Mini Countryman Cooper S All4 (2010)
Meer een midi
Keer op keer weet Mini nieuwe klanten aan zich te binden. Die zijn over het algemeen jong, hip en trendy. Maar jonge mensen worden ouder en hier en daar komt er dan gezinsuitbreiding. Mini dacht dat de Clubman dankzij zijn extra ruimte daarvoor heel geschikt was, maar dat bleek een misvatting. Daarom werd in recordtempo de Countryman ontwikkeld, om te voorkomen dat nieuwbakken ouders zouden vluchten naar de concurrentie. De Countryman is echter wel het meest omstreden ontwerp van Mini tot nu toe. Het is immers de eerste onder regie van BMW ontwikkelde Mini die buiten Groot-Brittannië wordt gebouwd. Bovendien is het niet alleen de eerste Mini met vier deuren, maar ook de eerste die meer dan vier meter lang is. En staat vooral dat laatste niet haaks op de kernwaarden van Mini?
Het interieur is typisch Mini, met een centraal rond instrumentarium en mooie accessoires die soms tegen het kitscherige aan zitten. Achterin zien we twee ver openende deuren en naar keus twee aparte stoelen of een driepersoons achterbank. Deze zijn over een lengte van 13 centimeter te verschuiven, waardoor de bagageruimte varieert van 350 tot 440 liter. Door de leuningen om te klappen, groeit de bagageruimte naar 1.170 liter. De ruimte achterin is riant.
Vierwielaandrijving
Goed, rijden dan maar. Een vreemd idee dat je als langere bestuurder niet hoeft te bukken en je niet hoeft te laten zakken in je stoel. Niet dat je op de bok zit, maar de lage zitpositie is wel verleden tijd.
Dan komt de eerste bocht en tevens het moment van de waarheid. Dat valt niet tegen. Insturen gaat een fractie minder direct dan in een gewone Mini. Ook voel je het gewicht een klein beetje, maar niet zoveel dat het de beleving ernstig aantast. De vierwielaandrijving werkt prima. Onder normale omstandigheden, zoals op de snelweg, is de auto compleet voorwielaangedreven, maar wanneer het nodig is, vloeit tot zo'n 50 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Onder extreme omstandigheden kan de cross-over zelfs even veranderen in 'n 100 procent achterwielaangedreven auto. Met de 184 pk sterke 1,6-liter turbomotor in deze All4-uitvoering kom je ook zeker niets tekort.
De Countryman is wel meer een echte auto geworden. Door de lange wielbasis, de soepeler vering en de hogere zitpositie kun je op de snelweg soms het idee krijgen in een 'gewone' auto te zitten. Daarom zouden wij het sportonderstel zeker als optie aankruisen, omdat dat nog meer zorgt voor het Mini-gevoel. Dat laatste is voor circa tachtig procent behouden gebleven. Dan kun je wel inschatten hoeveel meer sportiviteit de Mini-SUV biedt ten opzichte van gewone SUV's. Voor ons gevoel is de Countryman dan ook een echte Mini. In ieder geval is het zonder twijfel de best rijdende cross-over van dit moment. Wanneer de Countryman de eerste auto onder BMW was geweest, zou de kritiek luider hebben geklonken. En terecht. Maar de Duitsers hebben aangetoond dat ze zich met liefde over de erfenis van Rover hebben ontfermd. En dus is de kans groot dat de Mini niet alleen wordt geaccepteerd, maar dat het model zich tevens ontpopt tot een van de hardlopers in de verkooplijsten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman Cooper S ALL4 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 37.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.110 mm / 1.789 mm / 1.561 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | g.o. s / g.o. s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | g.o. s / g.o. s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
PRIVATE LEASE MINI Countryman
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Rij-impressie - Mini Countryman John Cooper Works

Test: Audi Q3 - Range Rover Evoque Coupé - Mini Countryman

Afscheid duurtest - Mini Countryman Cooper

Test: Citroën DS4 1.6 VTi 120 - Mini Countryman Cooper

Welkom duurtest - Mini Countryman Cooper

Test: Mini Countryman Cooper - Nissan Juke 1.6 DIG-T
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.