Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)
Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2003)

Signalement

UitvoeringE 200 Kompressor Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst239.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes E200 Kompressor W211

  • 239.000 km

Introductie:
Na deze Benz 9 jaar in bezit te hebben gehad dacht ik dat het eens hoog tijd was om over de W211 een review te schrijven. Niet alleen is dat leuk voor mijzelf, maar ook om eventuele kopers van dergelijke Benzen een inzicht te geven hoe het is om z'n auto voor lange termijn in bezit te hebben.

Mijn W211 heb ik in juli 2011 gekocht bij Mercedes-Benz Stern te Amersfoort waar de auto destijds zeer netjes is afgeleverd. Mijn vader had toen al reeds 20 jaar met de E-klasse van Das Haus, hij heeft er een stuk of 9 gehad welke hij in de goede oude tijd nieuw kocht (en veel te snel inruilden op een nieuwe). Dat was voor hem niet gemakkelijk aangezien hij in de 80iger jaren een BMW adept was, maar vanwege dat zijn kilometertrage dusdanig hard opliep ieder jaar en BMW in eind 80 zichzelf nog niet kon meten met Mercedes inzake betrouwbaarheid, onderhoudsintervallen en met name dieselmotoren (en diens zuinigheid) stapte hij over naar een W124 250D. gedurende mijn jeugd ben ik dus opgegroeid op de achterbank van al zijn E-klassen (inclusief mijn favoriet, de W124 E500 in bornit metallic, de enige auto waar mijn vader spijt van had die te hebben ingeruild op een SL500 R129).

Het comfort, afwerking, rijeigenschappen, ergonomie en met name de degelijkheid is mij altijd bijgebleven en dan vallen erg veel automerken af als je dit niveau gewend bent. En zodoende viel mijn keus op deze E200 Kompressor ter vervanging van mijn eerste auto, een Audi A4 (fijne auto voor het geld, maar Audi mocht zichzelf destijds niet meten met Mercedes en BMW).

Met de W211 hadden wij reeds al ervaring thuis gezien we een E320cdi en E270cdi T gehad hebben. Mijn W211 was in een dusdanig nette staat met slechts 104,500 kilometer op de teller dat ik niet meer verder hoefde te zoeken.

Optielijst:

- Elegance pakket
- verwarmde en elektrisch inklapbare spiegels
- automaat 5-traps
- APS50 audio/navigatie
- telefoonvoorbereiding (cradle nokia 6310I, telefoon zit erbij en functioneert)
- wegklapbare trekhaak
- trunkrelease op afstandsbediening
- parktronic
- thermomatic 4-zone klimaanlage (met restwarmtefunctie)
- spiegelpakket
- lichtpakket
- dubbele uitklapbare cupholder voor
- dubbeltonige hoorn
- sportpakket achterbumper met uitlaten
- media interface voor APS50 (met USB aansluiting en aux ingang in handschoenenkastje (ondersteuning tot 456 nummers)
- origineel Mercedes hout/lederen stuurwiel

Originele nieuwprijs in 2003 was circa €65.000,- waarvan €14.300 BPM. Het uitrustingsniveau was bovengemiddeld, maar bij Mercedes kun je met gemak de basisfabrieksprijs verdubbelen door de ganse optielijst aan te vinken.

Bouwkwaliteit en ontwerp:
De W211 is een evolutie van de W210 waar, zoals velen weten, Das Haus zijn goede naam te grabbel heeft gegooid door een bezuinigingsprogram door te voeren in mid jaren 90 waar ze pas tegen 2010 uit gegroeid zijn. De W211 is een veel beter gebouwde auto dan de W210 met een afgerond lijnenspel en dito interieur dat tot op de dag van vandaag modern oogt en aanvoelt. Als de Benz netjes gepoetst is, dan mag je hem zonder schaamte naast menig nieuwere auto zetten. Met de W211 heeft Das Haus het nodige moeten compenseren om wat reputatieschade ongedaan te maken en dat is merkbaar. Het is tevens de laatste E-klasse ontwikkelt door de oude garde, met o.a. de spiegels gescharnierd direct aan de carrosserie/deur.

De W211 is opgebouwd uit verschillende legeringen met enkele carrosserie delen vervaardigd uit aluminium. Dat betekent in de praktijk dat deze middelgrote sedan een relatief laag gewicht in de schaal legt: ledig gewicht slechts 1505kg. Een gedeelte van dit lage gewicht komt onder andere door de motorisering, de lichtmetalen M271 4 cylinder met kompressor. Deze Benz heeft nog een echt degelijk aanvoelend plaatwerk rondom, erg fijn om te wassen en poetsen en geeft een gevoel van kwaliteit, iets wat nieuwere Benzen niet meer geven.

Het interieur, dat is waar de W211 toch echt uitblinkt. In tegenstelling tot de huidige E-klasse W213 welke een zeer kitsch interieur heeft, is dit interieur zeer rustgevend met een zeer mooie horizontale ronding in het dashboard, dat overloopt in de deuren. In de avond terugrijden van kantoor met de verlichting aan is een waar plezier, interieur en interieurverlichting zorgen voor voldoende zichtbaarheid in het donker waarbij alles zoals dat hoort bij een Benz blindelings te bedienen is. Alle aandacht van de bestuurder kan beperkt blijven tot het besturen van de wagen en het monitoren en anticiperen van de verkeerssituatie.

Comfort en ergonomie:
Zitpositie is zeer goed en ook goed instelbaar, de zetels zijn erg comfortabel. De orthopedische stoelen welke als optie te bestellen zijn nog beter, maar niet noodzakelijk (mijn vaders E320CDI had die optie wel). De standaard stoelen zijn semi-elektrisch verstelbaar en de ingenieurs van Das Haus weten hoe ze de perfecte stoel moeten maken. Je zou nog een punt kunnen maken van dat het zitvlak verstelbaar zou moeten zijn om lange bestuurders tegemoet te komen, maar ik met mijn 1.92 meter ondervind geen problemen. Let op: de nadruk ligt op comfort met voldoende steun voor lange ritten, niet sportiviteit zoals bij een BMW 5-serie. Dit is een verschil in ontwerpfilosofie.

Het stuur is in hoogte en lengte verstelbaar (optioneel elektrisch te verstellen) en de horizontale raamstijl is op perfecte hoogte waar men nog de elleboog op de raamstijl kan plaatsten in ''taxirijder'' positie. Zeker op lange ritten is de W211 een erg fijne auto om in te rijden.

Bediening van alle zaken is binnen handbereik en kinderlijk simpel te bedienen. Alles is nog direct met een knop te bedienen en dat zorgt ervoor dat je dit blindelings zonder afgeleid te worden kunt doen. Een kritiekpunt van nieuwere auto's met touchscreens.

De meest gemakkelijk te bedienen cruisecontrol, oftewel tempomat is bedienbaar middels een klein hendeltje links aan het stuur boven de multistalk (richtingaanwijzer/ruitenwisserhendel/grootlichthendel). Dit systeem heeft Mercedes al in gebruik sinds 1972 en helaas zijn ze hier vanafgestapt bij de facelift van de huidige S-klasse, echt een schande.

De klimaatcontrole op mijn W211 is de thermomatic variant, met 4-zone controle en restwarmte functie. Thermomatic werkt zeer goed op de achtergrond zonder erg aanwezig te zijn, de cabine wordt goed verwarmd of gekoeld. De restwarmtefunctie werkt 20 minuten na het uitschakelen van de motor en ventileert (koud en of warm) hiermede de cabine. Erg handig in de winter en zomer als je even boodschappen gaat doen.

De achterbank is ruim genoeg voor 3 volwassenen, maar met 2 achterin is comfortabeler. Beenruimte en hoofdruimte is ruim voldoende voor iemand van mijn lengte. in de armsteun achter bevindt zich een dubbele uitklapbare cupholder welke bekers goed kan vasthouden. De cupholder voor is ook uitklapbaar (in de hoogte) en zit bevestigd tussen de transmissie en de middenarmsteun.

Rijeigenschappen:
De W211 is standaard uitgerust met Parameterstuurbekrachtiging geïntroduceerd op de W140 S-klasse. Hierdoor is de draaicirkel van de W211 een stuk kleiner dan de meeste niet-Mercedes rijders verwachten. In feite is deze auto wendbaarder als mijn oude A4 (naast het feit dat een achterwielaangedreven auto van dezelfde lengte een kleinere draaicirkel heeft dan een voorwielaangedreven exemplaar).

Mijn W211 is uitgerust met het Elegance pakket wat inhoudt dat de auto 2 centimeter hoger staat als de Avantgarde en uitgerust is met zachtere schokbrekers (en langere veren, maar ik geloof van zelfde hardheid). In de praktijk betekent dit dat de Elegance de meest fijn te rijden uitvoering is als men niet kiest voor de optionele luchtvering. drempels en andere oneffenheden worden goed weggefilterd. Een Avantgarde zou ik altijd bestellen met luchtvering, zodoende dat het veercomfort in te stellen is, standaard is deze uitvoering te straf.

Op hoge snelheid boven de 200km/h is het Elegance onderstel nog steeds koersvast zonder zweverig te worden, er is altijd een gevoel van ''contact met de weg'' zonder dat dit te strak of hard is wat niet hoort bij deze auto. Ik ben juist zo iemand die juist niet een auto wil die plankhard ''sportief'' geveerd is en waar elke rimpel terug te voelen is in het stuur. Ik wil in alle rust en comfort van A naar B, als je sportief wilt rijden moet je een E63 AMG bestellen of beter: koop een Porsche 911, die is daarvoor geheel ontworpen.

Geheel in lijn met het onderstel is ook de besturing licht en precies met precies voldoende communicatie met het wegdek. Het hout/lederen stuurwiel heb ik achteraf laten monteren (origineel nieuw Mercedes stuur) en glijdt heerlijk door het hand. Dit stuur is nog wat dunner dan bij nieuwere Benzen en ligt daarom perfect in de hand.

Navigatie/Audio:
Aan boord bevindt zich een Command APS50 systeem met telefoon (nokia 6310i cradle), dit systeem werkt na 17 jaar nog steeds feilloos. Alhoewel, het navigatiesysteem inmiddels totaal achterhaald is (kaartupdates niet meer beschikbaar sinds 2013). Geluidskwaliteit is zeer goed, maar als ik de auto zelf nieuw had besteld dan zou ik zeker het harmon/kardon systeem aangevinkt hebben. In vergelijk met o.a. BMW/Audi/VW etc, is het standaard systeem naar mening van hoog niveau. Wat nog steeds een pluim verdiend is het handsfree bellen, ik heb een abonnement met dual simkaart en de nokia 6310i functioneert nog steeds prima, kraakvrij en helder. Mijn smartphone zet ik tijdens het rijden op vliegtuigstand zodat men niet afgeleid raakt, als het belangrijk is dan bellen ze maar. Dit alles is vanaf het stuurwiel te bedienen.

Motor, Transmissie en verbruik:
Mijn W211 is gemotoriseerd met de M271 1.8 liter 4-cilinder kompressor motor met 163pk en 240nm koppel afgeven bij 4300t/pm. In de praktijk is deze motorisering voor in Nederland ruim voldoende. Enig kritiekpuntje is dat als je snel wilt inhalen de bak meestal toch terugschakelt (de diesels die wij hadden deden dit haast nooit), maar dit ligt ook deels aan de software van de auotmaatbak (die zelflerende is). Ik ben een rustige chauffeur en in combinatie met de 5Gtronic 5-traps automaat nodigt de Benz ook uit om rustig te rijden.
Accelereren van 0-100 gaat in net iets meer als 10 seconden en dan giert de kompressor er wel even sportief op los, wat wel leuk is (de kompressor laat zich op lage snelheid ook lichtjes horen, wat karakteristiek is tot de E200, Das Haus heeft dit tijdens preproductietests ver teruggedrongen door het isolatiemateriaal te plaatsten van de dieseluitvoeringen). Je kan snel met de auto rijden en dankzij de multilink ophanging kan dit ook (ook in bochten), maar in een Mercedes-Benz is een dergelijke rijstijl onwenselijk.

Waar de M271 in uitblinkt in vergelijk met o.a. de 240 uitvoering met 2.7 liter V6 is het verbruik. Ik rijdt zuinig dan de fabriekswaarden:

8.6liter/100 gecombineerd (praktijk 8.0 liter/100)
6.8 liter/100 snelweg (praktijk 6.4 liter/100)

Bovenstaande verbruikscijfers zijn over de afgelopen 14.000 kilometer met o.a.:

- E5 brandstof van Total
- Pirelli P7 banden 225/65/R16 (zeer stille band met minder rolweerstand dan de P-Zero).

Zoals eerder vermeldt: ik ben een rustige chauffeur, in de winter is het verbruik uiteraard iets hoger dan in de zomer (+/-0.5 liter/100).

Kosten per kilometer:
Gezien de auto op dit moment niet meer afschrijft zit ik op dit moment op een totale kostprijs per kilometer van €0.2835 op basis van:

- 25.000.- km per jaar
- €844.- wegenbelasting per jaar
- €516.- verzekering
- €2.000.- onderhoud per jaar
- €2.250.- brandstofkosten per jaar (gemiddeld verbruik afgerond naar 9liter/10 bij €1.65 per liter).

Ik heb de onderhoudshistorie van de auto nog voorhanden van de afgelopen 9 jaar. Binnenkort zal ik de review updaten en de onderhoudskosten uitsplitsen.


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.