Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 106.600 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
- 163.000 km
De wagen in deze review is een Mercedes E 220 CDI Elegance Automaat van december 2004 in obsidiaanzwart metaalkleur en een antraciet Twin leder interieur. Hij is sinds de zomer van 2009 in mijn bezit en heeft nu een kleine 60.000 km bij mij gereden, ongeveer 163.000 km in totaal.
Voor de volledigheid geef ik ook de opties mee. De Mercedes is voorzien van het Elegance-pakket, parkeerhulpsysteem PTS, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, een elektrisch glazen schuif-/hefdak, de automatische 5-versnellingsbak, een anti-diefstalsysteem met inbraak- en wegslaapbeveiliging, het COMAND-navigatiesysteem, een 6 cd-wisselaar en zetelverwarming vooraan. Voldoende leuke opties dus.
ALGEMEEN
Pluspunten
- Wat mij betreft is het grootste positieve punt van deze Mercedes de verhouding tussen prestaties en verbruik: de 136 pk (Belgische versie) zijn misschien niet overdreven, maar ze zorgen in combinatie met de vijftrapsautomaat wel voor meer dan voldoende acceleratie- en hernemingsvermogen, terwijl ik gemiddeld (met vrij veel stadsverkeer en hoge gemiddelde snelheden op snelwegen) minder dan 7,5l/100km verbruik. Het valt mij wel tegen dat de E 220 Diesel W210 bijna een liter minder nodig had, maar diens prestaties waren dan ook onvergelijkbaar. De W211 is dus perfect voor lange afstanden tegen hoge gemiddeldes.
- De 2.1 CDI-motor en de vijftrapsautomaat zijn heel goed op elkaar afgestemd en wat schakelcomfort betreft (ik gebruik zelden of nooit de Sport-stand) ken ik geen betere automaten. De bak zorgt ervoor dat de motor weinig toeren draait en daar ben ik zeer voor te vinden, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
- De wegligging is zeer goed voor een wagen van bijna 1.700kg en sterk verbeterd tegenover de W210. Rotondes kunnen snel worden genomen en de rechtuitstabiliteit voelt bijzonder veilig. Er is bij een niet te sportieve rijstijl bovendien rijplezier te halen met deze Mercedes, doordat hij als op rails over de weg glijdt.
- Een sterk pluspunt van alle E-Klasses is het comfort. De ophanging vindt het perfecte compromis tussen zacht en hard, de stoelen ondersteunen de rug goed (al is het wel lang zoeken naar de goede zitpositie zonder het Memory-pakket); in mijn ogen is dit de perfecte wagen voor een trip naar Zuid-Europa, want je stapt zelfs na zo'n lange rit onvermoeid uit.
- De geluiddemping van zowat alle geluiden is zeer ver doorgedreven, enkel de motor laat zijn gezoem horen (tenzij bij kickdown), maar voor de rest is er gewoon niets te horen in het interieur en valt er te genieten van de goede geluidsinstallatie.
- Puur subjectief, maar ik vind zowel het exterieur als het interieur van de W211 veel mooier dan dat van zowel de W210 als de W212. Voor mij is hij van een tijdloze elegantie die zijn opvolger niet heeft. De middenconsole voorin is niet te breed, maar geeft toch een zeer degelijke indruk, met een mooie kleur hout en chromen afwerking.
- Tot slot is het altijd goed om weten dat er zes airbags zijn en dat de W211 als een van de veiligste wagens in zijn klasse bekend stond (EuroNCAP). Uiteraard zijn we nu 10 jaar na de lancering, maar ik ga er van uit dat de krachtige remmen en de kreukelzones in combinatie met ESP en zes airbags optimale veiligheid bieden in kritieke situaties.
Minpunten
- Een Mercedes E-Klasse is duur en blijft duur, ook op de tweedehandsmarkt. Ik ben in 2009 geschrokken wat de prijzen zijn voor een exemplaar van meer dan vier jaar oud. Uiteraard geeft iedereen uit hoeveel hij/zij wil, maar de E-Klasse blijft duurder dan zowat alle concurrenten (de BMW 5-Reeks is bv. over het algemeen goedkoper bij de dealers en onafhankelijke verdelers).
- Bovendien wordt dit nog versterkt, in het geval van mijn exemplaar, dat ik een W211 wilde met een aantal opties (waaronder COMAND-navigatie) en dat dreef de prijs aardig op. Opties beïnvloeden de tweedehandsprijs naar mijn aanvoelen meer dan gemiddeld.
- Er zijn in mijn ogen een aantal elementen die missen in de standaarduitrusting van de W211: bekerhouders bv (die heb ik dus niet...). Er zijn zelfs Classic-exemplaren te vinden zonder een lederen stuurwiel, wat ik totaal niet begrijp. Langs de andere kant was het al sterk verbeterd tegenover de W124 en de W210.
- Achterin is de W211 een pak minder ruim dan zijn voorganger. Het stoort niet, maar echt veel ruimte is er niet, zowel voor het goofd als voor de benen. In mijn geval zit er zelden iemand achterin, maar het kan een argument zijn om de wagen niet te kopen.
- Tot slot een kleine bemerking: een volwaardig reservewiel was niet standaard, wat niemand vervelend schijnt te vinden, tot het moment je het nodig hebt. Ik heb er sowieso een bij, want anders kost een lekke band nog meer tijd en geld.
BETROUWBAARHEID
Op dit vlak heeft het merk met de Ster mij de laatste drie jaar zo hard ontgoocheld dat mijn liefde sterk bekoeld en zelfs zo goed als over is. De lijst van betrouwbaarheidsproblemen is lang en mag niet voorkomen op zo'n dure auto, vooral niet omdat hij een volledige onderhoudshistorie bij een Mercedes-dealer heeft en mij werd verzekerd dat de initiële kwaliteitsproblemen van de W211 al opgelost waren op het moment van productie van mijn wagen.
Ik probeer hierna alle ongemakken op te sommen:
- COMAND-navigatiesysteem. In 50% van de gevallen werkt het systeem niet. Oorzaken zijn divers: de dvd-lezer herkent de dvd niet (het valt mij op dat dit vaak het geval is als de koffer beladen is), de antenne ontvangt geen signaal (antenne is reeds vervangen, nadat het hele systeem al eens werd vervangen; bij de vervanging van de antenne wou de dealer zelfs opnieuw het hele systeem vervangen... op mijn kosten, ben de auto hiervoor verschillende keren kwijt geweest tot de oorzaak gevonden was), enz... De laatste tijd zet ik het systeem geregeld gewoon uit, dan hoef ik niet te zien dat het niet werkt.
- De cd-wisselaar is vervangen, las geen cd's meer - slechte cd/dvd-lezers zijn blijkbaar een plaag bij Mercedes-Benz
- Geregeld verschijnen (al dan niet terechte) storingen op het combi-instrument, gaande van 'ESP Defect' (volgens de dealer niet correct) over 'Speedtronic defective' (als en enkel als deze melding verschijnt werkt de Tempomat niet meer, na herstart wel) tot 'Cleaning water top up' (waarna ik het perfect gesloten reservoir met ruitensproeiervloeistof altijd open en sluit om de melding te doen verdwijnen).
- Gloeilampen: net als de W210 vreet de W211 gloeilampen. Het is ongelooflijk hoeveel keren ik al een lampje heb vervangen. Ik ben ondertussen expert en kan het in minder dan vijf minuten, als is het niet eenvoudig en moet je zeer beweeglijke polsen hebben.
Dit waren de kleine ergernissen. Dat wil dus zeggen dat er ook grote zijn, die al ongeveer 5000 euro aan reparaties hebben gekost (eerste jaar betaald door dealer onder garantie, daarna door mij):
- Voorvering: de wagen is al twee keer door de voorveren gevallen. De legering van deze veren is gewoonweg niet berekend op zijn taak, want ik heb een van de veren kunnen recuperen en daar is te zien hoe er kleine luchtbelletjes in het materiaal zitten en waar er veel bij elkaar zitten, scheurt de veer. Dit was dus twee keer afslepen, tot mijn grote ontsteltenis, want dat had ik met Mercedes nog nooit gehad.
- Startprobleem: bij dit probleem moet ik mij verontschuldigen, want ik weet niet precies wat de oorzaak was, maar de W211 is verschillende keren naar de dealer gegaan voor een startprobleem: de wagen kon op geen enkele manier worden gestart, dus ook hier verschillende keren geïmmobiliseerd. Bovendien heeft de motor, die voor het overige zeer aangenaam is, steeds last van toerentalschommelingen (over een bereik van 200 tot 300 toeren) wat bij een constante snelheid zeer enerverend is. Het vervangen van de toerentalsensor heeft daarbij geen oplossing gebracht.
- Het meest vervelende probleem tot nog toe is de automaat. Die schakelt, als hij zijn werk goed doet, perfect. Vanaf 150.000 km begon hij echter (eerst sporadisch, daarna geregeld) foute schakelmanouvres uit te voeren, vaak gepaard gaand met een zware schok door de wagen. Na enige tijd werd het onmogelijk om met de wagen te rijden, omdat hij na zo'n foutief manouvre in één versnelling bleef hangen (bv. in derde op de snelweg, of in vijfde in de stad, ik kan getuigen dat vertrekken dan onmogelijk is). Ondertussen is er al heel wat vervangen in de automaat, maar een oorzaak is nog steeds niet gevonden, ondanks drie werkplaatsbezoeken hiervoor (en drie facturen) bij de dealer (die trouwens zijn best blijft doen, maar de wagen is gewoonweg te complex, lijkt het wel).
Gevolg van dit alles is dat ik zelden 'rustig' in mijn Mercedes zit, omdat er altijd wel iets kapot is of binnen afzienbare tijd kapot zal gaan. Dit kost handenvol geld en is gewoonweg zowel economisch als psychologisch niet aangenaam. Voor mij heeft het merk met de Ster dan ook zeer veel pluimen verloren en ik vraag mij sterk af of ik hierna een W212 zal kopen, aangezien die ook weer vol 'innovaties' zit. Wat mij betreft lijkt het alsof de belangrijkste testrijder bij Mercedes geen ingenieur is, maar wel een betalende klant.
Onderhoud C
- 185.000 km
Naar aanleiding van een onderhoud C vul ik de review van mijn Mercedes opnieuw aan. Het laatste jaar is de wagen weer twee maal ongepland naar de werkplaats gegaan:
1) De automaat liep weer vast in één versnelling, er is voor een niet-onaardig bedrag elektronica gewisseld en nu det hij het sinds een negental maanden weer goed, geen schakelproblemen meer.
2) Vanaf januari begon de wagen stilaan meer te verbruiken, om uiteindelijk tegen mei gemiddeld zo'n 8l/100km diesel nodig te hebben. Ik schonk hier geen aandacht aan, al was het wel opvallend. Tijdens een lange, snelle rit begon de auto ineens zeer onaangenaam naar diesel te ruiken in het interieur. Zo een paar dagen doorgereden tot de geur niet meer te harden was: doorgebrande injector. Sinds deze vervangen is, verbruikt hij weer ongeveer 7l/100km, wat uiteraard mooi meegenomen is.
Sinds een tweetal maanden fluit de auto aan elke mogelijke snelheid tot op het moment het rempedaal wordt ingeduwd. Ik dacht dat de remmen op het einde van hun Latijn zaten en heb ze dan ook laten vervangen, maar na een vijftal kilometer begon het gefluit opnieuw, dus naar die oorzaak zoek ik nog wel even.
Ondertussen heeft het navigatiesysteem COMAND het volledig opgegeven en heb ik mij gewoon een Mio aangeschaft, dat werkt even precies, kost 25 keer minder en is blijkbaar degelijker. Ik lbijf het schandalig vinden dat dit systeem, dat in mijn auto al een keer volledig vervangen is, het na een vijftal jaar wéér opgeeft. Deze optie kostte in 2004 ongeveer € 3.000...
Wat betreft objectieve kwaliteiten kan ik enkel nog steeds vaststellen dat het met de E-Klasse, als alles werkt (wat nooit het geval is) zeer aangenaam is grote afstanden af te leggen tegen hoge snelheden en in een meer dan aangenaam comfort. Je moet enkel niet sportief willen rijden, want dat werkt toch niet. Bij extremere temperaturen, zowel koud als warm, valt het mij op dat de airco bijzonder efficiënt werkt, wat natuurlijk handig is.
Tot slot moet ik nog melden dat een of andere gefrustreerde medemens het nodig vond de hele linkerachterkant van de auto te bekrassen. Na een paar uur wikken en wegen toch maar laten lakken. Ik wens de verantwoordelijke veel plezier met zijn hobby, maar ik hoop dat we elkaar nooit hoeven tegenkomen.
Scholdempers + intercooler
- 196.000 km
Een korte update met betrekking tot de E 220 CDI.
Bij de laatste keuring (geen APK, ik woon in België), bleken plots de scholdempers niet meer te voldoen. Dit lijkt een lucratieve bezigheid voor de keuringcentra, want in zag op de korte tijd dat ik er was, nog drie andere auto's, waaronder een Volvo V60 van amper vier jaar oud, afgekeurd worden voor hetzelfde 'probleem'. Dit grapje heeft ongeveer € 750 gekost.
Voorts merkte ik al een tijdje dat de auto bij (illegaal) hoge snelheden, zo vanaf 150-160 km/h, wat ik alleen doe als het kan en hoogst zelden, luid begon te fluiten.
Sinds gisteren kwam daar een blazend/sissend geluid bij, elke keer als de turbo in moest komen. Het verbruik en ook de roetuitstoot (goed te zien in de verlichting van de auto's achter mij) begonnen ook sterk te stijgen. Er bleek een scheur te zijn in een kabel die naar de intercooler leidt. Opgelost voor € 72,16.
Toch weer twee keer problemen sinds de laatste update...
Zodra ik de 200.000 kilometer aantik, schrijf ik opnieuw, want dan zal er ook weer een onderhoud zijn gebeurd.
10 jaar!
- 235.000 km
In december 2014 de 10e verjaardag van mijn W211 gevierd en het moet gezegd: hij doet het de laatste tijd zeer goed. Er zijn sinds de update van december 2013 weinig problemen opgetreden, met uitzondering van een lege batterij (dit bleek het batterijtje te zijn dat onder meer het SBC HOLD-systeem aanstuurt, want dit systeem werkt plots nadat het sinds ik de wagen in bezit heb, nooit heeft gewerkt), een defecte injector (de tweede op twee jaar tijd) en een lek in de luchtaanvoer naar de motor.
Ik heb deze winter voor het eerst winterbanden geplaatst en wat mij opvalt is dat de auto er niet echt beter mee rijdt bij koud weer (ik heb wel slechts beperkt op sneeuw gereden), maar toch fors meer verbruikt. Het is bijna onmogelijk geworden minder dan 8l/100km te verstoken en dat is m.i. toch nogal veel. Op die manier begin ik te verlangen naar een auto met start-stopsysteem, want vooral in de stad drinkt de W211 behoorlijk veel. Ik weet dus niet of het allemaal aan de winterbanden ligt, want er kan natuurlijk ook wel enigszins sleet op de motor komen.
Wat mij betreft kan ik echter alleen maar tevreden zijn met de laatste 20.000km, want er zijn geen vreemde storingen meer geweest en de Ster rijdt gewoon elke dag zijn kilometers. Ten slotte is dat de reden waarom ik hem heb gekocht.
Afscheid
- 252.000 km
Op 21 oktober 2015 is de Benz, na 252.000km, waarvan 143.000 bij mij, terug afgeleverd bij de Mercedes-dealer in Sint-Niklaas (België).
De laatste 15.000km zijn probleemloos verlopen, waardoor ik vanaf zo'n 200.000km toch opnieuw ben beginnen geloven in de kwaliteit van de auto. Bovendien bleef hij op alle mogelijke vlakken een echte kilometervreter, die nog altijd zoals op de eerste dag lange ritten zonder enig probleem kon afmalen.
Uiteindelijk heb ik met een toch licht droef gevoel afgenomen van de Benz. Ik kan niet anders dan vaststellen dat de positieve eigenschappen langer blijven hangen dan de problemen die er zijn geweest, al wil ik die laatste zeker niet minimaliseren.
Na lang wikken en wegen toch weer voor Mercedes gekozen. Deze keer heb ik, om de initiële ontgoocheling van achterstallig onderhoud door de eerste eigenaar te voorkomen, gekozen voor een nieuw exemplaar. Binnenkort plaats ik een eerste review van de W212, dit in de hoop dat hij het even lang volhoudt als zijn voorganger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.