Mercedes-Benz C 240 Elegance (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 240 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Aankoop nieuwe Mercedes C klasse
- 172.000 km
Deze auto heb ik op 13 September gekocht bij een dealer.
Met inleg bij mijn Fiat panda die ik daarop inruilde heb ik de C klasse gekocht.
Hij heeft als opties: inklapbare spiegels, cruise control.
Een paar dingen worden nog door de dealer verholpen:
- Passagiersraam werkt niet
- 2e sleutel niet aanwezig. (wordt besteld)
- Storing olie en bas remsysteem (zou met kapotte raam te maken hebben)
- airco kapot (deed het eerst wel)
- koelvloeistof lekkage (ligt op beschermingsplaat onderin)
Tijdens het afhalen een week na bezichtiging zou het raam werken, helaas hebben ze dit wegens "een rommelige week" nog niet gedaan.
Dit was helaas erg slordig.
Laatste puntjes op de i
- 173.000 km
Vandaag mijn auto weer opgehaald.
Hele nette service van Manneke auto's heb een leen auto meegehad.
Het raam is gemaakt, de airco nagekeken en gerepareerd, een extra sleutel netjes erbij gekregen (geen goedkope 2e maar een dikke sleutel)
Remmen nagekeken (bas systeem gaf melding), waarbij een sensor is vervangen.
Dit voor de prijs van 0€.
Relaxed verder
Op dit moment heeft de garage waar ik nog garantie had de volgende problemen opgelost:
Afdekkap verlichting gemonteerd.
Nieuwe aircocondensor
Het bleek dus dat de Airco telkens heel even werkte en later de vloeistof eruit gooide(vandaar dat na een tijd de airco ermee stopte)
Als garantie hebben zij de Airco condensor vervangen.
Nu ben ik de verlichting aan het aanpassen (kentekenplaat verlichting naar led)
En standaard verlichting buiten naar blauw(witte) kleur.
Gelijk viel het mij op dat het wel scheelt de kleur van de koplamp.
Volgende problemen die nog opgelost moeten worden:
- Regensensor werkt niet (goed) meer, interval stand wordt niet op gereageerd geen foutcode met Star diagnose.
- Mattenset bevestigingspunten kapot/versleten
- Plastic binnenkant inklapbare buitenspiegels.
- 1 Koplamp laat de blanke lak?? los geen officieel of oem mercedes koplamp.
- Lawaai auto bij bestuurderskant portier.
Niet het meest schrikbarende gewoon voor "als ik even tijd over heb".
Voor de rest rijdt de auto prima en ben ik erachter gekomen dat er een verschil zit tussen cruisecontrol en limietcontrole.
Zet de cruisecontrol uit en doe de hendel instellen op de juiste snelheid de auto rijdt vanzelf en je hoeft geen gas meer te geven.
Bij Limietcontrole moet je gas blijven geven.
Het verbruik op de snelweg; 120 km woon-werk verkeer licht op 1/11,6
Met cruisecontrol aan, best netjes ik ben erg blij met de auto.
Gestaag verder
- 178.000 km
Ben erachter gekomen waar de herrie vandaan kwam bij mijn portier.
Het deurrubber miste een plastic strip die het deurrubber op zijn plaatst houd.
Het zat gewoon even snel met 4 plastic pluggen vast waardoor het hele rubber zwabberde.
Nieuwe plastic strip besteld en het probleem opgelost.
Ben nu bezig met een comand systeem in te bouwen met aansluiting voor mijn telefoon omdat ik nog de simpele radio heb, en helemaal geen carkit aansluiting.
Tijdens het demonteren van het dashboard luchtrooster afgebroken(fijn hé)
Deze moet opnieuw besteld worden.
Tevens werkt de regensensor ook niet meer, gaat ik binnenkort ook aanpakken , het werkt wel handmatig dus zoveel haast heeft het ook niet.
Alleen irritant dat je net tussen de interval en tweede stand zit.
Ook gelijk de koplampen vervangen door Blauwe bollen(wit-licht).
Dat scheelt echt alleen de mistlampen moeten nog blauwe in.
Kentekenplaat verlichting werkte wel maar naar mijn zin niet goed genoeg.
Led ingedaan deze gaf gelijk foutmelding had zoiets van doe wel nieuwe gloeilampjes erin.
Nog steeds het probleem met automatten, plastic clip konden waarschijnlijk besteld worden.
Tot op heden nog geen telefoon daarover gehad of het kan van de mercedes dealer.
Gelijk even wezen kijken voor een nieuwe mattenset kost 100€ vond ik toch iets teveel van het goede.
Mijn opa en oma hebben nu de W210 verkocht wegens ouderdom, 175000 km 280 Avantgarde van 98 met roest ja , xenon climate etc.
Kregen er bij de Mercedes Dealer 1250€ echt heel weinig ja.
In veel opzichten is de nieuwe C(203 model) gewoon overgenomen van de oudere W210.
Ze hebben nu een W211 gekocht met 200 Kompressor, zit een hoop kracht in de motor, trekt meer als die van mij, alleen het geluid en mooie loop mis je alleen.
Maar het verbruik is veel beter.
Ze hebben hele mooie 12 spaaks velgen eronder (origineel Mercedes) deze ga ik ook proberen te vinden en monteren.
Vind ze sporief en chique.
De grijsgespoten velgen zijn mooi maar ik vind het niet zo elegant staan.
Op naar 185000 vebruik blijft nog steeds op 1/11 hangen.
Problemen houden aan
- 180.000 km
Nadat ik even met mijn auto heb gereden was er het volgende probleem:
De elektrische ramen/richting-aanwijzer etc. reageerde niet meer en de auto gaf meerdere foutcodes: ESP nakijken BAS- Radio etc.
Naar de dealer gegaan daar hebben ze geconstateerd dat de dynamo defect was, deze hebben zij vervangen.
Na 1 week met de nieuwe dynamo hebben gereden ging het SRS lampje niet meer uit, aan de computer gehangen bij Mercedes Benz bleek de airbag module in het dashboard kapot te zijn.
Nadat deze onder garantie is vervallen bleek dit toch niet het geval te zijn, het resette na de vervanging kon helaas niet baten.
Mercedes heeft er 4 weken over gedaan om uiteindelijk de kabelboom te vinden onder de passagiers stoel(weerstand of iets dergelijks) kapot gegaan wat speciaal besteld moest worden.
Nadat dit is vervangen, auto eindelijk weer opgehaald na 4 weken.
Mijn vriend reed met de auto naar huis toe en bij het raam kwam ijskoude lucht en bij de voeten werd het gloeiend heet.
Volgende dag terug naar de garage bleek dat een slang klem/niet goed aangesloten zat bij het dashboard (was gebeurt tijdens het vervangen van de Airbag module).
Nadat dit binnen 45 minuten opgelost was reed de auto weer perfect.
Soms krijg ik nog wel eens als ik de auto uitzet dat de BAS melding tevoorschijn komt maar dit is wisselend.
Tevens hoor ik zo af en toe het hitteschild van de uitlaat.
Wat is er in de 4 maanden gebeurd:
- Passagiersraam unit vervangen
- Koelvloeistof lekkage (slangklem)
- BAS remsysteem sensor vervangen
- Nieuwe Airco condensor
- Automaat bak slipte (keerring was losgekomen)
- Deurrubber-plastic houder (vervangen)
Niet noodzakelijk
- Radio vervangen door all-in-one systeem.
Tot nu toe heb ik best veel pech gehad met de auto door allerlei storingen en meldingen.
Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Daarom geef ik de auto qua betrouwbaarheid een Onvoldoende omdat ik niet van Mercedes had verwacht dat er zoveel mankementen zouden komen.
Ja hij is 14 jaar oud...
Ik rijd nu dagelijks van Alphen aan den Rijn naar Bilthoven (zo'n 110km per dag)
Het verbruik op de cruisecontrol, en in de stad met file ligt 1 op 10.5 á 11.5.
Op naar vele volgende kilometers.
Auto met gebreken
- 192.000 km
Na zo'n 12000 kilometer kan ik wel weer een aardige review schrijven.
Nadat ik de laatste problemen heb gekregen zijn de problemen helaas nog niet weg tot op vandaag.
- Het hitteschild is onder garantie weer vast gemaakt.
- Airco fan piepte
- Keerring automaat bak
- Stuurwielhoek sensor reset
- Airco verkeerd aangesloten (nogmaals!)
- Lichtsensor reset (werkt nog niet juist)
- Rensensor (zou er niet op zitten!?)
Aardig wat gebreken dus.
Door niet mijn eigen schuld is de spiegel eraf gereden met hele bearming aan toe.
Het bleek dus achteraf dat de spiegel al een keer geknutseld was en in had moeten klappen (wat dus niet gebeurde).
Het lastige is dat een spiegel die dode hoek sensor heeft en elektrisch inklapbaar lastig te vinden was.
Ik vond het de 600€ niet waard bij de Mercedes Benz dealer, ik wou wel origineel.
Nadat ik een bevriende man op het forum van Mercedes reageer op mijn bericht heb ik er een daar kunnen vinden alleen zonder dodehoek glas, wat ik dan maar voor lief nam.
Nadat deze gemonteerd was het volgende probleem.
De knopjes van mijn airco waren lelijk geworden en stoorde ik mij aan ik dacht trek die wel eraf en even beetje oppoetsen en rare rubberen coating eraf.
Helaas paste die niet goed meer terug en heb ik ook weer via het forum een nieuwe aircoregelunit aangeschaft.
Daarna begon het volgende probleem de vorige eigenaar heb ooit de aircounit vastgesoldeerd aan de kabel van de ventilator regelaars.
Vandaar dus dat de airco ook soms niet goed werkte.
Deze door een Mercedes Benz specialist weer laten aansluiten met de originele kabel en dito aansluitingen de airco heeft nog nooit zo goed gewerkt!
Bravo voor Handelsonderneming Verkerk te Alphen aan den Rijn.
Helaas moest wel het stuur dashboard en alles eraf om de kabels aan te sluiten.
Helaas is vrijdag 5 Juni de auto afgesleept.
De Aircopomp is vastgelopen en de multiriem is daardoor gaan slippen en verbrand door de warmte, de auto gaf een enorme rook maar is hopelijk zonder al te veel kleer scheuren eraf gekomen.
Nu is het wachten op de garage het goed gevoel van Mercedes is bij mij gewoon weg.
Het gaat ook nooit meer goedkomen na al die gebreken.
De garage heeft het steeds netjes opgelost maar de auto zelf is gewoon niet goed.
Ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte auto gehad!
Verder met wat mankementen
- 203.000 km
De auto was het laatst op 5 juni afgesleept, nadat de auto een nieuwe snaar voor de elektra werkt de auto weer.
De airco "'zou zijn gespoeld" en er is een nieuwe airco pomp geplaatst.
Helaas na 3 weken was de airco pomp kapot.
Teruggegaan naar de garage die ging verder onderzoeken en wist het ook niet meer.
Deze hebben de auto doorgestuurd naar de Airco specialist en zag dat er door vuil de airco pomp weer beschadigd is.
Deze hebben ze vervangen door een nieuwe en nog een keer gespoeld, blijkbaar was dit de vorige keer niet goed gedaan.
Helaas geeft de garage van Mannekes aan dat het meestal goed gaat na zo'n spoelbeurt maar dat het deze keer niet goed is gegaan.
Ik kreeg 0% coulance en heb dus 2 airco pompen in 3 weken betaald.
Dit probleem loopt nog steeds en van Mannekes geeft helaas geen gehoor aan uitbetaling van de coulance die wij overeengekomen zijn.
Daarnaast heb ik nog geen reactie ontvangen wat er met de oude airco pomp is gebeurd, en waar die is.
In Oktober heb ik mijn auto naar Handelsonderneming Verkerk gebracht, de Mercedes specialist.
En tevens een standaardbeurt laten uitvoeren:
- Nieuwe bougies
- Luchtfilter
- Olie
De auto heb ik gisteren op 7 Januari gebracht voor verdere problemen:
- Licht regensensor aansturing vervangen
- Mistlicht glas gebarsten
- Linker buitenspiegel klapt elektrisch alleen in met contact aan
Wat is er vervangen tot nu toe:
- Sensor Remschijf
- Afdekkap verlichting
- Airco condensor
- 2x Airco pomp
- Licht/Regensensor
- Deurrubber bestuurderskant
- Dynamo
- Airbag Module
- Kabelboom passagiers stoel
- Raam unit - Passagiers kant
- BAS Remsysteem sensor vervangen
- Keerring Automaat bak
- Hitteschild opnieuw bevestigingen
- Stuurwielhoek sensor reset
- Spiegel bestuurderskant (eigen schuld!)
- Regelunit Airco systeem (eigen schuld!)
- Aansluit kabel regelunit Airco systeem
- Multiriem
- Mattenset (slijtage)
Aardig wat vervangen sommige dingen zijn slijtage en eigenschuld en tevens ook veel gedaan in de garantie.
Het verbruik schommelt zo rond de 1 op 10/11 en dan vooral snelweg kilometers, en aardig doorrijden.
Ik ben blij dat de auto nu in handen is van handelsonderneming Verkerk in Alphen aan den Rijn, deze heeft echt verstand van Mercedes.
Wordt vervolgd
Licht regen sensor
- 208.000 km
Nadat de laatste keer door Handelsonderneming Verkerk is uitgelezen bleek dat er nog veel fouten in de auto aanwezig waren
Zo kwam hij erachter dat er ooit een originele blauwe Mercedes raam is ingezet zonder de licht en regen sensor opnieuw te coderen.
Na het opnieuw coderen werkt dat eindelijk ook weer :)
Er zitten nog 2 fouten in de auto die niet heel schokkend zijn, een Kachel foutcode en rechter buitenspiegel, deze werkten wel, dus dat binnenkort als er tijd over is fout codes oplossen.
Na een paar dagen in mijn moeders auto gereden te hebben ben ik toch weer erg blij om in mijn budget C te rijden!
Helaas begint door het vele gestrooi ook bij mij weer de narigheid te komen bij de achter wielkast randen helaas een standaard kwaal van de w203.
Binnenkort ook maar eens kijken Nasr mijn radio hij is after market maar vanwege dat het soms niet goed gaat met mijn stuur ga ik hem vervangen door originele command.
Wordt vervolgd.
Gestaag verder
- 217.000 km
Na de vooral slecht onderhouden Mercedes zitten er geen wereld schokkende problemen meer in de auto.
Afgelopen week vervangen:
Banden
Stabilisator stang
Draagarmen voor
LCD display Tellerbak
Dit vanwege het feit tijdens de bandenwissel er teveel speling op de armen zaten.
Nadat dit vervangen was heeft de auto ook gelijker minder "bonkend" rijgedrag.
Tevens gelijk het display vervangen, wegens dat er erg veel dooie pixels en tijdens warm weer scherm niet meer afleesbaar was.
Alleen merk ik ook dat er een licht olie verbruik is, de man waar de auto in onderhoud is gaat dit uitzoeken.
Net als de stelmotors nakijken van de ventilatie wegens dat die soms teveel vocht uitblaast in het interieur tegen het voorraam aan.
En helaas begint de roest steeds erger te worden: wielkastenrand achter beginnen oranje te worden aan de binnenkant, en carrosserie krijgt dikke bulten.
Deuren beginnen onderin in de hoeken licht opgezwollen te worden, het is al een keer opgespoten maar voor de rest niet aangepakt met een bepaald middel blijkt.
De auto heeft nu al 215.000 km gelopen maar is nog lang niet moe, helaas heb ik wat tegengeslagen gehad maar na dit is opgelost heb ik weer vertrouwen in de auto.
Ik heb erover zitten te denken voor een diesel te gaan, maar ik rijd maar 25000 km per jaar.
Op naar de 300000
Verkocht
- 230.000 km
Nadat de auto mankementen kreeg zoals defecte brandstof pompen en olie verbruik nog hoger werd ingeruild voor een Jeep Renegade bij AUTOWINKEL in woerden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.