MG 5 Long Range Luxury (2023)

autoreview

MG 5 Long Range Luxury (2023)

Signalement

Uitvoering5 Long Range Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto, maar onaf

  • 10.150 km

Per half februari voor werk een nieuwe MG 5 station ontvangen in de long range, luxury trim.

Korte eerste afdronk:

- Het verbruik ligt in de echt koude winterperiode vrij hoog. Een ritje Zwolle-Den Haag-Zwolle was niet mogelijk zonder opladen.
-De rijhulpsystemen staan inmiddels allemaal uit. Ze wekken vooral irritatie op, met name lane assist door de harde ingrepen, en adaptieve cruise control door de veel te grote afstand waar telkens auto's tussen kruipen.
- Het scherm is prettig te bedienen maar onlogisch ingedeeld, en bovendien in de avond te helder.
- Stoelverwarming werkt als een soort ouderwetse kachel zonder thermostaat. Te heet, geen constante temperatuur.
- Vering en demping is prettig als je van enigszins zacht houdt. Stuurt ook prima
- Bij gas geven in de bocht of op iets ongelijk wegdek slaan de voorwielen vaak door, tot ca. 50km/h
- De materialen voelen over het algemeen prettig aan, en het algehele gevoel van luxe is goed.
- Windgeruis en banden hoor je meer dan bijvoorbeeld in de eerder gereden Kia Niro EV, maar niet storend.
-Tijdens het rijden is de elektromotor goed te horen. Als je gevoelig bent voor hoge geluiden kan dit een irritatiepunt worden.
- De kofferbak is ruim, en ook passagiers op de achterbank zitten goed.
- Krijg regelmatig complimenten over de looks van de auto. In zwart, met getinte ruiten, chromen elementen en mooie velgen doet de auto luxe aan.


Geen verbetering

  • 12.217 km

- Vering en demping is irritant op kleinere hobbels en drempels. De auto deint net teveel en heeft een lange veerweg die voor minder controle en ongecontroleerde koetsbewegingen zorgt.
- wegligging is daardoor niet prettig
- het verbruik is na 2,5 maanden en 4.640km op ca. 20,8 kwh/100km uit gekomen. Dit bij een soms felle rijstijl en zonder me aan de snelheidsbeperkingen te houden. Bovendien in de periode Februari tot begin april 2024.
- De stoelen zitten door na ca. 1,5 uur. Niet erg comfortabel daardoor voor langere ritten.

Vergelijking

  • 12.800 km

- opvallend is dat de MG5 een minder ruim interieur heeft dan een Hyundai i20 (bouwjaar 2022) die ik als huurauto tijdens vakantie heb gereden. Met name de 'brug' van een middenconsole is hier debet aan.
- Ook de stoelen van genoemde Hyundai zitten beter met meer ondersteuning van met name bovenrug en zitvlaklengte.
- uiteraard blijft wel de rust in het interieur vanwege elektrisch rijden positief opvallen, evenals acceleratie en andere positieve eigenschappen van elektrisch rijden.

Uiteraard anekdotisch bewijs van N=1 maar desalniettemin geeft het te denken.

Ingeleverd

  • 16.000 km

Na enkele maanden rijden met deze auto werd de Tesla Model 3 geleverd. Nog steeds weet ik niet helemaal waarom ik voor een Tesla ben gegaan, maar hopelijk blijkt dat nog in de aankomende reviews hiervan.

De MG5 heb ik met plezier ingeleverd. Het is absoluut geen slechte auto, maar je denkt ook zelden "wat goed bedacht" of "wat fijn dat het zo werkt".

Tijdens de laatste rit naar Tilburg (shame on you Tesla!) bleek maar weer eens hoe slecht de stoelen steun geven (niet geven) aan de onderrug.

Enkele weken voor dit ritje had ik ter demonstratie voor een bijrijder de stuurhulp en ACC systemen weer even aangezet. Verbazing alom, want tijdens deze test bleef de auto letterlijk tussen de lijnen slingeren, wat zelfs oncomfortabel werd gezien de vrij hoge frequentie van het 'bouncen' tussen de lijnen. Bizar om mee te maken en snel weer uitgezet.

Mocht iemand ooit deze review lezen om een 2e hands MG5 aan te schaffen;
Prima auto om van A naar B te komen, maar als je van goede rij eigenschappen, comfort en ergonomisch in elkaar stekende auto's houdt, laat hem dan vooral staan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE MG 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.