Mini Cooper S (2010)

autoreview

Mini Cooper S (2010)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst49.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zaterdag 9 januari 2010 ga ik mijn nieuwe MINI Cooper S dan eindelijk ophalen, GAAF!

3 maanden later

  • 7.500 km

Zo, mijn MINI Cooper S heeft al zo'n 7.500 km achter de kiezen.
Na een gevecht met de bluetooth-set, ik kreeg maar geen verbinding, is elke kilometer optimaal genieten. De krachtsexplosie van het 1600cc-motorblok is écht zeer indrukwekkend, zeker als je beseft dat mijn vorige auto een Golf GTI was. Eén ding is voor mij een raadsel en dat is de bekende rammel die ik ook al bij mijn vorige 'duitse' MINI's heb mogen ontdekken. Dat MINI dit niet op heeft kunnen lossen!
MINI-rijders zullen het wel herkennen, het rammeltje boven de bovenspiegel afkomstig van een stroomkabel.
Omdat mijn MINI behoorlijk 'fully loaded' is heb ik de afgelopen wintermaanden volop kunnen genieten van de verwarmde voorruit en de stoelverwarming, echt briljant!
Op naar de 15.000!

25000 kilometer verder

  • 33.500 km

De afgelopen keer kreeg ik best wel wat commentaar op mijn Myreview. Nu maar hopen dat ik nu wat meer positieve reacties zal krijgen.

Na 33.000 kilometer mag ik toch wel concluderen dat mijn MINI Cooper S loopt als een Zwitsers uurwerk. In de afgelopen periode heb ik maar één keer de garage hoeven te bezoeken voor een klein probleem met de aircopomp, deze maakte aanzienlijk veel lawaai, en nadien is het euvel verdwenen.

Aangezien ik tijdens de de aankoop van mijn MINI ook het Tender Loving Care pakket had aangevinkt zijn de onderhoudskosten na 33.500 km in totaal uitgekomen € 85,00. Dit was voor een set ruitenwisserbladen en een liter olie voor in geval dat...

Toen ik mijn auto ophaalde vertelde de dealer dat men gelijk een modificatie voor de airco-pomp had uitgevoerd en de resonantie (tussen 2.800 en 3.000 tpm) achter het stuurhuis helaas niet op had kunnen lossen. Wel vervelend, maar de dealer heeft het twee weken later perfect verholpen. Achteraf bleek de claxon van de alarminstallatie de parafan plaat te raken.

Nogmaals de auto doet het uitmuntend, heeft een meer dan acceptabel brandstofverbruik (1:14,4), nul olieverbruik en daarbij zijn accessoires zoals voorruit- en stoelverwarming zijn toch wel zeer comfortabel.

Natuurlijk besef ik mij terdege dat de MINI geen goedkope auto is en dat de afwerking en ergonomie op vele fronten voor verbetering vatbaar is. Maar als men kijkt naar een Audi A1 en men gaat dezelfde accessoires aanvinken zoals op mijn MINI dat gaat een A1 vet over de 40.

Groetjes,
Hans.

Tussenstand

  • 40.000 km

Na 40.000km maar weer eens en update over mijn MINI Cooper S…
Wat mij in de loop der MINI-jaren meer en meer verbaast is dat meer en meer vrouwen in een MINI stappen, ondanks de komst van de Audi A1 en de Citroën DS3, en zeker niet de goedkoopste uitvoeringen. Ondanks dat MINI (lees: BMW) gigantisch veel geld investeert om deze auto een stoer imago te geven, waaronder Dakar en WRC rallysport, mag men toch wel concluderen dat men daar faliekant de plank heeft misgeslagen. Wat mij ook heeft doen schrikken is de hoge restwaarde waar de MINI zo bekend om staat, niet dus!
Was in gesprek met twee dealers voor een nieuwe MINI, maar de restwaarde van mijn huidige fully loaded MINI heeft dat dus behoorlijk verziekt. Dus maar om mij heen aan het kijken naar ander leuk spul….
Mijns inziens is de auto iets te vaak teruggeweest voor kleine technische storingen, modificaties en de bekende MINI-rammeltjes. Oké, ik ben een pietje precies, maar gezien de investering mag men toch wel de nodige kwaliteit verwachten. Niets ten nadele van de MINI-dealer, deze doet zijn uiterste best, maar de bouwkwaliteiten van mijn vorige twee MINI’s hadden een hoger niveau dat mijn huidige. Op advies van diverse MINI-rijders heb ik afscheid genomen van de stugge Run Flat banden. De auto voelt nu wel op hoge snelheid iets minder ‘strak’ aan maar heeft aanzienlijk gewonnen aan comfort en ook qua afrol maken de nu gemonteerde Bridgestone-banden veel minder lawaai. De laatste servicebeurt was mede door toedoen van het bij aankoop van MINI geleverde onderhoudsservice pakket een goedkope aangelegenheid, na betalen van in totaal € 85,00 kon ik mijn MINI weer meenemen. De wintermaanden komen er weer aan, dus vandaag of morgen maar weer de winterbanden + velgen eronder, en op naar de 50.000km.

De winter voorbij en weer eens tijd voor een updat

  • 49.500 km

Zoals ik als schreef in mijn eerder reviews zijn bij de huidige MINI’s twee dingen de bottle neck, het in samenwerking met Peugeot ontwikkelde motorblok en de hier en daar irritante rammeltjes.

Nu valt met dat laatste te leven, maar die motor…
Niet voor niets is BMW volop aan de gang met de ontwikkeling van een complete nieuwe aandrijflijn voor de volgende generatie MINI’s.

Vlak voor de kilometerstand 45.000 hoor ik tijdens het accelereren een bijgeluid. Ik gelijk van het gas af en naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gereden, oliepeil gecontroleerd en allerlei andere zaken nagelopen. Alles leek in orde en ik dus maar rustig naar huis gereden. De dag erna voor de zekerheid toch maar even naar de dealer en na een ritje met de technische man kreeg ik het advies; laten staan!
Wat bleek nu het geval.
Van de distributieketting geleider was een stukje metaal afgebroken en daardoor had de distributieketting meer ‘bewegingsvrijheid’ dan normaal. Aangezien het een probleem is wat bij de importeur bekend was werd alles, ondanks dat de auto ouder was dan twee jaar, onder fabrieksgarantie verholpen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.