Mercedes-Benz C 200 AMG Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 34 km |
KM-stand laatst | 11.322 km |
Valse start
- 300 km
Begin oktober 2021 koos ik voor een nieuwe Mercedes C200 AMG launch edition, private lease bij Mercedes. Prachtige auto, seleniet grijs, panorama dak en 19 inch lichtmetaal maakte het plaatje helemaal compleet. Het was een auto die zo op de boot stond in Zuid-Afrika en ergens eind oktober 2021 in Duitsland zou arriveren om dan een week later geleverd te kunnen worden.
Het was de keuze tussen de Benz of een BMW 318i met MSport- pakket uit de showroom. Mijn vorige auto was een 320i M touring. Superauto, maar in augustus tenonder gegaan in een ongeluk... Toch de Benz maar, die zou er ook vlot zijn. Das Beste oder nichts!
25 oktober kwam de Benz inderdaad in Duitsland aan - voor 1 december zou ik zeker rijden. Helaas bleek de auto verscheept te zijn met een missend Steurgerat. Toch een gevalletje chip-tekort!
Na dik 4 maanden en geregeld bellen naar de dealer en toch uit frustratie ook maar naar de importeur - ik zag 'mijn' auto (zelfde configuratie) meerdere keren beschikbaar bij andere dealers - werd de Benz op 11 maart afgeleverd. Niet erg feestelijk, want de poetsers waren nog niet klaar. De gebruikelijke cerimonie met onthullende strikken of doeken werd overgeslagen. Maar dat hij daar eindelijk stond was al feestelijk genoeg, wat een mooie auto!
Toen ik de volgende dag met een kameraad autofreak de Benz voor een rondje wilde meenemen: acculampjes en niet starten. Het zal toch niet?! Na de Mercedes hulpdienst te hebben gebeld kwam er na een tijdje een sleepwagen bij mij thuis voorgereden. En toen startte de Benz weer... Vervolgens is de auto 3 dagen terug naar de dealer gegaan, voor verdere diagnose. Voor de tussentijd kreeg ik kostenloos een GLA mee - de komende jaren staat die nu op Google maps voor de deur.
Uiteindelijk bleek het probleem een defecte startknop te zijn. Komt zelden voor, werd mij verzekerde de werkplaats. Geeft toch een deukje in het vertrouwen...
Auto rijdt verder super. Comfortabel, ligt verrassend strak op de weg en stuurt zelfs fijner dan de Beamer die ik ervoor had.
meivakantie en fratsen
- 3.500 km
In de meivakantie extra km's gemaakt naar la France. Kofferbak is ruimer dan ik had ingeschat. Koffers, proviand en ander vakantiespul ging met gemak mee. En wat rijdt de auto heerlijk! Stoelen zijn super, panoramadak is prachtig net als de rest van het interieur.
Verbruik is ook ok, op lange stukken met gemak 1:15. Gemiddeld tot nog toe 7,8 l/100 km. Ik rijd minder dan voorzien. Thuis werken drukt het aantal km's. En voor kortere ritjes pakken we vaak fiets of de IQ.
Ondertussen valt op dat de het materiaalgebruik net wat minder premium is dan bij de BMW. Kleine dingen als materiaal onder de middenconsole, en bijvoorbeeld kofferbakbekleding zijn wat minder mooi.
3 juni 3500 km Van echt mindere kwaliteit bleek de motorkapontgrendeling. Ik ging ruitenwisservloeistof bijvullen, maar de motorkap wilde niet meer openen. De ontgrendelingskabel lag er los bij. Terug naar de dealer, waar ik kon wachten op de reparatie.
Na een uurtje bleek dat het ontgrendelingsmechanisme van de motorkap los had gezeten en dat daardoor de kabel los was gekomen.
Toch een beetje beschamend voor een premium brand met een slogan die kwalieit met hoofdletters suggereert, maar vooral irritant.
Verder blijft het verbruik hetzelfde en het rijden super. Hoewel ik dat laatste te weinig doe.
Ik kreeg ook zomaar een berichtje van Mercedes Me app gevolgd door een email met de melding 'Accuspanning kritiek'. Toch maar even de dealer gebeld met de vraag waar dat nou weer vandaan komt?! Uitleg was dat het zou kunnen komen dat er weinig km's gemaakt worden en dat er toch systemen constant stroom verbruiken...
Nou ja, ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en conform instructie een ritje van 30 km gemaskt om bij te laden. Om nou een druppellader aan zo'n nieuwe auto te gaan hangen ging me te cer. Dat ik dat moet doen bij mijn 1963 Mercury is tot daaraan toe, maar bij zo'n moderne hightech auto...
Het rijden blijft overigens nog steeds een genot.
We gaan af en toe naar de Duitse grens om te tanken en boodschappen in te slaan. Steeds valt op hoe comfortabel de Benz is ondanks de 19 inchers en AMG verlaging. Wel hoor je bij elke drempel de voorkant vervaarlijk schuren. Dat blijken 2 soort van spatlapjes - niets om me zorgen over te maken.
Een vokgende keer eens een autobahn test uitvoeren
Vakantieperiode
- 6.517 km
Nog steeds rijd ik veel te weinig met de Benz. Gelukkig is het geen straf om er naar te kijken!
Het loont momenteel de moeite om voor bier en benzine een rondje Duitsland te doen. Uiteraard even een Autobahn test kunnen - ik kon mooi een Porsche 911 volgen. 245 kreeg ik op de teller, maar moest uiteindelijk toch van het gas door verkeer. Meer was misschien wel mogelijk… Voor het onderstel zal het geen probleem zijn, want de rust en stabiliteit op die snelheden is in zeer vertrouwenwekkend.
Wat minder vertrouwen blijft geven is die verrekte start accu…
We zijn een weekje (met dakkoffer) wezen kamperen in Zeeuws Vlaanderen. Toen het tijd was om terug naar huis te vertrekken zag ik onheilspellende berichten verschijnen op het dashboard en niet veel later kon de Mercedes hulpdiensten weer worden ingeschakeld - auto was geheel dood. Sleepwagen op de camping (zie foto’s) - gelukkig was reanimatie met een paar simpele startkabels voldoende om hem weer aan de gang te krijgen… Maar toch “bijzonder” dat zo’n moderne auto zo veel last heeft van een simpele onder bemeten(?!) accu. Wij hebben zelfs nog uitstapjes gemaakt naar Brugge, etc, dus tussendoor is de accu nog opgeladen… Meteen zijn we vanuit het vakantieadres doorgereden naar de dealer die gelukkig tijd had om e.e.a. door te meten. Uiteraard niets aan de hand. Dus aansluitend een afspraak voor verdere diagnose gemaakt waarbij software is bijgewerkt. Met de accu was niets mis… Hopelijk is het hiermee opgelost… We zullen zien.
Nieuwe jaar in
- 9.450 km
De Benz blijft een geweldige auto. Met de looks maakt hij indruk zowel van buiten als van binnen. Panorama dak vind ik echt prachtig, MBUX en sfeerverlichting zijn glamorous. En het comfort is indrukwekkend, ook de wegligging en besturing zijn super. Ik vind hem directer, wendbaarder aanvoelen dan de BMW 320 M-sport die ik hiervoor had. En nog flink comfortabeler ook. Toch knap!
De kofferruimte blijkt ook een stuk bruikbaarder dan ik had verwacht. In vergelijking met de BMW, die een touring was, heb ik nog geen gebrek aan ruimte gehad.
Je blijft toch onwillekeurig vergelijken. Zo is het MBUX systeem wel erg goed en is het enorme display heel gaaf. De BMW i-draaiknop heb ik nog niet echt gemist. Wel is het systeem een keer helemaal uitgevallen en ook kreeg ik weer signalen over een accu die bijgeladen moest worden. Heb ik nu maar uit voorzorg meen nachtje de druppel lader aangesloten. Belachelijk natuurlijk - voor een 1963 Mercury is zoiets acceptabel, maar voor een 2022 Benz…?!? Anyhow iets waar de dealer nog een keer over mag nadenken.
Overigens prima is de Mercedes Me app die de meldingen geeft. Handig om bestemmingen van tevoren door te sturen en status mee te checken van bijvoorbeeld bandenspanning of de ruiten te sluiten mocht je er een per ongeluk open hebben gelaten.
Ondertussen is het gemiddelde verbruik na bijna 9500 km 7,5 l/100 km. Niet slecht vind ik, ook niet heel indrukwekkend voor 1.5 hightech mild hybrid turbo.
Wordt vervolgd…
Sterretje in de voorruit
- 11.322 km
Pats! Sterretje in de voorruit? Even bellen met de verzekering (Mercedes-Benz): bij de dealer moet ik de ruit laten oplappen.
Daar was ik pas nog geweest om winterbanden te laten monteren, Continentals Wintercontact. Die zijn super - glijden niet, zijn stil. Het winterweer is natuurlijk ook helemaal passend. Ze hebben toen meteen, volgens terugroepactie, de aanpassing in de kofferruimte gedaan (extra isolatiemateriaal tegen vocht of iets dergelijks)..
Nu dus terug voor de reparatie van een sterretje. Hebben ze meteen de accu nog een keer kunnen checken. En nu, toch maar vervangen! Nu een maand later, heb ik geen meldingen (lege accu) meer gehad- het probleem lijkt nu toch echt getackeld! Vermoedelijk heeft toch het lange stilstaan in Bremerhaven (wachtend op een chip) geen goed gedaan…
Ondertussen ben ik steeds weer blij met mijn Benz.. Gewoon een super mooie auto - ik krijg geregeld weer complimenten. Opvallend vaak zijn het dames die complimenteren. Mannen vragen vaker naar de kosten… Dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik een dik jaar geleden deze auto in de privatelease heb gekozen. Nu betaal je zo dik 150 Euro per maand meer - hoezo inflatie… Het verbruik blijft op 7,5 liter/100 km gemiddeld hangen. Het gaat soms beter, want op langere ritten - rustig rijdend (ongeveer volgens wettelijke snelheidslimiet) kom ik tot rond 6,7 l/100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.