AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mini Countryman Cooper D Edition (2012) #2

autoreview

MINI Countryman Cooper D Edition (2012)

Signalement

UitvoeringCountryman Cooper D Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf55.274 km
KM-stand laatst172.997 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 55.711 km

Afgelopen zaterdag de Mini Countryman opgehaald bij de dealer. Het is een Mini Countryman Cooper D Edition van september 2012. We vinden het een prachtige auto. We hebben onze Volvo V50 erop ingeruild, een auto waar we veel relaxte kilometers in hebben gereden.

Toen we een paar weken geleden voor een windvanger naar de plaatselijke Mini dealer gingen, vielen we beide voor dit model. Het is een aparte verschijning en eigenlijk niet veel duurder dan een auto van vergelijkbare grootte. In de hoop dat de Countryman wat meer waardevast is dan vergelijkbare auto's zijn we geslaagd bij de Mini dealer in Heerenveen.

Toen we hem ophaalden, stond ie al mooi te glimmen. En wat is het een heerlijke auto om in te rijden. Hij zit goed, er zitten sportstoelen in, hij trekt voldoende snel op en je zoeft over de weg.

Pluspunten:
- vormgeving
- vormgeving
- vormgeving
- rijdt heerlijk
- ontzettend ruim achterin
- hoge zit

MInpunten:
- bagageruimte
- vrij harde vering
- zicht op de stoplichten (dak loopt ver naar voren, omdat het raam relatief recht staat, waardoor je de stoplichten vaak slecht ziet als je vooraan staat)

Comfort is goed, vering had wat minder hard gemogen.
Prestaties zijn prima, voldoende power!
Betrouwbaarheid is nog niet te beoordelen.
Gebruikskosten zijn oké. Nog niet concreet een verbruik bekend, maar dat zal denk ik rond de 1:15 liggen.

Wordt vervolgd...

Verbruik

  • 56.105 km

Eerste verbruik is bekend. We hebben 1:14,9 gereden. Kan ermee door, maar ik zou graag wat zuiniger rijden. Met de Volvo V50 diesel reden we 1:16,5, een mooi doel wat mij betreft. Misschien nog iets meer letten op de schakelindicaties op de dash en wat meer gebruik maken van de 6e versnelling (5 versnellingen gewend...).

Verbruik en onderhoudskosten

  • 95.899 km

Inmiddels 40.000 km gereden met de Countryman. Het gemiddelde verbruik is 1:16. Er zijn zat auto's die zuiniger zijn, maar zijn die ook net zo leuk? Verbruik is wat mij betreft prima.

Qua onderhoud hebben we niets te klagen. Geen noemenswaardig onderhoud gehad. Eens een lampje vervangen, banden vervangen en de beurten gehad. Binnenkort zijn de remblokken wel aan vervanging toe. En de garage schatte in dat de schijven dan ook vervangen moeten worden. Ook het vermelden waard, het start-stop-systeem werkt niet. Ik mis het overigens niet. Het kan zijn dat de accu aan vervanging toe is, maar anders dan dat het start-stop-systeem het niet meer doet, heb ik verder geen aanwijzingen dat de accu ten end zou zijn. Starten, ook in de kou, gaat prima, geen enkel verschil met warme dagen.

Ik schreef eerder al dat de bagageruimte niet overhoudt. Bij het boodschappen doen, schuif ik de achterbank naar voren en klap de rugleuningen naar voren. Zo passen er genoeg boodschappenkratten in de auto. Met achterbank in achterste stand en rugleuning omhoog, past er 1 boodschappenkrat in en nog wat ruimte ernaast, 2 kratten past helaas niet.

Al met al nog zeer tevreden met de Countryman!

Verbruik en onderhoud

  • 114.999 km

Onlangs inderdaad onderhoud gehad aan de remmen. Alleen blokken zijn vervangen, schijven vervangen bleek niet nodig.

Qua verbruik (ik houd het bij op Autoweek.nl) zitten we nu 1 op 17,21. Is een mooie score denk ik zo. En we houden ons gewoon aan de maximum snelheid, soms eens wat harder, soms eens wat langzamer.

Volgende week wordt de motor getuned bij Beek Auto Racing. Het vermogen zal naar verwachting van nu 112 pk naar ca 140 pk stijgen. Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat betekenen voor de rijbeleving en het verbruik. Wordt vervolgd...

Getuned!

  • 116.500 km

De Countryman is vandaag getuned bij Beek Auto Racing in Den Haag. Ik wilde graag tunen bij een betrouwbaar bedrijf. En als ik op Facebook kijk bij de New Mini Club of de Countryman Friends, ze noemen allemaal gelijk Beek. Dus de keuze was snel gemaakt!

Standaard zou de auto 112 pk moeten hebben, maar uit de test bij aankomst bleek de auto al 134 pk te hebben. Zonder te zijn getuned, want de software bleek echt nog standaard. Ze hebben me alles uitgelegd en ik mocht er met de neus bovenop staan. Na de open hart operatie weer een test op de rollerbank en nu meet de auto 157 pk en heeft ie 364 Nm trekkracht. Je merkt het verschil echt. De toename van de trekkracht vooral. De auto trekt makkelijker op en een inhaalmanoevre is sneller gemaakt. Het verbruik moet nog blijken.

Verbruik

  • 138.535 km

Het verbruik na de tuning is prima. Het verschil is niet noemenswaardig. Hij zal ietsje meer verbruiken, maar we rijden er nu ook net iets pittiger in. Gewoon omdat het kan. :) Vanaf het begin van bijhouden van de verbruiksmonitor is het verbruik overall nu 1 op ruim 18. Daar tekende ik voor toen we hem kochten, dus zeer tevreden!

Qua onderhoud nog steeds uitermate tevreden. De auto heeft nooit wat. En laten we dat zo houden. ;) Is voor ons drieën ruim zat, zeker met een dakkoffer op dak. En het rijdt echt relaxt. Met dat stukje meer vermogen na de tuning hoef je het gas maar aan te raken op de snelweg en je bent je voorganger voorbij.

Er zijn nog wel andere mooie Countrymans te koop. Het front van een Cooper S vind ik nog mooier. Maar die heeft standaard minder pk dan ik nu heb. En voor een paar jaar nieuwer, iets minder kilometers op de teller, moet er wat mij betreft teveel worden bijbetaald. Dus we blijven lekker doorrijden in deze heerlijke MINI!

Inruilwaarde valt tegen

  • 167.000 km

En dan toch eens geïnformeerd wat de auto nog oplevert bij inruilen. Een gewone 5-deurs trekt ons namelijk wel. Maar als je met een diesel met 167.000 km aankomt, dan is het huilen als je de inruilwaarde te horen krijgt. Bij 2 dealers en een gewoon autobedrijf gecheckt. Het gewone autobedrijf bood uiteindelijk een bedrag van € 7.000. De ene dealer bood uiteindelijk € 7.850 en de andere dealer bood € 8.500. Dat is schrikken. En als je je realiseert dat je dan zo'n € 12.000 moet bijleggen op een 5-deurs van 3 jaar jonger, dan kiezen wij ervoor om lekker door te cruisen in onze Countryman.

Wil je een betrouwbare diesel kopen? Dan raad ik je de Countryman van harte aan! Niet die van ons, daar blijven we zelf in rijden, maar voor € 9.500 koop je al een exemplaar van 2012/2013 net ingereden. ;)

We hebben de Countryman ingeruild :(

  • 172.997 km

Hopelijk krijgen we geen spijt, maar we hebben de Countryman ingeruild. De auto is ook meer dan goed bevallen, maar we wilden iets sportiever en wat meer opties. We hebben dan ook een MINI Cooper S van 2015 gekocht. Dat het een MINI moest worden, was overduidelijk, we hebben geen enkel ander merk overwogen.

Hopelijk krijgt de volgende eigenaar er net zo veel plezier van als wij hebben gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren