Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde (2005) #2

autoreview

Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde (2005)

Signalement

UitvoeringE 320 CDI Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst540.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

8 jaar en 330.000km verder

  • 460.000 km

Sinds februari 2010 rijd ik met een Mercedes-Benz W211 E320CDI met de 6-cylinder lijnmotor en de vijftrapsautomaat uit mei 2005 met daarbij de volgende specifieke kenmerken:

- Het is een van de laatste met L6/A5 configuratie - enkele weken later stapte men over naar de V6/A7.
- De uitvoering is vrij luxe met de Avantgarde lijn, lederen bekleding, 4 zone airconditioning, Comand, inklapbare trekhaak, etc.
- Ik heb de auto in februari 2010, na proefrijden met een aantal auto's uit de E-klasse, als Steroccasion gekocht met 133.000km op de teller. De onderhoudsstaat van deze auto was naar mijn waarneming de beste van de exemplaren die ik destijds onder de €30.000 te koop heb zien staan.
- Sinds de aankoop is de auto altijd in onderhoud geweest bij de officiële Mercedes-Benz dealer en is het onderhoud uitgevoerd conform het advies van de dealer. Er is dus niet bezuinigd. Onderhoudskosten excl. banden bedroegen gedurende de 330.000km die ik met de auto gereden heb ongeveer €0,07 per kilometer. Daarmee ligt dit ietsje boven de €0,06 die men volgens ANWB kan verwachten bij een nieuwe Golf Diesel.
- Eerder dit jaar heb ik de auto van de onderzijde kunnen bekijken toen deze op een brug stond voor het wisselen van banden. Hierbij viel mij op dat er geen roest te zien is en de originele uitlaat er nog haast als nieuw uitziet. Ook de carrosserie is voorzover ik kan beoordelen roestvrij.
- De auto heeft inmiddels enkele gebruikssporen zoals steenslag en enkele krassen. Eens in de paar jaar ga ik met een lakstift alle nieuwe lakschade te lijf teneinde roest te voorkomen. Voorts worden de koplampen enigszins dof - ik ga er waarschijnlijk niet aan ontkomen om deze een keer te polijsten.
- Het verbruik is afhankelijk van het gebruik. Zelf gebruik ik de auto met name voor woon/werkverkeer waarbij de enkele reis zo'n 65km bedraagt. Als er geen file is en ik mij aan de maximum snelheid houd ligt het verbruik onder de 6l/100km. Het 'slechtste' verbruik heb ik gehaald toen ik eens binnen 5 uur uit München naar huis ben gereden - toen bedroeg het verbruik 8,5l/100km. Normaal gesproken ligt het verbruik iets boven de 6l/100km en ga ik op het gemak kijken naar een tankstation als ik 1.100km op een (80l) tank gereden heb.

Vorige week heeft de auto de 460.000km gehaald direct nadat hij teruggebracht was van een beurt. Een mooi moment om de levensloop eens op een rijtje te zetten.

Allereerst valt op dat de auto nog altijd ontzettend comfortabel rijdt en er geen rammels of kraakjes zijn. In de afgelopen jaren heb ik enkele keren met een nieuwe C-klasse W205 gereden (o.a. langere rit naar een skioord) en dan ben ik iedere keer weer blij als ik in mijn 'oude' W211 stap. De ruimte, zitpositie en rechtuitstabiliteit zijn eenvoudigweg beter en de geluidsbeleving voelt voor mij beter aan.

Ook bij wat sportiever rijgedrag valt de auto niet tegen: 250km/u op de teller is mogelijk gebleken en een acceleratie van 0-100 binnen 8 seconden is nog altijd vlot. Wel voel je dat de auto met name gemaakt is voor het comfortabel en in alle rust maken van veel kilometers.

Dat is dan ook waarvoor ik hem gebruik. Daarbij komt de motor in Nederland zelden boven de 2.000tpm, gewoon omdat het koppel van 500Nm bij 1.800tpm voldoende is om met het verkeer mee te komen. Uiteraard helpt dit om de slijtage aan de auto te beperken.

Conclusie is dat ik nog steeds blij ben met de aankoop van deze auto en dat ik er nog altijd met plezier in rijd. De gebruikskosten blijven op een acceptabel niveau en van afschrijving is nauwelijks nog sprake. Doelstelling is om dat nog jaren zo vol te houden. Hopelijk laat de techniek dat toe!

Overwegingen bij aanschaf

  • 133.000 km

In februari 2010 ben ik na een aantal proefritten en veel wikken en wegen overgegaan tot de aankoop van de Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde. Andere opties die ik heb overwogen waren de C-klasse, de Audi A4 en A6 en de BMW 3 en 5 serie, en 'lichtere' versies van de E-klasse, alle van ongeveer 4 jaar oud met 100.000-140.000km op de teller.

Overwegingen om voor het E-segment met een wat zwaardere motor te gaan waren:

- Het verschil in (tweedehands) aanschafprijs, wegenbelasting, brandstofverbruik en te verwachten onderhoudskosten tussen het D- en E-segment vond ik te klein om voor een auto uit het D-segment te kiezen. Vaak worden dezelfde motoren en versnellingsbakken gebruikt - onderdelen die de onderhoudskosten in belangrijke mate bepalen.
- Een zwaardere motor hoeft minder zwaar belast te worden hetgeen naar mijn verwachting de levensduur verlengt. Bij rustig rijgedrag viel het extra brandstofverbruik naar mijn verwachting mee. Voorts hoeft men bij aanschaf van een occasion relatief weinig extra te betalen voor zo'n stevige motor.

De keuze om voor de Mercedes-Benz te gaan was na enkele proefritten makkelijk:

- De 5-series waarmee ik proefgereden heb gaven behoorlijk wat foutmeldingen. Dat gaf mij geen vertrouwen. Dat gevoel werd versterkt door kennissen die veel (dure) problemen met de motoren van hun BMWs hebben gehad.
- De A6 wordt gebouwd met veel VW onderdelen, die ik kwalitatief toch minder hoog inschat dan die van Mercedes-Benz. Voorts kun je een A6 met stevige motor enkel krijgen met Quattro, hetgeen leidt tot hoger verbruik en naar verwachting hogere onderhoudskosten door de complexiteit van de aandrijving.
- De E-klasse heeft bij taxichauffeurs een uitstekende reputatie en je zag ook toen al W211s met meer dan een half miljoen kilometers op de teller. Voorts vind ik het comfort op een hoger niveau liggen dan bij de concurrentie.

Idee was om een goed exemplaar te kopen om daar lang mee te doen. Ik heb met een aantal exemplaren proefritten gemaakt en geconcludeerd dat een Steroccasion mij het meeste vertrouwen gaf tegen een acceptabele meerprijs. Aan de alternatieven bij de niet-merkdealer zat toch vaak iets, zoals gespoten carrosseriedelen bij een 'schadevrije' auto en dergelijke.

De gekochte auto kwam met uitgebreide garantie en zag er strak uit. Uit de beperkte kleine beschadigingen (steenslag e.d.) bleek naar mijn mening overtuigend dat de auto niet overgespoten was. Uiteraard was de kilometerstand volgens NAP logisch.

Hierbij wil ik wel opmerken dat ik bij een dergelijke aankoop zou aanraden om ervoor te zorgen dat je een tegenvaller van een paar duizend Euro kunt dragen. Ik heb er uiteindelijk met deze auto een paar gehad - er is niet vaak iets mis mee, maar als dat dan een keer zo is dan kost reparatie beduidend meer dan bij een modale auto.

Inmiddels weer 10k km verder

  • 470.000 km

Inmiddels weer 10.000km gereden met de W211. Hieronder een heerlijke vakantie waarin we 2.000km gereden hebben, onder andere in Duitsland. De 200km/u doet de auto nog altijd moeiteloos.

Wel viel mij op dat de koude lucht van de airconditioning niet goed verdeeld wordt over de 4 zones. Inmiddels diagnose laten stellen, waarbij bleek dat de kachelkraan defect is. Deze wordt binnenkort vervangen. Vervelend dat dit juist bij dit weer optreedt.

Verder valt mij op dat het verbruik van de auto in deze periode van het jaar lager ligt dan gemiddeld, dit zal deels door verminderde files en deels door het warme weer komen, zodat de motor sneller op temperatuur is. Het verbruik over de laatste tank was 71l op 1.260km.

Al met al nog altijd on track om in ieder geval de 500.000km te halen tegen alleszins aanvaardbare onderhoudskosten...

480,000 kilometer

  • 480.000 km

Een korte update. Inmiddels heeft de auto 480.000km gereden. Bij 479.000km heeft de auto een beurt gehad waarbij geen bijzonderheden geconstateerd zijn. Ongeveer €0,02/km aan onderhoudskosten over de afgelopen 20.000km. Still going strong dus...

500,000km gehaald!

  • 501.000 km

Inmiddels de 500.000km gehaald met de auto! De laatste beurt bij 495.000km gehad met als bijzonderheden: nieuwe remblokjes en nieuwe koelvloeistof. Die koelvloeistof moet namelijk iedere 250.000km vervangen worden. Kortom, wederom geen bijzonderheden...

Turbo kapot

  • 514.000 km

Op 5 november zou de auto een beurt en APK krijgen. In tegenstelling tot de vorige keren en mijn algehele ervaringen met deze auto was ik nu goed aan de beurt: de turbo was kapot. Gegeven de leeftijd en kilometerstand was het de vraag of ik deze zou laten vervangen of dat ik de auto zou vervangen door een andere.

Omdat de auto nog altijd goed voldoet voor het gebruik, goed onderhouden is en er nog altijd netjes uitziet heb ik besloten om deze te repareren. Ik heb deze keer enkele offertes naast de offerte van de officiële dealer gelegd. Hoewel de officiële dealer duurder was heb ik toch besloten om de reparatie daar uit te laten voeren. Dit omdat ik hier uiteindelijk toch het meeste vertrouwen in heb en hoop daarmee weer een tijd zonder al te hoge kosten vooruit te kunnen.

Tijdens de reparatie die ongeveer een week duurde heb ik als vervangende auto een nieuwe A160 van EUR 42k meegekregen en dan ga je toch vergelijken. Hieronder mijn observaties m.b.t. de nieuwe A t.o.v. de oude E:

+ het MBUX biedt veel meer mogelijkheden dan de interface in mijn auto;
+ digitale radio vind ik echt wat toevoegen;
+ de automaat schakelt veel sneller;
+ de LED koplampen geven beter licht dan mijn xenon koplampen;
- wát een geld voor deze auto;
- minder rust in de auto door allerlei meldingen en feedback van MBUX;
- de sneller schakelende automaat is noodzaak want koppel is (véél) lager;
- meer schakelen en toeren leidt tot minder rust;
- zitcomfort is aanmerkelijk slechter;
- veercomfort is aanmerkelijk slechter;
- geluidsniveau is slechter;
- verbruik in l/km is ongeveer gelijk maar dan wel met (duurdere) benzine;
- isolatie is slechter (ik bleef het koud hebben in de A);
- men geeft minder ruimte op de weg.

Al met al ben ik blij mijn eigen auto weer terug te hebben. Ik hoop er nog lang mee te kunnen blijven rijden; hopelijk ook zonder dit soort dure reparaties...

Hoger verbruik en minder motorgeluid met nieuwe tu

  • 520.000 km

Sinds de vervanging van de turbo vorig jaar verbruikt de auto wat meer brandstof. Nu zo'n 6,4-6,5l per 100km i.p.v. de 6,1-6,2 van voorheen. Daarnaast meen ik ook minder motorgeluid te horen.

Verder rijdt de auto nog altijd goed.

Plotseling hoge reparatiekosten

  • 540.000 km

In de afgelopen paar jaar heb ik weinig gereden i.v.m. corona en andere zaken.

In juni dit jaar stopte de airconditioning te werken. Probleem bleek een kapotte condensor te zijn. In combinatie met een grote beurt kostte dit zo'n €1.600.

Drie dagen nadat ik de auto weer opgehaald had ben ik gestrand langs de snelweg. Probleem bleek een lekke leiding tussen versnellingsbak en radiator. Die leiding kreeg men niet goed los van de radiator, dus is ook de radiator vervangen. Een kostbare ingreep: €2.600. Deze kosten overstijgen waarschijnlijk de dagwaarde van de auto. Saillant detail is dat het nagenoeg onmogelijk was om dealer Hedin te bereiken over het tijdstip waarop de auto klaar zou zijn en wat de kosten nou zouden zijn. En dit nadat ik in totaal 4(!) uur bezig ben geweest om via Mercedes Mobilo Life aan vervangend vervoer te komen. Hierover heb ik mijn ongenoegen geuit en de importeur heeft mij een excuusbrief gestuurd. Met dank aan Mercedes-Benz Van Driel in Liempde een keurige afhandeling van een niet zo keurig verlopen proces.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.