Mercedes-Benz C 250 CGI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

autoreview

Mercedes-Benz C 250 CGI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

Signalement

UitvoeringC 250 CGI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11.300 km
KM-stand laatst48.318 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 11.300 km

Op 12 februari hebben we bij Mercedes Benz Den Haag onze "nieuwe" C250CGI Estate opgehaald. Nieuw tussen aanhalingstekens omdat het een fabrieksoccasion uit Duitsland is van april 2010.

Als opvolger van onze 130i wilden we een wat ruimere comfortabeler auto, met presentaties die niet heel veel slechter waren voor een ongeveer gelijk kilometertarief.

Bij BMW hebben we gekeken naar een tweedehands 335d Touring, maar de 3 sprak ons niet aan. Bij Audi hebben we naar de A4 Avant gekeken, maar dan moet je minimaal een 2.0T Quattro nemen om een normale automatische versnellingsbak te hebben en geen Multitronic. De verhalen op Internet over de rijeigenschappen van de Multitronic spraken mij niet aan, en ook over de betrouwbaarheid las ik teveel negatieve berichten. Tot slot proefgereden in een BMW X1. Dit voelde toch teveel als een hoge SUV en lag naar onze smaak niet strak genoeg op de weg.

Daarom naar de Mercedes-dealer om de C-Estate te bekijken. Eerder hadden we er in Stuttgart bij de dealer al naar staan kijken, en het sprak ons wel aan. Bij de Mercedes-dealer in Den Haag kwamen we in gesprek over het importeren van een auto uit Duitsland. In Nederland stonden namelijk te weinig auto's naar onze smaak te koop. De proefrit in een C180K overtuigde ons. Een fijn strak weggedrag, en een comfort om zonder pauze mee naar Zuid Frankrijk te rijden (of een andere bestemming in Europa naar wens).

Na enig zoeken kwam er een C250CGI uit met een mooie uitrusting, maar die bleek dezelfde dag al vanuit de fabriek aan een Duitse dealer te zijn verkocht. De volgende poging slaagde wel. Een mooie C250CGI Estate Avantgarde met weinig kilometers. De koop was gesloten. De dealer nam verder alle importperikelen op zich, en na drie weken stond de auto klaar.

De samenstelling van de auto:
- C250 CGI Estate Avantgarde automaat (204 pk)
- Obsidiaanzwart-metallic met zwarte bekleding
- AMG-pakket (oa sportstoelen, sportonderstel, sportstuur, aangepaste stuurbekrachtiging, andere voor/achterbumper, zijskirts)
- spiegelpakket (binnen/zijspiegels dimmend en zijspiegels klapbaar)
- telefoonvoorbereiding
- Comand APS (groot navigatiescherm met harde schijf)
- Mediainterface
- stoelverwarming

Eigenlijk hadden we nog een schuifdak willen hebben en het Intelligent Light System (Xenon-systeem dat zich afstemt op het type weg), maar bij een occasion kan je niet alles hebben. In ieder geval bespaarden we ten opzichte van een nieuwe €15.000.

Over de auto kan ik na een dag nog weinig zeggen. De waardering is dus zeer voorlopig. Het meest opvallend was dat de kwaliteit van de aflevering niet voldoende was. De auto stond er prachtig bij, maar op een ritje gisteravond bleek dat de achterruitenwisser niet goed bevestigd was, dat de banden niet goed op spanning waren en dat het schakelen tussen de programma's van de automaat niet werkt. Maar even de garage bellen.

Het rijgedrag is zoals verwacht en gehoopt. Comfortabel, maar wel met voldoende gevoel. Opvallend is dat de auto een stuk lichter stuurt dan de 130i. De prestaties zijn goed (naar ik vrees de eerste bon al te pakken), maar de auto ademt ook een rust uit waardoor de behoefte te gassen kleiner is dan in de BMW. Het brandstofgebruik zal zich in de praktijk moeten bewijzen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, aangezien de motor zijn vermogen uit turbo's haalt en niet uit slagvolume. Ik vrees dat het minder gunstig gaat zijn dan de 130i. De toekomst gaat het leren!

Snel opgelost

  • 11.400 km

Vandaag even langs MB DH om de afleverprobleempjes op te lossen. Binnen een half uur weer buiten met een perfecte auto. Tot dusver geen klagen over de service dus.

Niets te klagen

  • 32.500 km

Inmiddels zijn we na aanschaf dik 21.000 kilometer en bijna 9 maanden verder. De positieve eerste indruk van de C250 is onveranderd. De auto is buitengewoon geschikt om ontspannen lange afstanden mee te rijden. Kortere afstanden gaan uiteraard ook prima, maar vooral in de stad loopt het verbruik dan nogal op. Bochtige buitenwegen, bergpassen en dergelijke zijn prettig om te rijden, maar de lol die ik eerder had in de BMW 130i heb ik in de C250 niet. De auto is voordat soort wegen wat groot. Maar aan de andere kant: met de 130i raak je in dat soort omstandigheden ook wel erg verwend.

De auto heeft behalve voor de beurt de garage de afgelopen periode niet bezocht. Alles functioneert, geen rammeltjes, niks. Alleen 1x een litertje olie bij moeten vullen.

Wat dieper ingaand op verschillende aspecten van de auto.

Comfort
Staat op een hoog niveau. Ik ben wel blij met het AMG-pakket vanwege het sportonderstel en de sportstoelen. Anders zou het mij iets te zacht worden. Op de snelweg loopt de auto erg rustig rechtuit, ook bij 180 kmh. De motor is bij versnellen wat brommerig, maar op een constante snelheid stil genoeg.

Rijgedrag
De auto straalt vooral rust uit. Een BMW daagt meer uit om door te rijden. De motor is vooral geschikt om op koppel te rijden. Volgas in de kickdown voegt naar mijn gevoel veel lawaai en betrekkelijk weinig snelheid toe. Met de in het AMG-pakket inbegrepen aangepaste stuurbekrachtiging stuurt de auto lekker direct en voldoende zwaar.

Verbruik
Is dankzij de 2 turbo's erg afhankelijk hoe je het gaspedaal beroert. Gemiddeld zitten we sinds de koop op 1:11,6. Als de tank wordt leeggereden op de snelweg met 120 kmh haal je gemakkelijk 1:12,5. Maar: de cruiscontrol in Duitsland op 160 betekent 1:10 en daarboven neemt het verbruik exponentieel toe. Als je vooral in de stad rijdt zal 1:10 gemiddeld moeilijk haalbaar zijn.

Gebruiksgemak
Veel zaken zijn zoals altijd als je een nieuwe auto hebt even wennen. De bediening van de navigatie gaat prima. Handig is dat diverse voorzieningen zoals de radio en de telefoon via meerdere routes te bedienen zijn, waaronder lekker grote knoppen op de middenconsole. De spraakbediening werkt voortreffelijk. De mogelijke inspreekteksten krijg je in beeld om uit te kiezen, dus tenzij je in een lollige bui bent begrijpt ze je altijd.

De bediening van de airco is minder omdat hij nogal diep zit. Het is vaak twee keer kijken of je de aan/uit-knop hebt gevonden. Merkwaardig dat de knop voor de parkeersensoren hoger zit, want die gebruik je minder vaak.

Tweede minpunt is de combistengel links waarin alle functies zijn gecombineerd die normaal over twee stengels zijn verdeeld. Het voordeel hiervan ontgaat mij een beetje.

Nog een korte recensie van de belangrijkste opties die erop zitten:

AMG-pakket: bevalt mij erg goed. Naast het optische aspect heb je lekkere sportstoelen, een prettige stuurbekrachtiging en een wat stugger onderstel.

Automaat: in de comfortstand een beetje sloom, maar voor gewoon rijden is dat adequaat. In de sportstand schakelt de automaat wat enthousiaster, maar zal het verbruik vanwege het latere opschakelen wat hoger zijn. De handmatige stand gebruik ik alleen in de bergen.

Cruisecontrol: op zich niks bijzonder op te merken. De bediening is erg gemakkelijk, ook omdat je met een tikje 1 dan wel 10 kmu in een keer omhoog of naar beneden kan. Erg gemakkelijk is dat de cruisecontrol ook zelf remt. Ideaal bergaf, of als je werkzaamheden of een bebouwde kom inrijdt. Een paar tikken naar beneden en je zit weer op de maximumsnelheid, en buiten de kom weer een paar tikken omhoog. Erg gemakkelijk. Overigens: de miswijzing van de snelheidsmeter is zo'n 3 kmu.

Comand APS: het navigatiesysteem voldoet in het algemeen goed. Routes worden snel (her)berekend en het is prima te bedienen. Het kaartmateriaal is soms wel een beetje vreemd waardoor je bij Den Haag bijvoorbeeld vanuit het zuiden niet van de A13 naar de A12/Utrechtsebaan zou kunnen. Wel op de borden blijven letten dus.

Mediainterface: handig. De iPod hangt altijd in de auto. Kwestie van een knopje op het dashboard indrukken en je hebt alle muziek die op de iPod staat binnen bereik inclusief de shufflemogelijkheden. Indien gewenst kan je met de knopjes op het stuur naar een volgend nummer gaan.

Samenvattend: een prima auto waar we het nog wel even mee volhouden. Op naar de volgende vakantie ergens ver weg in Europa!

Verkocht!

  • 48.318 km

Tja, uiteindelijk kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en hebben we de C250 ingeruild voor een 330D Touring.

Naast dat we met 30.000 km per jaar prima in een diesel kunnen rijden spelen vooral de volgende argumenten:
- De karakteristiek van de Benz is toch teveel gericht op comfortabel kilometers maken op de snelweg. De auto betrekt je minder bij het rijden dan de BMW en dat maakt hem op de snelweg een beetje saai, en zorgt dat je niet zo snel voor de lol een bergpas pakt. De Benz vervoert je, in de BMW rijd je.
- De 4-cylindermotor is brommerig, heeft bij hogere toerentallen niet bijzonder veel trekkracht en verbruikt bij hogere snelheden naar verhouding snel meer benzine. Gemiddeld zijn we op 1:11 uitgekomen en dat valt toch tegen in vegelijking met onze vorige 130i met 6-cyl 3 liter motor met 265 pk die bijna 1:12 reed. Downsizing, nee bedankt.
- De 5-trapsautomaat is wat sloom. In de praktijk rijd ik altijd in de sportstand, terwijl in de BMW de automaat ook in de normale stand al een stuk meer bij de pinken is.

Is de auto dan helemaal niet bevallen? Zeker niet! Het gaat ook niet om goed of slecht, maar om anders. Als je comfort erg belangrijk vindt moet je zeker naar de Benz kijken.

Wat is uiteindelijk aan grote en kleinere dingetjes goed bevallen:
- In de 37.000 kilometer dat we de auto hebben gehad zijn alleen 2 lampjes kapot gegaan. Voor zover er iets over de degelijkheid van een auto te zeggen is binnen 50.000 kilometer, prima.
- De sportstoelen van het AMG-pakket zitten prima.
- De bagageruimte is goed te beladen. Vlak, vierkant en met een perfect systeem om af te dekken of een bagagenet naar het plafond te trekken (ook als de rugleuningen omgeklapt zijn).
- De bediening van de cruisecontrol. Je hoeft er eigenlijk niet bij na te denken.
- Het Comand-systeem. Goed bedienbaar, ideaal dat je de navigatiegegevens ook tussen de instrumenten voor je neus kan zien (bijvoorbeeld als je op het grote scherm wat anders wil doen, of als je bij een lange nachtrit het scherm dicht wil klappen).
- De medialink. De iPod kan in het dashboardkastje blijven, je bedient alles via het Comand-syteem.
- De kwaliteit van de koplampen. Xenon is niet persé nodig, tenzij je Intelligent Light System wil hebben.

Wat beviel minder:
- De bediening van de airco is te laag geplaatst.
- De stuurstengel met én verlichting én ruitenwisser én knipperlicht in één stengel is teveel van het goede.
- De brommerige motor en trage automaat (zie hierboven).
- De telefoon-bluetooth neemt niet de contacten over in de auto en de cradle voor de inbouwtelefoon is erg duur (iPhone €295)
- de standaardluidsprekers klinken dof.

Voor de liefhebber van een mooi onderhouden C250 Estate: meld je bij BMW Martinistad in Groningen! De auto staat te koop voor €37.900.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.