Mini Countryman Cooper S Chili (2011)

autoreview

Mini Countryman
Mini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini Countryman

Signalement

UitvoeringCountryman Cooper S Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf32.773 km
KM-stand laatst86.889 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat dient u mijns inziens te weten als u deze auto

  • 70.600 km

De praktijk van alledag.

Hoe ga ik met mijn auto om?
Ik ben iemand die zuinig is op zijn auto en technisch verantwoord probeert te rijden. Dit betekend concreet:
*Start/ stop altijd uit
*Na het starten rij ik met 10 a 15 kilometer per uur in de eerste versnelling het woonerf uit (1200 a 1300 toeren), om de auto daarna verder rustig warm te rijden.
*Indien zich een korte rit voordoet rij ik extra een paar blokken om (10 a 12 minuten), om de motor redelijk warm uit te kunnen zetten.
*Ik negeer de schakelindicator en vermijd hiermee zeer lage toerentallen waarbij de motor getornd wordt (bij 60 naar zijn 4e versnelling, bij 90 naar de 5e versnelling, bij 110 naar de 6e versnelling en niet eerder). Het opvolgen van het advies van de schakelindicator betekend bij 65 naar de 6e versnelling, dit levert een toerental van 1200 a 1300 op, mijns inziens niet goed voor een motor (ook niet bij navraag bij meerdere garagebedrijven).
*Niet bij hoge toerentallen terugschakelen.
*Een keer per 1500 kilometer de olie pijlen.
*Geen stoepen rijden.
*Onderhoudsintervallen niet overschrijden. Etc etc.

Zo rij ik al 34 jaar met deze "ouderwetse" rijstijl. Eigenlijk probleemloos. Banden gaan 80000 km mee, remblokken voor 110000 km.

Mijn omgeving gebruikt mij vaak als vraagbaak.

De Fiesta ST die ik ingeruild heb op de Mini Countryman is door Mini doorgeschoven naar een handelaar. Hier is de Fiesta al verkocht binnen 12 dagen. Vorige auto's waren ook snel/ zeer snel verkocht bij inruil.

Mijn 2e auto, een Mazda mx5 van bouwjaar 1992 die inmiddels 14 jaar in mijn bezit is heeft slechts 2 kleine reparaties in zijn autoleven achter de rug (thermostaat en lek in bougiekabel). Bij de 3 Fords die ik gehad heb waren iets meer reparaties, echter kleine zaken.

Ik hou van doorrijden op een veilige manier en ben zeker geen slak op de weg.

Mijn Mini Countryman. cooper S
Handgeschakeld / 18 inch runflat / sportonderstel / sportstoelen, fully loaded. Hij ziet er precies uit zoals op de standaard foto.

Wat bevalt:
*Uitstraling, ontwerp en imago (veel positieve reacties)
*Rijgedrag. Stabiel, ook op hogere snelheid (170 km per uur) en in bochten. Niet te vergelijken met de Fiesta ST, deze is beter, echter dit is een ander type auto. Voor een s.u.v. rijdt dit erg goed, zo niet het beste in zijn klasse. Vergelijkbaar met Audi A3 / Golf. Je voelt wel dat de auto hoger is, hierdoor ga je meer relaxed rijden.
*Ruimte op de achterbank.(in delen verschuif en omklapbaar, praktisch)
*Ruime kofferruimte. Zeker als je kleine koffers rechtop zet is de auto makkelijker te beladen. Ik heb geen plank in de kofferbak en mis deze niet.
*Vergeleken met de Fiesta ST veel stiller. Let wel, Golf, Audi etc. zijn nog stiller.
*Sfeer in cabine, o.a. door sfeerverlichting
*Brandstofverbruik 1 liter per 12 a 13 kilometer.
* Door korte draaicirkel makkelijk manoeuvreren.
*Goede stoelen en dito zitpositie. Stoelverwarming is erg fijn.
*Overzichtelijke carrosserie.
*Sportstand op de autoweg, hierdoor is de auto minder windgevoelig. Zeker aangezien ik veel in Duitsland rij.


Wat niet bevalt:
*De binnenspiegel. Te laag gemonteerd en ver van de ruit af de cabine inkomend, wat het zicht nog een extra bemoeilijkt. Hierdoor wordt het zicht naar rechts fors geblokkeerd, zeker in de stad met al die fietsers! Tevens is het verloop van bochten moeilijk in te schatten. Oplossing; ik heb een andere spiegel laten plaatsen (hoger en verder van mij af, probleem opgelost) Let op indien u dit ook gaat doen, u dient een spiegel te zoeken die samen met de spiegelvoet los geleverd wordt. (meeste spiegelvoeten zijn standaard verlijmt met de voorruit). Bij mij is spiegel van Kia Picanto 2012 geplaatst door Broens Autoservice Born (niet door Mini, Mini wil dit niet). Spiegel is met verbindingsstuk daardoor naar alle kanten verstelbaar. Meerdere Japanse auto hebben dit ook. Ik ben 1meter82 en heb de stoel hoog staan. Staat de stoel bijna in de laagste stand, dan is er geen probleem en is een aanpassing niet noodzakelijk. Echter in een hoge auto wil ik hoog zitten.
*De vertraagde reactie op het gaspedaal. Indien de sportknop ingedrukt wordt verbeterd dit iets. Ik was de Fiesta ST gewent met zijn atmosferisch blok en lichter vliegwiel. Voordat de Mini reageert is de kans al weg, kwestie van gewenning aan een auto met turbo.
*Reparatiegevoeligheid. Er is altijd wel iets stuk.
*Zeer slecht afleesbare oliepeilstok (donkerbruin van kleur), waarom bij een motor die bekend staat om het hoge olieverbruik? After-market zijn betere peilstokken verkrijgbaar.

Hieronder treft u mijn logboek aan met de reparaties. Ben ik de enige, nou nee.
Mijn nicht rijdt al jaren een Mini One. Net als bij mij is er altijd iets stuk. Een goede vriendin heet een Mini cooper gehad, minder reparaties, maar nog altijd bovengemiddeld. Zij rijdt weer mx5.
Indien de situatie zich voordoet spreek ik soms Mini eigenaars op straat aan. Enkele hebben weinig reparaties, andere meer. Moeilijk, moeilijk.

Bekend staan de psa/bmw blokken voor problemen met de kettingspanner (ratelen bij koude start) met alle gevolgen vandien en het hoog olieverbruik. Hier heb ik tot heden gelukkig totaal geen last van, waarschijnlijk door mijn rijstijl.

Ik adviseer altijd een Mini te kopen met garantie. Bij mijn Mini heb ik 2 jaar Mini Next garantie. Alle mankementen zijn telkens zeer klantvriendelijk gerepareerd door Mini Keram (ik ben woonachtig in Maastricht vandaar), telkens gratis vervangauto mee, goede uitleg, prima. Wel "om het probleem heen praten" en interne ruis in de communicatie.

Ik rij niet meer zorgeloos, het vertrouwen is weg. Ik vind dit zeer jammer daar de auto zo fijn rijdt. Ik vind mijn auto een premium product niet waardig.


Het logboek;

14-03-2014 32773 km Countryman Cooper S met 2 jaar Mini Next garantie gekocht bij Dusseldorp Zwolle.

29-08-2014 42359 km
Bestuurdersstoel zakt telkens vanuit hoogste stand spontaan in. Een klik na 150 kilometer.

31-08-2014 42591 km
Ruitensproeier functioneert niet meer.

13-09-2014 43600 km
Navigatiesysteem werkt niet in een gebied van 50 kilometer rond Munster (D).
Chromen sierstrip op achterklep 10 centimeter afgebroken.

29-10-2014 45976 km
CD start niet bij aanzetten systeem. CD draait met klikkend, slepend geluid rond. CD uit systeem en weer ingevoerd in systeem, start nu wel op.

17-12-2014 48156 km
Rammel in ventilator

20-01-2015 49748 km
Voorramen sluiten niet meer.

11-03-2015 51388 km.
Bestuurdersstoel zakt weer vanzelf in. Langzamer dan eerst.

20-05-2015 55115 KM.
Grote beurt onder TLC met APK.
Zweten rubber bij kettingspanner.
Zweten rubber bij oliecarter.

02-11-2015 63260 km.
Ruit voorpassagier sluit niet meer.

03-12-2015 65300 km.
Ruit voorpassagier sluit niet meer, gaat slechts voor 1/3 omhoog

22-12-2019 66853 km.
Hevige klappen achterbumper op autoweg. Oorzaak; 3 van de bevestigingspunten zijn afgebroken. Maximum snelheid voertuig vervolgens 65 a 70 kilometer per uur. Op deze manier laatste 50 snelwegkilometers naar eindbestemming moeten rijden.

01-01-2016 67522 km
Ruit voorpassagier sluit niet meer. Twee dagen later weer wel, weerstand is hoorbaar op 1/3.

04-01-2016 67659 km
Startmotor. Knarsend geluid direct bij straten. Alleen bij koude motor, 1 keer per 15 a 20 keer starten.

23-01-2016 68890 km
Ruit voorpassagier sluit niet meer, gaat slechts voor 1/3 omhoog.

29-02-2016 70500 km
Bij het starten van de motor gaan beide leeslampjes spontaan aan. Voor de 2e keer geconstateerd.

02-03-2016 70550 km
Zeer hard schurend geluid van metaal op metaal tijdens het rijden. Luchtgeleiders langs remschijven iets teruggebogen, geluid weg.


Hoe rijden de verschillende types Mini Countryman?
Zoals bij steeds meer auto's het geval is zijn de keuzes op gebied van uitvoering / accessoires / onderstel / velgen / banden legio. Zo ook bij de Mini Countryman. Zo kun je dus de auto naar je eigen smaak samenstellen.

Persoonlijk ben ik voornamelijk geïnteresseerd hoe een auto rijdt (prestaties, wegligging, motorreserves, stuurgedrag, stabiliteit, stoelen), gadgets doen mij minder.

Op zoek naar "mijn" Countryman stond ik voor de volgende keuzes:
*type (lees motor)
*welke velgmaat 16, 17 of 18 inch
* runflat banden of niet
* sportonderstel of niet

U begrijpt het al, welke combinatie is nu het fijnste, heeft de persoonlijke voorkeur?
Ik ben dus gaan proefrijden. Om net die ene auto te vinden om te kunnen proefrijden die jij wilt, ben je wel even mee bezig. Na de Fiesta ST wilde ik meer comfort, met behoud van sportiviteit en stabiliteit op hogere snelheid.

Bevindingen van de proefritten.
*Countryman SD automaat / 18 inch / runflat
Relaxte auto door de automaat. Schakelt soepel en snel. De motor schakelt bij lagere toeren, het is dan ook een diesel. In de handstand toeren maken heeft dan ook niet veel zin. Om de kracht van de motor te kunnen bepalen de bak manueel vastgezet in de 2e en de 3e versnelling. Je voelt nu bij vollast goed dat de auto de meeste kracht geeft in het midden van het toerengebied. Ik voelde een duw in de rug, voor mij prettig, draagt bij aan beleving en gevoel altijd iets over te hebben. Comfort (extra wegen met slecht wegdek opgezocht) vergeleken met de Fiesta ST vond ik prima. Vergeleken met Audi A3 2.0 tdi 150 pk met sprortonderstel minder comfortabel. De Audi rijdt beter, motor is krachtiger en loopt mooier. Ik vond Audi emotieloos rijden (eigenlijk alle 6 types A3´s die ik gereden heb en zelfs de TT 3.2 met handbak), zeker als je een Ford ST en Mazda mx5 gewent bent.


*Countryman SD handbak, 4 wielaandrijving 17 inch
De handbak heeft mijn voorkeur, meer controle. Echter de 4 wielaandrijving haalt alle pit uit de auto. Praktisch geen duw in de rug bij vollast, niet fijn, auto voelt sloom aan. Wel merk je meer rust en stabiliteit in de bochten. Ook niet fijn is de zeer langzame toerenval, wachtten, wachtten ...

*Countryman One handbak 17 inch
Toch maar een Countryman een dag gehuurd voor een betere indruk. Ik vind de One met zij 98 pk goed voor in de stad, redelijk op N wegen, doch te zwak voor op de autoweg, zeker in Duitsland. Voor mensen met een rustige rijstijl is het voldoende. De 16 inch velgen bieden meer comfort en rijden nog redelijk sportief. 18 inch geeft wel meer vertrouwen.

*Countryman Cooper S handbak 18 inch runflat
Mijns inziens de meeste beleving. Veel meer kracht dan een SD. Cooper S verliest geen kracht boven de 5000 toeren. Voor de achterpassagiers voelt het onderstel in deze combinatie bonkig aan. Korte oneffenheden worden op achterbank met een klap doorgegeven.

*Spaceman Cooper handbak.
Als vervangauto 500 km mee gereden. Rijdt echt anders dan Countryman. Stabieler, sneller reagerend op stuurinput, strakker. Smalle parkeervakken zijn een uitdaging bij het in en uitstappen door de enorme deuren. Het is een 3 deurs. Fijnere stoelen dan in Countryman door hogere wangen. Iets beter op de autoweg met zijn 122 pk, echer een groot verschil met een S. S versnelt veel beter door de turbo.

Mijn advies - tips
Handbak meer controle. Bak schakelt echt goed en protesteert niet bij snel schakelen. Gaat altijd makkelijk in zijn achteruit. Niet zoals de Fiesta ST die gevoelig is voor de rechte vertanding van de achteruit.

Sportonderstel en runflat is niet echt noodzakelijk.

18 inch geeft nog voldoende restcomfort. Kies minimaal voor 17 inch, zier er mijns inziens optisch beter uit.

Kies altijd de sportstoelen. Daadwerkelijk betere zit. Meer steun benen en de lendeverstelling maakt dat je rug niet inzakt op lange ritten.

Ga eens rijden in de nieuwe clubman. Stabieler, stiller, bijna even ruim, betere diesel. Als cooper vind ik de clubman te zwak boven 130 km per uur vergeleken met mijn Countryman S. De kleine Mini Cooper is wel even snel als mij Countryman S, is speels en voldoet prima. De nieuwe clubman is niet speels.

Misschien dat de nieuwe Mini´s door volledige BMW techniek kwalitatief beter geworden zijn. Minpunt van de nieuwe Mini is dat je niet meer zelf olie kunt peilen, geen pijlstok meer, doch dit elektronisch aangegeven wordt. En elektronica kan mogelijk niet goed functioneren.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze review.

De reparaties / mankementen gaan maar door.

  • 86.889 km

Vervolg logboek van 70550 kilometer tot 86889 kilometer.

* De bestuurdersstoel zakt nog steeds langzaam in. Een klik per 1,5 uur. Is niet erg.

* De buitenspiegels functioneren niet meteen. Dit gebeurt 1 x per 15 keer. Stel je wil de spiegel uitklappen, dan gaat hij maar tot de helft. Opnieuw inklappen en vervolgens weer uitklappen. “Probleem” opgelost. Het is 1 keer gebeurt dat beide spiegels totaal niets meer deden. Uiteindelijk zeer voorzichtig met de hand de spiegel lichtjes heen en weer bewogen. Gelukkig hielp dit en kon ik na 10 minuten prutsen wegrijden.
Startmotor. Knarsend geluid direct bij starten is weer terug. Alleen bij koude motor, 1 keer per 20 keer starten. Heeft het vervangen van de startmotor door Mini niet geholpen?

* Spoilerlip rechtsvoor afgebroken voor 2/3. Spoilerlip vervolgens maar verwijderd door hem los te trekken.

* De navigatie werkt niet in grote gebieden. In een gebied vanaf 50 kilometer onder Munster tot aan geheel Hamburg. Gedeeltelijk (20 kilometer) van Aken naar Keulen etc etc. Het scherm is volledig wit. Als je thuis een stad wil invoeren en dit lukt al niet (bijvoorbeeld Hamburg) vergeet het dan maar. De navigatie van de Mini is niet geüpdatet, laat ik maar zo. Ik gebruik mijn Tom Tom One (inderdaad zo oud!), deze is ook niet geüpdatet echter hij doet het tenminste wel. Probleem opgelost.

* Bij het ontgrendelen van de auto gaan de 2 leeslampjes spontaan branden. Inmiddels voor de 3e keer geconstateerd. Dit is uiteraard niet erg. Info via een Mini forum leert dat dit ook kan gebeuren bij het afsluiten van de auto (heb ik nog nooit gehad). Wel iets om rekening mee te houden als je op vakantie gaat i.v.m. lege accu bij terugkomst.

* 01-12-2016 82447 kilometer. Grote beurt bij Broens Autoservice Sittarderweg 10 Born
Voor mijn onderhoud ben ik veranderd naar vakgarage Broens te Born. Hier had ik mijn Fiesta ST gekocht en ben ik voor alle onderhoud (5,5 jaar) geweest tot ik de Mini kocht.
Wat een verademing.
De eigenaar is de chef werkplaats die jou persoonlijk kent en je als klant te woord staat. Super korte lijnen en alle uitleg zonder dat je hierna moet vragen.
Zaken gebeuren pro actief, rekening houdend met jouw wensen. Indien onderdelen vervangen dienen te worden krijg je advies over de opties (officieel merkonderdeel, of ander merk nieuw, of refurbished).
In de 5,5 jaar dat ik hier met de Fiesta ST kwam heb ik vaker ook “bewerkelijker” sportauto’s op de brug zien staan. Men verstaat hier zijn vak.
Als de auto klaar is krijg je uitleg: wat gerepareerd is, waarom welke onderdelen zijn gebruikt en wat het kost, ook welke reparaties eraan staan te komen.
Gerepareerd is echt gerepareerd. Als u een echt goede garage zoekt kan ik Broens van harte aanbevelen. Inderdaad het pand is wat ouder, echter de vakkennis compenseert dit.
Hier wordt mij als ik de auto ophaal de volgende vraag gesteld.
De luchtfilter is extreem vervuilt. Is deze niet bij de grote beurt vervangen? Geen idee aangezien ik van de grote beurt bij Mini 15-04-2015 / 55115 kilometer geen uitleg / schrijven van de uitgevoerde werkzaamheden heb gehad.. Deze beurt viel nog onder het door de vorige eigenaar afgesloten servicepakket. Zodoende voor mij gratis. Misschien daarom geen uitleg.
Verder nieuwe remschijven en blokken voor. Broens geeft aan dat Mini schijven minder lang meegaan dan de schijven van Ford (110000 mee gedaan met mijn Fiesta ST bij dezelfde rijstijl). Ook een nieuwe accu, dit is normaal na 5 jaar.

* 11-03-2017 86419 kilometer .Motorstoringslampje gaat branden tijdens rit op autoweg richting Düsseldorf (ik rij met constant 3500 toeren in 6e versnelling . Noodloop schakelde zich in. Meteen (2 kilometer) van de autoweg af en na de afrit was het na 200 meter volledig einde oefening. Zeer zwaar schuddende motor. ANWB ingeschakeld, ADAC komt met de takelwagen en vervoert mijn Mini naar officiële MINI/BMW Munchen-Gladbach (zaterdagmiddag dus dicht). Zodoende de maandag met de oude Mx5 op en neer van Maastricht naar Munchen-Gladbach om de sleutels af te geven. En donderdag de auto kunnen ophalen middels openbaar vervoer (2 uur en 50 minuten). De officiële Mini garage kan NIET aangeven wat er is gebeurt. Pas na doorvragen van mijn kant komt de uitdraai van het uitlezen van de motor op tafel. Het kan aan 4 zaken liggen in het elektrisch circuit, welke het is weet men niet. 3 bougies kregen geen stroom, dus 3 cilinders vielen uit. De uitdraai van de motor wil men mij onder geen beding meegeven “nee die is voor BMW”. Geen advies hoe te handelen in de toekomst, geen idee of het nog eens kan gebeuren.
Dus vanaf München Gladbach meteen langsgereden bij Broens Autoservice. Hier wordt mij gevraagd of de bougies wel volgens Mini voorschrift bij 50000 kilometer vervangen zijn. Wederom geen idee aangezien Mini geen info verstrekt na de beurt. Motor opnieuw uitgelezen, bougies eruit en gecontroleerd, proefrit. Mocht het nog een keer gebeuren dan de motor uitzetten, 15 minuten wachten en weer starten. Meestal is het probleem dan verholpen (heb dit zelf al eens meegemaakt met een Smart four four).
Broens om advies gevraagd, al die reparaties, wat te doen, verkopen Mini? Het advies is de Mini niet te verkopen (was ook van zijn gezicht af te lezen). Dus de Mini gaat niet weg. Broens heeft 4 Mini Countrymans in onderhoud, deze zijn probleemloos.
Wel naar de ANWB Maastricht en vervangauto-service afgesloten.

Over communicatie gesproken de afgelopen jaren.
Toen ik de Mini kocht bij Mini Zwolle heb ik gevraagd middels mail of mij het logboek van de auto (hier staat alles in wat de garage met een auto gedaan heeft) wilde verstrekken. Geen reactie, ook niet na vragen.
Mini 4x gevraagd wat de kosten zijn van een grote beurt (zonder extra onvoorzien onderhoud), geen antwoord.
Bij Mini Zeeland, toen de achterbumper bijna afgebroken was vroeg mij de monteur. “moet u mij eens uitleggen hoe dit is kunnen gebeuren”. Waarop ik de vraag met een vraag beantwoord “dat had ik u nu net willen vragen” aangezien ik nooit een aanrijding heb gehad ook niet met parkeren.
Mini gevraagd waarom mijn ruiten niet sluiten en 4x gerepareerd moeten worden, geen antwoord, weglopen.

Het is hoe het is. Ik doe de Mini niet weg, hij rijdt nog steeds erg fijn en ik vind de auto mooi. Indien ik de Mini inruil kan ik voor de dagwaarde een auto uit het A segment uitzoeken. Deze overgang is mij te groot. Het meer uitgebreide pakket van de ANWB wegenwacht geeft mij rust. Wordt vervolgt.

2,3
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens