Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)
Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 Incharge+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst102.931 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim, handig en voordelig

  • 77.462 km

Aankoop
In 2014 hebben we deze Mitsubishi Colt gekocht. De reden was dat ik opdat moment een kleine leaseauto reed (Fiat Punto) en privé een Ford Mondeo had. De Punto was aan het eind van de leasetermijn en ik ging naar een Skoda Octavia als lease auto. De Ford Mondeo was al op leeftijd en werd te groot en te duur om als 2e auto te hebben dus deze heb ik verkocht.
Omdat ik veel van huis zou zijn heeft mijn vrouw ook een auto nodig en omdat we 3 kinderen hebben moest deze wel ruimte hebben. Ik ben uitgekomen op de Mitsubishi Colt omdat deze echt ruim is, met o.a. een verschuifbare achterbank en in de klasse tot 950 kg qua wegenbelasting valt. Ik heb een 2 keer een proefrit gemaakt maar beide zijn qua koop niet doorgegaan omdat de één een versleten bestuurdersstoel had en de ander al wat ouder was maar flink aan de prijs.
Tot op gegeven moment in Alphen aan de Rijn deze Mitsubishi Colt 1.3 Incharge+ uit 2008 te koop stond met 55.000 km op de teller. Daar ook een proefrit wezen maken en leek allemaal goed en onderhandeld over de prijs en zijn we uitgekomen. Trouwens de vorige eigenaar heeft van deze auto ook een review geschreven, en hieruit bleek dat de Colt altijd regelmatig zijn onderhoud heeft gehad.

Ervaringen
De Colt is een fijne auto om in te rijden. De 1.3 motor heeft 95 pk en is lekker fel als je deze wat hoger in de toeren rijdt. De motor is goed te horen en ik ben er al wel achter dat 120-130 op de snelweg niet fijn rijden is. Het is dan naar mijn mening te lawaaierig. Maar tot 110 km/u gaat het allemaal prima. En omdat de auto als 2e auto wordt gebruikt is dat geen enkel probleem.

Pluspunten
+ ruimte. Door de verschuifbare achterbank kun je naar wens zeer veel voetenruimte of veel kofferbank ruimte creëren. De bank is ook kantelbaar en dan heb je een hoge toegankelijke ruimte als kofferbak.
+ felle motor. De auto is sneller dan je denkt als je de 95 pk gebruikt bij het gewicht van 950 kg.
+ zuinig. Als je zeer beheerst rijdt is 1:17 haalbaar. Praktijkverbruik ligt op 1:15
+ lage wegenbelasting. 320 euro per jaar
+ basisvoorzieningen qua luxe zijn aanwezig: halfautomatische airco, mistlampen, elektrische ramen voor, ruitenwissers niet automatisch maar wel in te stellen op motregen, boordcomputer, radio met MP3, met leer bekleed stuur, lichtmetalen velgen
+ goede naam qua techniek en betrouwbaarheid

Minpunten
- geen cruise control
- lawaaierig bij hogere snelheden, vanwege ontbreken motorruimte isolatie
- stuur alleen in hoogte verstelbaar
- geen koelvloeistofmeter, maar een blauw lampje die brandt als de motor koud is
- raamstijl links voor neemt zicht weg, dus goed opletten op kruispunten en rotondes


Onderhoudskosten en reparatie
De auto heb ik in januari 2014 gekocht en heeft vanaf 2015 elk jaar een beurt gehad. Er wordt niet heel veel mee gereden, tot nu toe sinds de aanschaf ruim 22.000 km. Dat is nog geen 3000 km per jaar. Eigenlijk is er tot 2018 alleen maar regulier onderhoud gedaan. Alleen in 2018 is de accu vervangen en er was op gegeven moment tijdens het rijden een gebonk te horen vanuit de rechtervoorkant. Vooral als er over een drempel moest worden gereden. Dit is gerepareerd. In 2020 is de airco bijgevuld en schakelde de auto niet meer lekker. De pook bleef soms steken en kwam nooit zelf in de midden vrij stand. Hier bleek een schakelstang vast te zitten en is ook gerepareerd. Dus conclusie: de auto is nu bijna 13 jaar oud en ziet er nog prima uit, heeft elk jaar z’n onderhoud gehad ondanks de weinige kilometers en er zijn toch ook een paar kleine reparaties geweest. En ik kan geen olieverbruik vaststellen.

2015 apk + beurt 152,93
2016 apk + beurt 166,51
2017 apk + beurt 165,06
2018 apk + grote beurt + 2 banden 596,76
2018 reparatie vering/schokbreker 111,03
2018 anwb service + accu vervangen 183,53
Dit had goedkoper gekund, maar ik was een week van huis en toen was de accu leeg en heeft mijn vrouw de Anwb laten komen en de accu laten vervangen
2019 apk + beurt 170,03
2020 apk + beurt 170
2020 aircoservice + versnelling reparatie 155,87

Per kostenpost zijn de jaarbedragen op basis van ca. 3300 km/jaar:
Onderhoud 266 euro/jaar
Afschrijving 350 euro/jaar
Verzekering WA+ 245 euro/jaar
Wegenbelasting 320 euro/jaar
Benzine 448 euro/jaar
Totaal: 1636 euro/jaar

Toekomst
De vraag is wat we gaan doen met deze auto. De kinderen zijn al weer wat groter en mijn vrouw heeft het werk heel dichtbij. En vanwege Corona werk ik grotendeels thuis. We hebben een Volvo V70 momenteel als hoofdauto. Twee auto’s zijn eigenlijk niet meer nodig. Eigenlijk wil ik wel zo veel mogelijk elektrisch rijden, maar een gebruikte elektrische auto is me nog te duur. De Colt is best nog wel wat waard als gebruikte auto. Het is ook gewoon een ruime voordelige auto die je voor alledag zelfs als gezinsauto kan gebruiken. Alle kosten inclusief brandstof op een rij dan kost deze auto ca. 135 euro per maand. Dus dat red je ook niet met een elektrische auto. Voorlopig nog maar even door en afwachten tot de prijzen hiervan aantrekkelijker worden.

Onderhoudsbeurt 81137 km

  • 81.137 km

Op 19 oktober is de jaarlijkse beurt weer uitgevoerd. In 1 jaar maar 3650 kilometer gereden met deze Colt die bij ons als 2e auto wordt gebruikt. Ik heb nog overwogen om de auto weg te doen want ik kon de ooit nieuw gekochte Ford Focus van mijn ouders overnemen. Alhoewel deze auto al bijna 9 jaar was deze eigenlijk nog nieuw met maar 28.000 km. Maar ik heb besloten het toch niet te doen en de Colt te houden. Puur vanwege dat deze als 2e auto prima voldoet en dan is de Focus een slag te groot en dus toch ook duurder in de maandelijkse kosten.

De Colt is inmiddels bijna 14 jaar oud en de beurt was deze keer 378,50 waarbij er ook een wiellager is vervangen en de airco is nagekeken. Dus toch wat extra werk. De kapotte wiellager ontdekte ik pas op de dag dat ik naar de garage reed doordat ik een vreemd geluid achter uit de auto hoorde komen.

Verder had ik ook gevraagd om naar het raam aan de passagierskant te kijken. Deze is elektrisch en deed het niet. Aan het einde van de dag toen ik de auto ophaalde zei de monteur dat er een knopje zit aan de bestuurderskant waarmee je het passagiersraam aan en uit kunt zetten; en deze stond dus uit.... Ik voelde me wel heel dom, want ik wist het wel, maar heb daar nooit aan gedacht. Ik begon al te twijfelen over de technische staat van de Mitsubishi maar was dus compleet ongegrond.

Ik verwacht we dat er wat meer kilometers gemaakt gaan worden komend jaar omdat mijn vrouw van baan is veranderd waarbij ze verder moet rijden. Ook al is de Colt al op leeftijd met zijn bijna 14 jaren, we blijven er nog in rijden, want het blijft een voordelige auto in de kosten.

De jaarbedragen o.b.v. 3300 km per jaar zijn
Onderhoud 280 euro/jaar
Afschrijving 350 euro/jaar
Verzekering WA+ 245 euro/jaar
Wegenbelasting 320 euro/jaar
Benzine 444 euro/jaar
Totaal: 1646 euro/jaar

Vier jaar verder

  • 102.931 km

We zijn vier jaar verder en deze Colt is inmiddels al bijna 18 jaar. En nog steeds in bezit sinds 2014. Maar het heeft niet veel gescheeld of we hadden afscheid genomen van de auto want eind 2024 kwamen er klachten en was er bijna niet meer mee te rijden. De auto schokte en stotterde tijdens het rijden, vooral bij iets steviger optrekken, net alsof de brandstoftoevoer haperde. Het motormanagement lampje ging dan ook branden net als watertemperatuur lampje. Als je maar heel rustig ging rijden en vooral optrekken dan was het vaak nog te doen, maar dit was compleet onveilig want het stotteren, haperen en soms afslaan was compleet niet te voorspellen.

Dus de auto naar onze vertrouwde garage gebracht om te laten onderzoeken of dit was te repareren. Maar tegelijkertijd ook op zoek gegaan naar een andere auto, want mijn "wagenpark" bestond naast de oude Colt nog uit een Volvo V70 uit 2013 met 415000km die ook wel eens wat had. Dus een Hyundai Kona EV 39kWh aangeschaft uit 2021. En ervan uitgaande dat de Colt weer spoedig klaar zou zijn dan zouden we die gaan verkopen.

Maar dat liep anders. De garage kon het euvel niet vinden en we hadden ook gezegd dat het geen super haast had omdat we al een andere auto hadden gekocht. Ze dachten dat het aan de computer van het motormanagement lag. En die is vervangen door een andere, niet nieuw, maar wel goed. Maar helaas dat was niet de oplossing, de problemen bleven. En wat doe je dan? Steeds maar geld er in pompen? Of toch maar verkopen? Maar omdat mijn beide oudste kinderen van 17 en 19 hun rijbewijs zouden gaan halen wilden we (zij) toch deze auto houden, ook omdat het een auto is met een handschakelbak.

En uiteindelijk via onze kennissenkring kwamen we aan het adres van een auto elektronica specialist uit Elspeet. En die stelde vast dat het aan de bobines en bougies zou liggen. Deze zijn vervangen en de Colt doet het weer als vanouds! En wat rijdt dat autootje toch altijd nog fijn en lekker pittig.

Dus wat gaat de toekomst brengen? Voorlopig blijft de Colt dus ook in ons gezin omdat twee van de onze drie kinderen inmiddels hun rijbewijs hebben. En het zonde is om de Colt nu die weer goed is te verkopen en dan straks zeker weer wat anders moeten kopen als één van de kinderen er één nodig heeft. Daarnaast gaan we wel kijken wat we met de V70 gaan doen, want dat is nu de oudste auto en met zeer veel kilometers.

De onderhoudskosten, dus naast WA-verzekering, wegenbelasting, benzine, waren wel wat hoger dan de jaren daarvoor (gemiddeld 595 euro per jaar vanaf 2021):

22/11/2022 Beurt 280,77 euro
11/10/2023 Beurt 522,53
- Olie, oliefilter, apk, lampje, ruitenwisser vloeistof, arbeid.
- Accu, Stuurkogelhoes/fusee, Achterruit vastzetten.
03/06/2024 Beurt 611,16 euro
- Olie, oliefilter, apk, ruitenwisser vloeistof, arbeid, 2 banden.
17/12/2024 Reparatie 610,60 euro
- Computer motormanagement + programmeren. arbeid.
18/5/2025 Reparatie 300 euro
- Bobine en bougies vervangen
25/06/2025 APK 76,01 euro

De laatste keer hebben we geen beurt gedaan omdat de auto het laatste jaar bijna geen kilometers had gereden tussen de 2 APK momenten. Van 2021-2024 zijn er juist meer kilometers gereden omdat mijn vrouw van baan is veranderd en verder moet rijden.

Resume, de kosten over de afgelopen bijna 12 jaar o.b.v. 4080 km per jaar zijn tot nu toe:

Variabel:
- Onderhoud 394 euro/jaar
- Benzine 537 euro/jaar
Vast:
- Afschrijving 350 euro/jaar
- Verzekering WA+ 254 euro/jaar
- Wegenbelasting 336 euro/jaar

Totaal: 1771 euro/jaar, dus dat is omgerekend 154 euro/maand

Dit is in totaal 21.726 euro vanaf januari 2014 tot nu toe
Omgerekend naar kosten per km: 45,3c/km (22,8c variabel, 22,5c vast).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.