Mercedes-Benz CLK 500 Avantgarde (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLK 500 Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 153.951 km |
KM-stand laatst | 188.001 km |
Aanschaf (feb. 2015)
- 154.000 km
Ik heb deze fantastische wagen nu sinds halverwege februari, en ben zeer tevreden erover.
Het is een (door de vorige eigenaar) uit Duitsland geïmporteerde CLK500 Avantgarde met fabrieks AMG-pakket.
------------------------------------UITRUSTING:------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Het voordeel aan de Duitse import is dat deze specifieke wagen lekker dik in z'n spullen zit. Zeg maar gerust fully loaded.
Ik noem o.a.:
#Bi-Xenon verlichting
#Adaptive Cruise Control
#Key-less entry system
#Follow-me-home lighting
#Gescheiden climate control
#Comand 2.0 Navi/Audio systeem (hopeloos verouderd na 13 jaar, maargoed...)
#Bose Sound system
#Easy-Entry system (daarover later meer)
#Elekt. schuif-kanteldak
#Elekt. zonnewering achterruit
#NOKIA carphone (Ook dáár heb je niks meer aan na 13 jaar)
#Designo twee-kleurig lederen bekleding met lichte stiksels
#Elekt. verstelbare voorstoelen met 3x memory
#CD-wisselaar
#Carlsson uitlaatsysteem met 4 eindpijpjes
----------------------------VOORDAT JE ER EEN KOOPT:-------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Aanschaf van een auto zoals deze is en blijft nogal tricky. Als je een verkeerde koopt en niet erg op de hoogte bent van evt. technische zwakke punten, kan het erg snel in de kosten oplopen.
Ik ben gelukkig zelf aardig technisch onderlegd en had als back-up mijn minstens-net-zo-technische zwager meegenomen.
Zo heb ik zelf een werkplaats met hefbrug en gereedschap om de auto zelf te onderhouden.
Heb je dat niet, hou dan rekening met het volgende:
Het uurtarief bij Mercedes-Benz loopt inmiddels al over de €110,- incl. de BTW heen.
Specialisten zijn al wat vriendelijker geprijsd.
Maar een universele garage kan een auto als deze ook prima onderhouden. Enkel om de software uit te lezen moet de M-B dealer ingeschakeld worden.
Verder is de auto op z'n Duits geconstrueerd. Dus onderhoud is vergemakkelijkt en slim geconstrueerd. Moet je dat eens proberen bij een Fransoos of Italiaan.... (ja heb ik genoeg ervaring mee)
--------------------------WANNEER JE ER EEN GAAT KOPEN:----------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Een typisch nadeel van zo'n dik-uitgevoerde wagen is dat alle opties die erop zitten, ook stuk kunnen gaan. Tijdens de proefrit alle knopjes en functies uitgeprobeerd en tot de conclusie gekomen dat z.g.a. alles werkt (op een paar kleine haperingen van het schuifdak en pass.raam na).
Na de proefrit de auto bij het garagebedrijf op de brug mogen inspecteren en opgemerkt dat de klepdeksel pakking wat olie lekte.
No Biggie. Dat fix ik wel.
Terwijl m'n zwager de auto verder op technisch vlak inspecteerde op de brug, ben ik het boekwerk gaan inspecteren.
Hier kwam ik tot de conclusie dat de Duitse historie allemaal aanwezig was, maar de Nederlandse historie ontbrak, behalve het afgelopen APK-keuringsrapport.
Na wat gebel heen-en-weer naar het desbetreffende garagebedrijf van het APK-rapport, heb ik wat garagerekeningen kunnen bemachtigen van de auto.
Hieruit bleek o.a. de koppelomvormer van de automaat al eens te zijn vervangen en dat de reguliere dingen zoals remmen en olie+filters allemaal op tijd zijn uitgevoerd.
Ook hier, geen problemen.
------------------------------HET ONDERHANDELEN:--------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat mij echter wel opviel, was dat de bestuurdersdeur kleurverschil vertoont met de carrosserie. Dit zal wel een paaltje o.i.d. geweest zijn. Ook hier kijk ik niet erg van op. Gaf alleen maar extra onderhandelingsruimte.
Een kleine opsomming van de dingetjes waar ik de prijs mee naar beneden kon halen tijdens de onderhandelingen:
#Kleurverschil linker portier.
#Steenslag motorkap en voorbumper.
#Ontbreken Nederlandse onderhoudshistorie (maar zelf al achter de schermen achterhaald).
#Zweten olie klepdeksel pakking.
#Haperen van schuif-kanteldak en passagiersraam.
Al met al de prijs met bijna €1000,- kunnen laten zakken, en de auto zonder morren meegenomen.
--------------------------------DE RIT NAAR HUIS:----------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Op de terugweg van +-110 km en een fluwelen rechtervoet met 90 kmh op de rechter rijstrook kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 9. (nog steeds dalende) Nog te overzien voor een 306pk sterke 5.0 V8 al zeg ik het zelf.
Nu nog afwachten hoe het verbruik uitvalt tijdens het forenzen naar Amsterdam...
De eerste 5000 km
- 159.000 km
--------------------------------------------------------------
Even FAST FORWARD naar vandaag de dag.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de auto in eerste instantie heb aangeschaft met het idee van;
"Mwah, ik wil gewoon ooit een keer in m'n leven een v8 gehad hebben, en na een jaar klap ik 'm gewoon weer weg..."
Ik ben daarop terug gekomen. WAT IS DIT DING GE-WEL-DIG!
Natuurlijk ben ik zelf de idioot die een 5.0 v8 gebruikt als dagelijks vervoer met een verbruik van krap 1:8.
Maar echt. Die POWER. Het koppel. De souplesse waarmee dit gepaard gaat en natuurlijk de beeldschone lijnen die de wagen heeft!
Ik ben verliefd.
Als er één Mercedes-Benz is die door de tweedehands markt wordt ondergewaardeerd, is deze het wel.
De achterbanden slijten wel redelijk rap nu kom ik achter. Het waren namelijk z.g.a.n. Nankang NS2's en die zijn na 5000km alweer halverwege. Terwijl de Michelins aan de voorkant enkel op de buitenste randen wat slijtage vertonen.
Ik schuif het nu nog maar even af op de makelij van de band. Als de Nankangs straks op zijn, komen er weer A-merk banden onder.
De 5-traps automaat schakelt heerlijk soepel. Maar de zelflerende functie zorgt ervoor dat je hem soms echt even goed in de war kan brengen m.b.v. het gaspedaal.
Af en toe gebruik ik de handmatige functie (slapstick) en daar reageert hij wel weer aardig op voor een 13-jaar oude automaat.
In mijn omgeving reageert eigenlijk iedereen positief op de auto.
Zo word ik wordt regelmatig aangesproken door onbekenden uit mijn woonplaats met de standaard openingszin:
"Hee, jij bent toch die gozer met die zilveren AMG? Dikke wagen man!"
Ook mijn eigen vrienden en kennissen, die weten wat voor M-B adept ik ben, laten blijken dat ze het een geweldige auto vinden en willen allemaal een rondje mee.
De mannen vinden het geweldig, de meiden daarentegen jaag je ermee de stuipen op het lijf als je t gas intrapt. B)
Onderhoud heb ik er nog niet aan gehad. Binnenkort ga ik wel de olie+filter verversen, de klepdekselpakkingen vervangen en het luchtfilter. Dit heb ik allemaal al klaar liggen. Dus dat komt goed.
Ik heb echter wel al een paar modificaties doorgevoerd. Zo heb ik o.a.:
# LEDstripjes onder de koplampen verwijderd (welke gek plakt ze er dan ook op??!!).
# Interieur grondig gereinigd en ontdaan van de cockpitspray.
# EIBACH PRO-kit verlagingsveren rondom geïnstalleerd (-35mm).
# Carbon-Fiber kofferbakspoiler gemonteerd.
# Afneembare trekhaak verwijderd (Who needs it?)
Eind Juni mag het beestje voor z'n eerste APK in mijn bezit.
Daarover later méér...
APK en eerste rit door Duitsland
- 161.000 km
--------------------------------EERSTE APK:----------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok, de eerste APK in mijn bezit is een feit.
Praktisch niets op aan te merken, behalve dat de Nankang achterbanden binnenkort aan vervanging toe zijn (goh! vreemd...)
Verder zag ik thuis op de brug nog dat van de Stabi-connectorstang rechts-voor de stofhoes gescheurd is. Gelukkig geen APK afkeur, maar moet ik wel even vervangen natuurlijk.
------------------------------EERSTE RIT DOOR DUITSLAND:-------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ook heb ik deze week m'n eerste rit over de Autobahn gemaakt met deze auto;
WAT. EEN. GENOT! :D
Echt waar. Deze auto komt echt tot zijn recht boven de 180 km/h. Het wordt dan een vliegend tapijt, ligt als een blok op de weg, en bij een kruissnelheid van 200km/h draait de motor krap 3900 tpm. Heerlijk!
Ik reed van Meppen richting Oberhausen via de 31. Op een gegeven moment in colonne met twee donkerblauwe BMW F11 Tourings (M550d en 535d) achter elkaar aan met een gangetje van 260km/h (harder mag niet van de begrenzer, maar gevoelsmatig haalt ie de 280 wel denk ik).
Het verbruik ligt dan wel op 1:5 helaas, maar dat was het mij dubbel en dwars waard :)
-------------------------------GEMIDDELD VERBRUIK OVER 7000km:-------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Het gemiddelde verbruik over 7000km ligt overigens volgens de boordcomputer nu op 12.8L op 100km. Dus dat is zo'n 1:7,8.
Let wel: Ik hou wel van redelijk doorrijden en rij veel in de spits naar Amsterdam :)
--------------------------------PRAKTISCHE BRUIKBAARHEID:----------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder moet moet ik ook nog even melden dat, qua praktische bruikbaarheid, de auto alles behalve tegenvalt. De kofferbak is (zeker voor coupé-begrippen) een echoput. En zodra je de in delen neerklapbare achterbank plat gooit, kan je meer spullen verhuizen dan je denkt.
Zo had ik afgelopen weekend een complete tuinset mee (6 stoelen, een tafel en 6 kussens). Piece of cake, 0,0 stress...
Tot bij de volgende update!
Spaarzaam de winter door
- 165.200 km
Goed,
Ik heb een kleine carrrière wijziging achter de rug: De aankomende 6 maanden woon en werk ik voor Nissan Europa in Frankrijk, nabij Parijs.
(Juist, IK verhuis naar Parijs en er onstaat gelijk rottigheid...)
Maar in mijn arbeidsovereenkomst heb ik afgesproken dat ik een dieselauto van de zaak zou krijgen want;
1: Ik wil die zakelijke kilometers niet op de teller hebben voor maar 19ct/km (of volledige bonnetjes-dekking. In de CLK's geval iets voordeliger).
2: Met een actieradius van zo'n 400 kilometer wordt je helemaal gek iedere keer van die brandstofmeter. En A'dam-Parijs is toch al gauw een krappe 600 kilometer.
En 3: Ik weet hoe de gemiddelde Fransman parkeert. Dus nee. De CLK blijft lekker thuis.
Zodoende heb ik besloten de CLK te schorsen voor een half jaar en rij ik nu vrolijk mijn rondjes in een Nissan Juke 1.5 dCi op Frans kenteken.
MET lederen bekleding
MET Keyless entry
En (*tromgeroffel*) Stoelverwarming!
Auto staat nu in ieder geval veilig binnen, verwarmd en onder een hoes. Ver verwijderd van de pekel en al die andere narigheid.
Hij staat overigens wel te koop. Dus mocht iemand interesse hebben: Hij MAG weg. Niets MOET.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275200937?pr=0&fromparkdeck=1
"Zuinig" naar Parijs
- 167.550 km
Ja daar zijn we weer!
Ik heb de auto twee weken terug uit de schorsing gehaald, omdat ik mijn Nissan Juke noodgedwongen op mijn werk in Frankrijk achter moest laten vanwege een onjuist gemonteerde voorruit (waterschade na het rijden door een hevige regenbui).
Dus, mijn zilveren 'merrie' van stal en gaan met die banaan.
Hoewel het verbruik voor mij niet zo veel uit hoefde te maken (baas betaalt), was ik toch benieuwd of ik de auto richting de 1:10 kon krijgen over de rit van N-H naar Parijs.
Warempel genoeg kreeg ik het malle ding op een gemiddelde van 1:10,5 over 560 kilometer!!!
Gemiddelde snelheid van de reis lag op 124 km/h, dus echt rustig aan heb ik ook niet gedaan. Maar gewoon lekker doorgereden.
Daarbij moet gezegd worden dat wel s'nachts heb gereden en er amper verkeer op de weg was. Tevens was ik een half uur eerder op plaats van bestemming dan mijn PR met de Juke.
Ik blijf overigens nog steeds bij mijn conclusie dat de auto een perfecte reisauto is. Ik ben met de Juke namelijk geen een keer zo relaxed en onvermoeid uitgestapt na 5 uur rijden, zoals met de CLK.
Kleine nuance is er wel.
Zo hapert de deurmodule in de passagiersdeur regelmatig en doet de CV, raambediening en automatische raam-zak-functie-bij-hhet-open-van-de-deur het niet meer.
Volgens diverse internetfora is het op te lossen dmv het hersolderen van de printplaat binnenin de module. Dus dat zal ik nog wel even laten doen.
Tot bij de volgende update!
Euvels opgelost
- 173.000 km
Tijdje terug heb ik het euvel van de falende deurmodule(s) weten op te lossen.
Of nouja, 'oplossen'... Het is enkel te verhelpen door andere deurmodules te monteren.
Ik heb geprobeerd de module te laten repareren door meerdere specialisten maar niets hielp.
Via de dealer was de module, die gemonteerd was in mijn auto, niet meer leverbaar en was er enkel de vervangingsversie van de facelift w209 leverbaar die dik 200 euro duurder is. Oftewel; of ik even 539 excl. btw wilde neertellen voor een passagiersdeurmodule! Ook nog met de vermelding erbij dat de module hoogstwaarschijnlijk ook nog aangemeld en 'ingeleerd' diende te worden in de ECU door hen.
Nou, kort antwoord: NOPE!
Ik ben marktplaats en onderdelenlijn af wezen struinen en vond een jongen in Rotterdam die een schade CLK 240 in onderdelen verkocht. Ben er heen gereden en heb de module van hem gemonteerd. Deze had weliswaar een ander onderdeelnummer, maar wel alle benodigde pinnen (hebben ze allemaal, zo bleek later). Na de module in de deur geklikt te hebben, druk ik op de schakelaars; ALLES WERKT!
**mega blij**
Enkel je raamschakelaar voor 10 sec ingedrukt naar beneden houden zodra het raam in de onderste stand staat, en klaar is kees!
Blijkt maar weer dat eigen onderzoek loont en dat dealers niets anders willen dan je portemonnee leeg graaien.
Jammerlijk genoeg ging twee weken later ook de bestuurdersdeur dezelfde kuren vertonen. Via onderdelenlijn.nl was ik na 80 euro incl. verzendkosten het mannetje! Bij die jongen in Rotterdam was ik 150 kwijt voor de deurmodule. Maargoed, vraag en aanbod. Hij heeft gewoon geluk gehad... Je kan niet altijd zes gooien he?!
Sinds kort heb ik ook (eindelijk) de uitlaat gemaakt en heeft de auto de AMG-look die er bij past. Niet te schreeuwerig, maar wel opvallend. Ik zal de foto's wel even updaten.
Verder; hij rijd nog super, slaat geen slag over en heeft me geen één keer in de steek gelaten op mechanisch gebied. (lege sleutel, dat wel). Kortom, een aanrader wat mij betreft! En voor zo'n snelle auto + 5.0 v8 vind ik een gemiddelde van 1:8,5 ook niet verkeerd...
Tot later!
10.000km verder: 2 jaar in bezit.
- 183.000 km
10.000km verder t.o.v. vorige update en inmiddels 2 jaar verder sinds eerste aanschaf.
Ik heb dus in totaal 29.000km gereden in die tijd en kan zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben over de auto.
Inmiddels heb ik de auto alweer een grote beurt gegeven (olie, filters, bougies). Dus hij is weer vers voor de aankomende tijd.
Verder is de accu te vaak plat geweest tijdens het deurmodule probleem. Hierdoor is de accu zijn uithoudingsvermogen kwijt en moet ik deze maar eens vervangen.
Conclusie na 2 jaar:
- HIJ VREET ACHTERBANDEN. - Misschien dat het aan de bandenkeuze lag (Kumho Ecsta Sport KU39) maar ik heb ongeveer 11.000km gedaan met de achterbanden. Erg weinig. Ik adviseer om banden te monteren met een hardere compound. Voorbanden zijn nog 85%
- HIJ ZUIPT NIET OVERDREVEN VEEL BRANDSTOF. - Gemiddeld over een rit van 30 tot 60 kilometer zakt het verbruik ri. de 11L op 100km. En dan zakt ie nog steeds. Not bad.
- HIJ KOST NIET HEEL VEEL QUA ONDERHOUD. - Onderdelen via internet bestellen en zelf monteren + onderhoud uitvoeren zorgt ervoor dat hij mij niet heel veel meer kost dan wanneer ik een andere (normalere) auto zou hebben (Ok, 16 bougies á €13,50/st is niet goedkoop).
- HIJ IS TOT ZOVER REDELIJK BETROUWBAAR. - Afgelopen twee jaar heeft ie mij, op de deurmodules en accu na, niet laten staan. De rest van de stilstand kwam door standaard onderhoud en de modificaties.
- HIJ BLIJFT TIJDLOOS QUA DESIGN. - Ok, misschien smaakgebonden maar laten we het er allemaal over eens zijn dat dit model zich aan de goeie kant van het schoonheidspectrum bevindt.
Tot de volgende update!
Verkocht!
- 188.000 km
De auto is verkocht en met een heel blije nieuwe eigenaar mee gegaan richting Zwolle.
Gelukkig ook een liefhebber die mijn aanpassingen en uitgebreide onderhoud kon waarderen.
Nog een grappig detail: De auto komt binnenkort uit in de rubriek OP DE ROLLENBANK van Nic de Boer.
Voor de resultaten hiervan zullen jullie even moeten afwachten tot het artikel wordt gepubliceerd.
En dan natuurlijk de hamvraag: Wat gaat er nu komen?
Antwoord: Geen idee nog. Ik laat het afhangen van een mogelijke nieuwe baan ivm woon-werk kilometers. Zolang dat nog niet zeker is, tokkel ik nog even door met de trouwe oude Megane dCi :)
Tot later!
Test
- 188.001 km
Test (omdat om een of andere manier deze review niet meer zichtbaar is op de website)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.