Mercedes-Benz E 220 CDI Classic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 345.000 km |
kort verslag
- 230.000 km
Korte review. Deze mercedes 6 jaar geleden gekocht bij peugeotdealer. Perfecte auto voor de lange afstand. Bewust gekozen voor de handbak icm de 170 pk 4 cilinder. Hiervoor meerdere mercedessen gehad met automaat en 1 jaartje een prius.
+ Auto is zeer zuinig. Verbruikcijfers op de langafstand van rond de 4,8 liter zijn geen uitzondering. Gemiddeld over de afgelopen 170.000 km rond de 5 liter (5,1 -5,2).
+ Auto is zeer snel. Niet vanaf 0 maar vanaf 40-50 kmuur trekt deze razendsnel op.
+ Auto is goedkoop in onderhoud.
Extra onderhoud over de afgelopen 170.000 km buiten olie en banden om:
Thermostaat vervangen van 60 euro
Achterremklauwen bij 210.000 km. Remmen bleven aanlopen na plaatsen nieuwe schijven en blokken. Totaal rond de 400 euro
Brandstofpomp moest vervangen worden bij 200.000 km. Heeft totaal rond de 1000 euro gekost. Dit was feitelijk de enige tegenvaller maar goed je kunt soms pech hebben.
grote beurt
- 246.000 km
Het was weer tijd voor de grote beurt met apk. Geen olie hoeven bijvullen gedurende to deze beurt. Auto heeft verder geen gebreken. Lekt geen olie, geen roest. Grote beurt inclusief nieuwe remschijven en blokken voor kostte mij 640 euro. Iets duurder dan anders.
Banden zijn van achter naar voren gewisseld. Ik was benieuwd hoe lang ze er al opzaten. Bleken er al 84.000 km op te zitten (voor 5,5 mm en achter 4,5 mm) en kunnen nog een 25.000 km mee volgens de garage. Dit is dan de eerste auto waarmee ik meer dan 100.000 km met een set banden kan rijden.
grote beurt
- 266.000 km
Weer een jaar verder. Minder gereden door de crisis maar nog wel aardig wat mooie ritten. Dit jaar rondom nieuwe banden. Konden nog wel 10.000 km mee. Weer voor continental gekozen. Hopelijk gaan deze ook weer 104.000 km mee. Verder APK en beurt zonder opmerkingen. Wel wat vliegroest bij de achteras, dit even met een staalborstel verwijderd en in de hammerite gezet. Tja wat moet je er verder over zeggen. Hij rijdt maar door en door. Auto is nu 7 jaar in mijn bezit. Rijdt nu meer dan 20 jaar Mercedes, dit is zeker de beste!
Alle reparaties in de afgelopen 7 jaar
- 266.000 km
Gekocht met 60.000 km op de teller in 2013. 220 cdi handgeschakeld, 170 ps, classic voor 15.000 euro.
Reparaties beurten in meer dan 200.000 km zijn:
1. Kabelbreuk in draad bij achterklep. 10 euro
2. Thermostaat: 50 euro
3. Nieuwe schrijven en blokken rondom en remklauwen achter
4. Druksensor egr: 60 euro?
5. Nieuwe delphi hogedrukpomp 750 euro op ebay. De enige tegenvaller.
6. Set nieuwe banden
7. Verder filters en olie srikt volgens schema.
8. Alleen maar merkdiesel getankt.
Bijna 10 jaar in bezit, 300,000 km
- 300.000 km
Bijna 300.000 bereikt. Rijdt nog als nieuw, geen roest etc. vebruik 5.1 liter over afgelopen 40000 km. Vandaag APK. Twee reparaties laten uitvoeren:
* spanrol vervangen en vrijloop dynamo.
* druksensor
Op naar de 400.000.
APK perikelen
- 345.000 km
Weer 2 jaar probleemloos verder. Geen kosten. Voor het eerst nieuwe accu. Auto kwam helaas niet door de APK door te hoge roetuitstoot. Roetfilter laten wegschrijven, nu wel 15 procent fijnstoftoeslag. Niets aan te doen en ook wel vreemd want er komen geen roetpluimen uit. Dus maar weer verder rijden naar de 400.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.