Mercedes-Benz C 180 Estate Avantgarde (2013)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Estate Avantgarde (2013)

Signalement

UitvoeringC 180 Estate Avantgarde
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst53.108 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's in een Duitse wagen

  • 321 km

Zaterdag 4 januari jl. was het zover: mijn eerste Duitse wagen werd afgeleverd! Tijdens de proefritten hadden we al opgemerkt hoe degelijk alles is afgewerkt. Geen piepje of rammeltje te horen, ook in wagens die al heel wat km’s op de teller hadden staan.
De nieuw afgeleverde auto had slechts 21 km op de teller.

Over de leverende dealer (ASV te Veghel) niets dan lof: alle afspraken zijn prima nagekomen, er was frequent contact en de aflevering was een echte show. Verder verklap ik daar niets over….
Na een uitgebreide uitleg over alle ‘toeters en bellen’ werd via het telefoon systeem in de wagen contact gelegd met Mercedes-Benz Contact. Na de aanmelding kent men direct alle voertuig gegevens (de dame aan de telefoon wist mij zelfs te melden welke kilometerstand er stond) en de locatie waar je je bevindt.
Handig bij eventuele problemen onderweg, waar dan ook in Europa!

Het rijden zelf is werkelijk fantastisch. De 7 traps automaat voel je bijna niet en er zit een forse versnelling in de wagen. En wat een comfort en rust in de auto.
De proefritten heb ik gemaakt in de 2012 versie met 1.796 cc motor en in een model 2013 waarin een 1.596 motor geleverd. Beiden met 156 PK en ik moet zeggen dat ik het verschil tijdens het proefrijden niet heb gemerkt!
Je zou denken dat de kleinere motor harder moet ‘werken’, maar de gebruiker voelt of hoort daar helemaal niets van.
Interieurgeluid is er nauwelijks, wat wil je ook: bij 80 km per uur draait de motor 1.500 toeren en bij 140 km slechts 2.500.
Het verbruik tot nu toe is 7.3/100. Dit is de meting via de boordcomputer. Ik zal u later informeren over mijn ervaringen bij de benzine-pomp.

Wat tijdens de eerste paar honderd kilometer opvalt, is dat je in het begin per ongeluk de cruise control handle bedient in plaats van de richting aanwijzer.
De zitpositie achter het stuur is perfect in te stellen en het stuur ligt lekker in de hand.
Mij valt op dat de buitenspiegels een relatief klein formaat hebben, maar dat het zicht er in uitermate goed is.

Zijn er dan geen minpuntjes?? Nou vooruit, eentje dan: het knopje om de achterruitenwisser te bedienen op de ruitenwisserhandle komt wat prutserig over.
Maar dit is op dit moment het enige wat in in mijn enthousiasme over deze Benz kan verzinnen!

Als een zonnetje

  • 1.716 km

Na drie tankbeuren is het tijd voor een update. Zoals gezegd ben ik een ‘beginnend Benz rijder’ dus de Mercedes fanatiekelingen lezen hier wellicht dingen die voor hen heel gewoon zijn. Ik heb nu in totaal bijna 35 uur gereden in de wagen, althans volgens de boardcomputer.
De wagen is voor mij nog steeds de beste die ik ooit heb gereden. Ik heb eens 3 weken in een Cadillac Escalade V8 automaat gereden, maar die haalt het echt niet bij het comfort en de klasse van mijn Mercedes!

De automaat schakelt heel erg soepel, alleen bij koude motor voel je enigszins het schakelen. Is de motor warm, dan moet je echt op de toerenteller kijken om te zien of er geschakeld wordt, met name naar de hoogste versnellingen. Ik heb wel gemerkt, dat als je bij betrekkelijk lage snelheid (pakweg 70 a 80) naar de hoogste versnelling wilt gaan, je even met je voet op het gaspedaal moet ‘spelen’ . Even licht omhoog laten komen en pas dan schakelt de bak op.

Over het verbuik kan ik nog geen onderbouwde uitspraken doen: de meter op het dashboard geeft na 1716 km 7:3 aan.
Op basis van getankte liters kwam ik na de eerste tankbeurt op 1:13,4 uit en na de tweede tankbeurt op 1:12,8. Ik heb al wel gezien dat relatief korte ritten (10 km o.i.d.) leiden tot een verbruik van ongeveer 8 op 100. Enkele langere ritten (100 km of meer) resulteerden in een verbruik van 6.5 op 100. Het optrekken en dergelijk kost behoorlijk wat extra verbruik heb ik dus gemerkt. Ik heb ook een Mitsubishi ASX met 1.600 motor en daar zijn dat soort verschillen veel kleiner.
I’ll keep you informed.

De wagen is afgeleverd op Dunlop Winter Sport 3D M+S banden, 245/45 R17.
Ik heb de banden nog niet op extreme ondergrond kunnen uitproberen, maar qua geluidsniveau kan ik niet anders dan tevreden zijn. Uit de andere reviews lees ik meer geluidsproductie bij winterbanden, maar ik ben benieuwd of zomerbanden nog stiller kunnen zijn.

De navigatie is een verademing! Geen vergissingen na het inspreken van de bestemming en zeer snelle berekening van de routes en eventuele alternatieven. Bij de wagen is 3 jaar kosteloze updates inclusief.

Het comfort is prima. Zoals gezegd is de wagen lekker stil en ligt op een bepaalde manier erg rustig op de weg, mijn mede-inzittenden hadden niet eens in de gaten dat ik een stuk 180 km/uur reed! Goed voor een notering op bestwelsnel.nl

107 uur tevredenheid

  • 5.687 km

De km teller staat nu op 5687 km en daarover heb ik ruim 107 uur gedaan.
Daaraan kun je zien dat lang niet al mijn kilometers over de snelweg gaan.

Inmiddels zijn de winterbanden waarop de wagen werd afgeleverd vervangen door zomerbanden van het merk Dunlop Sportmaxx RT, met als velg de antracietgrijze Borbet XRT. Beiden naar volle tevredenheid, deze Dunloppers hoor je – ook bij 140 op de teller -vrijwel helemaal niet!

Het begint eentonig te worden, maar ik kan niet anders dan blijven zeggen dat de wagen me uitermate goed bevalt. Ik zal wat kleine opmerkelijkheden met u delen:

- de parkeersensoren melden zich rijkelijk laat; ik zou best wat meer speelruimte willen
- het is opmerkelijk dat wanneer het vulpistool bij het tanken afslaat er vrijwel geen extra benzine meer kan worden bijgevuld (bij mijn vorige wagens ging er dan nog wel 3 tot 5 liter extra in)
- Bij het handmatig schoonmaken van de ramen heb ik me al een keer gesneden aan de ruitensproeier van de achterruit; dit is een heel klein en vooral scherp plastic dopje midden boven de achterruit.

Over het verbruik kan ik niet anders dan positief zijn! Gemiddeld staat de meter nu op 6,8/100. Op langere snelwegritten staat de dagteller regelmatig op 6.1 tot 6.4/100 en dat is voor zo’n wagen zondermeer goed te noemen.

Ik heb ook het genoegen mogen smaken om op de RDW baan in Lelystad te slippen met de Benz. Dan merk je pas wat voor hulpmiddelen je aan boord hebt! Vooral op de gladde rotonde was het een openbaring om te zien wat de wagen doet om je behulpzaam te zijn om niet van de weg te raken.
Tot de volgende ronde!

Bij 11.000 km

  • 10.989 km

Bijna 11.000 km

De wagen is nu bijna 1 jaar oud, tijd voor de eerste beurt. In het display werd keurig gemeld dat het daar tijd voor was. En er werd gevraagd of ik gelijk – via de wagen – wilde bellen voor een afspraak.
De zogenaamde Service A met Pluspakket (premium olie) heeft als vaste prijs ex BTW 238,84 euro.
De navigatie kreeg een gratis update (daarna wel even de taal in het Nederlands instellen) en voor 6,98 werden de batterijen voor de sleutel vervangen.
Totaal inclusief BTW 297,44.

De totale operationele kosten (inclusief verzekering en wegenbelasting) over 2014 komen hiermee op 3.107,05 euro.

Ik heb rond km stand 7.000 een storing gehad op het systeem:
Rijdend op de snelweg en precies nadat ik via de tempomat de snelheid wilde verhogen van 110 naar 120 km/uur - vielen alle systemen uit.
De lampjes van ABS en ASP gingen aan en in het display verschenen in gele letters de melding van alle systemen die het niet meer deden.
Het gas viel weg en ik heb de wagen naar de vluchtstrook gereden. Daarna de motor uitgezet en weer gestart en alles was weer goed. Geen melding meer en ook geen storing in het display, althans niet eentje die ik kon constateren.

Bij het uitlezen van de wagen is er in de garage geen melding aangetroffen, men denkt dat er kort sprake was van een haperende sensor bij een van de wielen.

Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben over de auto.
Op een ski-luik na (schijnt in geen enkele Mercedes te zitten) missen we eigenlijk niets.
Het totaal verbruik over precies 10.989 kilomter is 1:14,1 en daar ben ik ook blij mee!

2e jaar

  • 20.600 km

De wagen is nu op enkele weken na 2 jaar oud en het signaal “service B” verscheen in het display. De vaste prijs voor deze service is 354,55 euro.
De navigatie kreeg – dacht ik -een gratis update, maar dat bleek alleen voor Comand systemen te gelden. Ik moest dus 74,34 euro extra betalen en weet niet of ik dat volgende keer opnieuw zal doen.

De totale operationele kosten (inclusief benzine, verzekering en wegenbelasting) over 2015 komen hiermee op 3.024,21 euro. Ik heb dit jaar 9.057 km gereden.

Het jaar is probleemloos verlopen. Eenmaal was er – in een snel gereden lange bocht naar links – een melding omtrent het moeten bijvullen van koelwater. Bij controle bleek het koelwater nog 100% vol.

Aan de rechterzijde van de bestuurdersstoel treedt pakweg eenmaal per 2 maanden een kraak op. Deze is niet reproduceerbaar en niet te vinden. Vreemd!

Qua accessoires zou ik op een volgende wagen in ieder geval weer kiezen voor het ILS systeem. Wat een geweldige verlichting geeft dat, met allerlei verschillende standen die automatisch worden aangezet. Het enige systeem dat ik eigenlijk nooit gebruik is de Parkeerhulp.

Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben over de auto.

Het totaal verbruik over 20.600 km is nu berekend via mijn spreadsheet 1:13,75 (de boardcomputer geeft 6.8/100 aan dit is 1:14,7) en daar ben ik tevreden mee! Als je langere afstanden rijdt dan ik doe is een nog gunstiger verbruik gemakkelijk haalbaar.

Super tevreden

  • 35.283 km

De wagen is nu op enkele weken na 3 jaar oud en het signaal “service A” verscheen in het display. De vaste prijs voor deze service is 238,84 euro.
De remvloeistof is ook vervangen en dat kostte nog 78,51 euro zodat de totaalrekening inclusief BTW 383,99 bedroeg.

De totale operationele kosten (inclusief benzine, verzekering en wegenbelasting) over 2016 komen hiermee op 3.310,85 euro. Ik heb dit jaar 14.040 km gereden.

Het jaar is probleemloos verlopen. Geen enkel probleem of foutmelding in het display.
Een keer dacht ik dat mijn ruitenwissers het niet meer deden. Na het starten werkten ze niet. Echter, toen ik de wagen van P naar D zette, kreeg ik de melding dat de motorkap niet helemaal goed was gesloten. Na dit euvel opgelost te hebben, werkten de ruitenwissers weer.

De kraak die ik in het vorige verslagje meldde is – zonder acties – verdwenen.

Het totaal verbruik over 35.283 km is nu berekend via mijn spreadsheet 1:13,82 (de boardcomputer geeft 6.8/100 aan dit is 1:14,7) en daar blijf ik tevreden mee!

Voor de liefhebbers van cijfers: mijn display zegt dat ik 35.283 km heb gereden, met een gemiddelde snelheid van 54 km. Ik heb in totaal 656 uur en 34 minuten in de wagen gereden.

Tot slot, ik heb bij het geven van de servicebeurt gevraagd wat de wagen bij inruil zou kunnen opleveren. Het 1e bod was 25.950 euro.

Ik blijf super tevreden over deze wagen!!!

Afscheid

  • 53.108 km

13-12-2017 heb ik mijn laatste rit gemaakt in de 6-TBZ-20.
In bijna 4 jaar (op 3 weken na) heb ik 53.108 probleemloze km gereden.

Ik zal ter afronding van dit review nog enkele cijfers vermelden:

In totaal heb ik 992 uren achter het stuur gezeten volgens de boordcomputer.
Dezelfde computer vertelt dat mijn gemiddeld verbruik 6.7/100 is geweest.
Dat is ietwat optimistich want dit komt neer op 1:14,92. Ik heb namelijk in een spreadsheet al mijn kosten bijgehouden en daarin kom ik op een gemiddelde van 1:13,99.
Met de winterbanden heb ik in totaal 19.520 km gereden, met de zomerbanden 33.588 km.
De profieldiepte van de zomerbanden: voor 4,5 mm, achter 3,5mm.
De winterbanden rondom 6.5 mm.

De totale kosten die ik de afgelopen jaren heb gemaakt bedragen 13.492,93 euro. Dit is inclusief brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud.
(Omdat de verkoop vrij onverwachts kwam, had ik bij km-stand 52.113 nog een Service B beurt gegegeven. Die kostte 531 euro, inclusief nieuwe ruitenwissers rondom.

Nogmaals: ik ben super tevreden over deze wagen, ik hoop dat u de reviews met plezier heeft gelezen en nuttig heeft gevonden.
Op naar het volgende Benz avontuur!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.