Mercedes-Benz E 240 Elegance (2003)

autoreview

Mercedes-Benz E 240 Elegance (2003)

Signalement

UitvoeringE 240 Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst122.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes e240 elegance w211

  • 122.000 km

Vier jaar geleden kocht ik mijn e240. Ik ruilde mijn clk 320 cabrio erop in. Ik wilde de cabrio wegdoen voor een 4-deurs benz omdat wij prive met een eigen auto wilde gaan rijden. De bijtelling van mijn audi a6 (2.7 tdi uit 2006) van de zaak werd me te hoog. Een prive auto had bovendien als voordeel dat ik een kleine sportieve auto kon gaan rijden op de zaak. Ik koos in 2009 voor een BMW 325d coupe, een heerlijke auto.

Ik heb de afgelopen 4 jaar ruim 65.000 km gereden met de mercedes en ik heb de volgende mankementen / slijtage gehad:

- kapotte accu bij 60.000 km (garantie);
- kapotte kachelklep bij ca 75.000 km;
- lampglas mistlamp rechtsvoor bij 120.000 km;
- remschijven voor bij 120.000;
- versleten fusee-kogel links voor bij 120.000 km.

Het onderhoud geeft de auto zelf aan en de kleine beurten kosten me zo'n 250 a 300 euro. Hij heeft er wel veel nodig (elke 20.000 km en onafhankelijk van de wijze van gebruik). Bij de audi en de bmw hoefde je pas bij ca. 35.000 km naar de garage. Bij 100.000 km heb ik een grote beurt laten geven. Die kostte me 1.300 euro zonder dat er ook maar iets kapot was. Gewoon een kwestie van het vervangen van dure long-life onderdelen volgens de garage (12 bougies vervangen - de e240 heeft er twee per cilinder - kost dan bijvoorbeeld zo maar 350 euro ex btw!).

Net weer een beurt laten doen, gek genoeg weer een grote. En weer 1.300 piek omdat nu de remschijven erbij zaten. Een paar weken daarna begon de auto linksvoor te rammelen om slechte wegen en bleek de fuseekogel de boosdoener. Gelijk ook maar de stabilisatorstangrubbers vervangen want die zouden ook kunnen gaan rammelen. Weer 280 piek. Ik ben inmiddels voor mezelf begonnen en rijd nu veel meer met de mercedes (geen auto van de zaak meer), dus ik wil dit soort rekeningen liever even niet hebben. Maar ja, hopelijk ben ik nu weer een tijdje vrij van kosten.

De auto rijdt fantastisch. De motor heeft een mooi v6 geluid en is stil. Wel vind ik dat hij meer toeren maakt dan de clk 320 die ik had. Bij 120 loopt hij zo'n 3000 rpm en bij de 320 lag dat in mijn herinnering zo rond de 2500 rpm. Het verbruik is gemiddeld 1 op 8 a 9. Op de snelweg (ik rijd altijd tegen de 130) ligt het rond de 1 op 11. Je hoort vaak dat een 320 minder verbruikt, maar ik ben daar niet zo zeker van. Mijn oude 320 clk verbruikte in ieder geval nog meer dan de e240 (zo rond de 1 op 7).
De auto is merkbaar trager dan de 320 maar het comfortabele karakter zet je wel op het verkeerde been. Als je wilt knal je toch in 8 seconden naar 100 en als je een keer je buurman zoek wilt rijden bij het stoplicht dan lukt dat eigenlijk altijd. In Duitsland top ik tijdens de vakantie altijd wel een keer 220 of 230 op de teller. Harder kan wel, maar het comfortonderstel is daarvoor toch een beetje te week. De avantgarde uitvoering zal dat merkbaar beter doen.

De auto is erg comfortabel, ik vind het een kuuroord op wielen. Je kunt er dan ook niet keihard mee door bochten e.d., hoewel je je ook niet hoeft in te houden op een klaverblad. Sportieve rij-eigenschappen verwacht in ieder geval niemand van een e240. We rijden er 3 x per jaar mee naar Toscane en dan waardeer ik het comfort enorm.

Na 7 jaar trouwe dienst (waarvan 4 bij mij) is de auto nog geheel roestvrij. Ook de (avantgarde) wielen zijn nog helemaal nieuw om te zien. Ik moet wel zeggen dat ik de elegance wielen voor de winterbanden gebruik. Daar zit dan wel wat corrosie op. Ook de onderkant is als nieuw (nergens corrosie of zweten van motor of bak).

Het interieur is top. De auto vind ik extreem mooi afgewerkt met echt notenhout en het leer is erg sterk. Ik weeg 90 kg maar de bestuurdersstoel is nog mooi strak. Ik behandel het leer 1 x per jaar met een vloeibare olie. Kwetsbaar zijn de stoffen strips achter de dorpels. Die worden vies en je krijgt ze echt nooit meer schoon. Beetje dom van mercedes...
Ik kan de e240 heel goed vergelijken met audi en bmw. Beide andere duitsers leggen het daarbij af: het audi interieur is kwalitatief veel minder (ik had na 180.000 km o.a. forse slijtage aan het leer gehad, een gebroken armsteun, bladderende toetsen van de raambediening, bladderend stuur, weigerende audio en telefoon, lelijke slijtage rondom de volumeknop van de audio, 2 x een kapotte kachelklep) en het bmw interieur is bij lange na niet zo mooi als dat van de benz (toch nog veel grote zwarte vlakken kunststof ondanks extra besteld hout en leer).

Al met al ben ik erg tevreden over de auto. Wel vind ik het onderhoud erg duur en overweeg ermee naar een mercedes specialist te gaan om te besparen op het uurtarief. Ik heb dat tot nog toe niet gedaan omdat ik de auto wellicht nog wilde inruilen (een dealergestempeld onderhoudsboekje verkoopt dan beter). Ik heb nu besloten de auto nog zeker een jaar of drie te houden, dus dan maakt de inruilwaarde niet zo veel meer uit en zou ik een mb-specialist kunnen proberen. Iemand een tip in de driehoek breda - gorinchem - rotterdam?

Ik laat wel weer eens wat horen over een jaar. Voor nu kan ik de benz van harte aanbevelen!

Update 125.900 km: nieuwe multischakelaar en fotootje toegevoegd

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.