Mini Cooper S Rockingham GT Edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Rockingham GT Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
De eerste indruk
- 250 km
Na enkele jaren een Mazda 3 van de zaak te hebben gereden was het einde van het leasecontract in zicht en werd het tijd voor een leaseauto. Gezien er privé reeds auto's op de oprit staan wordt de auto enkel zakelijk gebruikt en zijn zaken als geschiktheid voor een tripje ikea niet van toepassing.
Mijn wensen waren dus voornamelijk dat ik een niet-zwart interieur wilde, goede stoelen, goede automaatbak en een auto die gewoonweg lekker rijdt.
Omdat ik in de veronderstelling was dat een EV zwaar wenselijk was heb ik in een aantal gereden en daaruit bleek dat moderne auto's, uit wettelijke verplichtingen, zeer opdringerige veiligheidssystemen hebben die als ze uit kunnen elke rit opnieuw moeten worden gedeactiveerd. Met een aantal proefritten kwam er een voorkeur voor een auto met een wat oudere typegoedkeuring.
Na bovenstaande blijft er dan niet veel over naast de Mini. Na een proefrit in een Cooper S was ik dan ook verkocht. Wat een ontzettend leuke auto. En leverbaar in mijn favoriete kleurencombinatie; groen met bruin (beige had ook gemogen.
De keuze viel op de zogenaamde RockinghamGT uitvoering. Dit is een actiemodel gebaseerd op de JohnCooperWorks uitvoering maar dan met een paar extra's en vooral; een lagere prijs. Na talloze uren in de configurator kwam ik er achter dat ik met het gestelde budget niet om deze uitvoering heen kon. Dat het standaard zwarte wielen, zwarte exterieuraccenten en heel veel badges bevat had niet mijn voorkeur maar als dat de enige concessie is dan valt daar natuurlijk prima mee te leven.
Wat is de eerste indruk? Laat ik dat even opsplitsen in een paar kopjes.
1. Rijbeleving
Daar moeten we mee beginnen, het ultieme go-kart gevoel is immers de slogan waarmee Mini adverteert. En dat is grotendeels terecht. Het stuurgevoel is voor een elektrische installatie fabelachtig goed, het doet niet veel onder voor een goede hydraulische installatie. Het adaptieve onderstel is, zeker in sport modus, goed bij de les en reageert actief maar ook voorspelbaar. De dikke stuurkrans met schakelflippers dragen ook wat bij aan dit gevoel. Echter is het logischerwijs geen go-kart gevoel zoals de MG TF die ook op de oprit staat. Daarvoor is de Mini domweg te groot, te zwaar en te comfortabel.
2. Bouwkwaliteit
Een merk dat zich als 'premium' profileert. Een term die in de industrie te pas en te onpas wordt gebruikt en wanneer alles premium is dan is feitelijk niets premium. In het geval van Mini vind ik het trouwens historisch gezien zwaar ongepast maar dat terzijde.
Alles wat ik zover heb aangevoeld voelt erg degelijk en kwalitatief goed. Op een paar plekken in het interieur zijn goedkopere plastics gebruikt (middentunnel, dashboardkastje) maar het geen in het zicht en wat je aanraakt is hoogwaardig.
Waar de Mazda bijvoorbeeld erg losse bumpers en zwak plaatwerk had is dit bij de Mini absoluut niet het geval.
In verhouding met andere 'premium' merken voelt de Mini beter aan. De materialen zijn veel mooier dan in VAG producten en het steekt steviger in elkaar dan een Mercedes A-klasse.
3. Exterieur
Je moet er van houden. Tot nu toe heb ik enkel zeer positieve reacties gehad maar ik kan mij goed voorstellen dat er velen zijn wie het design van de Mini niet aanspreekt. Wel moet ik zeggen dat de laatste facelift het model erg goed heeft gedaan en zeker met het "John Cooper Works aerodynamicapakket" het model het vrouwelijke imago goed van zich heeft kunnen afschudden. Een kleine keerzijde van dat pakket zijn alle hoekjes en randjes waardoor het schoonmaken wat meer tijd inneemt.
De achterlichten met elk een halve Union jack zijn tegenwoordig standaard en ik blijf ze briljant vinden. Onbegrijpelijk dat ze op de reeds aangekondigde volgende generatie schitteren in afwezigheid.
4. Interieur
Met de derde generatie is het interieur een stuk volwassener geworden. De grote centrale stationskloksnelheidsmeter heeft plaatsgemaakt voor een infotainmentsysteem zonder het kenmerkende van een centrale klok te missen. Dat infotainmentsysteem is een touch-screen maar kan ook nog met een draaiknop bediend worden, iets waar ik BMW erg dankbaar voor ben. Ondanks dat de verticale scrollrichting contraintuitief is werkt dit in mijn ogen nog altijd veel fijner dan swipey swipey touchscreen. En het scheelt nog vetvlekken ook. Onder het infotainmentscherm zitten 6 sneltoetsen die vrij instelbaar zijn, werkt ook erg fijn.
Een ander detail waar Mini aan vasthield zijn de tuimelschakelaars, naast onmiskenbaar Mini ook nog eens bijzonder prettig te bedienen.
De stoelen zitten erg prettig en voldoende verstelbaar, het is erg makkelijk om je ideale zitpositie te vinden in deze auto. Het instrumentarium beweegt ook nog eens mee in de hoogte met het stuurwiel dus je hebt nooit dat daar zaken van wegvallen achter het stuur.
Wat minder positief is het ruimte aanbod binnenin. Beenruimte achterin is met mijn zitpositie non-existent maar ik heb vooral problemen met aflegruimte. Een vakje voor de zonnebril in het dak mist bijvoorbeeld, terwijl daar meer dan voldoende ruimte voor zou zijn. Ook de portiervakken zijn klein en er is geen echte ruimte om je telefoon kwijt te kunnen. Deze kan in de middenarmsteun maar om een of andere reden wordt daarin de volumeknop van mijn telefoon ingedrukt wat erg vervelend is als je muziek via bluetooth afspeelt. Daarover nog een kleine aantekening; ik heb de inductieoplader in dat vak niet en tijdens de proefrit kwam ik er achter dat mijn telefoon er niet in past wanneer die optie is aangevinkt.
5. Aandrijflijn en onderstel
De B48 van BMW is een fijn blok en ook de 7traps DCT doet zijn werk goed. Sinds er een partikelfilter op zit is het vermogen wel gedaald van 192 naar 178pk (had dat software matig nou echt niet gecompenseerd kunnen worden BMW?) maar ook met dat vermogen is het meer dan vlot genoeg. Het blok heeft zat koppel bij lagere toerentallen om vlot te acceleren zonder terug te hoeven schakelen, wat een verademing t.o.v. de astmatische Mazda (pun intended). De enige kritiek die ik zou kunnen bedenken is dat het een iets te volwassen aandrijflijn is voor de Mini, een iets hitsiger, levendiger blok had er leuker bij gepast.
Het onderstel bevalt mij heel goed. Het is stevig maar zeker niet stuiterig, zonder dat het scherpte mist. Als je dat zoekt is de Mini briljant maar mensen zoals bijvoorbeeld mijn moeder zouden het te hard vinden. Korte, heftige dwarsriggels (nergens zo erg als A16 parallel thv knooppunt Ridderkerk richting het zuiden) zijn voor menig auto een hel maar daar laat de Mini zich niet op kennen. Over onder-/overstuur etc. heb ik nog geen mening, daarvoor heb ik de auto nog niet lang genoeg.
Al met al is de eerste indruk bijzonder goed. Ik hoop dat dit in de komende jaren niet gaat veranderen en zal in die periode met enige regelmaat hier een update plaatsen.
Na 20dkm
- 22.500 km
Inmiddels een goed aantal kilometers met de mini onderweg en tijd voor een update.
1. Rijbeleving
Het speelse karakter van de Mini blijft leuk. Passagiers kunnen het straffe onderstel helaas iets minder waarderen. Daarnaast kan de DCT zich in de file wat nukkig voordoen, de bak in manuele stand zetten helpt dan wel maar gaat het punt van een automaat een beetje voorbij.
2. Bouwkwaliteit
Hoewel 20dkm absoluut geen wereldaantal aan kilometers is wil ik toch melden dat er tot nu toe geen enkel slijtagespoor te bekennen is. Leder ziet er nog als nieuw uit (2x per jaar invetten zal natuurlijk helpen) en ook is er nog geen rammeltje of kraakje te bekennen.
3. Elektronische storingen
Dit is het kopje waar meeste moderne auto's onderuit gaan. De Mini is in de basis wat ouder en dus valt het allemaal wel mee. Af en toe zakt het raam helemaal in bij het openen van het portier waar dit 1 cm zou moeten zijn maar sluit dan wel weer volledig dus geen issue, wel vreemd al is het aantal keer dat dit is voorgekomen nog op de handen te tellen.
Iets minder prettig is dat, tot nu toe 3x voorgekomen, het scherm met informatie van de parkeersensoren in beeld blijft nadat de auto reeds in D is gezet na uitparkeren. In dat geval is de radio ook niet meer te beluisteren enzovoorts.
Na mijn ervaringen met andere moderne auto's vind ik dit een bijzonder goede score.
4. Kleine irritaties
Allemaal pietluttige dingetjes maar daar zijn deze gebruikersreviews voor.
-Om de 'iDrive' prettig te bedienen dient de armsteun in de laagste stand te staan en ook met mijn postuur voor het rijden zelf. Echter is het aantrekken van de handrem een handeling waardoor de armsteun omhoog komt, dus elke keer als de handrem is gebruikt moet de armsteun even terug gezet worden.
-Audiokwaliteit, die is in deze versie zonder Harman Kardon domweg matig. Geen storing en ook te verwachten als er een upgrade mogelijk is, maar toch jammer.
-Zicht op verkeerslichten is in sommige situaties slecht. Inherent aan zowel de steile voorruit als de vreemde Nederlandse inrichting. Maar desalniettemin af en toe vervelend.
-Gasrespons in normale rijmodus is in mijn beleving te lui. Elke keer dat ik de auto start zet ik de start/stop uit en de rijmodus in sport, de knoppen zitten naast elkaar dus dat is prima maar een betere gasrespons in normal had een handeling gescheeld.
-Deurpaneel. Met mijn postuur (190cm en iets gezet) is de armsteun veel te laag om mijn linker elleboog fatsoenlijk op te rusten. De bovenste rand van het paneel is qua hoogte niet onaardig (iets lager was beter geweest) maar vooral veel te hard om comfortabel te zijn.
-Dashboardkastje. Dat deze niet groot is heb ik geen last van, maar ik heb er werkelijk niets in liggen omdat de bodem van glad plastic is en alles dus aan de schuif gaat en daarbij geluid produceert. Het is iets heel kleins maar een simpel anti-slip matje had deze opbergruimte voor mij bruikbaar gemaakt.
Zoals gezegd; dit zijn echt heel kleine dingetjes.
5. Pluspunten
+Stoel- en stuurwielverwarming komen best vlot op temperatuur
+Motorkarakter. Onlangs in een podcast van AW zei M. Gorter dat de benzinemotoren van deze generatie Mini niet goed zijn maar de B48 blijft mij overtuigen. Snel zat en voldoende beleving. Iets hitsiger zou leuk zijn geweest maar in NL mis ik er niets aan.
+Praktisch alles eigenlijk, wanneer alles werkt zoals het zou moeten is het lastig om dit als pluspunten te definiëren maar ik zou de Mini tekort doen om het niet te melden. Afgezien van de paar kleine puntjes in de vorige paragraaf bevalt alles gewoon domweg goed.
6. Kosten
Van onderhoudskosten heb ik geen idee, de facturen komen bij de leasemaatschappij. Vooralsnog enkel een reguliere onderhoudsbeurt en bandenwissels gehad. Verbruik is ongeveer 1 op 14 wat met de hoeveelheid files en mijn rechter voet wanneer er geen file is in ogenschouw genomen echt een heel acceptabele score is.
7. Conclusie
De Mini bevalt gewoon goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Mini 2.0 // Serious Business pack // Nieuwstaat // 5 deurs /
- 2021
- 25.402 km

Mini Mini Cabrio 2.0 Sidewalk AUT NAVI / CARPLAY / VERWAMD STUUR
- 2021
- 8.893 km

Mini Mini Cooper S 184pk 32 kWh Camden Edition | Navi | Climate | Panoramadak | Harman/kardon | Camera | Keyless | PDC
- 2022
- 16.831 km