Mercedes-Benz C 250 Diesel Elegance (1995) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 250 Diesel Elegance (1995)

Signalement

UitvoeringC 250 Diesel Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf1995
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto was de ’top’ Mercedes C diesel in 1995. De C250d zonder turbo is slechts voor een korte periode in productie geweest, deze werd later vervangen door de C250 turbodiesel.

Omdat deze wagen top uit de reeks was heeft hij dan ook alle opties die er toen te krijgen waren met uitzondering van elektrisch verstelbare zetels.

Interieur / exterieur :

Het interieur van deze wagen is zeer luxueus en ziet er na 11 jaar dienst nog steeds zeer goed uit. Enkel de lederen versnellingspook is vanwege slijtage enkele maande geleden vervangen.

Een zeer goede automatische airo.

Wat ik echter wel mis aan deze wagen is een boordcomputer waar je het gemiddelde verbruik, gemiddelde snelheid etc.. zou kunnen aflezen. Mijn BMW 325i uit 1991 had dit zelfs terwijl dit op deze wagen niet te krijgen was.

De carosserie is na 320 000 km nog steeds in zeer goede staat. Buiten een beetje parkeerschade is deze wagen dan ook ongevalvrij.


Motor / prestaties :

De motor van de C250d is een beer van een motor. Na 320 000 km loopt hij nog steeds alsof hij net van bij de dealer kwam. De wagen heeft altijd op tijd een onderhoud gekregen wat wel ten goede zal komen van de levensduur van deze motor.

Van de eerste generatie C klasses is dit de sterkste dieselmotor. Met slechts 113pk en 170Nm koppel is dit echter geen straatracer. Naar huidige normen is 113pk uit een 2500cc motor ronduit belachelijk. Deze wagen kan zich dan ook niet meten met menig moderne diesel. Zelfs tegenover de BMW 318d (115pk, 265nm koppel) is dit geen beginnen.

Op de autostrade daarentegen komt deze auto volledig tot zijn recht. Hier voelt deze wagen zich thuis en komt deze zeer vlot met het verkeer mee tegen een ongekend comfort voor een wagen uit deze klasse.

Doordat je deze wagen constant in toeren zit te duwen om iets of wat vooruit te geraken loopt het gemiddeld verbruik dan ook wel op. Na een rustige autostraderit neemt deze motor genoegen met 5,5 - 6 l / 100 km. Bij gemengd gebruik (20% autostrade, 80% stad) loopt het verbruik op tot 8 - 9l / 100 km

Rijeigenschappen :

Zoals ik hierboven al beschreven had is de autostrade de natuurlijke biotoop van deze wagen. Vanaf je echter van de autostrade komt en de lokale rallybaantjes opzoekt voel je echter dat deze wagen hier niet voor geschikt is. Door de veel te zachte ophanging is het onmogelijk snel door de bocht te komen met deze wagen. Ook op glad wegdek is deze wagen zeer verraderlijk.

PROBLEMEN

Direct na aflevering vanuit de dealer kreeg deze wagen te kampen met een probleem. Na een nachtje buiten staan op een helling kon je hem niet meer starten. Na een uurtje op een platte ondergrond was dit ’verholpen’ en starte de wagen alsof er niets aan de hand was.

Dit probleem is maandenlang onderzocht door de garage maar deze vonden niets. Bijna elk onderdeel van de dieseltoevoer vervangen (in garantie) maar nog steeds had de wagen dit probleem.

Na 3 maand is de wagen teruggezonden naar MB duitsland waar ze het probleem gevonden hebben en verholpen (dieselpomp verkeerd geplaats ofzo... )

Verder de volgende 280 000 km geen problemen tot na 290 000 km de versnellingsbak het begaf. Bij de dealer plaatste ze er direct een nieuwe in wat een serieuze rekening tot gevolg gaf. (2800 euro)

- 295 000 km de motorsteunen moeten vervangen, deze begonnen te lekken (650 euro).

- 305 000 km oliepomp vervangen door een ruilexemplaar omdat deze lekte (450 euro).

- 305 000 km versnellingspook vervangen, leder was vergaan van slijtage en kwam soort van lijm los vanonder het leder. (110 eur)

Na het verhelpen van deze mankementen loopt de wagen weer alsof het een nieuwe is, op naar de volgende 300 000 km !!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.