Mercedes-Benz E 320 Avantgarde Combi (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 83.500 km |
KM-stand laatst | 263.000 km |
Einde van een tijdperk
- 263.000 km
Mijn e-klasse is ter ziele na vijf jaren er met plezier in gereden te hebben. Eerst als auto van de zaak bij mijn werkgever (waarbij hij steevast Clio's en Polo's versloeg als goedkoopste auto; incl. brandstof!), en daarna heb ik hem als ZZP-er overgenomen. Het was de ideale youngtimer: extreem comfortabel, nog steeds een goede uitstraling en een zoemende V6 voorin.
Ik heb er kort na aanschaf een Prins gastank in laten plaatsen met een zeer grote tank (80L) die volledig onder de vloer van de kofferruimte is ingebouwd. Dat betekent tanken voor €60 en dan 560km rijden! Ondanks de haat van Mercedes lieden tegen rijden op gas was ik er zeer tevreden over.
Ook heb ik er een Android head-unit in geplaatst die gekoppeld is aan de bestaande Harman Kardon versterker. Werkt prima, alleen was de DAB-ontvangst via de plakantenne beroerd. Ook is de geluidskwaliteit natuurlijk niet vergelijkbaar met die van de originele unit. Extreem fijn was wel de beschikbaarheid van Google Maps op een groot scherm en de achteruitrijcamera.
Als caravantrekker (1350kg) in de bergen is de E320 matig. Hij moet duidelijk hard werken om heuvels op te komen, ook lange stijgende stukken op de autobahn. Wel ligt de boel natuurlijk zeer stabiel op de weg.
Ik ben twee maal gestrand in de afgelopen vijf jaar, beide keren met een kapotte brandstofpomp als oorzaak. De eerste keer snel na aanschaf. Meer mensen klagen over de levensduur van het ding. Vervangen is duur.
Overig onderhoud bij de Mercedes specialist viel me erg mee. Kapot gingen o.a. de compressor van de luchtvering (€300) en af en toe een onderdeel van de wielophanging. Maar de zwanenzang was dat de SBC-pomp begon te klagen. Dat is de pomp die de brake-by-wire kracht levert. Als die stuk gaat, heb je geen remmen. En het ding besluit in aanloop naar permanente sterfte soms alvast af en toe het gewoon niet te doen. Zo reed ik op een rotonde en wilde ik eraf. Ik moest remmen voor een fietser, maar ik kreeg rode lampen en piepers te horen plus geen rem. Gelukkig kon ik snel reageren en nog een jubelrondje doen... Na herstart van de auto deed alles het weer. Maar dat wil je natuurlijk niet. Uitlezen bij de specialist leverde op dat de levensduur van de pomp bereikt was, en vervangen zou moeten worden. De kosten hiervan zouden zeker €2500 bedragen. Revisie kon wellicht ook, maar wordt afgeraden.
Ik heb lang nagedacht of ik de reparatie nog zou doen, want het is een heerlijke auto. Maar een auto die tijdens het remmen spontaan kan verzinnen om dat maar niet te doen geeft mij geen vertrouwen. Vandaar dat ik (met de eerlijke vermelding dat de pomp kapot is) de auto heb verkocht aan een handelaar. Ik weet niet of de pomp vervangen is, maar er wordt niets over vermeld in de advertentie...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 320 CDI Avantgarde XENON/NAVI/PDC/CLIMA/CRUISE
- 2005
- 311.961 km

Mercedes-Benz E-klasse Combi 320 255 pk Avantgarde / 7-Zitter/ Xenon/ Leder/ Sport-Stoelen/Stoel.Verw/ Harman&Kardon/ Trekhaak/ 16'' LMV
- 2004
- 253.210 km

Mercedes-Benz E-klasse 240 Elegance/Youngtimer/Schuifdak/Automaat
- 2004
- 197.231 km