het gaat te ver om te zeggen dat deze auto "kogelvrij" is. De auto is echter wel "Ray-proof", dat wil zeggen, bestand tegen langdurige, hoge belasting, hard optrekken, hard remmen. Hiermee wil ik echter niet zeggen dat mijn rijstijl als "onverantwoord asociaal debiel" kan worden omschreven, echter heb ik in mijn auto-carriere een paar auto's (ook nieuwe) meegemaakt die er niet zo goed tegenkonden. Mijn rijstijl dan!
PROBLEMEN
- 25.615 km
van 91 tot 5216km: geen
update 22-07-2008:
van 5216 tot 10518: geen. Nog geen kapot lampje.
Topsnelheid omhoog van 180 naar 190 (op de teller)
Verbruik omlaag van 7.3 liter p/100 km (1:13.6) naar 6.8 liter p/100km 1:14.7) met een normale rijstijl.
Update 29-08-2008:
van 10518 tot 14855: het wordt eentonig, maar nog steeds niks. Wel wordt de auto wat rumoeriger maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat zijn eerste beurt nadert.
Verbruik wéér omlaag van 6.8 liter p/100 km naar 6.6 lp100km
Zie ook review update hierboven
Update 23-09-2008:
van 14855 tot 18995: alweer niks. Volgende week woensdag de eerste (kleine) beurt.
Update 12-11-2008:
van 18995 tot 25615: één kapot lampje. Dimlicht links voor. Waarbij meteen een nogal vreemde constructie naar voren komt als je het (dim) licht wilt vervangen: dit kan alleen via de wielkast. Tip dus voor als je lampje doorbrandt! Voor de rest... geen bijzonderheden. Het verbruik blijft zuinig.
Eindconclusie
- 36.880 km
Omdat mijn werkgever wisselt van leasemaatschappij, zal van de week ook de auto worden ingeleverd.
Mijn eindconclusie na bijna 40.000 km in ruim 8 maanden:
Topauto. Goede wegligging, superbetrouwbaar, verbruik binnen de perken en erg veel handigheidjes en slimme vondsten. Neem nou de verschuifbare achterbank (waar je in de praktijk weinig gebruik van zult maken), de keren dat ik hem nodig had (4 pc monitoren tegelijk vervoeren), kwam het goed uit. De enige problemen die ik had in 40.000 km: 2 kapotte lampjes...
Zijn er dan helemaal geen minpunten? Zeker wel! Het materiaal van het dashboard ziet er na 8 maanden een beetje verweerd uit. Nou is het harde plastic (=krasgevoelig) daar mede debet aan, maar het prijsvoordeel moet ook ergens vandaan komen. En het motorgeluid (bekend probleem) boven de 100 km... het zij hem allemaal vergeven omdat het niet afweegt tegen de plussen die in de review staan.
Tot ziens Colt CZ5... ik zal je missen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mitsubishi Moonstone Concept: de auto van 2035

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Mitsubishi ASX - Back to Basics

Mitsubishi Outlander PHEV in 2024 naar Nederland

Mitsubishi: 16 nieuwe modellen binnen 5 jaar
