Mini Countryman One (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Countryman One |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 20.788 km |
KM-stand laatst | 58.400 km |
Mindy
- 20.800 km
In januari 2017 kregen we het blije bericht dat mijn vrouw in verwachting was van onze tweede loot. Prachtig nieuws voor ons, maar niet zulk leuk nieuws voor Fiona; de Fiat 500 van mijn vrouw.
Na 7 jaar trouwe dienst werd het dus tijd voor wat anders, want met twee volwassen en een kind van 1 jaar oud is al een uitdaging in de 500. Laat staan twee koters.
Maar ja, dan de vraag. Waarmee gaan we de 500 vervangen. De 500L is zo lelijk dat baby's en kleine kinderen gaan huilen als hij voorbij rijdt en hoewel ik de 500X erg leuk vond, was mijn vrouw daar helemaal niet van gecharmeerd.
De Mini Countryman kwam toevallig ter sprake. Dat mijn vrouw in 2010 aan het shoppen was voor een auto, was de Mini Cooper een van haar favorieten. De auto was alleen erg duur. De Fiat 500 was net zo leuk en ruim genoeg voor haar en aanzienlijk goedkoper.
Lang verhaal kort; de Countryman viel wel in de smaak, dus was het een kwestie van een goede uitzoeken.
Die keuze was vrij rap gemaakt. Bij de BMW dealer in Hillegom stond een hele nette in Chili uitvoering met 98 pk. Net 3 jaar oud en maar 20000 km op de teller. Import uit Duitsland en met een prijs van 19750 euro zeker niet duur. Voor de 500 werd 6750 euro geboden door de dealer.
De proefrit beviel prima. De auto reed heel fijn, was ruim en voelde goed aan. De kwaliteitsbeleving was zeer hoog en alles aan de auto was keurig in orde. Tel daar de uiterst vriendelijke en behulpzame verkoper bij op en 1 keer was dus gelijk scheepsrecht. Nieuw kost een Countryman R60 in Chili uitvoering 32500; dus dit exemplaar met inruil voor 13000 euro inclusief 2.5 jaar fabrieksgarantie was geen gekke deal.
Met een Mini (eigenlijk Maxi) en een Jack voor de deur zijn we dus op en top "Brits" sinds april 2017, LOL. Meer over de belevingen met de tot Mindy gedoopte Mini, zullen volgen....
Jubileum
- 38.655 km
We hebben Mindy nu ruim 2 jaar en onlangs heeft ze haar APK gehad. Op een nieuw 3e remlicht na was Mindy volgens de APK helemaal in orde. Daarnaast hebben we gelijk een kleine beurt laten doen en is de remolie vervangen. Dat laatste vroeg Mindy zelf om via de boordcomputer.
Hoe zijn de afgelopen 2 jaar geweest? Eigenlijk probleemloos. Op de bandenspanning, ruitenwisservloeistof en 300 ml olie bijvullen na heb ik niks noppes nada te doen gehad op het gebied van onderhoud. En eerlijk gezegd is dat ook geen verrassing. Mindy wordt 6 in juni dit jaar en heeft nog geen 40000 km op de teller staan. Er zou dus ook niet zo veel mee aan de hand moeten zijn.
Voor de rest vind ik Mindy een fijne auto om mee te rijden. Het stuurgedrag is direct, je voelt goed wat er onder je gebeurt en ze ligt goed op de weg. Het wat stevigere stuur en schakelgevoel vind ik erg fijn; mijn vrouw heeft er aan moeten wennen. Haar vorige auto, Fiona, was een 500 met nul gevoel in het stuur en schakelen was alsof je roerde in een pan spaghetti. Het strakke weggedrag heeft ook een keerzijde. Op landweggetjes of betonplaatwegen geeft de Mini oneffenheden nogal duidelijk door. Ik wil niet zeggen dat een rit door België of Duitslanden nierschade oplevert, maar comfortabel is anders.
De 98 pk 1.6 BMW motor voldoet en dat is dat. Je bent er snel genoeg mee op de snelweg en in de stad maakt het geen reet uit hoeveel vermogen je hebt. Met inhalen zal je regelmatig 1 of 2 tandjes terug moeten schakelen, want na de 3e versnelling is de puf er wel uit.
Het magistrale NEDC verbruik van 1:16.7 is haalbaar als je snelheid onder de 90 km/u blijft en je geen tegenwind hebt. Gemiddeld doet Mindy 1:14.3 en dat is niet slecht, maar toch een flink end van de NEDC opgave af. Het EPA verbruik van 1:12.8 is wat dat betreft reëler.
Per soort brandstof zijn dit de verbruiken:
E-10 : 14.47 ± 0.81 km/l
Euro95 : 14.39 ± 1.14 km/l
Premium Euro95 : 14.32 ± 0.75 km/l
RON97 : 13.93 ± 0.44 km/l
RON98 : 14.19 ± 1.19 km/l
Bij 130 km/u zuipt mevrouw meer dan mijn 300 pk sterke Jaguar, wat niet helemaal verrassend is, aangezien Mindy een leuke auto is, maar het aerodynamisch profiel van een zeecontainer heeft. De CdA waarde is 0.85 m2 en dat is een behoorlijke scheet meer dan de 0.71 m2 van mijn Jaguar.
De zeecontainer vorm heeft als voordeel dat Mindy ruim is en praktisch. Met twee kinderen (van 1.5 en bijna 3) is dat erg belangrijk aangezien je nogal wat meezeult als je ergens naar toe gaat. De verschuifbare en in delen neerklapbare achterbank is enorm handig wat dat betreft. Iets wat ik ook erg praktisch vind, is de zonneklep linksboven aan de bestuurderskant. Bij veel auto’s moet je de klep eerst losklikken en draaien naar het portier. Dat is al rijdend nogal vervelend en fijn dat dat dus niet hoeft in de Mini.
Het ruitenwissersysteem kan beter. Het verschil tussen de interval en stand 1 is erg groot. Bij een reguliere regenbui zit je dan de hele tijd te klooien tussen interval en stand 1; niet handig. Daarnaast is de maximale stand (3) niet snel genoeg bij stevige regenval.
Je kan alles resetten in de boordcomputer zonder de auto te starten, behalve de dagteller. Daarvoor moet de motor draaien. Geen idee wat daar de logica achter is.
Vanbuiten vind ik de Countryman voor een terreinwagen wannabee er leuk uitzien. Uiteraard is het origineel nog vele malen leuker, maar niet geschikt voor een gezin. Vanbinnen vind ik haar te gek. Mooi materialen, leuke details zoals de snelheidsmeter in het midden en de knopjes die je doen denken aan vliegtuig switches. Mindy's here to stay en gaat ons nog veel fijne km's bezorgen.
Klapper van de Week
- 40.500 km
1 : 16.7, het lijkt onmogelijk, maar laatst is gebleken dat het kan. Sterker nog, mevrouw had 1 : 16.9 gereden en dat is voor ons witte zeecontainertje geen slechte prestatie. Eens kijken of dat te herhalen is.
Wat niet herhaald hoeft te worden is de lekke band die Mindy laatst had. Bij thuiskomst zag ik dat de Mindy een platte band had rechtsachter. Mijn vrouw had bij het ophalen van de kinderen een stoeprandje geraakt en de auto ter plekke gecontroleerd. Niks aan de hand. De band is dus gedurende de dag leeggelopen terwijl ze op de parkeerplaats stond. Gelukkig is de band niet geklapt toen mijn vrouw met de kinderen in de auto zat. Je houdt je hart vast bij de gedachte.
En het vervelende van een lekke band tegenwoordig is dat BMW zijn auto’s niet meer voorziet van een reservewiel. Een plaksetje gaat weinig uithalen met een scheur in je band, maar gelukkig had de ANWB een reservewiel te leen. Twee dagen later is de band vervangen bij Euromaster. Mindy heeft voorwielaandrijving en er zat nog genoeg profiel op de linker achterband, dus hoefde alleen de lekke rechter achterband vervangen te worden.
Nog iets dat niet voor herhaling vatbaar hoeft te zijn, is de lakschade die Mindy opliep bij mijn werkgever Tata Steel IJmuiden. Ik heb soms Mindy mee naar mijn werk en het viel me op dat er overal miniscule bruinige puntjes in de witte lak zaten. Meerdere witte auto’s op het terrein hadden dit euvel en nader onderzoek wees uit dat het om ijzerstof ging wat zich in de lak had gevreten. Bij zwarte, grijze of blauwe auto’s zie je dit vrijwel niet. De bedrijfsauto’s zijn grijs, maar na een paar jaar zie je overal roestplekken op de bedrijfsauto’s. Om te voorkomen dat Mindy over een paar jaar onder de roestplekken zit en daarmee onverkoopbaar wordt, moest de lak dus behandeld worden.
Roos Autoschade in Alkmaar had al eerder auto’s uit de regio Kennemerland en IJmond behandeld met dit probleem. Na een zuurbehandeling, kleien en diepe polijst was er niks meer te zien van bruine puntjes. Mindy kan niet nog eens zo’n behandeling krijgen, want dan zit je op de blanke lak. Kosten van dit grapje waren 363 euro.
De afgelopen tijd heeft de uitstoot van grafiet en ijzerstof er in geresulteerd dat omwonenden gecompenseerd werden op aanvraag om hun auto’s schoon te maken. De rekening van 363 euro is dan ook netjes vergoed door Tata Steel.
Het verder terugdringen van ijzer en grafiet stof uitstoot is iets waar Tata druk mee bezig is, maar voordat dit allemaal af is, zijn we weer een paar jaar verder. Tot die tijd neemt Tata keurig zijn verantwoordelijkheid en compenseert financieel waar nodig. Om toekomstige ellende te voorkomen, neem ik Mindy niet meer mee naar mijn werk.
Kleedje trekken
- 47.250 km
Mindy vaart wel en is al weer 3 jaar in ons bezit. Ze is een fijne en zorgeloze auto die om ons scherp te houden af en toe een geintje uithaalt. Een paar weken terug zat bijvoorbeeld een kleed vast in het slot van de achterklep. Na flink wat hobbyen met een schaar was het kleed los, maar de klep niet. Niks fijners dan via een neergeklapte achterbank stukjes stof uit een slot te pulken. Maar goed, de noeste arbeid was niet voor niks en uiteindelijk kregen we de klep weer open. Ik zag mezelf al aankomen bij de BMW dealer in Alkmaar….
Herhaling is mevrouw kennelijk ook dol op, want we hebben de band rechtsachter wederom moeten laten vervangen. Deze was geklapt in juni vorig jaar en de vervanger had in ene een rare kleine uitstulping op de wang. Klapband numero uno was terwijl Mindy geparkeerd stond en ik was niet van plan om numero dos al rijdende te krijgen. We zullen wel iets geraakt hebben, want er was een klein hapje uit de uitstulping. Dus naar garantie kan je dan fluiten. Op zijn zachtst gezegd erg irritant om binnen 9 maanden dezelfde band twee keer te moeten vervangen, maar vergeleken met Jack blijft het onderhoud aan Mindy dus peanuts.
Magic Mike vs Mega Mindy
- 50.000 km
Een flinke hittegolf en een airco die niet echt lekker werkt. Tijd om een afspraak te plannen bij de BMW dealer in Alkmaar. Voordat ik de afspraak regelde, wilde ik graag wel weten wat onderhoud aan de airco kost. Dat zou me gemaild worden. Omdat ik maar niks binnenkreeg, toch maar weer even gebeld met de dealer en wederom kreeg ik niks binnen.
Een pittig mailtje hierover naar het hoofdkantoor resulteerde in een grote mea culpa en een gratis onderhoudsbeurt voor de airco. BMW Alkmaar vond de kwestie erg vervelend; vooral omdat ze echt de offerte gemaild hadden. Tot 2x aan toe. Er is dus iets geks met mijn account aan de hand, want niks in mijn inbox en niks in mijn spam. Maar goed, BMW heeft heel netjes gehandeld. Het werd ook gelijk duidelijk waarom de airco niks meer deed. Er zat geen koelmiddel meer in.
De airco heeft onderhoud gekregen en nieuw koelmiddel + tracer. Airco’s lekken maximaal 10% per jaar, dus er had nog 30% in de airco moeten zitten. De afspraak om de airco na twee weken te controleren, kwam echter op hold te staan omdat mijn vrouw een ongeluk kreeg met Mindy. Gelukkig niks met mijn vrouw gebeurd. Ze is met de schrik vrijgekomen. Dat is het belangrijkste, want hoe leuk je auto ook is, uiteindelijk is het gewoon een stuk blik.
De dagwaarde van Mindy was 13000 euro en de schade zonder controle op het chassis en ophanging was al ruim 7500 euro. Omdat het toch een paar dagen zou duren, voordat het oordeel hierover gereed was, zijn we gaan proefrijden met Magic Mike. Een Countryman Cooper S uit 2014 met 41000 op de teller voor 17750 euro. Een geweldige auto en prima vervanger, mocht Mindy total loss zijn.
Mindy kon gewoon gerepareerd worden en bleek net zo fijn te rijden als altijd. Beter zelfs, want een rammeltje dat ik af en toe rechtsvoor hoorde, was in ene als sneeuw voor de zon verdwenen. De inruilwaarde voor Mindy was 11750 euro. Maar goed, mijn vrouw heeft niet zo’n kloppend auto hart als ik en vond het niet nodig om zichzelf met Mike te kietelen. Ja het was een goede deal, maar die 6000 euro kunnen we ook voor andere dingen gebruiken, was de filosofie van mijn vrouw. En tja, het is haar auto, haar besluit. Stiekum huilt mijn hart, want zo’n Cooper S is wel heel erg leuk.
Verdonkeremaand
- 58.400 km
Mindy heeft in April een APK gehad en een kleine beurt. Ze ging prima door de APK heen met een paar aandachtspunten die over 5,000 km aan de orde komen: banden, remmen voor en de accu.
Ik heb bij BMW Alkmaar een offerte laten maken voor die zaken, maar schrok wel van de 1100 euro die hiervoor gerekend wordt. De accu alleen al moet meer dan 300 euro kosten ex montage. Een Bosch accu voor een Countryman kost 135 euro en ook voor de banden en remmen wordt gerekend met een fikse marge. Leuk dat de auto na een APK en kleine beurt a 422 euro gewassen en gestofzuigd wordt opgeleverd, maar dit wordt wel een beetje gortig.
We hebben de Mini 4 jaar terug gekocht bij BMW Hillegom en die kon voor een veel betere prijs de APK punten doen. Dus in de herfst gaan we wel naar Hillegom.
Onlangs vond iemand het leuk om het kapje van de linker buitenspiegel te jatten. Omdat BMW Alkmaar op 1 km van ons vandaan zit daar even langsgegaan. Kapje 35 euro, spuiten 40 euro en kon binnen een paar dagen geregeld zijn. Dus een paar dagen later langs voor het nieuwe spiegelkapje. As en het spuitwerk niet goed gedaan en de prijs was 82.50 ipv de afgesproken 75 euro. Uiteraard het kapje weer terug gegeven. Ze gaan het opnieuw spuiten en meer dan 75 euro gaan we niet betalen; afspraak is afspraak. Ik vind dit soort gedrag van een dealer beneden peil. Dit is ook het laatste wat er gedaan gaat worden. Dan maar 30 minuten rijden naar Hillegom. Daar zijn we altijd keurig behandeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Countryman BWJ 2011 1.6 Cooper S 184 PK ALL4 Chili AUTOMAAT NAVI / CLIMA / CRUISE / BLUETOOTH / STOELVERW./ HARMAN.KARDON SPEAKERS / PANORAMADAK / LEDER / PDC / LMV
- 2011
- 156.469 km

Mini Countryman 1.6 One Chili Sport (LED,STOELVERWARMING,SPORTSTOELEN,AIRCO,LM VELGEN,GETINT,PDC,NETTESTAAT)
- 2013
- 76.209 km

Mini Countryman 1.6 One * 4 SEIZOENSBANDEN * GOED ONDERH. !!
- 2011
- 146.567 km