Mercedes-Benz C 350 BlueEFFICIENCY Coupé (2012)

autoreview

Mercedes-Benz C 350 Coupé (2012)

Signalement

UitvoeringC 350 Coupé
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf20.300 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 21.300 km

Twee weken geleden heb ik mijn auto bij de dealer opgehaald. Een jonge gebruikte occasion met 20.000 km op de teller. Ik heb er nog niet zo heel veel km gereden maar genoeg voor een eerste indruk.

Na twee jaar in een Polo bluemotion te hebben gereden weer tijd voor iets anders. Omdat ik niet zo heel veel km per jaar rijd is een benzine motor prima. Ik heb gekozen voor de C 350 coupe en de eerste indrukken zijn bijzonder positief. De auto zit mooi degelijk in elkaar en is lekker stil. Als je het gaspedaal wat dieper indruk veranderd het karakter , zeker als je de sport knop indrukt, en kom er een mooie roffel uit het vooronder. In Nederland merk je dat veel vermogen heel leuk is, maar je kan er maar zelden gebruik van maken. Daarom is het zeer prettig dat er een zeker rust heerst in de auto als je gewoon van A naar B moet.

Het comand systeem in combinatie met de Harmon Kardon speakers is zeker een aanrader. Mooie weergave op het display , perfect aan te sturen met je eigen stemgeluid en mooie zuivere klank van de speakers. Distronic, het rader gestuurde cruisercontrol van Mercedes, werkt erg goed.

De auto heeft allerlei waarschuwingsystemen als dodehoek assistent, parkeersensoren , rijbaancontrole enz enz. Mijn andere auto is een Toyota landcruiser van het oude type. Niks geen waarschuwingstemen, maar door de blokkendoos vorm en grote ramen kan ik veel beter zien wat er om me heen gebeurt en heb ik al die systemen volgens mij niet eens nodig. Al moet ik zeggen dat de systemen wel goed werken. Als het me maar niet te lui maakt.

Als je van plan bent een zelfde auto te kopen zou ik zeker voor het panoramadak kiezen. Lekker licht in de auto , opendak bij mooi weer en het staat erg mooi. De bekleding is erg licht van kleur. Dat kan een nadeel zijn, ik heb gehoord zeker met nieuwe spijkerbroeken , met het verkleuren van het leer. Toch vond ik het interieur zoveel mooier in deze kleuren combinatie dat ik er toch voor gekozen heb. Dan maar geen nieuwe spijkerbroeken meer kopen. Ik heb gelukkig nog geen enkel kraakje of rammeltje kunnen horen . De zijkanten van de bekleding van de kofferbak zijn voor het oog netjes afgewerkt, maar als je met je kleine pink ertegenaan drukt beweegt alles op en neer. Ook het vakje waar de EHBO set in opgeborgen zit is van een kwaliteit die je zeker niet verwacht in zo`n dure auto. Ook de bodemplaat van de kofferruimte voelt erg week aan, slapper als in de Polo. Voor mijn gevoel zakken 2 zakken zand van 20 kg er dwars doorheen.

Het verbruik is op de lange stukken veel minder dan ik verwacht had. De landcuiser 4,2 6 cilinder lust een flinke slok diesel, de polo was lekker zuinig , maar veel minder zuinig dan verwacht . De route over de snelweg waar ik bij de Polo 1 op 20/22 reed, rijd ik nu 1 op 14. Voor een 306 pk sterke auto van 1500 kg niet slecht. Bij de Polo zetten ik al eerste het start-stop systeem uit. Vooral omdat de radio altijd 5 seconde uitviel als de motor herstartte, bij deze auto heb je het bijna niet in de gaten. Een hele kleine siddering bij het uitslaan, starten merk je helemaal niks. Perfect

De ruiterwissers gaan automatisch aan, de lichten, schakelen, alles gaat automatisch en doordacht. In de Landcruiser gaat niks automatisch, zelfs de deuren nog ouderwets met de sleutel openmaken, toch geven beide auto`s mijn bijzonder veel plezier, op hun eigen manier.

Voor zover de eerste indruk

Verzekeren

  • 24.300 km

De auto bevalt prima. Alleen om de auto verzekerd te houden bleek een stuk lastiger. Tot twee maal aan toe is de verzekering ingetrokken. Normaal regel ik al mijn verzekeringen altijd via mijn vaste tussenpersoon en dat geeft nooit problemen. Omdat de premies op vergelijkingsite Independer toch een stuk lager uitvielen heb ik de auto via de site verzekerd. De eerste maatschappij trok de verzekering in omdat de auto teveel vermogen heeft ( zien ze dat niet meteen bij het afsluiten) en de tweede wilde opeens een klasse 5 alarm. Let goed op bij het afsluiten, zelfs als je alle gegevens goed invoert betekend dit niet dat je de auto er uberhaupt kan verzekeren
Ik dacht dat alle auto`s via de dealer met een nieuwprijs van meer dan € 75000,- wel een klasse 3 alarm zouden hebben. Ik heb daar ook niet na gevraagd bij de aankoop. De auto bleek alleen een startonderbreker te hebben .Uiteindelijk heeft de dealer voor een sterk gereduceerd bedrag toch nog een klasse 3 alarm ingebouwd. Voor iedereen die een auto koopt , ook al is het een duurder model , als het een importauto is zit er vaak geen alarm op. Ook officiële merkdealers verkopen veel importauto`s Gelukkig is de auto nu goed verzekerd met een goed gekeurd klasse 3 alarm.

De C klasse bevalt erg goed. Of beter gezegd de auto "is" goed. En daarmee bedoel dat de auto te goed is voor de kleine afstanden en lage snelheden die ik rijd. Als ik op de snelweg het tempo opvoer merk ik dat de auto lekker los komt. Bij 180 km zo stabiel, zo rustig en lekker opschieten. Maar behalve om de auto te testen rijd ik nooit erg snel. Als jr snel optrek knal je bijna op de volgende auto in de altijd drukke randstad, bij 180 denk je alleen maar aan de politie en met volle vaart een klaverblad nemen heb ik wel gehad.

Waarom bevalt de auto ? Meer dan voldoende vermogen , de auto is zuinig, het geluidsniveau lekker laag is en het geluid van de stereo prima. Geen rammels , geen irritaties. Alle snufjes zijn leuk maar goede degelijk bouwkwaliteit is veel belangrijker. Daarom is de auto vooral heel lekker ontspannend en kom ik lekker tot rust na een dag hard werken. Ik vraag me wel af waarom ik graag een C350 wilde hebben en niet een model met minder vermogen. Bijna nooit gebruik je al die pk, maar het geeft wel een lekker souverein gevoel en zo`n lekker roffel is toch echt wel muziek in je oren.

Wat wel beter kan is de automatische versnellingsbak. De bak reageert wat traag, om daarna als een dolle hond weg te schieten. Met de schakelflippers achter het stuur schaken is niet meer dan een gimmick en in de sportstand blijft de auto onnatuurlijk hoog in de versnellingen hangen. Ik heb ook wel eens met een PDK 911 , BMWZ4 en volkswagen DSG gereden, maar voor mij gaan niks tegen zelf schakelen. Hoe intelligent al deze bakken ook zijn, zelf kies ik altijd net een andere schakelmoment.

Bij alle andere auto`s die ik heb gehad zet je de verlichting uit als je de auto geparkeerd heb. Anders loopt de accu leeg. Bij deze auto doe je niks. De verlichten gaan vanzelf uit. Maar als je dan de uit gewoonte de lichtknop naar links draait , zet je het parkeerlicht aan., en ja, dan is na 3 dagen toch echt de accu leeg. Beetje dom, maar zal me hopelijk geen tweede keer gebeuren.

Na 3000 km gelukkig nog geen enkele probleem.

eerste onderhoud beurt

  • 35.600 km

Vandaag een onderhoudsbeurt laten uitvoeren ( assist A ) De kosten vielen erg mee. Niet zo vreemd was er was niks kapot. Wel irriteerde ik mee aan een iets afbladderende metaallook plaat op het stuur. Vooral omdat het scherp is en vervelend langs de duim schuurt, voor het oog is het bijna niet te zien. De dealer heeft het bekeken en er word onder garantie een nieuwe plaat gemonteerd.
Ondanks dat de auto er prettig rijd zal ik niet snel hetzelfde model kopen. De automaat is heerlijk comfortabel maar toch schakel ik liever zelf.
De velgen zijn erg mooi, maar ook erg kwetsbaar waardoor ik in de stad liever in mijn grote landcruiser rijd dan in de coupe. Ook vind ik het in het drukke stadverkeer toch wel hinderlijk dat het overzicht rondom maar matig is. Iets waar meerdere auto`s last van hebben overigens. Alle elektronische hulpmiddelen als dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren e.d gaat de voorkeur uit naar de Landcruiser, geen hulpmiddelen maar rondom erg veel zicht.
Op de snelweg is de Mercedes echt een heerlijke auto. Je leest het vaker in autotesten maar het is echt waar. Bij lange autoritten is het comfort geweldig en heerst in de auto een heerlijke rust. Vooral als je moe bent van een drukke week stap ik meer ontspannen uit als dat ik ingestapt ben. Al met al in het een prima auto die ik iedereen die redelijk vaak lange afstanden rijd kan aanbevelen.

verbruik

  • 40.000 km

Met verbazing kijk in naar het succes van zgn hybride stekker wagens. Een typische nederlands succes waarbij onzuinige hybride auto`s allerlei fiscale voordelen krijgen en normale auto`s zwaar word belast met bpm en bijtelling. Mijn C350 rijd op lange afstanden tussen gemiddeld 1 op 14 en over de laatste 2300 km 1 op 12,5. Inclusief veel koude starts en stadverkeer. Verleden week las ik in de Autoweek dat de nieuwe Volvo Stekker SUV een gemiddeld testverbruik van 1 op 7,5 realiseerde .... de SUV word waarschijnlijk een groot succes . Ik vraag me af wat de nieuwe Mercedes C 350e ( stekker ) gaat verbruiken.
Al me al ben ik nog steeds er tevreden over de C klasse. Ondanks het vele vermogen niet de meest spannende auto maar zeker een fijne reiswagen waar gewoon alles klopt. Vooral automatische cruisecontrol kan ik iedereen aan bevelen. De lichtschakelaar, het grootlicht en de ruiterwisser heb ik sinds de aanschaf nooit zelf bediend. Het gaat automatische en altijd perfect op het juiste moment.

Grote onderhoudsbeurt

  • 47.000 km

De wagen in 4 jaar oud en moet apk gekeurd worden. De achterbanden waren totaal versleten. Ik vind het erg slordig van mezelf dat ik de banden niet zelf tussendoor gecontroleerd heb. Eentje was bijna een slikband geworden. Banden zijn vervangen en de auto is APK gekeurd.

Het onderhoud heb ik door de Mercedes Dealer laten uitvoeren. Volgens het onderhoud schema moesten o.a. de bougies vervangen worden en de rails van het panorama dak gereinigd worden. Alles bij elkaar is een grote onderhoudsbeurt niet goedkoop maar de auto heeft me niet veel meer aan onderhoud gekost dan de gemiddelde andere auto. En die waren een stuk lichter gemotoriseerd.
De lak is van zeer goede kwaliteit. Zelfs geen steenslag op de motorkap en de auto glimt echt als een nieuwe na een wasbeurt. Ik denk dat bij Mercedes de tijden van roest echt voorbij zijn, hoever je daar een mening over kan geven naar 4 jaar.

Al met al een degelijke auto met na 4 jaar nog geen 1 mankement, buiten een sierdeel wat vervangen is. Ik lees bij andere reviews van eigenaren van de nieuwe C nogal eens dat ze terug moeten naar de dealer voor diverse kleine ( elektronisch ) problemen. Het lijkt er op dat de face lift modellen bij Mercedes vaak het meest uitgerijpt en dus veel storingsongevoeliger. De nieuwe C coupe ziet er van binnen erg mooi uit, maar het uitzicht rondom is nog slechter dan bij mijn model C coupe. Zelfs na meerdere jaren vind ik de grote dode hoeken en het slechte zicht rondom storend. In bijvoorbeeld een 911 kan je veel fijner om je heen kijken. Zelfs met mijn veel grotere Landcruiser rijdt ik veel ontspannener in het drukke Amsterdam….
Ondanks het slechte zicht rondom ben ik nog heel tevreden met de auto.

APK

  • 67.000 km

Apk en onderhoud.

Na 5 jaar met veel plezier in de auto te hebben gereden word het weer eens tijd voor wat anders. Omdat ik de nieuwe C klasse coupe niet mooi vind en de E klasse coupe wel een proefrit in een E Coupe gemaakt. Omdat een E400 boven het budget is een proefrit in een E200 gemaakt. Je merkt dat alles weer een stukje moderne is. Groot digitaal scherm, snellere automaat en vooral meer gadgets. De algemene bouwkwaliteit valt me tegen. De materialen ogen mooi maar als je ze aanraakt voelt het niet allemaal even top.

Na de proefrit genoot ik erg van mijn vertrouwde C350. Vooral op motorisch gebied. De V6 in een genot na de E 200. En veel zuiniger. De C is wat lichter dan de E en gebruik gemiddeld 1 op 11,5 De E coupe 1 op 10 gedurende een proefrit van 80 km op 80 km wegen en een stuk snelweg. Teleurstellend!

Gelukkig heeft de C naast het nieuwe banden en de onderhoudsbeurten nog geen enkel probleem gehad. Parkeercensoren, afstandsautomaat en andere veiligheidsvoorzieningen werken nagenoeg perfect. Soms wel eens een overbodige piep omdat de auto denkt dat je tegen een verkeersbord aanrijd.

Maar helaas wel een lampje op het dashboard van het motormanagement. En dat bleek een dure waarschuwing. De N0X sensoren zijn kapot en de auto is afgekeurd. Het vervangen koste 1150 euro. Jammer dat die onderdelen bij Mercedes zo duur zijn. Gelukkig ziet de auto er nog steeds als nieuw uit en is het een zeer betaalbare auto om te rijden en onderhouden. Meer dan 300 Pk en ik denk niet veel meer kosten dan een gemiddelde auto met de helft minder vermogen.

grote beurt

  • 82.000 km

Ik had me voorgenomen om de auto na 3 of 4 jaar weer te verkopen. Ondertussen heb ik de auto al 8 jaar en bevalt hij me nog steeds prima. Omdat alles het prima doet en de auto geen krassen of deukjes heeft heb ik totaal niet het gevoel in een oude of verouderdere auto te rijden. Het leer blijft mooi en ook de overige delen van het interieur zijn echt "zo goed al nieuw" Zo vreemd is dat ook weer niet omdat de auto in de garage staat en ik er gewoon zuinig me om ga. Niet te dicht naast een andere auto zetten, niet gebruiken als verhuiswagen, niet meteen plankgas wegrijden en de auto gewoon laten onderhouden.
Beetje getwijfeld of ik de laatste grote beurt door de officiële dealer zou laten doen of bij een universeel auto bedrijf. Omdat ik niet heel veel km rijd toch maar gekozen voor de officiële dealer. Zelfs de remschijven en blokken zijn nog steeds in prima staat. En ik rij zeker niet als een slak.
Ik denk dat ik het erg getroffen heb met deze C350 coupe. In 8 jaar slecht 1 mankement ( NOx sensor ) en dat was het .
Vaak lees ik dat Mercedes storingsgevoelig. Gelukkig deze niet . Waarschijnlijk rijd ik er nog even me door … de volgende zal toch wel elektrische worden

10 Jaar

  • 100.000 km

Mijn auto is precies 10 jaar oud en heeft ook precies 100.000 km gereden. Ik heb de C350 nu 9 jaar in mijn bezit. Niet heel veel km afgelegd maar dat komt omdat ik zakelijk een Mercedes sprinter rij en vakanties met de Landcruiser HZJ camper.
Na 10 jaar ziet de auto er nog echt bijna als nieuw uit. Ik let altijd op hoe ik de auto parkeer i.v.m. openslaande deuren, staat in de parkeergarage en let goed op stoepraden. Beschadigde velgen vind ik echt afbreuk doen aan een auto. Verder doe ik niks bijzonders. De auto gaat een paar keer per jaar door de wasstraat, poesten heb ik nog nooit gedaan. Maar zowel de lak als het interieur zien er echt nog top uit. Alleen de licht metalen velgen hebben lichte corrosie plekken. Waarschijnlijk doet het een auto erg goed om niet altijd in weer en wind te staan. Ook rubbers en andere onderdelen die vaak verkleuren zijn echt nog als nieuw
De afgelopen 9 jaar heb ik iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt laten doen door Mercedes Stern. 2 x heb ik een mankement gehad. Een NOx-sensor en een ABS-sensor. Beide mankementen geven een waarschuwing op het dashboard maar je kan wel verder rijden. Voor de rest geen enkel mankement. De auto is voor die tijd volgehangen met opties. Alles werk nog prima. Distronic werk er super, heb het zelfs besteld op mijn nieuwe sprinter, maar ook de stoelverwarming, navigatie, spoor assistent, intelligent licht e.d. doet het nog zoals het hoort. Bij 90.000 km zijn de remschijven, remblokken en de accu vervangen. Dus ondanks het vermogen van de C350 gaan ze gewoon lekker lang mee.

Ik heb ik de tussentijd wel proefritjes gemaakt met andere auto`s maar toch iedere keer besloten deze auto te houden. Ik vind het motorgeluid erg mooi en ik voel me echt helemaal thuis in deze auto. Als iets bevalt lijkt het steeds beter te worden, en ik vind het leuk dat de auto zo mooi blijft. Waarschijnlijk wordt de volgende auto elektrische, om nu nog een hele dure nieuwe auto te kopen vind ik een beetje zonde, vooral omdat ik maar 10.000 km per jaar in deze auto rijd.

Het verbruik blijft me toch wel een verbazen. Gemiddelde de laatste 6000 km 1 op 12. Bij lange ritten op de snelweg 1 op 14. En lees wel eens autotesten met de nieuwste auto`s, kleine hybride motor en gemiddelde niet zuiniger. Alleen bij heel veel stekkeren. En dat in vergelijk met een 3.5 liter atmosferische met meer dan 300 pk en een traditionele automaat.
Volgende week moet de auto week APK gekeurd worden, ik verwacht geen problemen

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.