Mercedes-Benz C 180 Kompressor Estate Avantgarde (2008) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Kompressor Estate Avantgarde (2008)

Signalement

UitvoeringC 180 Kompressor Estate Avantgarde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf133.600 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Benz!

  • 133.600 km

Eind 2013 de knoop doorgehakt en de Ibiza ingeruild op een C-klasse Estate Avantgarde uit 2008. De auto gekocht vanwege zijn trekvermogen, looks en te verwachten betrouwbaarheid.

In eerste instantie nog getwijfeld tussen een diesel en een benzine versie maar vanwege de te verwachte kilometers per jaar toch voor de benzine versie gegaan.

Een Mercedes-dealer in het zuiden des lands gaf nog een redelijk bedrag terug voor de Ibiza en maakte een mooi aanbod voor de Mercedes inclusief een jaar garantie.

Bij de eerste kilometers viel het comfort en de rust aan boord op, wat een heerlijke rijdersauto is het toch. De Mercedes wordt o.a. gebruikt voor het trekken van een paardentrailer en je merkt amper dat er een zware trailer achter hangt.

Helaas al wel twee keer aanspraak moeten maken op de garantie (gelukkig had ik garantie anders was het kassa). Begin maart 2014 startte de auto ook niet meer, via een ANWB-monteur (aangestuurd door Mercedes Mobilo) de auto toch kunnen starten maar het stuur bleef op slot staan. Uiteindelijk de auto naar de dealer laten slepen en die heeft de contactslot module (sorry voor de techneuten als ik het verkeerd omschrijf) vervangen en hierna alles opgelost.

In het voorjaar toen de temperaturen op gingen lopen ontdekt dat de airco niet koelde. Uiteindelijk onder garantie de condensor vervangen. Helaas bleek na korte tijd dat de airco het weer niet deed. Bij de reparatie was een O-ringetje/rubbertje over het hoofd gezien waardoor de airco-vloeistof langzaam weg was gelekt. Ook dit weer netjes opgelost en nu hopen dat duurdere reparaties nu weg blijven, zeker nu de garantie bijna verloopt.

Verder hoor ik bij het starten vaak een flink huilend geluid onder de motorkap, ik heb me laten vertellen dat dit bij kompressormotoren normaal is, maar soms is het geluid zo goed te horen dat ik me afvraag of dit normaal is. Wellicht spanrollen/riemen o.i.d?

Een ander minpunt aan de auto wat ik wil noemen is het ontbreken van een fatsoenlijke aux/usb aansluiting om muziek af te spelen. Je bent nu veroordeeld tot (mp3) cd's of de bijgeleverde ipod-kit. Bij mijn vorige auto prikte ik mijn android-telefoon zo in de aux-aansluiting en kon al mijn muziek afspelen. Ik begreep dat er op latere modellen (facelift)deze mogelijkheid wel zit.

Verder is en blijft het een heerlijke auto om in te rijden, zeker de langere afstanden waar deze auto eigenlijk voor gemaakt is. Het gemiddeld verbruik over de 11.000 km die ik nu gereden heb staat op 8,9l/100km. Dit is dan een combinatie van hele korte stukjes en woon-werkverkeer. Bij woonwerkverkeer waar ik 90% op de snelweg rijdt haal ik makkelijk 7,8l/100 km wat in mijn ogen voor deze auto een prima verbruik is.

Onlangs via marktplaats een set winterbanden aangeschaft. Afgelopen winter was het erg warm, maar ik moet er niet aan denken dat ik met 156pk en achterwielaandrijving door de sneeuw moet met mijn zomerbanden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Een jaar in bezit...

  • 148.000 km

Deze week de auto een jaar in bezit en vandaag een beurt uit laten voeren door de dealer (Assyst A Plus). Op de oliewissel + filter en ruitenwisser vloeistof na waren er geen bijzonderheden dus ik stond gelukkig zo weer buiten. Na het laatste probleem van afgelopen zomer (condensor airco) geen problemen meer gehad en inmiddels weer heel wat comfortabele kilometers achter de rug. Inmiddels rijd de auto op Bridgestone Blizzard winterbanden.

Weer een jaar verder

  • 164.000 km

Deze week is de auto voor de grote beurt (Assyst-B) en APK bij de dealer geweest. Bij de beurt zijn verder geen bijzonderheden ontdekt.

Over het afgelopen jaar kan ik kort zijn. De auto heeft gedaan wat hij moest doen zonder me ook maar een keer te hebben laten staan. Het waren weer 15.000 heerlijk comfortabele kilometers.

Overigens stoor ik me nog wel steeds aan het olieverbruik. Over de laatste 15.000km toch zeker bijna 2 liter bij moeten vullen. Schijnt nog steeds normaal te zijn. Op naar de volgende 15.000km!

Het gemiddelde verbruik over het laatste jaar is 8,5l/100km.

Voor het eerst een jaar met onkosten

  • 180.000 km

Laat ik voorop stellen dat de auto het dit jaar weer prima heeft gedaan. Toch dit jaar flink wat onderhoudskosten gehad, al ging het in de meeste gevallen om slijtage onderdelen.

Aan het eind van de winter 2016 bij het wisselen van de winterbanden voor de zomerexemplaren de achterbanden vervangen. Via een bekende bandenwebsite 2 Continental Sportcontact 5 besteld (96 euro per stuk) en laten monteren.

In de wintermaanden viel ook op dat het rechter achterlicht zwak brandde. Dit bleek een vaker voorkomende kwaal bij dit type auto. Een nieuwe (massa)draad laten trekken naar de achterlicht unit en probleem weer opgelost.

In het voorjaar weer het gevoel dat de airco het niet goed deed (zie eerdere reviews) en ook nu bleek weer dat er te weinig koelmiddel in het systeem zat. De dealer wederom de boel af laten vullen en voor 240 euro had ik weer een prima airco. Het advies gekregen de airco regelmatiger te gebruiken en sindsdien geen problemen meer gehad.

In juni stond ik plotseling met een Mercedes die niet meer wilde starten. De accu bleek zijn beste tijd gehad te hebben. Gelijk een zwaarder exemplaar (voor start-stop systemen) laten plaatsen en voor ruim 200 euro konden we weer verder.

In de zomervakantie ook nog wat schade aan de achterbumper gehad door een niet oplettende parkeerplek verlater. Dit is allemaal netjes door verzekering en schadehersteller opgelost.

Deze week (december 2016) de A5 beurt met aanvullende werkzaamheden gehad. De auto is gekeurd, voorzien van verse olie, nieuwe bougies, luchtfilter, ruitenwissers, nieuwe remblokken en schijven achter en er is naar het nog steesd aanwezige olieverbruik gekeken. Voor ruim 1100 euro mocht ik de Mercedes-werkplaats weer verlaten. Hopelijk verloopt het komende jaar wat goedkoper. Keep you posted.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.