Mercedes-Benz C 200 CDI Classic (2003) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 200 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 543.000 km |
Een aantal keer rond de klok, maar...
- 497.000 km
Deze auto heb ik inmiddels een aantal (8 jaar) op de kop af - en het is een aangename en trouwe metgezel gebleken! Ik had in het begin wat vraagtekens (ik had nooit eerder een auto gekocht met 167.000km op de teller) maar die verdwenen als sneeuw voor de zon. Hij is altijd erg comfortabel gebleken voor de meest voorkomende rit over de A6 en veel andere ritten... en toonde zich altijd betrouwbaar. Beurten geef ik redelijk stipt.
Dus... de ervaringen tot zo ver:
- met pakweg 40.000km/jaar bleken de kleine en grote beurten perfect te passen op het onderhoudsschema en werden deze de voorjaar (kleine) en najaar (grote) beurten. Banden pasten altijd in dit ritme, een keer gaf mijn garage aan dat het op zich te vroeg zou zijn bij de beurt deze te vervangen maar dat deze de volgende beurt wellicht niet zou halen. Tussentijds nooit naar de garage gehoeven, zelfs niet voor een koplamp (dat kun je bij deze auto nog aardig zelf doen).
- Verbruik was door de bank genomen 1 op 16, met op de verbruiksindicatie uitschieters tot 4,3l/100km op een erg mooie dag met weinig wind en regelmatig rijden. In de winter ligt het verbruik iets hoger. Dat betekent dat je met een volle tank in de winter moet rekenen met 750-800km tot 1/8 leeg en in de zomer 900km goed haalbaar is. Een keer heb ik net geen 1000km gehaald! Let wel: ik heb een automatische versnellingsbak. Al met al kunnen sommige moderne auto's hier nog wel een puntje aan zuigen. Ik rijd over het algemeen 'vlotjes' maar regelmatig, echter ik race zeker niet.
- Comfort is goed, audio is goed (alleen de cd-speler lijkt aandacht nodig te hebben en helaas is deze auto nog van voor het bluetooth-USB tijdperk). 4 voorkeuren voor de radio is beperkt maar in de praktijk voldoende.
- Ik kwam er al snel achter dat de kofferbak of de achterbank niet handig zijn als je een basgitaar met versterker wil vervoeren maar in de loop van de tijd blijkt de kofferbak wel een verdacht magazijn van spullen te worden die je 'even in de auto laat liggen'. Voor een ritje naar een vliegveld passen twee koffers er goed in.
- december 2014 parkeerde een auto (vrachtauto) tegen mijn motorkap - geen briefje achtergelaten natuurlijk... deze schade kon uiteraard worden hersteld en bevrijdde me van de steenslag die hier en daar lelijke plekken begon op te leveren.
Kanttekeningen
- Veren. Op een of andere manier breken ze erg regelmatig, ondanks dat ik niet snel over drempels ga (en op de Koningin Wilhelminalaan in Bussum ligt een verzameling venijnige exemplaren!). Het wat kreunende geluid is voor mij dus intussen een soort van achtergrondruis geworden en bij een APK stond het er om het jaar wel weer op de factuur.
- Het laatste jaar... met een kilometerstand boven de 450.000km blijken de gebreken toch wel te komen. Een voorrem (volgens de garagehouder zijn meestal de achterremmen aan de beurt) liep in februari vast en moest uiteindelijk door een gereviseerd exemplaar worden vervangen. De laatste beurt viel door verschillende kleine posten ook aanzienlijk hoger uit dan wat ik gewend was; en nu zijn de verstuivers aan de beurt. Betekent dat de lol er wat af gaat. Niet direct dat de auto slecht is, zeker niet, maar het comfort van het toch aangename onderhoud vermindert. Zeker met de uiteindelijke waarde van de auto in aanmerking genomen.
- het roest begint hier en daar (kofferbakklep, rand boven de voorruit, motorkap) zichtbaar te worden. Niet dat de gaten erin vallen of dat het erg opvalt maar het is wel iets om in de gaten te houden.
Dus - langzaam maar zeker aan het denken aan een opvolger. Deze auto zal echter wel het half miljoen vol gaan maken (verwachting uiterlijk half november...). En me nog een aantal maanden van aangenaam vervoer voorzien!
Afscheid...
- 543.000 km
Ik heb vandaag afscheid genomen van deze Mercedes C 200cdi. Met enige weemoed aangezien we in deze tijd veel hebben gedeeld... en over het algemeen heb ik met grote tevredenheid met de auto gereden. Eigenlijk nog wel maar het moest er gewoon een keer van komen. In het afgelopen jaar heb ik beurten gehad die meer werk inhielden dan voorheen en ook tussendoor was goede zorg van de garage vaker nodig. Bijvoorbeeld door kapotte brandplaatjes (waardoor het in het interieur naar uitlaatgassen ging stinken). De lekke band in de laatste week zal ik niet meetellen maar dat bij het wisselen van de kentekenplaatlampjes achter (bij het repareren van de band wilde ik dat gelijk meenemen) de units daarvan bleken te moeten worden vervangen omdat de contacten slecht waren geworden was wel even slikken. Het waren de kosten niet echt maar als je weet dat je nog maar enkele dagen met de auto zal rijden zit je hier niet meer op te wachten... Intussen wel erg veel dank aan Ronald Snel en het team van Autobedrijf Snel in Nederhorst den Berg; deze Mercedes-specialist heeft altijd goed voor de auto gezorgd en zal ik zeker aanbevelen!
Voor de nieuwsgierigen: de auto is vervangen door een Lexus CT200h. Ja, hybride en iets kleiner maar omdat ik meestal alleen rijd en weinig meeneem is dat ruimte genoeg. Milieutechnisch meer verantwoord dan de inmiddels toch wel oude diesel. Het rapport daarvan volgt als ik daar meer ervaringen mee heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.