Mini Cooper (2016) #4

autoreview

MINI Cooper (2016)
MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)MINI Cooper (2016)

Signalement

UitvoeringCooper
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf98.500 km
KM-stand laatst145.674 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 99.950 km

En toen stond er een Mini Cooper Seven Edition op de parkeerplaats. Al een langere tijd wilde ik iets anders in plaats van mijn toenmalige Renault Mégane Coupé (zie vorige review). Ik had een aantal auto's in gedachten, zoals een BMW 1 serie, een Mini Countryman of een Ford Focus. Een Mini Cooper met drie deuren stond niet op de lijst, maar heeft wel altijd in m'n hoofd gezeten als "dit is gewoon een vette auto, ik zou dit op zich ooit wel willen". Daarnaast had ik de mazzel dat ik bij een vorige werkgever als student-chauffeur veel in Mini's heb mogen rijden en daardoor wel bekend was met het rijden van een auto als deze. Omdat ik echt was uitgekeken op de Renault en voor de vakantie iets anders wilde (er staat binnenkort een mooie roadtrip naar Wales voor de deur), was ik aan het struinen op auto's in de buurt van waar ik woon. Omdat ik in het noorden van het land woon, en weinig behoefte had om anderhalf uur in de auto te zitten om te kijken naar een auto - minder aanbod hier, dus dat wordt al gauw het geval - keek ik wat er hier stond. En toen zag ik de Mini. Natuurlijk een ontzettend irrationele keuze als je toch wel een beetje een praktische auto zocht, maar wel leuk! En omdat ik zelf ontzettend veel van auto's en autorijden houd, is rijbeleving mij veel waard. Na een goed gesprek over de aankoopvoorwaarden, heb ik de Renault ingeruild en kon ik de Mini twee dagen later ophalen. Wat is mijn eerste indruk?

Sinds ik de auto heb, wat nog geen week is, heb ik er al bijna 1500 kilometer gereden, omdat ik op bezoek ging naar een vriend in de buurt van zuidwest-Duitsland. Een goede reden om de auto dan ook even in te rijden en te testen. Voordat ik ga praten over de zaken die mij opvielen, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat voor opties de auto wel en niet heeft en wat voor motor er in zit. De auto heeft 136PK met 220NM koppel, welke wordt aangedreven door een 1.5 turbo motor. Omdat de auto maar 1060KG weegt, zorgt dit voor mij voor een fantastische rijbeleving. Helemaal als je je realiseert dat de vorige auto trager en zwaarder was, zonder turbo. Daarnaast zorgt dit er voor dat je goed meekomt in het verkeer, wat autorijden op de Autobahn écht een pretje maakt. Verder heeft de auto halflederen bekleding, cruise control, airco (helaas geen climate control, maar wellicht voor later), een goed werkend multimedia systeem, en voor degene die mijn vorige review las over de Renault en hoe ik klaagde over de bekerhouders, deze heeft er vijf. Hoewel de auto geen opties heeft als stoelverwarming, elektrisch inklapbare spiegels of een dakraam, ben ik daar oké mee. Zo vind ik het bijvoorbeeld ontzettend fijn dat de Mini zwarte hemelbekleding heeft, wat dit weer goed maakt. O, en volgens mij zit er ook een sportuitlaat onder, maar dat kan ik fout hebben. Ik ben nog geen Mini-expert, maar wel beginnend Mini-enthousiast!

Wat is mij dan allemaal opgevallen aan de auto? Allereerst ben ik ontzettend fan van de looks. Ik vind de auto er goed uit zien en elke keer dat ik omkijk na het indrukken van het slot, krijg ik een lach op mijn gezicht. Daarnaast is mij opgevallen hoe fijn de stoelen zitten en dat de auto samen met het vermogen dan ook echt mijns inziens geschikt is voor roadtrips. Desondanks de kleine kofferbak, kan er voldoende in. Dan het rijden. Dit is écht een feest. De auto trekt (voor mijn doen) snel op, hij stuurt heerlijk en die combinatie zorgt voor een glimlach. Nooit eerder had ik, naast het normale rijden, zin om eens een blokje om te gaan met de auto. Met de Mini heb ik dat wel. Het is een rijdersauto die er tijdloos uit ziet. Wat betreft het uiterlijk van de auto zijn er nog wel wat zaken die ik wil aanpassen. Zo wil ik spatlappen, een sportantenne, en een nieuwe plastic trim voor de voorkant. Het liefst heb ik ook nog dakrails, maar dat is vrij prijzig. Qua interieur zou ik met de tijd graag een Android Auto module willen, en wellicht nog een climate control retrofit. Maar voor nu ga ik genieten van de kilometers die gaan volgen. Wat mij ook nog opviel over de afgelopen kilometers is het verbruik. Het ritje naar Mannheim op en neer, waarbij ik flink gas gaf en niet zuinig reed, heeft mij toch een gemiddeld verbruik opgeleverd van 5,7l op 100 km! Wow! Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen, dat moet blijken in de komende jaren, maar uiteraard zal ik daar later weer updates over geven. Voor nu, bedankt voor het lezen en tot de volgende update!

Tijd voor onderhoud

  • 113.020 km

Inmiddels ben ik zo'n 13.000 kilometer verder met de auto sinds de laatste review van begin juli, 2023. Na de Mini iets meer dan 4,5 maanden in bezit te hebben. In die 4,5 maanden hebben er drie aardige reisjes naar het buitenland plaatsgevonden, waaronder een roadtrip naar Wales, een roadtrip door Zuid-Engeland en een ritje Parijs. En hoewel het niet een grote auto is, wat betekent dat het soms proppen is, is het wel een fijne reisauto. Het lichte gewicht en de 136PK motor met de turbo zorgen ervoor dat je goed meekomt met het verkeer. Daarnaast zorgt het ervoor dat, wanneer je bijvoorbeeld op slingerweggetjes in Wales rijdt, je eigenlijk niet zonder glimlach een bocht doorgaat. Dan komt er nog bij dat wanneer je ergens bent, parkeren een fluitje van een cent is, omdat je bijna overal goed tussen past. Iets anders dat mij is opgevallen, of zeg maar eerder, is meegevallen is het verbruik van de auto. Gemiddeld rij ik 1 op 17,5, en wanneer ik normaal over de snelweg rijd (+- 110), haalt de auto zo een verbruik van 1 op 20. Ik heb zelfs stukken gereden dat ik op 1 op 22 zat. Hierbij tank ik ongeveer één keer per maand of om de maand E98.

Tijdens het schrijven van de eerste review was er nog niks aan de auto gedaan. Inmiddels zijn er een paar kleine dingen aangepast, waaronder:

- Union Jack achterlichten
- Getinte achterramen
- Vlakke laadbodem

De komende tijd staan de volgende dingen op het wensenlijstje:

- Carplay MMI module (of hele andere module)
- Rijmodes ring
- Spatlappen
- Huidige velgen helemaal opknappen (zitten al sinds het begin lelijke gebruikerssporen op)
- Chrome pedalen
- Repareren kraak/piep koppelingspedaal

Wat betreft de betrouwbaarheid heeft de auto mij nog niet in de steek gelaten (*klopt af...*). Echter heb ik wel al drie storingen gehad die zichzelf heel snel hadden opgelost. De eerste storing kwam tijdens een pauze in Wales na een ruige rit, waarbij één van de stadslampen uit was. Na een tik deed deze het weer, en heb ik daar sindsdien geen uitval meer van gehad. Een andere storing was dat de cruise control het niet meer deed. Na een herstart deed dit het wel weer, en is de storing ook niet meer teruggekomen. De derde storing die zichzelf na een halve dag parkeren had opgelost, was dat de lampen bij het opstarten niet meer goed stonden, waardoor ze niet in de juiste stand kwamen. Ook dit was, zoals te lezen, na een halve dag parkeren ineens opgelost. En nu het winter is, krijg ik elke keer dat het 3 graden is het Mini-bliepje te horen, waardoor ik me meteen kapot schrik, maar het uiteindelijk niks is.

Dan het onderhoud. Volgende week krijgt de Mini nieuwe remblokken en komen de winterbanden er onder. Verder zal er over +- 15.000 KM een grote beurt nodig zijn, en zal ik kijken of er nog preventief onderhoud nodig is. Het oliepijl is ook nog in orde, en de auto start- en rijdt verder goed. Omwille van de vreemde willekeurige storingen die komen en zichzelf verhelpen zet ik de betrouwbaarheid toch op 4 sterren in plaats van 5.

Voor nu sluit ik de review af met de conclusie dat ik het écht maar dan ook écht een ontzettend leuke auto vind. Vergeleken met mijn vorige auto's (zie reviews), heb ik nog nooit zo veel rijplezier gehad, nog nooit zo vaak naar m'n auto gekeken bij het op slot doen, en ook nog nooit zo veel zin om weer de auto in te stappen. Deze "hot hatch" gaat voorlopig nog niet weg (en dan is het niet alleen omdat m'n vriendin helemaal gek is op de auto).

Weer wat extra's

  • 120.450 km

Sinds de laatste review is er al weer een goede 7000 kilometer bijgereden. Daarnaast zijn er twee wensen van het wensenlijstje afgetikt, en zal ik daar ook op terugkomen. Sindsdien heeft het eerste onderhoud ook plaatsgevonden, en zijn er voor nieuwe remblokken geplaatst. Over een kleine 2500 kilometer zijn de remmen achter aan de beurt, waarna al weer gauw een grote beurt volgt. Allemaal regulier onderhoud, dus niks bijzonders. En met één van de wensen die voltooid is, zijn goede remmen ook wel prettig.

Een paar weken terug heb ik een MMI module in de auto geplaatst, wat het mogelijk maakt om Android Auto en Apple Carplay te hebben. Dit wordt bediend met de iDrive knop die al in de auto zit, en de knopjes op het stuur. Wat een ontzettend fijne toevoeging! De telefoon hoeft niet meer in een houder, waardoor het dashboard in mijn ogen rustiger oogt en er minder afleiding is. Alles werkt goed, en het maakt de auto een stuk moderner. Het enige minpunt is, is dat de audio wel iets (maar dan ook echt iets) minder goed is dan wanneer het via Bluetooth gaat, omdat de unit via de aux-ingang achter verbonden is. Afijn, voor iets dat maar 245 euro was en zorgt voor een completere rijbeleving, klaag ik (bijna) niet.

Een andere toevoeging die ik heb laten toevoegen is de rijmodus ring en software update. Hoewel de MINI maar een 1.5 is met 136PK, was ik toch erg benieuwd wat de toegevoegde waarde was van deze upgrade. Op menig forum las ik dat het in ieder geval bij “sport” zou zorgen voor een snellere gassnelheid, en zwaarder sturen. Ook zou er meer vermogen zijn boven de 3000 toeren. En wat ben ik blij met deze toevoeging. Voor 140 euro extra maakt het de auto nog veelzijdiger. De sprintjes bij stoplichten zijn top, en de auto manoeuvreert nog strakker door bochten (daarom, goede remmen). En met 136PK en iets meer dan 1050KG, heb je een hele leuke auto die goed genoeg is voor de Nederlandse wegen. Daarbij zorgt de “green modus” ervoor dat er een vertraging zit in de gassnelheid, wat zuinig rijden op langere stukken ook (aantoonbaar) beter maakt. Voor net geen 400 euro de auto al veel completer gemaakt.

Zijn er dan ook dingen die minder zijn? Ja, die zijn er. Een van de zaken die nog stoort is de piepende koppeling na +- 1.5 uur rijden wanneer de auto goed warm is. Ik lees dat het een voorkomende kwaal is. In beginsel niks ernstigs, maar wel vervelend. Daarnaast merk ik wel dat ik dingen als climate control, keyless entry en een regensensor toch wel mis. Mijn vorige auto (lees, Renault) had dit wel. Dit weegt gelukkig niet op tegen het rijplezier wat ik terugkrijg van de MINI. Deze zaken ga ik ook niet toevoegen, schijnt nogal prijzig te zijn, en je krijgt er dan weer relatief weinig voor terug. Wie weet zit het er wel op wanneer er ooit een andere MINI komt.
Andere MINI? Voor nu ben ik nog content met deze, maar ergens kriebelt het wel om te gaan sparen voor een Cooper S. Iets meer vermogen, en dan ook eentje die iets voller is.

Maar toch, toch stap ik elke keer weer met een glimlach in en brengt de auto mij rijplezier bij de meest gewone ritjes. Zelf boodschappen doen is leuk. Volgens mij is het MINI virus overgeslagen.

Richting de 150

  • 145.674 km

De laatste update over mijn auto dateert van februari dit jaar. Inmiddels, nu we richting het einde van 2024 gaan, is het tijd voor een update. De kilometerstand is weer een flink stuk opgeschoven en hoewel dit geen spectaculair verhaal wordt, beloof ik een kijkje in een zorgeloze en plezierige autobeleving.

Het afgelopen jaar op de weg
De laatste 25.000 kilometer waren, eerlijk gezegd, saai. Maar saai is in dit geval juist positief. De auto heeft een beurt gehad, kreeg nieuwe remblokken en zomerbanden – die trouwens gênant cupped waren. Ja, uitstelgedrag. Vorige week kreeg de auto een verse APK, waarbij de APK-keurmeester de staat van de auto complimenteerde. Dat maakt het weer goed voor de banden... Afijn, vlekkeloos door de keuring, en dat geeft een goed gevoel.

Het enige technische ‘incidentje’ was een kapotte ruitenwissermotor in september, maar dat was snel gefikst voor een paar tientjes. En verder? Niets. Geen onverwachte storingen, geen rare mankementen. Als ik elk jaar zulke onderhoudslijstjes mag schrijven, dan graag (klopt af...)!

Daarnaast wil ik de auto cosmetisch nog wat opknappen de komende maanden. Zo is één van de racestrepen versleten, hebben de velgen onder de zomerbanden er ooit beter uitgezien, moet er een deukje uitgehaald worden (waarom ook omkijken naar andere auto's), en wil ik de auto polijsten. Wat betreft onderhoud wordt de remvloeistof volgende maand vervangen, en krijgt de auto over een paar maanden ook weer een grote onderhoudsbeurt.

De balans na bijna 150.000 kilometer
Nu de auto al anderhalf jaar in mijn bezit is, en ik er bijna 50.000 kilometer mee heb gereden, hierbij een klein lijstje de plus- en minpunten:

Pluspunten:

Uiterlijk: Hoewel smaken verschillen, krijg ik opvallend vaak complimenten over hoe de auto eruitziet.
- Rijgedrag: De auto rijdt heerlijk en voelt stabiel.
- Zuinig: Zelfs met 160 cruise-control op de Autobahn!
- Interieurkwaliteit: Het interieur blijft hoogwaardig aanvoelen, zelfs na bijna 150.000 km. Mijn vorige auto had tegen deze tijd al duidelijke sporen van slijtage.
- Betrouwbaarheid: B38 blok is fijn, en tot zo ver betrouwbaar
- Prestaties: De 3-cilinder motor is rap genoeg om lekker mee te komen en voelt als een echte kilometervreter. Van Britse countryroads tot de Autobahn.
- Aftermarket mogelijkheden: Genoeg opties om de auto verder te personaliseren en te moderniseren.

Minpunten:

- Opties missen: Deze auto werd vrij kaal geleverd, en bij een Mini betekent dat vaak dat alles extra kost. Let hierop bij aanschaf.
- Kofferbakruimte: Met een aftermarket laadvloer is het werkbaar, maar het reispakket had dit een stuk praktischer gemaakt.
- Koppelingspedaal: Een klein kwaaltje dat ik maar beschouw als karakter. Toch blijft het irritant.

Vooruitblik: tijd voor een Cooper S
Hoewel ik nog steeds blij ben met mijn auto, ben ik stiekem al aan het kijken naar een upgrade voor 2025. Waar ik hiervoor geen idee had wat het moest worden, is het nu duidelijk dat het een Mini Cooper S moet worden. Waarom? Allereerst biedt die nét dat beetje extra plezier en kracht waar ik als autoliefhebber van geniet. Daarnaast zou ik graag een beter uitgeruste versie willen, met opties zoals een dakraam, climate control en het liefst ook head-up display en stoelverwarming.

Conclusie voor nu
Na bijna 150.000 kilometer is deze auto nog steeds een genot om in te rijden. Het onderhoud is overzichtelijk, de rijeigenschappen zijn uitstekend en de betrouwbaarheid stelt niet teleur. Natuurlijk zijn er kleine minpunten, maar die doen niets af aan het totale plaatje. Dit is een auto die bewijst dat autorijden niet alleen functioneel, maar ook puur plezier kan zijn – zelfs in een tijd waarin dat steeds zeldzamer lijkt te worden.

En de praktische auto, die komt ooit wel...

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.