Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)
Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)Mercedes-Benz C 180 Esprit (1998)

Signalement

UitvoeringC 180 Esprit
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf93.785 km
KM-stand laatst95.900 km
Lezerswaardering: 29%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een héél Verstandige Mercedes

  • 95.900 km

WAAROM?

Als autoliefhebber zou ik natuurlijk het liefst alle interessante automobielen in mijn bezit willen hebben. Maar ik ben geen oliesjeik en moet het met een bescheiden budget doen. Een klein wagenparkje lukt wel, een parkje dat regelmatig wordt ververst.

Nu binnenkort de Mercedes Benz S-Klasse op LPG 40 jaar wordt, komt ie weer in de roulatie als reiswagen in het warme seizoen. Twee klassiekers goed onderhouden wordt me te prijzig (er zijn nog méér leuke dingen op de wereld), één moest het veld ruimen. De keuze was nog moeilijk: de babyblauwe S-Klasse of de Mercedes 220D uit 1972 eruit. Allebei heel leuk om mee te rijden, maar de S is dan toch wel een stuk comfortabeler en daarmee beter geschikt voor lange reizen.

En zo de 220D bij een zeer bekende youngtimerspecialist ingeruild voor een winter-Mercedes, geschikt voor dagelijks gebruik, een W202 C180 Esprit Champion uit 1998. Deze kon dan gelijk de Prius vervangen. Een twee-in-eentje dus.

DE C-KLASSE W202
Deze C180 is er een uit de laatste serie voordat de W202 werd opgevolgd door de W203. Qua uiterlijk en techniek een evolutie uit de W124 en W201. Sober, strak en degelijk. Ik zie dat liever dan de huidige Benzen met al hun lawaaiige vouwen en plooien.
Dit exemplaar is in 1998 als Jahreswagen geïmporteerd en zo bij de eerste Nederlandse eigenaar terecht gekomen, die in 2016 toe was aan een hogere instap. Die eigenaar blijkt een uiterst precies persoon te zijn geweest die de Benz binnen liet slapen en hem uiterst nauwgezet bijhield. Het resultaat is dat de wagen slechts van nieuw te onderscheiden is door wat lichte steenslagpitjes in de lak. Geen roest. Nergens. Het interieur heeft geen gebruikssporen en ook bij het rijden lijkt de auto splinternieuw. Zo nieuw heb ik nog nooit een gebruikt aangeschafte auto meegemaakt.

MOTOR & BAK
Deze C180 is al uitgerust met de vijftrapsautomaat om het toerental wat te drukken en de zuinigheid te bevorderen. Helaas is de afstemming van motor en bak niet zo intelligent gekozen. De 1.8 reageert wat traag op het gas en wordt pas wakker als ie op toeren komt. Het resultaat is dat je het gaspedaal wat dieper intrapt om vlot op te trekken. Maar dan blijkt de eerste trap van de bak weer onaangenaam kort, zodat je met veel lawaai en gehots van start gaat. In de winterstand (W) slaat de bak de eerste trap over, waarmee het probleem is opgelost.

De 1.8 is sowieso wat traag. De bak schakelt verder goed, maar is dan weer niet zo alert bij terugschakelen als er prestaties worden gevraagd. Geen sportieve combinatie dus, die motor en bak. Exemplarisch? Nee hoor, in een Autoweektest werd exact hetzelfde beschreven.

Vermeld dient nog te worden dat de sound engineering bij de viercilinders van Daimler Benz in de jaren 80 en 90 (en misschien nu nog wel) een stiefkindje was. Ze klinken gewoon niet mooi. Te goedkoop. Jammer.

Keerzijde is dat de auto relatief zuinig is voor een middenklasser uit de jaren 90. Tot nu toe ligt de score ergens tussen de 1 op 13 en 1 op 14,1.

Ondanks de matige prestaties voelt de C180 zich op de snelweg prima thuis. Ook op de linkerrijstrook.

WAT PAST ER IN?
Deze C-klasse is een opvolger van de baby-Benz 190 en daarmee de voormalige kleinste. Een compact premiummodel, zoals dat heet. De ruimte binnenin houdt dan ook niet over. Ben je lang dan kun je voorin goed zitten, achterin niet. Ben je ook nog erg breed, kies dan een maatje groter. De kofferbak is dan wel weer aardig van maat, maar natuurlijk niet flexibel uitbreidbaar.

AANGENAAM VERTOEVEN?
Hou je van stevig comfort? Dan is dit je auto. Stevige stoelen, stevige vering, alles voelt eigenlijk stevig. Maar oncomfortabel wordt het nooit. De stoel is veelzijdig verstelbaar, het stuur niet. Maar het is niet moeilijk een goede zitpositie te verkrijgen. Rugpijn krijg je er niet in, wel is de doorbloeding van het zitvlak een knelpunt. Geef mij maar een lekkere zachte stoel, ouderwets Frans of zo.

Het geluidsniveau is, juist ook bij hoge snelheden, aangenaam laag. De motor is wel hoorbaar, het wind- en bandengeruis opvallend bescheiden. Geen rammeltjes, kraakjes, knarsjes of piepjes. Nooit. En dat is erg aangenaam.

HET STUREN
Een sterk punt van deze Benz: zowel de besturing, hydraulisch bekrachtigd, als de wegligging staan op hoog niveau. Je voelt precies wat je aan het doen bent. Samen met de stijve koets en het compacte formaat zou het best een sportieve auto kunnen wezen. Met een AMG V8 voorin.

Ik vind deze Benz echt een stuk lekkerder sturen dan de BMW's uit die jaren. Pas met de E46 heeft BMW de achterstand weer ingehaald.

De C180 is niet alleen goed met bochten, ook op de snelweg is ie prettig koersvast.

MAKKELIJK TE RIJDEN?
Dat zeker. Door het compacte formaat en redelijk uitzicht is deze C best overzichtelijk en makkelijk te plaatsen. De voor- en achterkant zijn goed zichtbaar. De automaat maakt het allemaal nog simpeler. De ergonomie is typisch Mercedes. Het zit allemaal net even anders, maar dat went snel. Een ergonomische topper is de Tempomat, ofwel de cruise control volgens Mercedes. Véél handiger te bedienen dan elders.

EN DUS
Ben ik erg blij met deze wagen als opvolger van de Prius. Niet zo praktisch en zuinig, wel veel prettiger op de snelweg en daarmee uitstekend geschikt voor de lange afstand. Zo leuk en charmant als de oude 220D uit 1972 is ie natuurlijk niet. Eerder een beetje saai, zoals bijna elke nieuwe wagen. En nieuw, zo voelt deze C180 aan. Minder elektronische fratsen en veiligheid, dat spreekt, maar tijdens het rijden merk je daar weinig van.

Vanwege de excellente staat van onderhoud verwacht ik weinig bijzondere kosten in de nabije toekomst. Met een lage afschrijving en niet al te hoge MRB zal dit best wel eens lekker goedkoop rijden kunnen worden. En aangenaam. De tijd zal het leren.

Wat dat onderhoud betreft: op Marktplaats vind je vast veel goedkopere exemplaren. Heel vaak blijkt goedkoop dan duurkoop. Je bent veel kwijt aan onderhoud & reparatie en het wordt nooit een topper.

O ja, de plussen en minnen van deze C180 nog.

PLUS
+ Fijne reisauto
+ In deze staat voordelig te rijden
+ Zéér goede bouwkwaliteit
+ Fijne besturing en goede wegligging
+ Lekker handelbaar

MIN
- Matige prestaties voor deze klasse
- Combinatie motor-bak niet top
- Weinig flexibel qua ruimte

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.