Mercedes-Benz GLB 180 Business AMG (2021)

autoreview

Mercedes-Benz GLB 180 Business AMG (2021)

Signalement

UitvoeringGLB 180 Business AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Best fijn

  • 10.000 km

Sinds deze zomer rijden we deze auto en de auto bevalt goed. Door omstandigheden moesten we snel een nieuwe auto kopen en gelukkig stond deze kant en klaar in de showroom. Het is een complete uitvoering - premium plus AMG - met de meest begeerlijke opties. De enige zorg was de matige motorisering. 136 pk en 200 nm voor zo’n grote auto is niet veel, maar tot nu toe gaat het prima. Alleen met volle belading op vakantie is ons minder bevallen. Het ging wel maar onze vorige auto (diesel met 420 nm) deed dat fijner. Het beloofde verbruik van 6l/100km wordt helaas niet gehaald. We zitten nu op 8l/100km over 10000 km. Wegrijden uit stilstand gaat niet zo snel. De auto komt traag op gang en dat is eigenlijk het enige minpunt. De auto gaat wel goed door de bocht, helt weinig over en het weggedrag is neutraal. Dit gaat beter dan vooraf verwacht. Dus de auto rijd wel lekker.

Achterin de auto is er een zee van beenruimte en dat is met onze tieners erg fijn. De bank is ook nog eens verschuifbaar en in hellingshoek te verstellen. Enige nadeel is misschien de breedte. Met 3 personen kan, maar iets meer ruimte was fijn geweest. Als ik dit in de showroom had gepast, had ik welicht een andere auto gekozen. Gelukkig gaan zelden alle 3 de tieners tegelijk mee.

De verstelling van de stoelen is erg goed en ook het stuur kan ver naar je toegetrokken worden.

MBUX is een leuk hebbe dingetje, maar na een tijdje is de lol er ook wel af. Er is ook een stand waarbij bijna alles uitgezet wordt. Zeker s’nachts is dat een aanrader.

Bijna foutloos en lagere kosten dan verwacht

  • 50.000 km

Onlangs de tweede onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij een kilometerstand van bijna 50000. Een mooie aanleiding voor een update van de review. De GLB heeft zich de afgelopen 2 jaar ontwikkeld tot een fijne en betrouwbare reisgenoot en was bijna foutloos. Er heeft zich alleen een probleem met uitvallende parkeersensoren voorgedaan. Vervelend maar parkeren met alleen de camera werkt prima en ik mis het systeem niet.
Bijkomend voordeel is het ontbreken van het hinderlijke gepiep bij het naar achter rijden. Uiteraard bij de dealer geweest en vlak daarvoor ging het spontaan werken. Ondertussen is het weer stuk. Ik vermoed iets met vocht te maken heeft en misschien ook i.c.m. de later gemonteerde trekhaak. Binnenkort nog maar eens langs de dealer. Verder is het een prima auto en de kilometers schieten voorbij. Afgelopen zomer een lange reis door Europa gemaakt (5000km) en dat is prima bevallen. De auto is comfortabel. De stoelen zitten goed en geven veel steun. Alleen is de zitting voor mij (193cm) wat kort
Ook in smalle Zuid Europese straatjes en parkeergarages kan je met deze relatief smalle mini-SUV prima terecht.
Ik zou deze auto zeker opnieuw kopen maar dan wel met een sterkere motor. Ik mis de power. Een GLB 220diesel met 4-matic lijkt mij een ideale reisgezel. Het gemiddeld verbruik is gedaald en is nu 7l per 100km (over laatste 45000 km). Redelijk nette waarde voor zo'n grote auto.
Update bij 62.000 km:
De vorige keer vergeten te melden. De auto heeft nog steeds de eerste banden en het einde is nog niet inzicht. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik schat in de 75.000 km wel te halen. Ook prijs van de onderhoudsbeurt bij 50.000 km viel me mee en bedroeg 550 euro incl. btw. Daarbij is de auto redelijk voordelig in de wegenbelasting en verzekering. Bij elkaar vallen de kosten mee.

Fijne auto maar ik mis vermogen

  • 78.000 km

Telkens als ik met de GLB op pad ben merk ik hoe zeer ik het comfort van de auto kan waarderen. Comfort staat op 1. De auto rijdt eenvoudig, is overzichtelijk en is voldoende ruim. Op de achterbank is veel ruimte, ook voor langere volwassenen. Ondanks de grote binnenruimte zijn de buitenafmetingen beperkt en daardoor is de auto in de stad goed hanteerbaar. Handig bij het zoeken naar parkeerplekken en steken in parkeergarages. De auto is nu 3,5 jaar in ons bezit en zoals het er nu naar uitziet komen daar nog flink wat jaren bij. We gebruiken de auto voor langere ritten en voor vakanties naar Portugal, Spanje en Frankrijk. Op zulke reizen is deze auto een fijne metgezel. De stoelen zitten fijn (ik ben 1,90) en zijn goed verstelbaar. De zitting is wel wat kort maar heeft een uitschuifbaar deel. De hoofdsteun is goed te verstellen en kan ook iets verder van je hoofd vandaan worden ingesteld. Stoelgeheugen is perfect als je wisselende bestuurders hebt. We hebben dusver nog geen bijzondere kosten gekregen. Alleen het alarm ging een periode spontaan af en heeft ons een aantal nachten wakker gehouden. Dat kon snel worden gerepareerd (300 euro). Verder hebben wij bij ca 65.000 km voor het eerste nieuwe voorbanden gemonteerd. De achterbanden zijn nog niet aan vervanging toe.
Het grootste nadeel van de auto blijft het beperkte vermogen. Wij hebben de zwakst gemotoriseerde uitvoering van 136pk en dat is aan de magere kant. In Nederland is het zekers voldoende om mee te komen in het verkeer, maar op vakantie in het buitenland en in een bergachtig landschap zou ik me wel wat meer vermogen en kracht wensen. Als het budget het toelaat dan zijn de GLB 200 of GLB 250 de betere keuze. Ook wegrijden bij stoplichten vergt enig geduld. Het duurt even voordat de auto beweegt na het indrukken van het pedaal. Dat is deels ook te wijten aan de versnellingsbak. De nieuwere modeljaren hebben elektro ondersteuning en ik kan mij voorstellen dat dit het wegrijden aanmerkelijk verbetert. Verder toont het interieur al wat slijtage. Het alcantara aan de binnenkant van de deur, waar je vaak je arm legt, wordt wat kaal. Beter kies je voor (kunst)leer. De lak van de auto blijft netjes. Zo goed als geen steenslag schade. Kortom, best een goede keuze geweest. Ik zou deze auto zeker weer kopen maar dan wel ...... ja u raad het al... met een sterkere motor.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLB

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.