Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC Luxury Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC Luxury Line (2023)

Signalement

UitvoeringEQS SUV 450 4MATIC Luxury Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stille, ruime, snelle en wendbare auto

  • 15.000 km

Gebruikersreview:

Ik was op zoek naar een echte zevenzitter voor mijn gezin met vier kinderen en gebruik de wagen zowel zakelijk als privé. In 2022 kon enkel Tesla en Mercedes een zevenzitter aanbieden. Ik heb de overstap naar elektrisch altijd uitgesteld tot er een alternatief was voor de Tesla Model X. En dit is de Mercedes EQS SUV geworden. Hoewel Tesla technologisch voorop loopt, geef ik de voorkeur aan de bouwkwaliteit van Mercedes. Voor mij weegt de degelijkheid van de constructie zwaarder dan de nieuwste technologische snufjes. De essentie blijft rijden.

De positieve aspecten zijn duidelijk: de EQS SUV biedt een opmerkelijk stille rijervaring, is uiterst comfortabel en zorgt ervoor dat ik uitgerust aankom na lange ritten. Geluid in de wagen vermoeit, en dit was voor mij een onverwachte ervaring was… en is waarschijnlijk een eigenschap terug te vinden bij elke elektrische wagen. Conversatie tussen de eerste en derde zitrij zijn perfect mogelijk. De zitplaatsen zijn allemaal prima, behalve de middelste plaats op de tweede rij – oncomfortabel voor een volwassene.

Met 2800 kg is de wagen zeer zwaar en niet te onderschatten als een potentieel gevaar op de weg. Dit lijkt niet meteen op te vallen totdat je de regeneratie uitzet; de auto blijft dan ongelooflijk lang doorbollen.

Wat betreft het verbruik, is het belangrijk op te merken dat dit sterk afhankelijk is van de seizoenen. In de zomer haal ik een efficiënt verbruik van ongeveer 23 kWh per 100 km, maar in de winter, vooral met winterbanden, stijgt dit tot net boven de 30 kWh per 100 km. Dit resulteert in een maximaal bereik van ongeveer 400 km in de winter, ten opzichte van 600km in de zomer. Ik heb begrepen dat de batterij 10x sneller verslijt als deze stilstaat met een lading onder 20% of boven 80%. Dus als je lager gaat moet je direct opladen bij aankomst, of als je hoger oplaadt, moet dit direct voor het vertrek zijn. Via de app kan je dit opladen wel regelen als je je uur van (verwacht) vertrek ingeeft. De veilige range tussen 20-80% komt overeen met een bereik van 240km. ’s Morgens is mijn wagen standaard altijd tot 80% opgeladen, tenzij ik echt meer range nodig heb. Dus rijden met een batterij vereist wel enige planning.

Een minpunt is de "self-driving" functie. Lane assist en adaptieve distance control werken prima. Navigatie maakt geregeld vreemde routes. Snelheidsherkenning gaat bij elke rit wel ergens in de fout, wat uiterst vervelend is omdat je toch zelf moet blijven opletten - de auto past zijn snelheid immers zelf aan. De wagen remt soms ook plotseling hard omdat deze gevaar denkt te zien, dit is altijd wat verschieten is. Dit is enkel op de kleinere wagen en kruispunten – niet op autostrades ;-).
Android Auto / Carplay met Waze zijn de betere alternatieven voor route/toegelaten snelheid en werken prima op het grote scherm. Dus al die snufjes van Mercedes ga ik na de eerste gratis periode niet langer afnemen als (duur) abonnement.

Daarnaast erger ik me aan de gordels op de tweede zitrij die onvoldoende aanspannen en vaak loshangen bij het uitstappen, wat bij het dichtdoen van de deur door de kinderen een gekletter geeft en al tot deukjes heeft geleid aan beide binnenkanten van de deur. Ook de instap naar de derde zitrij via de knop om de tweede zitrij naar voren te schuiven, levert ongemakken op. Deze zetel komt nooit echt goed recht terug, waardoor ik elke keer dat de derde rij wordt gebruikt, moet klooien om de zetels weer goed te krijgen zowel aan de knopjes in de linkerdeur als aan de knopjes in de rechterdeur.

De digital light geeft super helder licht, maar de features zoals projectie op de weg enzo is moeilijk zichtbaar. Ik heb wel eens gezien bij mij dat deze lichten ’s nachts een lichtcircel rond een persoon (rechtvoor aan de zijkant van rijbaan) trok om duidelijk te maken dat er iemand aan de kant van de weg liep. Dit was echt indrukwekkend! Helaas, lijkt dit niet meer te werken. Ik heb er het raden naar waarom. Wel zijn er software updates geweest, waarbij je helemaal niet weet wat de update exact bijbrengt. Van echte release notes hebben ze bij Mercedes precies nog niet gehoord. Je krijgt meestal één zin als beschrijving.

Ik wou ook nog iets meegeven rond data privacy. De wagens geven veel informatie door aan de fabribanten. De privacy policy beschrijft dit. Bij Mercedes zijn dit echte boeken waar je uiteindelijk niet begrijpt wat ze bedoelen. Op 6 maanden tijd heb ik al meerdere keren een nieuwe versie ontvangen. Dit is bijna een fulltime job. Bij uitoefening van mijn recht op inzage, heb ik na 4 maanden een antwoord gekregen. De enige informatie die ze bijhouden (afgezien van uw commerciële gegevens) is de laatste locatie van het voertuig. Dit lijkt me dus wel heel fair naar data collectie.

Conclusie : De EQS is een uiterst comfortabele wagen, het technologie systeem is niet top. Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Zou ik deze opnieuw kopen? Misschien. Maar het zou ook een 7 zitter van een Koreaans merk kunnen zijn met een betere prijs/kwaliteit verhouding.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.