Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (2000) #2

autoreview

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (2000)

Signalement

UitvoeringSLK 230 Kompressor
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf89.155 km
KM-stand laatst105.900 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Feestje

  • 90.322 km

Feestje!
Al snel was ik de Peugeot 107 meer dan zat (lees de review).

Nu kom ik al jaren bij autobedrijf MaasDoek in Kesteren en deze hadden een mooie SLK staan.
Zoek maar eens een mooie SLK van de eerste eigenaar met onderhoudshistorie en deze km. stand. Los van het feit dat de SLK ooit onze trouwauto was vind ik het gewoon een mooie auto en dan is 1+1 al gauw 2.

Ik heb er nu de eerste kilometers mee genoten en er zijn mij vele dingen opgevallen bijvoorbeeld dat een Mercedes-Benz voor velen nog steeds tot de verbeelding spreekt, onder welke steen heb je gelegen hij is 13 jaar oud.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die denken dat ik me heb laten omscholen tot dameskapper.

Zo de inleiding gehad, nu de auto zelf:
De zit is even wennen, de trappers zitten best ver weg terwijl het stuur niet verstelbaar is en de stoel voor je gevoel niet ver genoeg naar achteren kan maar als je eenmaal de juiste zitpositie hebt gevonden kan het feest beginnen!
Om te beginnen kijk je uit over een lange neus met 2 welgevormde bobbels waardoor de auto groot lijkt, kijk je vervolgens achterom dan is dit idee weg.
Als je vervolgens de motor start dan kan je er onmogelijk opgewonden van raken maar schijn bedriegt.
Als je vervolgens gaat rijden dan valt op dat de SLK fijner is in automaat dan een handgeschakelde. Eigenlijk geld dit voor elke cabrio maar bij een SLK in het bijzonder omdat de handgeschakelde versnellingsbak best traag werkt en enige gewenning vereist.
Van gewenning is geen sprake als het gaat om de motor deze is echt soepel, ga je in de 3e over de rotonde dan pakt hij gewoon lekker op maar geef je in dezelfde versnelling gas bij 80 dan gaat het feest gewoon door, wat jij wil!
Ga je eens op het gas staan dan wordt je in de stoel gedrukt en getrakteerd op een lekker snerpend geluid, zeker met dak omlaag werkt dit verslavend.
Wel valt mij op dat hij in de 6 meer toeren maakt dan noodzakelijk.

De cruise control en speed limiter werken simpel en doeltreffend al vergis je je zeker in de eerste kilometers met de richtingaanwijzer.
Ook schrik je de eerste keer als onbedoeld het rechterraam opent, de bediening zit net naast het lekkere korte pookje, onbedoeld bedien je deze, dit gebeurt je echter maar een paar keer.
Nog iets eigenaardigs is dat de airco bediening andersom werkt (lampje aan = airco uit).

Open rijden is altijd leuk en zeker met een SLK door zijn klapdak en zijn lekkere geluid, maar wel een jas met kraag of een sjaal om want de wind blaast recht in je nek, ook met windscherm.

O ja, over het sturen heb ik het nog niet gehad, nou dat zit wel snor.
Al is dit natuurlijk wel een SLK uit 2000, hij rijd dan ook als een Mercedes uit die tijd wat betekend dat de besturing een tikkeltje afstandelijk en indirect is.
Het onderstel is vooral op comfort gericht maar wel sportief genoeg.
Beslist een feest voor dagelijks gebruik.

Het verbruik van het sap is bij mij ongeveer 1 op 10 (zie verbruik).

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik dit zeker weten.

hobby

  • 103.260 km

Na ruim een jaar deze auto dagelijks gebruikt te hebben heb ik gemerkt dat collega's er minder zuinig op zijn als ikzelf.
Ook heb ik gemerkt dat de SLK minder geschikt is voor de winter dan neem ik het ruitenkrabben niet eens mee.
Hij gaat bij een beetje sneeuw al onbedoeld achterstevoren.

Nu heb ik hem helemaal laten reinigen en staat hij in de schuur.
hij wordt alleen gebruikt als het echt mooi weer is.

Laatste beurt 08-10-'14: niets bijzonders
APK 03-03-'15: voorbanden vervangen, achterwiellager en -banden melding, verder niets.

Het verbruik is niet langer interessant en zal ongeveer 1 op 10/11 zijn.

afscheid

  • 105.900 km

Na er een paar maanden denken en te weinig gebruik maken van deze heerlijke auto heb ik de beslissing genomen om hem in te ruilen tegen een nieuwe Skoda Fabia (niet heel gebruikelijk).
De SLK is ingeruild in Tiel maar ik zag dat hij nu te koop staat in 's-Graveland, voor de echte liefhebber zeg ik: haast en haal op dat ding!
Ik heb zelden zo'n moeite gehad met het wegbrengen van een auto.

Natuurlijk maak ik op termijn ook een review over de Skoda.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.