Mercedes-Benz C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Elegance (2009)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringC 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf96 km
KM-stand laatst53.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste meters...

  • 260 km

Ik weet het, eigenlijk moet je na zo weinig kilomters nog geen review schrijven. Want cognitieve dissonantie zo heb ik ooit geleerd maakt dat je in eerste instantie altijd zoek zult gaan naar bewijzen dat je de beste keuze hebt gemaakt met je laatste dure aanschaf. Ook al heb je nog zo'n beroerd product gekocht.

Maar goed, ik doe het toch. Want ik ben helemaal happy met mijn nieuwe TAXI. Haha, jaja, zelfspot. Mijn leven lang noem ik mensen die een Mercedes rijden al taxichauffeur. Nee ik weet het, het is flauw. Maar wel een beetje waar. Hoeveel taxi's rijden er niet van het merk met de ster? Maar goed. Ik moest plotseling volgens de nieuwe normen van mijn werkgever benzine rijden. Dus moest ik na ruim 10 jaar dieselen op zoek naar een benzine uitvoering. De Opel Insignia gereden (1.6 Turbo). Rijdt uitstekend! Maar het doet me toch niks. Ik ben toch te veel een premium snob. OF een Alfa desnoods. Ook apart. Citroen C5 vind ik een prachtige auto. Maar dan wel de diesel. De 2.0 benzine is geen fijne variant. Ik had zin in een BMW 3 serie. De diesels zijn briljant. Maar de onderste lijn 4 cylinder benzine zijn me te zenuwachtig. En de 320 of hoger passen niet in het lease budget. Afijn... tot ik de C180 kompresoor ging rijden. Geloof het of niet... dat hele gedicht staat nog op de achterkant ook. Maarr die kompressor maakt wel dat het een heerlijke machine is. Geen turbo maar een mechanisch aangedreven hulpje voor de motor. Die zorgt dat het een benzine motor is met het karakter van een diesel. Bijna 160 PK uit een 1.6 liter motortje. En een puike 230 NM trekkracht. Geen Ferrari, maar een alleszins vlotte en vooral stille motor.
En ik vond en vind het gewoon een mooi model. Mooier dan veel Mercedes modellen hiervoor.

Dus... gekozen voor een Benz. Ik wilde perse achter die ster aan rijden. Dus ben ik een soort alleen op de wereld omdat vrijwel iedereen kiest voor de Avant Garde uitvoering met de veel te grote ster in de grille (wel een mooie uitvoering ook overigens hoor). Maar ik dus de meer klassieke variant. Inclusief "echt" houten stripjes in het interieur die ik meteen heb geupgrade naar wortelnoot. Samen met het Aritco Leder lichtgrijs ziet daat er poepchique uit. Ik weet het, je moet er van houden. Zowel van het nephout als zo'n licht interieur. Maar het zwarte interieur ziet er ZO sober uit. Met het lichtgrijs wordt het dashboard gelijk two tone wat er veel mooier uit ziet vind ik.

Verder heb ik een business uitvoering met ene prettig navigatiesysteem. Pijltjes plus systeem. Dus niet te ingewikkeld met een wat kleiner scherm dan het peperdure Command plus gebeuren. Maar voldoet prima. Enige wat ik superirritant vind, BMW doet dat ook bij de goedkopere variant, is dat je geen CD's kunt draaien als de Navi DVD in het systeem zit. Da's niet van deze tijd. Stop er in vredesnaam of een wisselaar voor 2 DVD's in of een harddisk waar je de kaarten op kunt laden. Maar goed, ik ga wel muziek draaien via de aux poort. Dat is wel zo eigentijds. CD's zijn ook wel heel erg uit natuurlijk...
Verder heb ik verwarmde stoelen besteld en daarnaast de upgrade naar comforstoelen. Briljant het laatste. Door middel van lucht die je in en uit de kussens kunt laten lopen ben je in staat je helemaal goed te nestelen in de goed zittende stoelen.

Tot slot nog een regensensor en tempomaat (cruise control) besteld maar die zouden natuurlijk standaard moeten zijn. Shame. Oh ja... de cupholder kost ook nog 40 Euro. Tjonge jonge. En ik heb de velgen een maatje groter en breder besteld, dan staat hij net wat knapper op zijn bandjes. Maar helaas, op dit moment nog niet. Hij is afgeleverd met standaard 16" fietsbanden. De velgen worden nageleverd. Foto's volgen dus maar pas als hij echt af is.

Het dashboard en trouwens het hele interieur vind ik helemaal super. Wat een afwerking. Top! Alles past goed en is met prachtige materialen gemaakt. Een genot. Ik was ook blij verrast dat ik de luxe klokkenwinkel heb met de prachtige "kokers" waar ook de AMG is uitgerust. Dat vind ik heel veel mooier dan het platte bord in de Classic en Avant Garde. De bediening van het command systeem werkt redelijk intuitief. Minpuntje is dat de Navi mijn huisadres niet kon vinden. Haha. Begint goed. Maar dat wist ik zonder gelukkig ook wel te vinden. (;-)

Ik ga eerst maar eens een paar duizend km maken. Daarna mijn eerste ervaringen en some pics...

Dus daar staatt die C voor!

  • 2.800 km

Zo, de eerste (bijna) drie duizend kilometers zitten erop. Ik had me voorgenomen mijn tweede verslag pas te schrijven als ik ook foto's kon publiceren maar dat ga ik nu toch doen zonder foto's. De reden dat ik die foto's nog niet heb is dat ik na dik drie weken nog steeds op de 16" velgen rijd, afwachtende de 17" exemplaren. En ik ga hem natuurlijk alleen "kieken" zoals ik hem bedoeld en besteld heb. Dus nog even geduld...

Maar de eerste ervaringen wil ik wel vast met jullie delen. Nou om te beginnen: ik begrijp nu waar C-klasse voor staat. Of meer specifiek: waar die C voor staat. Het is de C van Comfort! Wat is dit een ongelooflijk comfortabele wagen. In alle opzichten. Afgelopen week ben ik heen en weer geweest naar Parijs. Geen centje pijn. De stoelen zijn perfect. Met de comforstoelen had ik onderweg meer dan voldoende mogelijkheden om de optimale zit te vinden en te houden. De stoelverwarming is heerlijk, zeker nu ik deze week weer eens last had van een pijnlijke onderrug. Maar het is niet alleen dat. Het is ook de vering: een heerlijk compromis tussen stug en goed geveerd. Echt heel fijn. Het is de stille motor, waarover hierna nog meer. Maar ook: alles voelt goed, degelijk en dus stevig aan. Mercedes is niet in de verleiding gekomen om bepaalde knopjes of wat meer uit het zicht zittende onderdelen van een andere kwaliteit te maken. Alles wat je vastpakt is... Mercedes!

De motor is een heerlijk apparaat. Op basis van die motor heb ik overigens ook mijn keuze gemaakt. Stil dus, maar ook zondermeer vlot. Nee het is geen strepentrekker, maar je kunt zeer goed meekomen in het verkeer. Puntje van kritiek is er ook wel. Dit is natuurlijk een mileuvriendelijk bedoelde variant: de blue efficiency. Een van de dingen die dat moet bewerkstelligen is de schakelindicator. Nou... als je die volgt dan zit je bij 60 in de zesde versnelling! Compliment voor de motor is dat hij bij die snelheid in die (overdrive) hoge versnelling nog rijdt ook. Maar om nou te zeggen het klinkt lekker. Nee! Een behoorlijk brom hoor je uit het vooronder. En mijn autohart zegt dat: nee dit is niet goed voor de techniek daar. Dus om eerlijk te zijn negeer ik die indicator. En schakel op toerental en gehoor. En dat gaat prima. Qua zuinigheid: ik zit nu op een gemiddelde van zo'n 8 liter per 100 km, dus zeg maar een dikke een op 12. Ik vind dat niet superzuinig maar aan de andere kant voor een krachtige benzinemotor van bijna 160 PK ook weer niet slecht. Ik rij gemiddeld, dus zuiniger kan, maar dorstiger zeker ook. Ik weet uit ervaring dat auto's zuiniger worden als ze wat langer hebben gedraaid, dus ik wacht het nog even af.

De muziekinstallatie is me niet tegengevallen moet ik zeggen. Vooralsnog ga ik het ermee doen terwijl ik van plan was hem te pimpen. Ik gebruik de aux poort op lange ritten voor mijn iPod. Dat werkt redelijk goed. Maar je kunt hem natuurlijk niet bedienen dan. Maar een iPod interface kost meer dan 400 Euries. Wel veel geld. Dus ik ben er nog niet uit. De Navi voldoet goed, ook buiten Nederland. Ik ben er ook dwars mee door Parijs gecrosst en dat gaat goed. Een full map navigatie is duidelijker hoor, maar echt nodig is het niet. En het werkt allemaal intuitief.

De lichte Artico bekleding is prachtig maar de net zo lichte matten onmogelijk onpraktisch. Die beginnen dus al redelijk zwart te worden. Ik denk dat ik maar zwarte ga bestellen. Telefoonkwaliteit is uitstekend, ook een compliment waard want dat is wel eens anders.

Dus alles bij elkaar op geteld: top! Ik rij met zeer veel plezier in deze auto, geniet van het achter de ster aanrijden. Heel soms twijfel ik wel eens of ik toch geen Avantgarde had moeten nemen met die toch ook wel prachtige neus. Die is sportiever. Aan de andere kant vind ik de wat meer klassieke uitstraling van de Elegance wel een beetje passen bij deze auto...

Hopelijk kan ik jullie snel wat laten zien. Tot die tijd geniet ik even verder.

Kleine ergernissen, maar het genieten blijft...

  • 6.700 km

Zo, de foto's staan erop. Eindelijk mijn velgen. Is nog een heel gedoe geweest waarbij de velgen die ik besteld had uiteindelijk niet leverbaar bleken. Het goede nieuws is: ik kreeg daardoor voor dezelfde prijs. En dat zijn de velgen die mijn voorkeur hadden maar net niet meer binnen mijn leasebudget pasten. Meerspaaks. Ik vind ze helemaal prachtig. Ben erg tevreden met het eindresultaat. Ik heb er gelijk winterbanden om laten gooien. En dat brengt me gelijk op wat minpuntjes van de Benz...

Want ja, Nederland was glad de afgelopen weken. En dat heb ik geweten. Nooit geweten dat achterwielaandrijving zoveel impact heeft op het rijgedrag. Vooral bij glad rijden. De eerste bocht waar ik in ging met de gladheid brak de auto gelijk fors uit. Gelukkig heb ik 2x een goede slipcursus mogen volgen. Dus geen paniek. Maar toch. Maar verder heb ik diverse keren domweg vastgestaan omdat de Benz niet meer voor af achteruit wilde. Daar waar ik andere auto's nog zag rijden. Ook die zonder winterbanden. Hij gleed gewoon weg. Ook als ik alle systemen uit zet die het vermogen regelen bij slippen. Dus ik hoop dat dat verdwenen is met de winterbanden.

Dezelfde sneeuw maakt ook pijnlijk duidelijk hoe " praktisch" lichtgrijze bekleding is. Ik vind het nog steeds beeldschoon, maar het feit dat ook de vloerbedekking die kleur heeft (heb ik me niet gerealiseerd) stelt je toch wel voor een uitdaging in deze dagen van sneeuw en (vooral) pekel. Ik heb er maar paar goedkope zwarte rubber matjes in gegooid maar helemaal tegenhouden doe je de vlekken niet. Dat wordt dus goed poetsen straks in de lente! Geen nadeel van de auto maar gewoon het keiharde resultaat van mijn keuzen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden...

Tot slot van de ergernissen de navigatie. Meerdere keren ben ik gewoon het bos in gestuurd, zelfs in Amsterdam (toch geen dorpje achteraf). Het systeem werkt als hij de route kent overigens prima. Niks mis mee. Maar op de ritten die ik heb gehad ging het te vaak fout. En dat is ergerlijk. Dat mijn eigen huis er niet in staat is dikke pech. Maar sommige punten zijn gewoon verouderd. En dat zou niet mogen. Een keer bleef hij zelfs hangen. Bleef in een loop dezelfde instructie herhalen. Ik heb hem langs de kant moeten zetten en resetten. Tja... Niet alles kan perfect zijn.

Voor de rest: genieten, genieten, genieten. Van het rijden. Van het comfort. Van het geluid van radio/CD. Van de looks. Van alles.
Ik ben een zeer contente rijder.

Ja hoor, hij heeft ook wel een nadeel die C-klasse

  • 25.000 km

Zo, tijd voor een update. Mijn C-klasse heeft inmiddels zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Bij 25.000 km. Bij Victoria in Rotterdam. Hulde voor de keurige service daar. Waarbij ze me ook nog eens een keurige nieuwe mattenset cadeau deden. Waarom? Ik heb dus lichtgrijze bekleding besteld. Nooit gedacht (en ook niet bedacht) dat je dan OOK lichtgrijze vloerbedekking in matten krijgt. Als je auto dan in de winter wordt geleverd EN het is een winter met veel sneeuw (en dus pekel) dan hoef ik jullie niet te vertellen hoe die matten er inmiddels uitzagen. En ik ben echt wel netjes (lees: ik banjer niet met alles aan mijn schoenen de auto in). Dus nu zwart. Staat nog mooi(er) ook. Bovenkant dashboard zwart, onderkant grijs (net als de stoelen) en de vloer weer zwart. Mooi contrast.

Ik heb 0,0 problemen gehad met de C-klasse. Alle lof die ik hierboven heb gegeven voor de auto blijft onverkort van kracht. Een heerlijke comfortabele vlotte auto is het. Waar je iedere km van geniet. Ja natuurlijk, je zou kunnen klagen over de wat lange 5e en 6e versnelling... maar die zijn niet voor niks zo lang. Hij wordt daar zuinig door. En vooral superstil. Want het toerental ligt gewoon heel laag, ook bij hogere snelheid. En dat maakt hem zuinig. Dat wil zeggen: geen echte slurper. Over de km's die ik nu gemaakt heb ligt het gemiddeld verbruik op 7,9 liter per 100 km. Dat is netjes maar ook weer niet om van je kruk te vallen voor een 1.6 liter motor. Maar daar staat tegenover dat ik me voor dat verbruik niet in hoef te houden. Als je als een oude deur gaat rijden daalt het verbruik nog behoorlijk. In de tijd dat er zoveel sneeuw lag heb ik wel eens (voor mijn eigen veiligheid) lange afstanden met 80km gereden. Dan wordt hij echt gruwelijk zuinig. Eigenlijk zodra het toerental tegen of over de 2.000 toeren gaat stijgt het verbruik behoorlijk. Maar goed, altijd en over het geheel genomen is het een zuinige motor.
Wat betreft die lange 5 en 6: het is niet eens dat je vaak last hebt van die lange versnellingen. Dat wil zeggen: je hebt er wel eens last van maar dat is meer gevoelsmatig dan rationeel. Die kompressor bouwt zo geleidelijk op dat je niet door hebt hoe goed je versnelt. Je ziet het aan je km-teller. Maar het voelt niet zo. En dat brengt met misschien bij het "nadeel" van deze auto: hij wordt eigenlijk nooit spannend. Ik heb natuurlijk hiervoor, en eerder ook al, in een Alfa Romeo gereden. Die geeft je iedere minuut rijbeleving. Door het sturen, de motor... alles. Dat mist zo'n Benz vind ik toch een beetje. Zelfs als je flink doortrekt in toeren (en dat doet hij met gemak) gaat het allemaal heel rustig en geleidelijk: geen spanning. Bochten neemt hij keurig, helemaal niet als een dronken krant of zo, maar het is ook geen stuurmansauto. Dit is gewoon een auto om supercomfortabel en vlot van A naar B te rijden. Lekker met de prima werkende stoelverwarming aan, de prima klinkende radio/CD aan en je af en toe een weg zoekend met de zwalkende navaigatie. Want ja, daar is ook wel wat over op te merken. Hij brengt me overal hoor. Maar soms word je om onverklaarbare reden volledig het bos in gestuurd. Ik denk dat Mercedes dat gewoon bewust heeft gedaan. In een eventueel volgende Mercedes ga je gewoon upgraden naar het (veel te dure) full map systeem.

Al met al ben ik nog steeds dik tevreden. Ik baal als een stekker dat ik niet iets later heb besteld want dan had ik nu EN meer PK's en vooral Newtonmetertjes maar bovenal een AUTOMAAT. Want zo wordt hij nu geleverd (voor 250 Euries meer). Maar helaas is dat niet zo. Daarbij haast ik te zeggen dat de 6-bak voorstreffelijk schakelt (als het spreekwoordelijke mes door de boter). Dus daar ligt het niet aan. Maar het karakter van deze auto schreeuwt om een automaat.

Volgende keer beter...

Afscheid

  • 53.000 km

Nog een week en dan ga ik mijn Benz, met spijt, inleveren. Andere werkgever, andere auto. Ruim 50.000 km heb ik met de kenmerkende ster voor mijn neus gereden. Wat, hoe kinderachtig misschien ook, vreselijk leuk. Het is zoiets typerends waar je je eigenlijk voortdurend van bewust bent: ik rij in een Mercedes. Maar goed, de mensen (en dat is het grootste deel) die gekozen hebben voor de Avantgarde en dus met een (vind ik nog steeds veel te grote) ster in de gril rondrijden zien die ster niet maar die zijn zich denk ik ook wel continu bewust van het feit dat ze in een topproduct rijden. Want dat is wat vooral is blijven hangen bij mij: wat een ongelooflijke kwaliteit maakt Mercedes. Alles zit goed en blijft goed zitten, het ziet er top uit, ik kan geen onderdelen ontdekken die na anderhalf jaar al last hebben van slijtage of iets dergelijks. Echt heel goed.

Motorisch ben ik ook dik tevreden. De laatste tijd ben ik hem wat sportiever gaan rijden. Gewoon eens lekker doortrekken naar boven de 4.000 tpm, en dat doet hij graag. Ook al is het absoluut geen sportieve auto, hij is meer gemaakt voor het comfort. Maar het is gewoon een mooi blok, lekker stil, en door de kompressor erg soepel. De zesde versnelling is wel erg lang maar dat is ook bewust: drukken van toerental en dus verbruik. Dat verbruik ligt bij mij over de afstand die ik heb gereden op 7.7 l/100 km gemiddeld. Dat vind ik netjes. Ik rij niet heel erg snel maar wel vlot. En dan is dit prima. Pas nog een lange erit naar het buitenlang gemaakt en dan duik je met gemak onder de 7 ltr. Keurig.

Verder is het comfort dik voor elkaar, prima stoelen. Ik heb Artico leder wat er mooi uit blijft zien en heel praktisch is met schoonmaken. Het geluid van de radio/CD vind ik ook uitstekend. Weinig op aan te merken. Ik draai meestal mijn iPod en dat gaat uitstekend. Minder tevreden ben ik over de Navi, ook al heeft hij me altijd wel overal gebracht. Maar toch te vaak dat de kaart verouderd bleek en aantal keren ook het bos in gestuurd. Er moet wat te zeuren blijven nietwaar? Qua ruimte houdt het ook niet over maar ik zat er vrijwel altijd alleen in en dan is het meer dan voldoende. En met wat inschikken kun je ook prima met meer rijden.

Of ik weer een Benz zou bestellen? Zeker! Of de volgende dat wordt weet ik nog niet. Maar dat komt omdat ik overweeg om een auto uit de gunstige categoriee qua belasting te kiezen en dan mijn auto weer prive te gaan rijden wat ik nu niet doe. De Lexus CT200 is wel een mooi ding vind ik. Maar misschien dat als ik echt ga kiezen dat mijn autohart gaat spreken. En dan tellen belastingpercentages niet. Feit is dat de gefacelift C-klasse NOG mooier is. Zeker van binnen. Dus wordt nog lastig. Maar dat zijn luxeproblemen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.