Mini Cooper SD (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper SD |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Zeer tevreden
- 5.000 km
Voor de eerste keer een Mini gekozen na mijn slome Volvo D2 en daarvoor mijn Giulietta TCT. Ik dacht dat ik na mijn Giulietta niet meer zo'n fijne rijdersauto zou vinden. Dat had ik dus fout. Deze Mini overtreft zeker mijn verwachtingen. Super kar(t).
Ik heb alle mogelijke opties uit de folder. Ik zal aangeven waar ik blij van wordt en ook welke opties ik niet meer zou kiezen.
Overigens.....deze Mini kost bijna 50 mille!!!! Absurd.
Opties die ik zeker weer zou kiezen:
1. Head Up Display
Ik dacht dat dit zo'n gimmick zou zijn, maar zeker niet! De HUD zit perfect in het zicht en laat zeer veel info zien (snelheid, cruisecontrol, verkeersborden, navigatie met pijlen en afstanden, radiokeuzes, teleffoonboek, etc). En de snelheid is perfect af te lezen; in tegenstelling tot de snelheidsmeter boven het stuur. Verder valt er van alles af te stellen aan de HUD (helderheid, hoogte, waterpas). Echt een aanrader!
2. Adaptive Cruise Control
Hier had ik al ervaring mee met 2 andere auto's. Werkt goed, maar minder goed dan bijv die van een Prius of een Honda CRV. Dat komt omdat deze CC werkt met een camera achter de voorruit ipv een radar achter de grille. Dus als de voorruit vies is of erg nat, dan kapt de CC ermee. Ook als de zon er precies in schijnt (winter). Maar al met al voor een kleine 1000 euro wel een veilige optie; in 90% van de gevallen werkt ie goed.
Goed om te weten: de adaptive CC kun je uitzetten; dan is het een normale CC. Fijn tijdens ritten op de snelweg waar je veel van baan wisselt.
3. Panoramisch dak
Geen commentaar noodzakelijk. Heerlijk en redelijk geruisloos.
4. Adaptieve schokdempers
Deze zijn niet zelf in te stellen (jammer), maar worden automatisch gekoppeld aan de sport- en comfort stand. Maar het verschil is goed voelbaar. Van redelijk comfortabel tot heerlijk strak.
5. Adaptieve LED koplampen
Kost relatief weinig, maar werkt goed. Op de snelweg meer licht en binnen bebouwde kom breder licht. En in bochten op lage snelheid extra verlichting voor de bochten. Dit werkt echt goed! Geen lelijke mistlampjes die bijschijnen zoals bij de VW, maar aparte LED lampjes die verscholen zitten achter de normale koplampen. Erg veel licht trouwens. Automatisch grootlicht is een onzinnige optie. Wordt je gek van. Volvo had dit ook; nooit gebruikt.
6. Navigatie professional
Mooi groot scherm. Super scherp, snel en veel info. Komt van BMW. Navigatie alleen niet 100% bruikbaar doordat alleen TMC verkeersinfo wordt gebruikt. Lees meer hierover bij punt 1 hier beneden.
7. Sport-Automaat
Soepel, snel en bijna ongemerkt. Schakelflippers aan het stuur zijn overbodig.
8. Harman Kardon speakers
Honderd keer beter dan het duurste systeem uit de Volvo V40! Wat een heerlijk kraakhelder en levendig geluid. Vervormt nooit. Subwoofers onder de stoelen en ook super speakers achterin. Voor die 800 euro krijg je echt veel kwaliteit. Helaas kun je alleen de hoge en de lage tonen instellen. Geen equalizer.
9. Lederen bekleding met stoelverwarming
Lekkere stoelen, mooi leer en verwarming in 3 standen. Van heet tot veel te heet. Witte leer is nu al blauw van mijn spijkerbroeken; dat dan weer wel helaas....
Opties die ik niet meer zou kiezen:
1. Connected XL
Wat een aanfluiting is dit!! Ik dacht mijn TomTom met Live Traffic aan de kant te kunnen leggen, omdat Connected XL ook live traffic heeft. Dat heeft ie ook, maar dit is niet gekoppeld aan de navigatie!! Wat een blunder! Nu heb je de navigatie aanstaan (met TMC) en moet je op een andere app op je scherm kijken waar de files staan en dan zelf bepalen welke andere route je wilt nemen. Nu hangt TomTom gewoon weer aan mijn raam. Die werkt gewoon super.
Ook worden er op internet allerlei apps gepresenteerd die in NL niet aangeboden worden (Facebook / Twitter / etc). En Journeymate werkt ook niet.
Connected XL is echt geen geld waard. Neem deze tip ter harte.
2. Park Assistant
Voor 800 euro je auto zelf laten inparkeren. Dit werkt dus gewoon niet. Een paar keer geprobeerd, maar dan zit er weer een auto achter te duwen. Duurt te lang voordat je het systeem goed hebt. Dan ook nog vaak foute acties van het systeem. Zelf inparkeren met deze kleine auto is een klein kunstje. Geen Park Assistant voor nodig. Nutteloos.
Deel 2:
Hoe rijdt de auto?
In een woord: ge-wel-dig. In rijd zo'n 350 km per dag in deze Mini; voornamelijk snelweg. Op de snelweg zet ik hem meestal in de Normal mode. Dan stuitert de Mini minder, en rijdt ie heerlijk relaxed. Inhalen is een koud kunstje. De motor pakt in lage toeren heel goed op (flink koppel) en de wagen versnelt vanaf 100 km/uur erg goed. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar ik ben hier gewoon dik tevreden over. Ik merk wel dat ik bijvoorbeeld een Volvo V40 D4 maar net kan bijhouden en oude Golf GTI reed bij me weg....
Maar deze Mini is eigenlijk gemaakt voor de B-wegen. Dat is wel duidelijk als je de Sport mode aanzet en de schokbrekers harder worden, het sturen zwaarder gaat, de motor hoger in de toeren blijft en het gasrespons feller wordt. Hier is de Mini pas echt in z'n element. Het is een heerlijk lichte auto die snel van richting te veranderen is en strak de bocht omgaat. Overstuur licht ver weg. Racen met handrem is lastig door de armsteun (is wel wegklapbaar).
Nu heb ik de uitlaatplofjes van de S gehoord, maar deze SD heeft daar geen kaas van gegeten helaas. Diesels ploffen nu eenmaal niet.
Over de ton
- 105.000 km
Nog steeds dik tevreden.
Tijdens de verschillende onderhoudsbeurten heb ik geen speciale zaken hoeven melden.
Ik merk wel dat ik na zo'n 100.000 km de ingebouwde navigatie helemaal niet meer gebruik. Ik heb mijn TomTom aan de ruit hangen en deze bevalt stukken beter. Helaas.
Ook de adaptive cruise control laat ik voor wat ie is. Tijdens de wintermaanden met laagstaande zon blijkt de cameragestuurde cruise control vaak niet te werken. Ik denk dat in meer dan 50% van de gevallen de camera niet goed werkt. Deze optie zou ik zeker niet meer aanschaffen bij de Mini.
Verder heb ik diverse bijgeluiden in mijn Harmann Kardon geluidssysteem. Met name akoestische muziek geeft veel resonantie. Erg jammer.
Verder nog steeds een dikke pluim voor de Mini!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.