Mercedes-Benz SL (1972)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 3, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 265.000 km |
KM-stand laatst | 269.500 km |
Mercedes-Benz 350 SL 4.5
- 265.000 km
Inleiding
Op 13 april 1971 introduceerde Mercedes-Benz de nieuwe SL serie, baureihe R107, als opvolger van de vorige SL ‘Pagode’ serie. De introductie vond plaats op de Hockenheimring, en niet - zoals gebruikelijk - op een autosalon. De nieuwe SL was een 2-zits cabriolet / roadster met standaard een softtop, en een optionele hardtop. De productie van de nieuwe SL, de roadster, starte in juni 1971.
Aanvankelijk werd een 350 SL geleverd met een 3.5L V8 voor de Europese markt en een 350 SL 4.5, met een 4.5L V8, voor de Amerikaanse markt, later omgedoopt tot 450 SL. Standaard voor Europa was er een 4v handbak, en een 3traps automaat als optie; in Amerika was de 3traps automaat standaard.
Slechts zes maanden na de première van de SL volgde in oktober 1971 een vierzitter sportcoupé, de 350 SLC.
Vanaf 1974 was er ook een 280 SL met 2.8L 6-cilinder beschikbaar vanwege de oliecrisis. Standaard met 4v handbak, of optioneel met 5v handbak, of 4traps automaat.
Tot 1976 werden de motoren gevoed door elektronische injectie van Bosch (D-jetronic), een systeem dat zijn tijd ver vooruit was. Vanaf 1976 werden de motoren voorzien van mechanische brandstof injectie K-jetronic om te kunnen voldoen aan de strengere emissie-eisen.
De mechanische injectie is ook wel bekend onder de naam ‘spinnenkop’ vanwege de kop met 6 of 8 benzine leidingen, die eruit zag een spin.
In 1980 kwamen nieuwe V8 motoren uit, een 380 SL en een 500 SL, en in 1985 kwamen opnieuw nieuwe motoren uit, een 6-cilinder 300 SL en V8 motoren 420 SL en 560 SL.
De Mercedes SL was een van de auto’s waarvan ik al heel lang een verlangen koesterde om die eens in mijn leven te bezitten. De eerste kennismaking met de SL was ook voor mij natuurlijk de auto van Bobby in de serie Dallas en de auto van Richard Gere in de film American Gigolo, en vele andere films waarin de SL een bijrol had. En recent nog in de nieuwe videoclip Angry van de Rolling Stones.
De zoektocht
Eind 2019 starte ik mijn zoektocht naar een ‘opknapper’ , een rijdende SL met werk. Ik had de beschikking over een ruimte met brug en lasapparaat om plaatwerk zelf te doen.
Op internet stonden/staan veel SL’s te koop, het aanbod is enorm. Veel SL’s op autoveilingen gezien, maar proefrit maken is dan niet mogelijk en conditie van de motor/bak lastig te bepalen. Aangezien ik geen ervaring heb met motor-/versnellingsbakrevisies wilde ik daar niet aan beginnen.
Een paar maanden later stonden 2 op te knappen SL’s geïmporteerd uit de USA te koop bij een autohandelaar in Nederland. Er waren vooraf foto’s en beschrijvingen beschikbaar, maar eenmaal ter plaatse werd ik er niet vrolijk van. Dit waren geen auto’s, dit waren hondenhokken! Bekleding versleten, doorgeroeste bodem en dorpels, slecht spuitwerk, ontbrekende sierdelen etc. De een startte niet, de ander liep slecht. Pakketjes schroot met een dun laagje verf/chroom. Snel wegwezen!
Later tijdens een weekendtrip naar Luxemburg afgereisd naar een SL specialist aldaar, maar ook daar een op te knappen Amerikaanse SL met heel veel werk voor heel veel geld!
Niet veel later kwam ik een advertentie tegen van een handelaar bij mij in de regio. Erheen gereden, en gekeken in een hal vol met in diverse staat van ontbinding verkerende SL’s! Oef, ook hier weer de keuze uit een totaalrestauratie of een doorsparen voor een beter exemplaar! Op de valreep zag ik tenslotte ergens in de hoek van de showroom een vroege crème-witte SL met Amerikaans kenteken. Dat moest ‘m worden! Een proefrit gemaakt en op de brug laten zetten en geconstateerd dat er werk aan zat maar dat was te overzien. Snel tot een deal gekomen en paar dagen later was mijn lang gekoesterde wens uitgekomen!
Tijd om aan de slag te gaan.
De restauratie
De 4 koppen van de kokerbalken/dorpels waren slecht; deels binnenscherm rv, deels binnenschermen la + ra, stukje onderkant achterscherm ra, en de kofferbakbodem waren flink aangetast. Na een maand was het laswerk gedaan en kon de auto naar mijn garagebox. Nog een grote beurt en dan zou de auto wel klaar zijn voor een afspraak bij de RDW. Dat liep anders omdat de remmen niet goed waren, en de alarmlichten en de ruitenwissers niet werkten. Na een gereviseerde remklauw, nieuwe remleidingen -slangen en -blokken, nieuw ruitensproeier-motortje, gangbaar maken ruitenwissermotor en een opgeloste kortsluiting in de bedrading waren de problemen verholpen en kon de afspraak bij de RDW gemaakt worden.
De keuring bij de RDW ging verrassend soepel dankzij een aardige en geïnteresseerde keurmeester, en een week later kon ik met veel plezier en voldoening het NL kenteken op de SL bevestigen.
In advertenties lees je wel eens termen als “keiharde Amerikaanse auto”, “roestvrije USA import” etc. Niet elke SL uit de USA is vrij van roest, integendeel. Mijn SL was oorspronkelijk geleverd in New York en later verhuisd naar Florida, en was al behoorlijk ten prooi gevallen aan de roestduivel, dus let op met zg. roestvrije USA import.
7 poten
- 265.600 km
Motorproblemen
Sinds de aankoop in april 2020 liep de motor onregelmatig, op ‘6 of 7 poten’. Ondanks een grote beurt en vervangen van alle oude ontstekingsdelen (kabels, verdeelkap, rotor, contactpuntjes, vacuümvervroeger) bleef dit zo.
In mei 2021 de elektronische verstuivers laten testen bij Spaarnestad in Haarlem. 4 van de 8 bleken niet goed te verstuiven.
In Duitsland 4 nieuwe - after market (merk: Intermotor) - verstuivers met nieuwe druk- en afdichtringen op de kop weten te tikken bij een SL specialist. Totale kosten van het testen en de aankoop nieuwe verstuivers ca. € 680.
Helaas geen resultaat ondanks alles, een behoorlijke domper.
Besloten om de auto naar een specialist te brengen, voor reparatie en daarnaast ook kleppen stellen. Hierna liep de motor beter (oorzaak slecht lopen: defecte onderdruksensor D-jetronic, defecte condensator) maar wel hoog stationair toerental, waardoor de automaat enigszins schokte, vooral in lage versnelling. Inmiddels was het oktober geworden en dus tijd voor de winterslaap.
Afstellen motor
- 266.000 km
In het voorjaar van 2022 werd het tijd voor 4 nieuwe banden, de oude Michelins waren inmiddels 20 jaar oud!
In 2020 had ik een remklauw ra laten reviseren, maar nu kwam de andere kant lv zich melden door scheeftrekken bij het remmen. Ook de hoodremcilinder en een remleiding waren druk bezig met lekken.
Remklauw laten reviseren, nieuwe hoofdremcilinder en remleiding gemonteerd en het zaakje was weer veilig.
Inmiddels had ik van de RDW een brief ontvangen dat de auto 50 jaar oud geworden was en als verjaardagskado was de keuringsplicht vervallen! Het veilig houden van de SL was nu mijn eigen verantwoordelijkheid geworden.
De motor liep beter sinds de uitvoerige behandeling bij de specialist maar kwam niet snel op temperatuur. Thermostaat getest en inderdaad, die was aan vervanging toe.
Op 7 juli 2022 een technische clubmeeting van de MB R/C107 club bij Mercedes Klassiekerservice in Rossum. Deze specialist, die deze naam echt eer aan doet, heeft de motor opnieuw afgesteld en heeft een klein wonder verricht!
De motor loopt nu zo smooth, je kunt er een eitje op leggen. En de trekkracht onderin is terug van weggeweest (de motor was voorheen enigszins futloos).
Verder was het stationair toerental, en de CO-emissie afgesteld, volgens fabrieksopgave. Daarbij is ook het verbruik wat gunstiger geworden, vooral op langere afstanden.
Trouwauto
- 266.500 km
Een kers op de taart: de auto is gebruikt als trouwauto door een bevriend stel; wat een schitterend gezicht, een mooie zonnige dag, kapje open en genieten!
De leuke reacties en felicitaties van voorbijgangers waren bijna ontelbaar, geweldig!
Stuurspeling
- 267.500 km
Er was altijd al stuurspeling, maar het liep nu wel erg uit. Mijn SL weggebracht naar de specialist om het stuurhuis te controleren. Afstellen van het stuurhuis was nog mogelijk en dat is dan ook gedaan.
Verder tijd voor de jaarlijkse olieservice, een leuk klusje om zelf te doen.
Tot nu toe heb ik al behoorlijk veel geïnvesteerd in de SL, maar ik wist van tevoren dat er werk aan was, alleen was het meer dan van tevoren begroot (had ik kunnen verwachten).
Gelukkig is de auto geen bodemloze put - zoals bijvoorbeeld de Nederlandse schatkist! In de zomer van 2022 en 2023 heeft de SL zich bewezen een betrouwbare auto te zijn, zonder al te hoge onderhoudskosten.
En de waardestijging van SL houd gelijke loop met de restauratie- en onderhoudskosten.
De rij-ervaring
Het begint al met starten van de motor, de lekkere V8 die tot leven komt. Sportief geluid doet een SL niet zo aan, dat is meer iets voor de opzichtige Italianen!
Comfortabel met een hoofdletter C. Heerlijk cruisen op landweggetjes / snelweg, maar ook in de stad rijd de SL heel smooth. Het sturen gaat verderlicht dankzij de stuurbekrachtiging en het enorme stuur. Wegligging is prima, maar scherp bochtenwerk daar houdt de SL niet van. Wat wegligging en bochtenwerk betreft is een BMW 3 serie E21/E30 (of 5 serie E12/E28) Koning.
Verbruik laten we hier buiten beschouwing, een SL koop je nu eenmaal niet omdat je brandstof wil besparen!
Kap open, zonnetje erbij en simpelweg genieten!
Update
- 269.500 km
Regelmatig krijg ik onderweg een opgestoken duimpje, of word ik aangesproken door man of vrouw, jong of oud, over de auto; altijd leuke reacties.
Mei 2024: de SL uit de winterstalling gehaald. Het viel me gelijk op dat de auto scheef trok bij remmen.
De laatste nog niet vervangen remklauw bleek de oorzaak.
Heel fijn is dat er voor de SL nog heel veel onderdelen nieuw (meest after-market) verkrijgbaar zijn, zo ook nieuwe remklauw, remslang en remblokken. De onderdelen zijn verkrijgbaar in de automaterialenhandel of bij diverse Duitse webshops.
Afgelopen zomer viel mij op dat er onder de motorkap op diverse plekken een groen/bruine aanslag zat. De eerste gedachte was ‘het zou toch niet een koppakking zijn?’.
Het was het niet gelukkig. De waterpomp was op, en aan het lekken bij warme motor, en de fan blies vervolgens de lekkende, roestige (door verroest schoepenrad v d waterpomp) vloeistof door de motorruimte.
Waterpomp en gelijk ook koelwaterslangen (groot en klein) vervangen, en het koelwater ververst.
Tussendoor nog even de olie (+ filter) ververst en toen de zomer eindelijk echt in Nederland aankwam, was het tijd om ervan te gaan genieten.
Helaas van korte duur want er was wederom een lekkage!
Dit keer was de radiateur bij het ontluchtingspijpje gaan lekken.
Radiateur weggebracht naar een daarin gespecialiseerd bedrijfje (in Haarlem), en ook gelijk maar het gehele koelblok laten vervangen, want dat was inmiddels behoorlijk dichtgeslibd.
Begin jaren ‘70 werd een radiateur (grotendeels) en expansievat nog ouderwets van koper gemaakt; dus beter revisie dan een nieuwe radiateur.
De totale kosten van restauratie en al het onderhoud, van begin tot nu (4,5 jaar) ca. € 6.500. Dit komt neer op een gemiddelde van ca. € 1.440 per jaar (€ 120 per maand), wat alleszins redelijk is voor een 52 jaar oude Mercedes.
Daarbij opgemerkt dat ik de restauratie en een deel van het onderhoud zelf uitgevoerd heb.
Voorlopig hoop ik weer even klaar te zijn met onderhoud. Voor nu gaat SL de winterstalling in en kijk ik nu al uit naar de lente! (Wie niet?)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.