Mini Cooper D (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper D |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 164.157 km |
Nieuwe lease auto
De vorige lease auto (VW Golf VI 1.6tdi DSG) was in de herfst van 2014 einde leasecontract. Vanaf het voorjaar ben ik dan ook bezig geweest met een nieuwe auto uit te zoeken.
Al vrij snel stond vast dat het niet weer een VW Golf zou worden. Niet omdat een Golf VII geen goede auto zou zijn (reed goed tijdens de proefrit), maar omdat hij qua uiterlijk wel erg op de VI lijkt. En daar was ik eigenlijk gewoon op uitgekeken. En bijzonder fijn en betrouwbaar was mijn Golf VI nou ook weer niet (zie review).
Ik heb verder nog gekeken naar een Peugeot 308 2.0 hdi, Seat Leon 1.6tdi en de Volvo V40 D2. Allemaal met automaat. Maar toen bedacht ik me dat er sinds kort ook een nieuwe Mini Cooper was. Het vorige model Cooper heb ik meerdere keren gereden, en vond ik erg leuk qua looks en rijden. Maar net niet comfortabel genoeg voor de lange afstanden die ik regelmatig (zakelijk) rijd. De nieuwe Cooper had echter de naam een stuk comfortabeler te zijn. En dat bleek tijdens een proefrit inderdaad het geval. De Cooper bleek in de lease ook nog eens erg gunstig uit te pakken. En dus ben ik deze keer voor een leuke leaseauto gegaan! :-) Veel ruimte heb ik niet nodig omdat deze auto (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt wordt.
Het is een Cooper D met automaat geworden. In de kleur Deep Blue metallic met een wit dak en witte spiegels (of oren, volgens mijn vrouw).
De uitvoering is een Chili met Serious Business, Wired pakket en enkele losse opties. Naar mijn mening een mooi complete uitvoering met oa:
LED koplampen
Half lederen sportstoelen
Automatische airconditioning
Multifunctioneel sportstuur
Regen-, lichtsensor en dimmende binnenspiegel
Navigatie professional & bluetooth
PDC achter
Comfort access
Binnenlichtpakket
Opbergpakket
Verwarmde voorstoelen
DAB+ radio
Extra getinte ramen achter
Afgelopen zomer is de bestelling gedaan, en na ca 3 maanden werd hij geleverd. De Cooper D is trouwens born in Born zag ik aan de papieren. Toch een leuke bijkomstigheid! :-)
De eerste maand
- 3.900 km
Inmiddels rijd ik nu ca 1 maand met de Cooper D en heb ik een kleine 4000 km afgelegd. Het is een erg gaaf karretje naar mijn mening! Met b.v. die olijke koplampen met moderne LED techniek en de grote achterlichten. Het interieur is retro vormgegeven met veel leuke details zoals de tuimelschakelaars, de deurgrepen, de grote verlichtingsring rondom het navigatiesysteem etc. De afwerking is trouwens erg netjes (een groot verschil met de vorige Cooper). En in het donker mooi verlicht met een instelbaar kleurtje.
Het rijden met de Cooper bevalt tot nu toe prima. Ook op de lange afstand. Naar mijn idee is het geluidsniveau van vergelijkbaar niveau als in de Golf VI die ik had.
De vering is zeker stevig, maar niet te hard naar mijn smaak. Sturen doet de Cooper als de spreekwoordelijk beste: met veel gevoel en hij kleeft aan de weg. Het is een plezier om hem snel door scherpe bochten te sturen! :-) De sportstoelen bieden daarbij veel steun en zitten lekker.
De eerste kilometers was de motor (een 1,5 liter drie cilinder met 115 pk en 270nm) wat brommerig onder de 1500RPM. Maar dit is inmiddels verdwenen en het motortje voelt zich nu ook bij lage toeren goed thuis. Vanaf het begin voelt de motor pittig aan: bij een beetje gas geven versnelt hij direct. Prima! Dat het een drie cilinder is hoor je voornamelijk bij langzaam file rijden en stationair draaien. Het verbruik ligt tot nu toe op ca 1:22. Netjes wat mij betreft. Ook de 6 traps automaat gedraagt zich prima: hij schakelt vloeiend en reageert vlot. En vertoont gelukkig geen bokkig gedrag zoals de DSG in mijn vorige Golf deed bij file- en achteruitrijden.
De bluetooth carkit en het navigatiesysteem doen het uitstekend. Ik heb van diverse mensen al complimenten gehad over de geluidskwaliteit van de carkit: men kon vrijwel niet horen dat ik onderweg was en ik wat heel goed verstaanbaar. Niet onbelangrijk bij een zakelijke auto. Ook het navigatiesysteem werkt super: snel met berekeningen en grafisch fraai en duidelijk weergegeven. Het hele systeem lijkt qua werking erg veel op het iDrive systeem wat ik in mijn prive BMW heb. Gewenning was dus niet aan de orde. Wat me in het begin voornamelijk opviel was dat de draaiing van de controller precies andersom is als in de BMW. Dit zal vast iets met de eigenwijze Engelse invloed te maken hebben! ;-)
Veel minpunten heb ik tot nu toe niet gevonden. Natuurlijk: ondanks de toch redelijk grote buitenmaten is de auto niet ruim. Achterin kun je eigenlijk niet zitten. Daarvoor is er simpelweg te weinig beenruimte. Voorin heb je overigens genoeg ruimte (met zelfs veel hoofdruimte). Al zijn de sportstoelen voor fors gebouwde mensen waarschijnlijk aan de smalle kant. Het kofferbakje is ook niet groot. Maar heeft wel een dubbele bodem. En tijdens de aflevering werd mij nog een handigheidje getoond die ik al meerdere keren gebruikt heb. Je kunt namelijk de achterbankrugleuning rechterop zetten waardoor het kofferbak beter bruikbaar wordt voor grote dozen of kratten. Wat ook erg fijn is, is dat een omgeklapte bank een volledig vlakke laadvloer geeft. Al met al zijn er dus zelfs bij een Mini Cooper aan bepaalde praktische zaken gedacht! ;-)
Zoals te lezen is ben ik tot nu toe erg enthousiast. Op naar de volgende autorit met de Cooper! :-)
Een jaar later
- 39.500 km
Het is al weer een jaar geleden dat ik de Cooper D als nieuwe leaseauto kreeg. En ik kan zeggen dat het nog steeds heerlijk is om met de Cooper onderweg te zijn. Ruim voldoende comfort voor de lange zakelijke ritten. En bovenal een plezier om mee te rijden!
De motor is lekker pittig en ook behoorlijk zuinig (1:22,5). De automaat is iets sportief afgesteld in schakelgedrag wat naar mijn idee goed past bij dit type auto. Verwacht geen ultra vloeiend schakelgedrag zoals die van de 8 traps automaat in BMW's.
De stoelen, infotainment en de buitenverlichting verdienen een extra compliment wat mij betreft. Want ook na vele uren rijden zit ik lekker en heb ik geen last van mijn rug o.i.d. Telefoon en navigatie werken prettig en duidelijk. En last but not least: de LED koplampen geven een super goed lichtbeeld over de wegen in het buitengebied tijdens de donkere uurtjes. Een forse verbetering t.o.v. de halogeenkoplampen van de Golf VI.
Tot nu toe heb ik gelukkig weing problemen en/of klachten. Een paar dingetjes:
Bij een kletsnatte auto en geopende ruiten komt er water van het dak naar binnen als je over b.v. een drempel rijdt. De opstaande randjes/gootjes voorkomen dit niet volledig.
Soms piepende ruitenwisserbladen: ik heb nog niet kunnen ontdekken wanneer dit wel of niet gebeurt. Het lijkt windrichting afhankelijk te zijn. Irritant als dit gebeurt tjdens een lange rit met regen.
De 12V aansluiting werkt sinds kort niet meer. Ik vermoed een defecte zekering, maar dat moet ik nog eens controleren. Gelukkig kan de telefoon ook via de USB aansluiting opgeladen worden.
3 jaar oud en still going strong
- 101.000 km
Afgelopen oktober heeft de Cooper drie kaarsjes mogen uitblazen. En in de 3 jaar heb ik er ca 101.000 km (zakelijk) mee gereden.
Gelukkig bevalt de auto nog steeds goed. En valt er net zoals in de vorige update niet veel bijzonders te melden. Ik heb geen storingen of pech met de auto gehad. Een probleem wat wel weer opgespeeld heeft, waren de piepende ruitenwissers. Dit keer is het opgelost door de kunststofplaat waren de ruitenwisserarmen door heen lopen te vervangen. En so far so good: ik heb geen piepje meer gehoord.
Verder heeft de auto onlangs weer een onderhoudsbeurt en de eerste APK gehad. Daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd: enkel de reguliere zaken zoals olie, filters etc zijn vervangen.
Qua rijden bevalt de Cooper nog altijd prima: het blijft een heerlijk sturend karretje. Al merk je met de winterbanden wel dat de grip in bochten wat minder goed is t.o.v zomerbanden.
Ook het comfort vind ik nog steeds goed: voldoende stil en lekker zittende stoelen. Met slecht weer (harde tegenwind met regen) wordt het door de relatief rechtopstaande voorruit wel duidelijk wat lawaaiiger binnenin.
De DAB+ (aanrader!) radio, carkit en navigatiesysteem werken ook nog altijd fijn. Ik heb nog geen enkele vastloper gehad en de bediening doet wat je verwacht.
Kortom: als het zo door gaat, dan zou het voor mij geen straf zijn om de komende 1-2 jaren te blijven rijden in deze Cooper!
Verjaardag
- 126.800 km
Vandaag heeft de Cooper vier kaarsjes uitgeblazen. Mijn leasecontract is verlengd tot 5 jaar, dus we mogen nog een jaartje doorrijden. En dat is geen straf: hij rijdt nog altijd prima en er zijn geen gebreken geweest. De eerder gemelde piepende ruitenwissers zijn niet meer voorgekomen sinds de vorige aanpassing.
Dus deze update is kort, maar krachtig. :-)
Onderhoudsbeurt & probleem gehad
- 154.500 km
De Cooper is de 150.000 km inmiddels ruim gepasseerd. En heeft dan ook recent weer een onderhoudsbeurt gehad. Daarover is verder weinig bijzonders te melden.
Eind maart heb ik wel een storing gehad waarbij verminderd motorvermogen gemeld werd in het iDrive systeem. Dat was inderdaad ook te merken, maar gelukkig kon ik er wel mee doorrijden. Ook bleef het motorlampje branden. De lambdasensor is dezelfde dag nog vervangen. Ook bleek de krukaspoelie verroest en was er nog iets wat me ontschoten is. Deze reparaties zijn iets later uitgevoerd. De rekening is betaald door de leasemaatschappij, dus de kosten zijn mij onbekend.
Verder bevalt de auto nog steeds goed. Wel valt het de laatste tijd (ca half jaar) op dat de motor wat brommeriger is geworden en het versnellen bij lage toerentallen minder vloeiend gaat dan eerder. Niet heel schokkend allemaal, maar wel merkbaar.
Rond eind oktober loopt het leasecontract af. Het lijkt er op dat ik deze keer een auto zal moeten gaan rijden die nog op de bedrijfsparkeerplaats staat. En dus niks nieuws mag uitzoeken. Helaas en even afwachten wat dat gaat worden...
Einde leasecontract
- 164.157 km
Vanwege het einde leasecontract heb ik de Cooper moeten inleveren. Helaas, want het had van mij niet gehoeven. De leasemaatschappij wilde het leasecontract echter niet (verder) verlengen.
Al met al heb ik 5 jaar en 164157km met de Cooper gereden.
En dat is me heel goed bevallen: het is een erg plezierig auto geweest die me nooit heeft laten staan en me vaak een glimlach gaf bij het rijden.
Pluspunten:
- heerlijk sturen
- ruim voldoende krachtige dieselmotor (Cooper D). Voor verbruik: zie de verbruiksmonitor
- fijn zittende stoelen (ook bij langere ritten van bv 4 uur)
- zeer stabiel en prettig werkend iDrive systeem: geen enkele vastloper gehad in 5 jaar!
- betrouwbaar: nooit stil komen staan, 1 keer probleem met oa lambasensor gehad maar wel door kunnen rijden (zie eerdere update)
Minpunten:
- bij slecht weer (harde regen en wind) niet de meest comfortabele auto, m.n. vanwege de relatief steil lopende voorruit
- wat dashboard rammeltjes op hobbelige klinkerwegen
- bekleding kofferbak erg moeilijk schoon te zuigen
Zonder twijfel was dit mijn leukste leaseauto tot nu toe. Ik zal hem gaan missen. ?
Jammer genoeg mag vanwege een gewijzigde leaseregeling geen Mini meer gekozen worden. Voorlopig heb ik voor het werk een tijdelijke huurauto. Ik heb nog geen keuze gemaakt wat de volgende leaseauto wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.