Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel ik slechte ervaringen had met mijn E200CDi Classic van 2003 (veel electronische storingen/airco/navi/tel.) heb ik toch de stap gemaakt en een nieuwe E220CDi Elegance aangeschaft. En naar volle tevredenheid.
De E220CDi is het meest geschikt voor lange afstanden en dan vooral op de linker rijstrook op de autosnelweg. Zelfs op hoge snelheden (225 op de teller is reëel) is de auto goed te besturen. Echter op snelle en bochtige trajecten (dijkjes) heeft de auto wat neigingen tot overhellen. De nadruk ligt dan ook vooral op Comfort en niet op sportiviteit. Voor sprtiever ingestelde chauffeurs is de Avntgarde aan te raden vanwege een strakker onderstel.
De voorstoelen zijn electrisch zo in te stellen dat bijne iedereen wel een goede positie kan bereiken. Echter ben je net als ik vrij lang (1,94m) dan zit de laaggeplaatste spiegel behoorlijk in de weg. Achterin houdt de been- en hoofdruimte niet over. Raar genoeg wordt dit nooit in een test aangegeven als een min-punt. De Audi A6 scoort hierin namelijk beduidend beter.
De standaarduitrusting is vrij compleet. Parkeerhulp PDC is vanwege de onoverzichtelijkheid van de koets aan te reden. Dit maakt onderdeel uit van een nuttig Business Pakket. Zeker doen! Verder is de standaarduitrusting best in orde. Alleen jammer dat je de portemonnee moet trekken om de bank om te kunnen klappen, al is het bagageruim groot zat.
Remmen. Het woord typen duurt langer dan het in werkelijkheid duurt om af te remmen van honderd tot nul. Fenomenaal! Nu alleen hopen dat die Pattex-Vito achter je de file eerder ziet dan jij. Je komt namelijk enorm snel en stabiel tot stilstand.
Om vervolgens de gang er weer in te krijgen heeft de eventueel ook hand te schakelen automaat een Sportstand en een Comfortstand. Eerlijk gezegd valt het karakter van de automaat mij ietwat tegen. Je voelt hem af en toe twijfelen. Alleen bij een koude start of bij vol doortrekken hoor je nog dat je te maken hebt met een diesel. Verder blijft dit mooi op de achtergrond.
Verder is het brandstofverbruik vrij redelijk met 1:13,2. Bij een minder zware rechtervoet is 1:15,4 mogelijk.
Plus Min
Afwerking Automaat twijfelt
Prestaties Hoofdruimte voor en achter
Verbruik Dieselbrom
Comfort
Kosten
Design in -en exterieur
PROBLEMEN
Terugroepactie remmen
Terugroepactie stuurbekrachtiging
Historie
0 km aflevering met ’vierkante banden’
31000 km 0,5 liter olie bijgevuld
37500 km kromme schijven
Mankementen en bevindingen worden bijgehouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde | Youngtimer - Hele nette auto!
- 2002
- 229.382 km

Mercedes-Benz E-klasse 240 Elegance | Youngtimer | 6 cilinder | Zeer mooi!
- 2002
- 122.809 km

Mercedes-Benz E-klasse Combi 200 K. Avantgarde CRUISE, CLIMA, STOELVERWARMING, VOL LEER, SCHUIF/KANTEL DAK, 126.472KM
- 2003
- 127.781 km