Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sports Coupé (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 Kompressor Sports Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 200.500 km |
Uniek, bescheiden en sportief
- 200.500 km
Hoi allen,
Bij deze wil ik graag mijn auto aan u voorstellen. Een Mercedes-Benz C200 kompressor sport coupe.
Leuke auto om te zien, met een typische brilliantsilber metallic lak. Ik vind het een geslaagd concept hoor, tuurlijk alle mercedessen van die tijd zijn silver maar het past ook gewoon goed bij die auto's.
Mijn Opa kocht deze Mercedes destijds bij stern en heeft er tot zijn overlijden in gereden, dat was tot 2016. Toen is de auto in de opstalling gegaan, netjes overdekt met een hoes erom. Toen ik 18 werd ben ik er mee gaan rijden.
Superleuk natuurlijk, net 18 en gelijk een sportauto om mee te rijden. Ik hoefde destijds niet veel kilometers te maken dus maakte het onderhoud en verbruik niet zo veel uit.
Wat hem leuk maakt is dat mensen het niet herkennen als een Mercedes model. Van voren ziet het eruit als elke w203 of clk of andere w203 afgeleide maar van de zij en achterkant is het echt een eigen automodel. Alleen de spiegels zijn hetzelfde als bij de sedan en dat maakt van deze sportscoupe best een unieke verschijning.
Zelf vind ik dat kleine kontje wel mooi, zo'n hoge taille met aflopende daklijn, en korte overhellen; het maakt de auto wat sportiever ondanks dat de wielbasis identiek is aan de sedan. Vanbinnen is hij dan ook erg ruim, net als alle c klasses is het een prima 2 zits auto. Achterin wil je eigenlijk liever niet zitten in een c maar als het moet gaat het wel.
Velen vinden hem op het eerste oog niet mooi, anderen dan weer wel, tegenwoordig hebben veel autos zo'n aflopende daklijn met achterruit. Een fastback, sportieve shooting brake of hoe je het ook noemen wil is wat de klok slaat vandaag de dag en daarom oogt de auto op een bepaalde manier dan ook wel modern.
Niet in het interieur, want daar zie je linea-recta dat het een w203/cl203 gaat. Aluminium-look kunsstof, leer op het dashboard, airbag in de deur, een joekel van een km-teller, super klein toerentellertje en wat geelachtige beeldschermpjes in je vizier. Ja, nee dat is gewoon een oude mercedes. Ik heb wel een android display unit dat eruit ziet als het command systeem en leren bekleding.
Draai je de sleutel om hoor je ineens een raar aanzuiggeluid, owja, toen maakte ze nog kompressor-motoren bij Mercedes benz.
Een M111.955 gekoppeld aan de Eaton M45 om precies te zijn, het is de EVO combinatie en in zekere zin het meest moderne, doorontwikkelde m111 blok dat er is.
Hij is terughoudend getuned van 184pk/238nm op de rollerbank naar een precieze 198,4pk/267nm na chiptune op de rollerbank. en daar rijdt de auto eigenlijk prima mee, niet overdreven snel maar hij komt prima mee met het verkeer om zich mee. Op vakantie in Duitsland merk je dat hij in zijn zesde versnelling wat koppel tekort komt als je omhoog rijdt met een zwaarbepakte auto.
Zuinig rijden in Nederland met 100km/h? dan haal je met wind mee zo'n 6,1/100 tot 6,4/100. Rij je iets harder door dan is 7,5/100 eigenlijk altijd wel haalbaar, volgens de boordcomputer dan, in de praktijk kun je er altijd zo'n 0,3/100 bij optellen.
Dan, betrouwbaarheid,,, Nee, dat is ie niet, je kunt zeggen van wel gezien zn leeftijd en de kilometers maar alles kost gewoon ontzettend veel geld.
Sinds ik wat meer rij heb ik er een auto bijgekocht. Een vw polo sedan uit 99.
Mocht je een cl203 overwegen, houd dan rekening met je rekening voor je zo'n auto koopt. Ik kan me haast niet voorstellen hoe duur een CL600 zou zijn uit 2002 in het onderhoud. Maar goed.
Praktisch is hij ook nog wel: die kofferbak ziet er geinig uit maar als het open staat kan er ook gewoon een hele hoop in en dat scheelt weer, achterin kunnen er ook mensen zitten en voorin heb je een zee van ruimte, ik ben 1,98m en zit prinsheerlijk, let wel; ik heb geen schuif/kanteldak en ik weet niet of hij dan nog genoeg ruimte heeft.
Tja, de auto is één maand jonger dan ik en dat vind ik dan wel weer leuk natuurlijk, en je kan als 22 jarige je passies prima uitleven met een dergelijke auto, het is ook nog wel een veilige auto met alle soorten airbags, esp, tc, abs, srs en 5 sterren botsproef, alleen de kosten zijn gewoon hoog, tja het blijft rijden met een ster op de neus, of in mijn geval; in de neus.
In het rijden valt op dat het onderstel behoorlijk doorontwikkeld is. Achter hen je een multilink ophanging en voor een onafhankelijke dubbele nogwat. Ik heb er weinig verstand van maar het rijdt heerlijk. Als het stuk gaat kost het een hoop maar dat is met alles bij een Mercedes. Ik heb er gelukkig een auto bijgekocht, dus deze rijdt ik hobbymatig en een hobby mag geld kosten denk ik dan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.