Mercedes-Benz S 400 HYBRID Prestige Plus (2009)

autoreview

Mercedes-Benz S 400 HYBRID Prestige Plus (2009)

Signalement

UitvoeringS 400 HYBRID Prestige Plus
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf192.544 km
KM-stand laatst200.123 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aankoop en eerste ervaringen

  • 195.500 km

Ik heb de auto eind 2023 aangeschaft bij een kleine dealer (NextCars te Eindhoven), welke de auto al zo'n 1,5 jaar in zijn bedrijfsvoorraad had staan. Voordat de koop gesloten was heb ik door mijn eigen dealer (Stergroep te Dongen) een aankoopkeuring laten uitvoeren. Hier kwamen wel enkele aandachtspunten naar voren, maar weinig schokkends. Bij de koop hebben we dan ook goede afspraken gemaakt welk van deze aandachtspunten nog opgelost zouden gaan worden.
Na de aanschaf heb ik zelf de volgende punten (laten) oppakken;
- bandenwissel van oude zomerbanden met een kleine onbalans (waarschijnlijk door het lange stilstaan) naar nieuwe 4-seizoenenbanden (Michelin),
- monteren afneembare trekhaak (TrekhaakCentrum te Made),
- oppoetsen lederen interieur (met producten van Colourlock).
Helaas bleek kort na de aanschaf de versterker kapot te zijn (bij de keuring deed deze het nog wel). Het repareren van de versterker (Harman/Becker) wordt momenteel gedaan door een specialist; dit is kennelijk een veel voorkomende kwaal.
Bij de auto zat ook een uitgebreide documentatie set, waaruit bleek dat de auto altijd netjes is onderhouden en er dus niet direct achterstallig onderhoud nog weggewerkt hoedt te worden. Ook blijkt dat er bij ca. 110.000 km. er een (fabrieks-)nieuwe verbrandings- en elektromotor is ingezet door de Mercedes dealer. Nu net ingereden dus !

De auto rijd (zeer) comfortabel, waarbij ik wel heb gemerkt dat de (standaard) luchtvering niet zo scherp reageert als het onderstel van mijn eerdere CL-500 met ABC. Qua prestaties komt de hybride aandrijving redelijk dicht in de buurt van de M113 V-8, waarschijnlijk helpt de kleine elektro motor daarvoor net genoeg mee in het lage toerenbereik. Hoger in de toeren lijkt de CL-500 duidelijk sterker of zou dit met name het mooiere geluid van de V-8 zijn?
Fijn is dat Mercedes (door de elektromotor) ook lange versnellingsbak verhoudingen heeft, waarmee de auto op de snelweg zo rond de 2.000 rpm. zit. Het benzineverbruik zit zo tussen de 1:12 en 1:13, wat uiteraard keurig is voor zo'n grote en zware auto. In theorie zou je kennelijk nog 1:15 moeten kunnen halen, maar ik ben benieuwd wat daar voor nodig is ?!?

Over ca. 6 maanden viert de auto zijn 15e verjaardag en komt daarmee de bijtelling een stuk gunstiger uit voor me (= youngtimer regeling). Nu betaal ik me nog 'blauw'. ;-)

ervaringen eerste jaar

  • 200.123 km

Zonder problemen de APK doorlopen, zonder adviespunten. Daarnaast is ook het groot onderhoud (= alle vloeistoffen + filters vervangen) uitgevoerd, waarmee de onderhoudshistorie in één keer weer helemaal 'bij' is. Alles bij elkaar uiteraard niet goedkoop, maar wel een prettig idee dat de auto nu (zeker) weer helemaal goed is.
Helaas is nadien (in de winter) wel de accu overleden en moest deze dus als nog vervangen worden. Maar ook dat reken ik gemakshalve maar even tot het reguliere onderhoud. Extra spijtig was dat ik de storing pas ontdekte bij -5 gr. C iets voor 06.00 u. in de ochtend; het was vervolgens erg koud op de motor! ;-(
Ondanks enkel twijfels door 'zweet'- plekken op het motorblok bij de aankoopkeuring, blijkt de auto nauwelijks tot geen olie te verbruiken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.