Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Elegance (1997) #5

autoreview

Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Elegance (1997)

Signalement

UitvoeringE 290 Turbo Diesel Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hoewel de auto al een tijd niet meer in ons bezit is (vanaf 3-2005 tot 9-2006) verdient ie toch een review...

We zijn geemigreerd naar de voormalige DDR en hebben daar een melkveebedrijf gekocht in 2005. En er moest een goede, betrouwbare en vooral veilige auto hebben voor de ritten naar Nederland en de vakanties. Want de Vectra liep echt op zijn eind, dit omdat een klep verbrand was en de auto ook alweer 300000 km gelopen had...

Maar goed, een Duitse auto moest het weer worden. Wat is dan beter om dan gelijk een droom te verwezenlijken in de vorm van een Mercedes...
Zo gezegd zo gedaan. Het aanbod is groot hier in Duitsland en de prijzen zijn gunstig. Zo vonden we een E 290TD Elegance aut. uit 1997 met nog geen 125 dznd op de klok bij Hamburg. Auto was particulier en het was een zogenaamde ’’Rentner-Wagen’’
Voor 7000 € de auto gekocht met 4x nw. winterbanden en naar huis getuft. Wat een heerlijke ervaring was dat zeg! Krachtig op de Autobahn en rustig op de binnenwegen...
Hoewel 129PK niet veel is voor 1650 kg auto kwam je zelden iets te kort. Tenzij je constant 200 rijdt. Dan merk je dat de fut er wel uit is.
Wat ik vooral indrukwekkend vond is dat de automaat (5-traps) ongemerkt schakelde en het verbruik erg goed was. Zelfs toen ik vanuit hier naar Nederland ben gereden (750km in 5 uur tijd) met waar mogelijk de topsnelheid (215km/h) en op een verbruik uitkwam van 1 op 12,8... Dat doet een TDI geloof ik niet veel beter...
Alleen tijdens de vakantie naar het Comomeer in Italie merkte je dat de auto toch iets te groot en niet zo wendbaar is in de bergen. Ben de files voor de Gotthard omzeild en over pas gereden maar echt fijn vond ie dat niet. Helemaal de terugreis over de Stelviopas (2700m) had de automaat het toch best lastig met schakelen en ja, dan merk je dat 129 pk en 300Nm niet overhoudt... Het is dan ook de hoogste pas van Italie...

De auto hebben we ingeruild op een Opel Zafira 2.2 DTI omdat de MB vaak weigerde aan te slaan. Na een aantal garages bezocht te hebben het euvel niet kunnen vinden. Totdat ik mijn neef die werkzaam is bij Van Kooy in Zeist (nadat de auto was verkocht natuurlijk) in Nederland het probleem voorlegde en me wist te vertellen dat de batterijen in de AB van de Cv op waren. Dan schijnt de auto op de startblokkering te gaan omdat het signaal wat aankomt veel te zwak is....
Eeuwig zonde... helemaal omdat we met de Zafira alle pech van de wereld hebben gehad geloof ik (andere review) En daar dan ook slechts 9 maanden mee gereden hebben.
Nu rijden we -tot volle tevredenheid overigens- in een Ford Mondeo station TDCI uit 2003 met 115 PK.

PROBLEMEN

Bij aankoop bleek dat de auto het niet gewend was afstanden te maken waardoor er veel kleine dingen naar voren kwamen...
- uitlaatrubber
- hitteschildjes in uitlaat
- ABS unit (1800€)
- Accu werd tijdens vakantierit onderweg te heet (zit onder de achterbank en gaf dit aan op de boordcomputer)
- De kat zat op een gegeven moment verstopt waardoor de auto niet harder liep als 110 km/h en het luchtfilterhuis overdruk kreeg en uit elkaar spatte... daardoor ook de rechterkoplamp compleet zwart van binnen door de roet. Volgens Wensink in H’wijk een veel voorkomend probleem.
Na een dag wachten (!!) eindelijk weer op weg naar huis in Dld en 825€ lichter...
- het probleem dat de auto niet wilde aanslaan (zie hierboven)

Het lijkt veel maar er werd veel met de auto gereden en niet altijd even zachtjes... Toch wegen de kosten niet op tegen het fijne en veilige gevoel dat de auto gaf tijdens elke rit...

Mercedes Benz E 290 TD Elegance aut. bedankt voor de fijne en vooral veilige kilometers!!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.