Mercedes-Benz C 180 Coupé (2014)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Coupé (2014)

Signalement

UitvoeringC 180 Coupé
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 27.000 km

De C180 Coupé:

Na de Insignia moest er een andere auto worden gekozen. Dat was niet makkelijk, omdat het doelsegment (middenklasse) begin 2014 grotendeels verouderd was. De gefacelifte uitvoering van de Insignia, waar ik uitstekende ervaring mee had gemaakt, kwam niet in aanmerking, omdat het toch niet zo spannend is zo lang achter elkaar in bijna dezelfde auto te rijden. Bovendien viel de facelift me persoonlijk behoorlijk tegen. Ook de Mazda6 viel bijvoorbeeld af, omdat de wagen op teveel punten tegenviel, bijvoorbeeld de stoelen, infotainment, afwerking.

Welke auto's kwamen dan wel in aanmerking?
- Cadillac ATS: wat een geslaagd, mooi gelijnde auto! Instapprijs net even te hoog.
- Opel Cascada: Cabrio met een ongelooflijke "value for money" factor.
- Lancia Thema: nog meer "value for money". Lekker groot...maar hoe kom je er weer vanaf.
- BMW 3-serie: Uitstekende auto, al zie je wel heel veel.
- Mercedes-Benz CLA: Iets heel bijzonders, afwerking valt een beetje tegen.

Plotseling viel op dat een goed uitgeruste CLA meer kostte dan een mooie C-Coupé. Dat ligt onder andere aan de standaarduitrusting en interessante paketten, die aan het eind van zijn levenscyclus worden aangeboden. Dan heeft een C-Klasse toch meer klasse.

Wat voor Coupé is het geworden?

Kleur: zwart. Geen metallic, dus lekker donker.

Motor: 1.6 liter met 156 pk. De motor is snel genoeg en accelereert heel ontspannen. Alleen als je echt haast hebt, dan moet hij veel toeren maken en krijg je toch een beetje een "huil-effect". Maakt verder niet uit. Het is een vlotte auto, maar meer geen racer. Topsnelheid ligt dudielijk boven 220 km/h. Het verbruik valt gezien rijprofiel erg mee. In Duitsland zijn het gemiddeld 9 liter, in Nederland duidelijk onder 7 liter / 100 km. Ondanks heb een jaarlijkse kilometrage van 30.000 KM heb ik een benzine motor gekozen. Hij trilt, in tegenstelling tot de 220 CDI, nauwelijks en kostte gewoon vele duizenden euro's minder.

Uitrusting:
-Automaat met 7 versnellingen. Het rijdt natuurlijk lekker onstpannen. Toch zijn de ZF-automaten en de DSG en stukje beter, omdat die onopvallender schakelen.
-Becker navigatie met uistekend werkende spraakherkenning. Werkt prima en is heel goed geintegreerd, zodat je het graag gebruikt.
- Edition C. Heeft prachtige bekleding, AMG bumpers etc, speciale 17-inch velgen
- ILS verlichting met automatisch grootlicht. Erg leuk is dat het acceptabel werkt. Opel had het in de Insignia niet goed voor elkaar.
- Standaard zitten er links en rechts half electrische stoelen in
- Parkeersensoren voor en achter incl. een wat mij betreft nutteloos systeem, dat parkeerplaatsen herkent en dan aangeeft hoe je er in komt. Het houdt er vaak plotseling mee op. Omdat ik het nooit gebruik stoort het me niet.
- De auto heeft GEEN automatisch dimmende binnenspiegel. Die kon in een duur pakket met electrisch inklapbare buitenspiegels geleverd worden. Dat zou de auto te duur hebben gemaakt het zou voor mij niet in verhouding tot de meerwaarde staan.

De sterke punten van de auto zijn de heel goede afwerking, de tijdloze en erg hoogwaardige uitstraling en het ontspannen rijden. Je komt lekker tot rust in de auto. Ik vind het lastig er meer over te schrijven, maar de bovengenoemde punten overtuigen mij persoonlijk zeer.
Voor ik het vergeet: Aan enkele eigenlijk kleinigheden zaken zie je dat ze bij Daimler echt weten, hoe je een goede auto in elkaar zet. Kijk naar de middenarmsteun, die in het midden open gaat, zodat je altijd één hand aan het stuur kan houden. Verder doet de ventilatie het even rustig aan op het moment dat je de spraakbediening gebruikt. En natuurlijk is de zichzelf langzaam uitschakelende stoelverwarming handig, tenzij je zowiezo geen kinderen meer wilt krijgen. Verder bevalt me de bediening van de cruise control. Het werkt zoals altijd bij Mercedes met een ouderwets aandoenende hendel links van het stuurwiel en het werkt gewoon heel erg goed.

Zwakke punten: Als referentie geldt de Insignia. Daarmee vergeleken is de wegligging onrustiger. De koets schommelt meer en comfortabel is hij alleen echt op goed (spreek: Nederlands) wegdek. De Insignia lag bij hoge snelheden echt als een blok op de weg. De C-Coupe doet het dan ook heel goed, maar je merkt een verschil. De stoelen zijn prima, maar zijn minder overtuigend dan de AGR stoelen in de Opel.

Mijn voorlopige mening van de auto is erg positief en ik kan me goed voorstellen, nog lang in deze auto te rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.