Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business Solution (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQC 400 4MATIC Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Een onverwachte keuze
En dan komt er ineens een mailtje van Arval; gezien het veranderende rijgedrag, stellen we u in staat dit jaar een keuze te maken voor elektrisch rijden.
Eigenlijk had ik nog een half jaar mogen rijden in mijn 2.0TDI VW Tiguan Allspace Highline business R. Echt geen straf! Maar doordat ik nu al een half jaar thuiswerk, ja thuis en niet vanuit huis, dus bijna geen kilometers meer maak, kan ik nog gebruik maken van de gunstige bijtellingsregeling in 2020 voor 100% elektrisch rijden.
Dat was even een shock!
De afgelopen 20 jaar heb ik heerlijk 60 - 70.000 km per jaar gedieseld en dan nu ineens 100% elektrisch. Ik heb altijd gezegd dat ik dat pas zou doen als ik in de winter 500km actieradius zou hebben, maar dat is nog niet beschikbaar, dus bij mijn woord houden en deze kans laten schieten???
Toch maar op onderzoek uit gegaan;
BMW iX3...pas in 2021
Audi Etron....die had ik al een keer geleend van een collega; prachtig!
Tesla...mij niet bellen (daar ben ik te veel autoliefhebber voor en minder techniek freak) Kwaliteit is bij erg belangrijk en daar laat Tesla het afweten.
VW ID3 of 4...te klein en best wat kinderziektes
Mercedes EQC...nog nooit MB gereden, toch eens kijken.
IPace...mooie auto en veel ruimte, maar het laden?
Dus het boodschappenlijstje was:
Audi E-tron 55 Sportback
Jaguar I-Pace
Mercedes EQC
Als opties staan bij mij altijd de volgende punten:
- sportstoel met verlengde zitting
- adaptieve cruise control (als je dat hebt gehad, nooit meer zonder)
Bij Audi werd ik alles behalve hartelijk ontvangen; ik moest snel zijn want eind van het jaar gaat het altijd hard met de voorraad. Ik kreeg de nieuwe E-tron Sportback van 100k probleemloos en mee voor een proefrit. Prachtige auto en heel netjes afgewerkt. Echt een Audi, maar komt met mijn wensen op 89k.
Auto ingeleverd en nooit meer iets van de dealer gehoord..hij ook niet van mij.
De Jaguar I-Pace is de afgelopen jaren hard gegaan door de gunstige bijtelling. Collega's hadden er snel eentje besteld zonder ooit te kijken naar voor- en nadelen. Ik wist dus dat het laden een probleem was. Ja inderdaad was, want net nu komen ze met 3-fasen laden. Echter met de opties die ik wilde moest ik naar een vrij uitgebreide uitvoering en dat paste niet meer binnen het lease budget. Deze dealer was wel netjes en beleefd en belde zelfs de offerte nog na. Pas na 3 weken, maar oke.
Toen bij de Mercedes dealer in de buurt naar binnen gestapt. Nog nooit geweest alhoewel mijn zoontje al vaker had gezeurd om een AMG ;-)
Een zeer nette jongeman stond me te woord en had de auto zoals afgesproken klaar staan voor een proefrit.
Uiteraard wilde hij nog e.e.a. uitleggen en liep mee naar de laadpaal. Ja even wennen; eerst loskoppelen en dan pas instappen. Direct zie je in de auto dat het een Mercedes is en deze is nog eens extra bijzonder omdat ze het eerste 100% elektrische model wat bijzondere dingen meegeven; ander luchtrooster (koper) en dashboard met een soort surfpak kunststof. Verder lijkt allemaal op de GLC omdat hij op dezelfde productielijn wordt gemaakt.
De paarse ambiance verlichting is shocking dus ik vraag de verkoper of er andere kleurtjes mogelijk zijn. Hij vraagt me wat ik zou willen en ik zeg blauw. Hij zegt;"Hey Mercedes, zet de verlichting op blauw". Pats; alles blauw. Ik ben eigelijk al verkocht ;-)
Een proefritje van een uur leert me dat het eigelijk helemaal niet zoveel verschil als je elektrisch rijdt. Wel lekker stil en direct 400PK ter beschikking is ook wel een luxe. De afwerking in de auto is subliem en de wegligging is erg comfortabel. Ik geniet van de techniek als je opties als dynamische cruise control aanzet, houdt de EQC ook rekening met de weg zoals afritten en bochten. Een keer knipperen en de auto stuurt zelfstandig naar de andere rijbaan. Ik doe het dakje open en de keuze is gemaakt.
Oja, wat kost die eigenlijk?
De verkoopcijfers voor de EQC lopen hopeloos achter dus de business solution uitvoering die al ram vol zit met opties, komt nu met een gratis corporate pakket van €3000 (metallic lak, alarm en hulpsystemen) en een laadpaal. Helaas doet de lease maatschappij zaken met NewMotion, dus krijg ik i.p.v. de paal een extra korting van € 1750 (ex BTW). Keur ik ook goed.
De totale offerte komt op 76k:
- EQC business solution
- Corporate pakket (€ 0,-)
- Beige Artico kunstleer (€ 726)
- Schuifdak (€ 1271)
- Automatische trekhaak (€ 1162)
- Apple Carplay (€ 424)
Dat laatste had ik eigenlijk wel standaard verwacht aangezien het entertainment systeem (MBUX) echt state of the art is.
In december staat de EQC voor de deur en zal ik meer kunnen zeggen over het rijden en het verbruik, dus dan weer een update.
De eerste 2000km op de teller
- 2.002 km
Na een perfecte aflevering, rijd ik inmiddels 3 weken in de EQC.
Wat een beleving!
De kwaliteit is geweldig en rijgedrag is zo anders dan diesel. De trekkracht van een diesel is natuurlijk al beter dan van een benzine, maar met 760Nm weet je echt niet wat je meemaakt. Ik vergelijk het maar met een achtbaan. In ieder geval voel ik me als een kind zo blij ;-)
Ik verwacht wel dat het trappen op het pedaal minder gaat worden en ik me meer zal gaan toeleggen op zoveel mogelijk kilometers uit de batterij te halen. Op dit moment is dat 330km en dat valt dus niet tegen.
Afgelopen weekend hebben we de eerste "internationale" rit gemaakt door Belgie en toen heb ik wat meer op het verbruik gelet (ECO stand en D-auto). Je ziet dan al snel de 22,5kwu/100km aangetikt worden. Ik zie me komend voorjaar echt wel die 400km op een batterij halen.
Verder is het rijgedrag fantastisch. Als je toegestane snelheid aanhoudt dan pakt de auto de drempels prima. Op de snelweg lijkt het wel een zwevend tapijt. Heerlijk rijden met de adaptieve cruise control aan en achterover leunend in de perfecte sportstoel. Met deze temperaturen is de stoelverwarming ook heerlijk in combinatie met een verwarming die ik wat lager heb staan.
Wat er allemaal kan met de MBUX is te veel om in 3 weken te testen maar de basis dingen heb je snel uitgevonden. De navigatie werkt erg makkelijk en dat alles spraakgestuurd kan, maakt het touchscreen overbodig. De track pad en knoppen op het stuur gebruik ik ook maar weinig. Wel is het makkelijk switchen naar de navigatie met de knop op het dashboard. Ook is fijn dat nadat je de Siri hebt gebruikt voor AppleCar, dan navigatie weer terugkomt in het scherm. Dat was bij mijn vorige auto niet.
Ik blijf nog wel tobben met de wallbox van NewMotion. Die laadt maar met 5,5kw terwijl de EQC 7,4kw kan hebben. Ik ben benieuwd of ze dat binnenkort gaan oplossen.
Over een paar 1000 km meer...
De 40,000km gepasseerd
- 41.235 km
De update van de review heeft iets langer geduurd dan gedacht ;-)
Inmiddels is de NewMotion wall box aangepast en laadt deze met 7,2kw. Had er mee te maken dat de aansluiting van het twee fasen laadsysteem van de auto op een bepaalde volgorde moest op de 3 fasen van de meterkast of zoiets.
Het laden is dus in de praktijk geen probleem. Onderweg laad ik eigenlijk niet behalve als er een gunstige parkeerplek is in de garage of het centrum van de stad. Snelladen is maar zelden nodig of met vakanties. Deze zomer zijn we met de EQC naar Italië geweest en van Ionity naar Ionity gereden wat erg goed is bevallen. Elke 200 tot 250 km gestopt en vervolgens na 15 of 30 minuten weer verder. In totaal zijn we 1 keer meer gestopt dan de ritten met een ICE, maar we zijn wel veel relaxter op de plek van bestemming aangekomen. In de Zwitserse en Italiaanse bergen is het verbruik verbluffend want het regenereren bergaf zorgt voor een enorme toename van de actieradius. Die kwam op een gegeven moment op 475km.
Normaal ligt de actieradius 's winters rond de 300km en zomers rond de 400km dus dat is voor het dagelijks gebruik prima. We proberen 's winters wel altijd voor te warmen al is dat maar voor het extra comfort om in een warme auto te stappen. Zomers doen we dat met koelen en zoveel mogelijk met het dak open rijden. Dat laatste is wel even wennen want met het dak dicht is de auto enorm stil.
Verder hebben we geen problemen of storingen gehad aan de EQC. Tot nu toe 1 servicebeurt laten doen ivm met een paar software update aan de luchtvering achter en de stuurinrichting.
Nu dat onze dochter haar rijbewijs heeft, ben ik 1 keer achterin gaan zitten met 3 volwassen op de achterbank. dat is iets minder. Je merkt dat auto smal is achterin. Dus zeker geen aanrader voor lange stukken. Hoofdruimte en beenruimte zijn prima dus met 3 kinderen is het geen probleem.
Op naar meer genieten in de EQC...
En zo ben je ineens >100K km verder
- 160.000 km
Grote stappen snel thuis ;-)
Maar weer eens een review toevoegen want inmiddels ben ik meer dan 100.000km verder en gaat het laatste jaar in van het lease contract.
De EQC blijft een zeer comfortabele auto en het verbruik is redelijk (23Kwh gemiddeld door het jaar heen). In de praktijk lijkt de accu zich goed te houden want ik hou een bereik van 300km in de winter en 400km zomers (beide bij 100km/uur).
Uiteraard is er wel het een en ander gebeurd in de afgelopen jaren:
De communicatie module is vervangen en omdat er toen een chip te kort was, mocht ik 3 maanden in een E220D Station rijden. Ook geen straf.
Ook is in de winter de compressor van de luchtvering achter kapot gegaan. Lijkt een euvel van de EQC want de winter stonden er tientallen bij de garages door de BeNeLux.
Er brand sinds begin dit jaar een airbaglampje van de linker window airbag. krijgt de garage niet opgelost en ze komen er op terug...........
Verder zijn de servicebeurten uitgevoerd zonder noemenswaardigheden.
Bandenslijtage is wel vors maar wat wil je met >400Pk en 2500kg op de wielen.
Blijft een mooie tijdloze auto om te zien en te berijden. Ik ben er nogsteeds erg content mee en ga me nu oriënteren op de opvolger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business Solution AMG 80 kWh | Schuif/kanteldak | 360 graden camera | Keyless | Memory | Multibeam LED | 20" lichtmetalen velgen |
- 2020
- 68.490 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG line Business Solution
- 2021
- 98.717 km

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG Line, schuifdak, tr.haak, 21", stl.ventilatie, carbon, memory, 360 camera, HUD, keyless, privacy, dealeroh
- 2022
- 47.660 km