Mini Cooper D (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cooper D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Ik heb mijn mini nieuw ontvangen midden 2009 en heb er ondertussen reeds meer dan 100000 plezante kilometers mee gereden. De mini werd afgeleverd in dark silver en met de standaarduitrusting. Het kleur stond niet lang in de catalogus, maar het staat de auto prima. Bovendien is het heel onhoudsvriendelijk; zelfs na een week wintersport valt het niet te sterk op dat de wagen vuil is.
Het grootste pluspunt van de mini is uiteraard zijn wegligging. De wagen rijdt als een kart: bochten en afritten zijn louter fun, en ook op hoge snelheden op de autosnelweg heb je veel feedback. De wegligging hangt echter wel af van de banden die onder de wagen staan. Vanuit de fabriek stond de wagen op Continental eco -banden. Deze werden na 45000 km ingeruild voor Pirelli's, wat een heuse verbetering was. De wegligging zou waarschijnlijk nog verbeteren met 16" of 17" velgen, maar anderzijds zorgen de 15" velgen nog voor voldoende comfort. Ook in de sneeuw is de mini, met de gepaste winterbanden, een kart.
Over de motor zijn er weinig reden tot klagen. De motor is lekker soepel en redelijk zuinig (reeël gemiddeld verbruik op 100.000 km ligt tussen de 5l en 5,5l per 100km). De motor is ook krachtig, alhoewel ik er meer van had verwacht. Vooral de hernemingen vanaf 3e mochten beter. Maar anderzijds is de mini op dat vlak nog steeds een stuk sneller dan de 1.6 tdi van VW.
Op het vlak van afwerkingskwaliteit stelt de mini een beetje teleur. Tussen de 2000 en 3000 trm zit er een trilling in het dashboard, welke voornamelijk in de winter en op lange snelwegritten vervelend is. Bovendien hoor je, naarmate de auto ouder wordt, af en toe een kraakje in het interieur, en gezien er in de fabriek bespaard is op isolatie, is de mini niet de stilste wagen in zijn klasse. Verder stel ik vast dat de bekleding van de wielkasten alsook van de zwarte bogen rond de wielen loskomen.
Op het vlak van onderhoud heb ik geen opmerkingen. Naast de normale onderhoudsintervallen van 20000 km heeft de auto nog nooit in de garage gestaan, en verder heb ik tot op heden nog geen druppel olie moeten toevoegen. Een set voorbanden gaat gemiddeld tussen de 40 en 45K mee, een set remblokjes gaan 60K mee.
In zijn eerste jaar was de mini soms moeilijk aan de praat te krijgen indien hij in de regen had gestaan (motor ging aan en onmiddelijk weer uit), maar dit probleem heeft zichzelf opgelost. Hetgeen mij het laatste jaar het meest irriteert is het feit dat de stop-start functie hapert. De auto slaat af, maar wil niet meer aan ... wat tot gefrusteerde reacties lijdt van mede weggebruikers. De beste oplossing hiervoor lijkt mij de stop-start functie niet meer te gebruiken.
Voornaamste pluspunten:
* wegligging ... als een kart
* soepele, krachtige, en betrouwbare motor
* zuinige wagen (5l à 5,5l / 100km)
* design
Voornaamste minpunten:
* binnenruimte, koffer, en tankinhoud zijn beperkt (het is dan ook een mini)
* afwerkingskwaliteit
* rechte voorruit is steenslaggevoelig
* stop-start systeem hapert
ByeBye
- 150.000 km
Na iets meer dan 3 jaar en 150000 km heb ik de mini moeten teruggeven aan de leasingmaatschappij (krijg er wel een 116 EDE voor in de plaats). Naast het reguliere onderhoud om de 20000 km ben ik nooit moeten langsgaan bij de garage, en ook verder geen significante problemen gekend met de wagen. Ondanks de enkele nadelen van de auto ben ik er zeker van dat ik het speelse weggedrag van de mini zal missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren